Author |
Topic |
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 10:23:02
|
Varför måste det vara antingen eller? Varför kan det inte vara både och?
Jag menar, varje bilmodell finns ju i olika versioner, från snikmodellen med en motor som knappt orkar dra ekipaget, till värsta GTI-modellen med turbo och allsköns lullull. Varje tvättmaskinstillverkare erbjuder sina maskiner i olika versioner för olika behov och plånböcker.
Likadant är det på varje tänkbart produktområde, så varför kan inte skivindustrin också tillhandahålla en extra version som försetts med varningstexten, "This record is NOT dynamically compressed and should therefore be played, only on high grade equipment, capable of handling the dynamics!"
Inte nog med att ett sådant utspel, sannolikt skulle skapa ett visst mått av mediahype, det skulle förmodligen också göra det möjligt för oss att väcka en allmän debatt om musik och HiFi och då kanske det skulle gå att förändra, människors attityder och inställning i allmänhet och kvinnors i synnerhet, till vad som är möjligt att ställa upp i vardagsrummet. Detta skulle dessutom leda till ett icke föraktligt uppsving för HiFi branschen, för ingen vill ju sitta med en snikanläggning som inte klarar av att spela fulldynamikskivorna.
Dessa skivor ska heller inte behöva kosta mer än de komprimerade, eftersom det rimligen inte borde vara dyrare att producera. Tvärt om borde skivorna kunna bli billigare iom att skivförsäljningen rimligtvis borde öka, med den ökade uppmärksamheten i media.
Sen får man också en slags värdemätare på vad folket verkligen vill ha och jag misstänker att den dynamikbegränsade versionen isf främst skulle gå till radiostationerna.
It's a win/win situation!
Radiostationerna och de som mot förmodan inte bryr sig, kan fortsätta glädjas åt de dynamikbegränsade skivorna och alla vi andra som brinner för musik och HiFi, får vad vi vill ha.
/Rolle
EDIT: Tänk er också vilken efterfråga på nyutgivningar det skulle bli, på befintliga skivor i en icke dynamikbegränsad version!!! |
Edited by - paradigm on 2005/06/22 10:36:51 |
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 10:59:19
|
Jaa, hurrar för det om något sådant blev verklighet.
En dålig inspelning är och förblir oftast dålig oberoende av vilka remaster & nya format som används. Inspelning som ett dokument och en produkt bör göras bra. Sedan kan den mastras och komprimeras för de som behöver sådant.
Köp väljudande skivor och bojkotta skräpproduktioner !
Martin |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 11:30:45
|
-MartinN Självklart ställer det stora krav på kvalitet i övrigt också.
En skitinspelning, är och förblir en skitinspelning, oavsett hur mycket dynamik man än förser den med. Grunden borde ju ändå vara att man tillhandahåller en fullgod produkt till kunderna/skivköparna och sen är det som du säger, att man kan tillhandahålla specialversioner till olika kunder som t ex radiostationer och kunder med undermåliga anläggningar.
Själv var det länge sedan jag bestämde mig för att inte längre köpa några skitinspelningar, oavsett skivornas musikaliska företräden.
Jag skulle heller aldrig komma på iden att köpa en Fiat Uno och betala den, till priset av en Ferrari!
Om skivorna skulle kosta under en hundring, skulle jag ha lättare att övrse med en del mindre brister, även om jag fortfarande skulle överväga att välja en annan skiva istället. För varför ska jag betala lika mycket för en skräpskiva som för en av god kvalitet? Samtidigt kan jag också säga att min skivsamling skulle med största sannolikhet, vara avsevärt större om priset låg kring 100:- för en fullgod skiva och skivbolagen skulle ha tjänat mycket mer pengar på mig iaf, eftersom det skulle ha gjort det möjligt för mig att göra lite andra prioriteringar i en kärv ekonomi.
/Rolle |
Edited by - paradigm on 2005/06/22 11:38:52 |
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 12:31:54
|
Det är ger troligen ett absurt resultat att undersöka hur mycket av skivans pris går till artisten och till studiokostnader, mastring och tillverkning. Det pris vi betalar för musik är alldeles för högt och åtminstone borde man få en högklassig produkt.
Min åsikt är att jag accepterar att musiker är människor och endel sämre, andra virtuoser. Detta gör att jag kan njuta av litet 'sämre' musik om inspelningen är bra. Naturligtvis går det lika bra att njuta av mycket bra musik med litet sämre inspelning. Frågan är bara att varför kunde man inte åstadkomma en bra inspelning ? Hur mycket mera skulle det inte ge med bra musik och en bra inspelning.
Detta diskuterades i diverse tidigare trådar men jag tycker att det är fullt oacceptabelt med kombinationen dyra skivor och en dålig inspelning.
Martin |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 12:47:12
|
PARADIGM.
Varför är DU inte den som marknadsför ALLA skivindustrier för.. Det du säjer skulle vara rent dynamit för hifihandeln samt för oss kunder.... Samt ALLA skulle få LÄSA denna varningstext och börja fråga.. Du har så rätt så rätt!!!!!!!!!!!!!!!!
Att dom inte kommit på detta med alla högavlönade "proffs"...
Detta bevisar nog tesen om att det ofta är ENKLA lösningar på stora problem...
Även hemmabioköpare spelar ju musik i sina saker.. Och får dom "genomslag" i sina grejor så kommer även DOM att börja ifrågasätta osv.... Så.. alla vinner på detta som du säger....
Kanonide du kom med där.... Här borde hela hifisäljarbranschen hoppa på omedelbart......För här har dom chansen att få sälja lite större grejor för mer kr än idag på storköp...
Och tänk att en gång få se onoff,, siba osv ståta med low highend igen som förr med pioneers större referece-serier.....
Mumma det... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/06/22 12:47:53 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 13:01:50
|
Vore super och det kan nog vara görbart om man själv laddar ner musiken - annars ser jag problematik i distributionsleden.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 13:43:42
|
Det uppenbara kruxet med dagens skiv- och ispelningsindustri är att dom nog redan *tycker* att deras släpta alster är GTI-turbo med dubbla överliggande. Baserat på vad som skrivs av studiofolk (bl.a. på EA´s tråd på ett studioforum) ser ingen egentligen att kvaliteten på vare sig studiomastern eller produkten efter mastring skulle vara av tvivelaktiv kvalitet. Tyvärr är det nog mest vi hifi-entustaster som nog anser att komprimerade, limiterade och allmänt "hotta" skivproduktioner skulle vara något fel.
|
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 16:32:34
|
- mayro
Tack för lovorden och visst vore det kanon, men jag tänker mig att även HiFi branschen måste bjuda till och framför allt måste den bli bättre på att erbjuda högkvalitetsprodukter till budgetpris, om det hela ska få genomslag, för som jag ser det, kommer gemene man, fortfarande inte att kunna spendera mer pengar än nu, så jag tror inte att HiFi branschen ska se det som en ny guldålder, där storkovan väntar runt hörnet. Jag tänker mig att det borde finnas goda möjligheter för HiFi branschen att ta fram kraftiga och välljudande förstärkare till budgetpris, nu när klass D förstärkarna blivit etablerade och mognat till sig. På CD-spelar/DVD fronten, finns det som jag ser det, redan gott om välljudande instegsapparater till budgetpris, eller hur. Men den största utmaningen, blir i min mening, att förse folket med riktigt bra högtalare till överkomliga pengar.
-EA Varför skulle det vara svårare för skivbranschen att leverera två versioner av en CD-skiva, när distributionskanalerna redan är upparbetade? Det blir ju bara lite fler artikelnummer att hålla rätt på. För övrigt kan ju specialversionen gott stå i samma fack som de vanliga skivorna. Alla andra branscher klarar ju detta galant.
-Conan Jovisst, dom kan gott tycka att deras skivor är utrustade med dubbelturbo och "whatever", MEN dom har inga skivor som inte är dynamikbegränsade och därför kräver VARNINGSTEXT!
/Rolle |
Edited by - paradigm on 2005/06/22 16:37:44 |
|
|
Mnyb
Member
271 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 18:09:04
|
Är det ingen som ser den uppenbara paradoxen här ? skivbolagen anpassar ljudet till folk som inte bryr sig om hur det låter ? mäniskor ger f-n i hur det låter bara skivan passar i spelaren, oavsett inspelning kommer det alltid ut nånting, så det behövs ingen lo-fi variant alls !
det är numera så horribelt att ljudet på film ibland är bättre en en musik CD, i film vill ,man ju skapa en "klangvärld" som matchar filmens innehåll & känslor man blandar friskt vacker musik fula ljud eller tvärt om, stora dynamiska kontraster etc mm. Man kan tydligen inte använda så begränsade utrycksmedel som musikindustrin anser att de klarar sig med ?
|
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 18:15:21
|
Man får övertala filmindustrin att ta upp musikproduktion då.. Dom vet i alla fall att INTE beskära allt dom ser..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 22:13:17
|
-Mnyb Jag tror faktiskt inte att människor inte bryr sig hur det låter, jag tror att det framför allt är så att de inte är medvetna om vad som försiggår i skivbranschen och därför så tror jag att en varningstext på en massa skivor, skulle bidra till att dels medvetandegöra människor om problemet och samtidigt göra dem lite mer nyfikna på vilka alternativ som står till deras förfogande, givet att det inte kostar dem mer pengar, för fortfarande befinner vi oss i en monumental ekonomisk kräftgång, som knappast lär få ett lyckligt slut.
Det som gör mig övertygad om att det är så som jag beskriver, stöds ju av det faktum att människor faktiskt har kunnat förmås att satsa på hembiogrejor och det som IMO fick dem till det, var ett påtagligt mediaintresse.
-mayro Ja det är nog ingen dålig idé!!! Jag är säker på att det skulle bli en himla fart på skivbolagen, om det plötsligt dök upp en oberoende filmproducent som började distribuera välproducerad CD och DVD musik med den föreslagna varningstexten... Hehehe. Jag tror nämligen att dom snabbt skulle kunna kapa åt sig ganska stora marknadsandelar.
/Rolle
|
Edited by - paradigm on 2005/06/22 22:18:05 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/22 : 23:05:31
|
quote: om det plötsligt dök upp en oberoende filmproducent som började distribuera välproducerad CD och DVD musik med den föreslagna varningstexten... Hehehe. Jag tror nämligen att dom snabbt skulle kunna kapa åt sig ganska stora marknadsandelar.
Att dom "kapade åt sig marknadsandelar" står nog helt klart.. rejäla sådana.
tänk om någon med kunskaper skulle lyckas övertala nån dylig chef samt styrelse om sådant
Drömma är skönt.... Men oj om det skedde. Med internett skulle en värld av hififolk veta detta inom nån dag max.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Mnyb
Member
271 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 00:31:19
|
Kapacitet till att producera väljud finns !! jag har ett antal DVD-A från AIX som visar var skåpet skall stå 24/96 i 5.1 kanaler det är DVD det ! men det har ju lite svårt att signa det mest kända artisterna, däremot har det lyckats hitta många duktiga artister med bra musik. Detta är bland det bästa Jag hört alla kategorier, musik och ljud i en högre enhet(till skillnad mot många sk audiofil skivbolag)hoppas fler får upp örenen för detta.
Jag kan nu uppleva det mest bizzarra kontrasterna m.a.p på ljudkvalite direkt i soffan.
Det här nya "Hi-rez" medierna blottlägger ännu tydligare bristen på bra inspelningar, man inser att för att få fullt utbyte av de nya formaten så måste inspelningen vara motsvarande bra. Sorgligt nog duger CD gott och väl för mycket av det som producerats, det var stjälva poängen med linelsen med filmljudet ? dolby digital är ganska ålderstiget komprimerande ljudsystem som knappast är förlust fritt och det kan ändå låta hyfsat vilket visar att "mediet" har liten betydelse innan inpelningen är så bra att den närmar sig gränsen för vad cd'n/skivan/bandet kan prestera.
Det visar också att våra omsorgsfullt utvalda ljudsystem har mindre betydelse än skivbolagens påhitt "skit in=skit ut"
Man ser många ganska desperata trådar på detta forum mellan varven, man har en övertro på vad en hifi anläggning kan göra, den kan ju inte göra vin av vatten.
Det är bra att fler för upp ögonen för inspelnings kvaliten eller bristen på den samma. Den stundals hätska debatten om diverse pettitesser förbleknar ju om man plockar in skivorna i ekvationen.
När jag börjar få för mig att "mellan registret är grynigt & hårt" eller liknande så tar jag en lång seans med mina bästa skivor, det brukar bota uppgraderings sjukan :-)
Jag har ett intresse i sådana musik genrer där det då och då kommer ut skivor som ger bra ljudupplevelse, vilket då och då förvandlar min anläggning till ett verktyg för ljudåtergivning istället för en stor hög med dyrbar designad elektronik. Då känns investeringen motiverad.
Så mer fokus på bra inspelningar !
Den här situtionen går inte alltid att förklara man har ju hängt i bakgrunden i mången hifi-butik när folk har kommit in med helt groteska skivor och förväntat sig väljud. Det är ju som att ta med sig Epa-traktorn till mantorp den går ju inte fortare där. |
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3 |
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 08:18:59
|
paradigm, jag håller verkligen med dig att komprimerade och överhottade inspelningar är ett riktigt gissel. Trenden att hotta upp ljudet vid mastring gör ju också att i stort sett alla återutgivningar blir förstörda. Jag vill inte att London Calling ska låta på samma sätt som Britneys senaste, men det är dit branschen är på väg.
Däremot tror jag inte själva sönderskruvandet av inspelningarna är fullt så medvetet, eller egentligen: visst är det medvetet men man vet inte riktigt vad man gör ändå. Jag är faktiskt övertygad om att ljud- och mastringsteknikerna i de flesta fall faktiskt tror att dom gör ett bra jobb när dom mixar och mastrar. Om det beror på ljudtrender, bristfällig monitorutrustning eller ren och skär okunnskap låter jag vara osagt.
Jag menar bara att om nu ljudteknikern, artisten, mastringsteknikern och i slutändan producenten faktiskt anser att den produkten man har på sitt masterband är en fullgod produkt med hög ljudkvalitet, hur ska man då få dom att släppa en "okomprimerad/ohottad" version av skivan. Dom skulle ju antagligen tycka att det ohottade versionen vore sämre än ursprungsversionen.
Vidare tror jag att det behövs mer insikt i frågan före man kan säga att "bara man ger tusan i att komprimera och limitera, får vi bra inspelningar". Det behövs nog mer insikt hos ljudteknikerna som spelar in ljudet från första början för att produkten som hamnar på studiotapen håller en fullgod kvalitet. Här skulle säkert standarisering hjälpa en hel del kombinerat med en ökad välljudsinsikt i alla led. Det är f.ö. inte säkert att helt okomprimerade inspelningar alltid är att föredra. Sång och trummor är sådant där en begränsad dynamik kan vara att föredra även på en högkvalitativ inspelning.
Huvudproblemet uppkommer när man tvingas (?) mastra inspelningar som redan är nedmixade till två kanaler, antingen för att skapa ett visst "sound" eller för att rädda upp taffliga studiomixar så att de överhuvudtaget blir utgivningsbara. Eftersom mastringen påverkar ljudet på *alla* inspelade ljud, så är det inte bara ljudet som har problem som påverkas utan allt som finns på tapen.
Jag vet inte om någon studie har gjorts på vilket ljud Medelsvensson föredrar, men detta är definitivt något som vore intressant att få studera. Kanske är det så att på en relativt medioker anläggning låter en komprimerad och upphottad inspelning mer tilltalande? Likaså föredrar säkert samme Svensson att skivan låter "högt" i jämförelse med andra i skivsamlingen. Men, som sagt, skulle vara väldigt intressant att för en normallyssnare få jämföra att spela upp olika hotta versioner av samma inspelning i lite olika anläggningar och få höra den subjektiva reaktionen. Nåt för EA´s intresseorganisation att ta tag i?
Keep it up! |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 08:34:57
|
Bra ide paradigm. Det tycket nog dom flesta här på forumet. Men den stora frågan är hur vi ska få ut ideen till produsenter och skivbolag. här kännar jag att vi saknar en organisation som kan föra vår talan. Vi får nog vara berädda på att betala lite extra om vi vill ha nåt extra. |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 13:06:37
|
Många bra synpunkter, men också några saker jag reagerade på.
"Keep em coming"!
Jo som sagt, det var några saker jag känner att jag måste kommentera.
-Conan Du skriver: quote: Sång och trummor är sådant där en begränsad dynamik kan vara att föredra även på en högkvalitativ inspelning.
Där skulle jag säga att jag vill ha det tvärtom mot det du "föredrar". Om jag inte är helt fel ute, så gör en viss komprimering av sångrösten, att den låter mer närvarande och det gillar jag och sen vad gäller trummor, så är det ju framför allt där jag INTE vill att den ska vara komprimerad, jag VILL ha det där extra trycket i basen och i alla transienter och det är ju just det som skulle motivera "varningstexten"!
Sen skrev du: quote: Jag vet inte om någon studie har gjorts på vilket ljud Medelsvensson föredrar, men detta är definitivt något som vore intressant att få studera.
Visst kan det vara intressant att veta vad medelsvensson vill ha, men det svar man får, lär ju som jag ser det, vara baserat på den utrustning man har och inte på vad man skulle vilja ha om förutsättningarna var annorlunda. Dessutom skulle jag tycka det vore himla trist, om man bara tillverkade en enda produkt, baserat på en enligt mitt förmenande, intetsägande undersökning. Lika lite som jag skulle gilla att en biltillverkare, efter en marknadsundersökning, tillverkar en enda bilmodell, baserad på vad den normalfördelade medelsvensson vill ha. F.ö. håller jag med dig fullständigt.
/Rolle
EDIT: När jag läser om ditt inlägg, så inser jag att vi faktiskt är överens om komprimeringen vad gäller sångröster. Förlåt att jag först trodde något annat. |
Edited by - paradigm on 2005/06/23 13:11:28 |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 13:36:49
|
Det är några saker jag också funderat på.
Hur kan musikbranschen och skivproducenterna, vara så säkra på att nergången i skivförsäljningen bara beror på all nedladdning från Internet?
Jag kan tycka att det är ett stort självbedrägeri och samtidigt ett grovt tjänstefel, att inte också vara öppen för att ”decibel-racet” och det allmänna ”hottandet” av alla skivor, kan ha en stor del i försäljningsnedgången och att det vore klädsamt, om man testade detta t ex genom att samtidigt med den hottade versionen, också släppa en s.k. ”Pure version” som inte är dynamikbegränsad och hottad, på annat sätt än att få fram närvaron i sångrösterna.
Med lite marknadsföring, kring detta och den mediauppmärksamet det skulle få, kan man sen lättare dra slutsatser om vad som är vad, i en fråga där väldigt många människor bara tycker en massa saker.
|
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 14:15:57
|
paradigm,
Det jag menade med att vilja undersöka medelsvenssons preferenser vad gäller komprimerade/hotta inspelningar var att variera dels inspelningens grad av mastringsrelaterade fenomen, men även kvaliteten på anläggningarna. Man skulle t.ex. kunna spela upp de olika inspelningsvarianterna på kanske väckarklocka, bilradio, mini-system(a´la Siba), hemmabiosystem 25.000 samt high-end-anlägging i halvmileklassen. Genom att sedan presentera resulteten på ett lättillgängligt sätt skulle man kunna medvetandegöra frågan både för vanliga skivkonsumenter, men också för skivbolag och ljud-/mastringstekniker.
Jag tror nämligen att det skulle visa sig att medelkonsumenten av musik inte alls uppskattar att musiken mastras och hottas sönder - när han/hon väl fått tillfälle att jämföra med en mer dynamisk variant av inspelningen vill säga. Har man inget att jämföra med är det svårt att ha preferenser också.
Sedan håller jag absolut med dig om att en påtaglig förklaring till den vikande trenden i branschen nog kan hittas i ljudkvaliteten på inspelningarna. Nägon jämförde hotta/mastrade inspelningar med ATT ALLTID SKRIVA TEXT MED STORA BOKSTÄVER: DET ÄR VISSERLIGEN EFFEKTFULLT VID EN KORT JÄMFÖRELSE, MEN DET PERMIERAR INTE DIREKT NJUTNING AV TEXTEN OCH LÅNGVARIGT LÄSANDE när dynamiken försvinner.
Lite av detta är nog förklaringen till det "slit & släng" tänkande som finns med nedtankning av endast de senaste hittsen. Nästa dag spolas låten efter två lyssningar till förmån för nya nedtankade låtar. Att i den trenden tro att folk vill köpa en hel skiva med en artist är självbedrägeri i kubik.
Jag tror fortfarande inte så mycket på ditt förslag att ge ut skivor i hotta respektive okomprimerade versioner. Det är bättre att i grunden förändra inställningen till fenomenet som sådant, och ge alla bra inspelningar från början. Behöver det sedan dynamikkomprimeras borde detta byggas in i apparaterna själva. Varför t.ex. inte direkt i en mikro- eller bilstereo bygga in en icke-urkopplingsbar dynamikbegränsning? Problem bör hanteras där de uppkommer!
|
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 16:38:40
|
-Conan AHA, du menar sååå, då är jag med!
Jag håller absolut med dig om att det inte borde finnas två versioner, i det scenario du målar upp och jag har också tidigare skrivit i någon tråd, att de som har behov av komprimeringen, gott kan göra detta i efterhand, t ex i bilradion, som lätt skulle kunna förses med ett extra litet chip.
Men som det ändå ser ut just nu, kanske det kunde vara en möjlig väg till förändring, om man släppte två versioner, så att man faktiskt har något att jämföra med och inte minst, för att skivor med varningstext, per automatik skapar RUBRIKER och diskussioner i offentligheten.
/Rolle
EDIT: Och borde jag tillägga, att man som kund då kan välja, om man vill köpa en enkel liten ljudanläggning med inbyggd komprimering, eller en större mer kraftfull anläggning, som klarar att hantera dynamiken och då blir ju detta i sig ett säljargument hos handlarna. |
Edited by - paradigm on 2005/06/23 16:46:24 |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 16:47:36
|
Två kommentarer:
1. Om DAB funnits heltäckande kanske loudnessracet avtar.
2. Varningstexten skulle finnas på en komprimerad inspelningen eftersom jag tror att den ger upphov till större andel hörselskador.
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 16:53:36
|
Kan du utveckla resonemanget på punkt 1?
Jovisst, är det så, men jag tänkte mig att varningstexten skulle avse anläggningens förmåga att hantera dynamiken. Hörselproblemen, är iofs också ett viktigt spörsmål och helt säkert värd sin egen mässa, men det är ändå en annan frågeställning som jag ser det.
/Rolle |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 17:49:09
|
Hmmm, intressant det där, men vad är det som säger att det skulle finnas ett samband mellan utvecklingen av DAB och mer dynamik på CD-skivorna? Ett sådant ev. samband borde väl ha märkts redan isf, eller!? Det har ju funnits i 10 år redan, om än i skymundan.
/Rolle |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 18:44:47
|
"Hmmm, intressant det där, men vad är det som säger att det skulle finnas ett samband mellan utvecklingen av DAB och mer dynamik på CD-skivorna?"
En av de stora bovarna är just loudnessracet mellan radiostationerna, och artisterna följer trenden för att just "deras" skiva ska låta starkast i etern. Ponera att all radio i världen var digital (DAB) och att reklamradiostationerna sänder med DRC-kod (valbar kompression hos lyssnaren). Vips så har de förlorat viss kontroll över sin egen möjlighet att låta starkare än konkurrenterna. Även argumenten att behöva komprimera för bilradio försvinner. Hoppas jag. Jag hoppas också på viss reglering om hur okomprimerat och komprimerade signalerna ska se ut på DAB-sidan (om de inte redan finns) inte minst för att jag tror att en jämn och hög ljudnivå kan skada hörseln mer än musikaliska kortvariga transienter.
"Ett sådant ev. samband borde väl ha märkts redan isf, eller!? Det har ju funnits i 10 år redan, om än i skymundan."
Krävs lagstiftning om det och en klar övergångsplan från analog till digital, som med TV.
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/06/23 : 18:49:07
|
Ja, suuuuuuck!
/Rolle |
|
|
Topic |
|