HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DIY - dämppaneler, hur placera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/06/23 :  19:26:56  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Har varit ledig några dagar nu så har slagit på stort och lyckats bygga ett par akustikpaneler a la de som finns i Mickes eminenta kokbok! Mäkta stolt över min snickarförmåga. "Mattorna" las på en ram som består av bräder på 45*45mm. Gjorde två st. och har lagt tyget som blev över runt en tredje dämppanel. Köpte bara trä till två ramar eftersom jag inte visste hur besvärligt det var men det gick ju riktigt bra!



Min fråga: Jag läste på en av länkarna i kokboken att man kunde placera dem mot diagonalt i ett hörn för att även dämpa djupare frekvenser. Nu står de lutande mot hörnet vilket jag tycker borde betyda att de dämpar ett bredare frekvensspektrum eftersom olika delar av dämpmattan är olika långt från bakväggen. Är det sant? Eftersom jag av möbleringsmässiga skäl hade lite svårt (just nu) att ställa dem vid förstareflexen undrar jag om det här är en god alternativ placering. Just nu har jag bara testat att ställa de två med ram mot respektive hörn och den utan ram vid första-reflexen för vänstra högtalaren. Någon som har tips på andra bättre placeringar så uppskattas det varmt!

Huvudanledningen till bygget är dels att jag är nyfiken på om de kan förbättra ljudet något och även att sommargardinerna som nu "dykt upp" är väldigt tunna och klapptestet är inget vidare just nu. Är det då bättre att försöka placera ut dem utifrån principen att undvika tomma väggar på båda sidor av ett rum och strunda i första-reflexerna för att minska klappljudet eller ska jag göra något annat?

// Daniel


www.linnforum.se

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/06/24 :  16:21:47  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
jo jag har läst att de ska ta på ett bredare område om de står lutande.

mitt rum ser lite annorlunda ut, och jag har nog färre möjligheter till olika placeringar, men om du vill se vilka uppställningar jag testat så finns ritningar här: http://web.telia.com/~u38009703/hi-fi/ritningar/

den första uppställningen funkade bäst.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000