HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skärma kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/06/25 :  13:03:40  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, jag använder Kimber 8TC högtalarkabel och Kimber Silver Streak som signalkabel. Tycker det fungerar bra. Dessa kablar är oskärmade men är flätade så att det bla ska ge en viss skärmande effekt om jag inte har fel. Skulle det kunna fungera bra om man skärmade dessa kablar med tex en kopparskärm? Skärmning gör ju att man stänger ute störningar från omgivningen (radiovågor mm), men det borde ju oxo stänga inne det som alstras i kablen själv när man spelar (kan det påverkar negativt)? Vad är skälet till att vissa tillverkare inte skärmar kablarna (Nordost, Kimber)?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/25 :  13:46:48  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är bra kablage med fin "fart" i presentationen du har. Och du har rätt med flätningen.
quote:
Vad är skälet till att vissa tillverkare inte skärmar

För att de anser att det inte behövs. Samt lite av vad de vill uppnå.

De finns ju de som skippar allt vad skärm heter - och sedan de som packar in kabeln fullständigt.

Personligen så har jag många av var sort. Oskärmade drar jag helst så separerat som möjligt från annan kablage ( det gör jag eg. med allt kablage iosf. ). Jag tycker nog att man har svårt att få den där "svarta" och "tysta" bakgrunden på helt oskärmat kablage(signal-/högt.-).

M
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/06/25 :  14:08:57  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag funderar på att köpa en strumpa från Elfa och testa, kostar inte så mkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000