HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förbättring med Riaa ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2005/06/25 :  22:42:18  Show Profile Send rynnox a Private Message
Jag skulle vilja ha ett råd om det är någon idé att köpa ett billigare Riaa steg för att få ett bättre ljud än med det inbyggda på en Rotel RA 03. Spelar med en Rega P2 och en Denon DL-160 pickup. Har funderat på flera steg t ex ProJect, Vincent, Nad eller varför inte Cambridges nya. Får man ett avsevärt lyft med ett Rega phonosteg så kan det också vara aktuellt. Är ute efter ett steg med MM.


Edited by - rynnox on 2005/06/25 22:48:27

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2005/06/26 :  00:24:22  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Har själv haft Vincent Pho-111 och var mycket nöjd med det.ProJect gör ju mycket bra skivspelare så de borde verkligen ha koll på riaa-steg...

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/26 :  01:34:06  Show Profile Send Blue a Private Message
Vad jag har förstått ska Rotelns inbyggda vara rätt okej? Inte säkert att du får ett så stort lyft bara genom att byta phonosteg i så fall. Bästa sättet att ta reda på detta är förstås att låna hem och testa.

Jag skulle nog då satsat på något i 2000 kr-klassen eller mer, typ Pro-Ject Phono Box SE. Musical Fidelitys små boxar brukar man se på begmarknaden emellanåt också, och dom lär vara bra.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2005/06/26 :  09:45:53  Show Profile Send Balder a Private Message
Jag har en Thorens TD 320 med Denon DL-160 som jag först hade ett Adcom försteg till med erkänt bra riia steg, så köpte jag NAD PP2 och det blev ett rejält lyft, NAD'en låter öppet luftigt och neutralt. DL-160 har ju en ganska låg utsignal och jag tycker att NAD'en har för låg förstärkning så jag får skruva upp volymen rejält.

Denon DL-160 är den billigaste pick uppen jag har på 20 år, spelar ju mest CD nu för tiden, men jag tycker den låter förvånasvärt bra för pengarna, är du nöjd med din?

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."


Edited by - Balder on 2005/06/26 09:56:57
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/26 :  09:49:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Hur är det med pickuplasten?

Har du en optimerad last i Rotel-försteget? Om inte så har du väldigt mycket att vinna på att se till att Roteln lastar pickupen rätt innan du börjar byta till andra prylar.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2005/06/26 :  10:09:28  Show Profile Send rynnox a Private Message
Jag är väldigt nöjd med Denon pickupen, jag köpte min rega med en Audiotechnica 95 och Denon pickupen spelar i en helt annan klass.

Sedan måste jag fråga Pac vad du menar med pickuplasten i Rotel försteget ? Du skrev att jag hade mycket att vinna på att lasta rätt så nu blev jag väldigt nyfiken.

mvh Ronny
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/06/26 :  13:06:22  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Har själv en Rega Mira 3 och där skall också det inbyggda riaasteget vara helt okej, men jag valde att behålla min Project phonobox SE för den var i mitt tycke bättre. Rappare bas och en snygg ljudbild som hålls ihop med ett bra driv. Gav 1000kr beg.
Ja, vad menas med et här med last?
Tänk på att du då behöver hyggliga kablar mellan phonoförst och förstärkare. Går det att byta från skivspelaren kan det också vara en idé.
Ps. Att köpa ett billigare typ nad pp1,pp2 eller projects vanliga phonbox tror jag ej är lönt. Har själv jämfört projects phonobox med deras SE och DET VAR skillnad.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

Edited by - steffo74 on 2005/06/26 13:08:05
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/26 :  13:30:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Lastning av pickup,

ja det är en hel konstart att få pickup, kablage och ingångssteg på RIAA't avstämt. Bernt har hittat en riktigt bra sida som beskriver vad det handlar om hos Hagerman Technology http://www.hagtech.com/loading.html

Det som det i grunden går ut på är att RIAA-stegets ingångsimpedans, altså både resistans, capacitans och induktans, påverkar frekvensgången hos pickupen. Genom att ändra RIAA'ts ingångsimpedans så kan man få bättre anpassning.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/26 :  15:15:34  Show Profile Send Mnyb a Private Message
En begganad Sentec PP9 kan vara bra, den är relativt anpassningsbar m.a.p på impedans etc. Den är väldigt bra för MM pickupper, jag använde separat MC stepupp, men en del gillar den även som MC förstärkare.
Jag har jämfört den med en NAD modell för några år sedan (liten grå burk) det lät inget vidare i jämförelse.
Jag sålde min till en annan forum medlem, då jag har slutat med vinyl. Jag var nöjd med den i alla år som jag använde den.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/26 :  18:07:17  Show Profile Send Blue a Private Message
Pac: Men återigen (liknande diskussion nyligen ju), är det inte så att för just MM-pickuper så är det här med den optimala lasten nästan likartat för alla pickuper? (När det gäller MC däremot, så finns det ju ofta på bättre phonosteg till och med möjlighet att med en regel på boxen ställa in lasten).

När det gäller "volymen" man får ut när man lyssnar på skivspelare (egentligen pickupens utgångsnivå + phonstegets gain) så är det en sådan sak som ofta skiljer dom billgaste stegen från dom lite bättre. Kikar man på t.ex. Pro-Ject har jag för mig att Phonobox ger typ 31 dB (MM) medan Phonobox SE ger 40 dB. Det är en viss skillnad det!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/26 :  20:26:49  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Nästan likartad var det :-) skämt åtsido en viss capacitans skall en MM lastas med detta kan variera lite sen skall det vanligen vara 47kOhm men i det är ju inte på samma planet som MC pickupper. till min MC stepp-upp följde ett helt kit med motstånd att plocka in efter behov.
En annan sak det kan vara bra att kunna ta bort capacitansen helt i ett MM steg om man skall använda ett MC-steg före i vissa fall blir dettta bättre.
För övrigt gillar jag produkter som går att justera, det breddar ju andvändnings området och den blir inte så mycket dyrare att göra.
man kan få för mycket gain så det bästa är steg där detta kan anpassas till pickuppen så mer gain är inte alltid bättre, det kan även innebära mer brus.
Så några dip switchar bör ev RIAA konstruktör ha råd med, annars är nog syftet med prylen snarare att sälja den till folk som inte har någon RIAA alls på förstärkaren.
Med tanke på att det behövs en separat nätdel och låda till en RIAA , detta kostar mer än man tror, så kanske de billigaste varianterna <1000 lappen inte är mycket bättre en det som redan finns i en bra förstärkare.
Ett annat budget alternativ är annars ett lite äldre försteg med bra RIAA sen kan man använda tape utgången.
Nu har jag inga aktuella lysnings intryck att komma med då det var ett tag sen jag pysslade med vinyl

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/26 :  21:40:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Blue,
läs gärna länken jag postade. Den förklarar det mesta om än på ett något tekniskt sätt. Om du läser där kan du se att det skiljer mellan MM-pickupperna också, precis som Mnyb skriver ovan...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2005/06/26 :  22:05:20  Show Profile Send rynnox a Private Message
Mnyb föreslog ett begagnat försteg med ett bra Riaa. Finns det några bra förslag på ett sådant ? Kan t ex Rotels egna försteg vara lika bra eller bättre än ett externt Riaa ?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/26 :  22:12:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Rynnox, jag har precis som Mnyb dåligt med erfarenhet av Rotels försteg. Du får kanske bäst svar genom att prova själv.

Mvh, Per

P.S. Har du testat att lasta om RIAAt?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000