HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Myt som måste avlivas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/06/15 :  10:35:10  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
"det räcker här med att säga att många moderna inspelningar låter rätt "kantiga"; de är helt enkelt "optimerade" för radio/enklare anläggningar. Så fort man spelar dem på en hygglig anläggning låter det hårt. "

Detta från en annan tråd. Denna föreställningar bland hififolk irriterar mig. Det är helt enkelt inte sant. Det har aldrig varit sant.

Har ni någonsin sett ellet hört talas om någon professionell producent som mixar och mastrar sina fina studioproduktioner på en ministereo från Galne Gunnar? Om Rick Rubin gjort en tre månaders inspelning i Ocean Way Studios, brukar han gå hem och mixa den i sin transistorradio vid köksbordet?

Hur inspelningar låter på skiva har 90% med ljudideal att göra. Alla har inte samma ljudideal. Inte ens det faktum att merparten av de kommersiella inspelningar man hör är helt digitala inspelningar skulle kunna beskyllas för nämnda hårdhet. Hårdheten ligger kanske i anläggningen den spelas i. Hifitrenden de senaste 25 åren har ju varit att framhäva detalj och "högglans" i ljudet, om man får göra en grov generalisering.

Den metafysiska diskussion som ständigt förs här på forumet om vad som är"rätt" eller "fel" eller "äkta" i inspelad musik, "varmt" eller "kallt" ljud osv. lämnar jag helt därhän.

Ovanstående föreställning är ett uttryck för hifimänniskans vilja att hitta enkla svar på det svåra problem att den dyra fina dyrkade hifin som står i vardagsrummet inte alltid låter överjordiskt magiskt när man vill det. Därför är det praktiskt att skylla på dåliga moderna inspelningar.

Notera att jag här inte uttrycker någon åsikt om hurvida det var bättre eller sämre förr, etc.

Never trust someone who claims to be God.

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2005/06/15 :  10:57:14  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Jag har pratat med inspelningstekniker som alla säger samma sak; populärmusik mixas för att låta bra i en bilstereo, radion hemma och i en billig stereo. - Om alla lyssnare hade en bra anläggning hemma, skulle slutmixarna låta ganska annorlunda, som en studio kille uttryckte sig...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/06/15 :  11:02:28  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Vad är populärmusik?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/06/15 :  11:06:52  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Filikoster:

Oj. Nu är vi 100% oense.

I vårt demorum handlar mycket av diskussionerna om inspelningskvalitet.
Ju bättre anläggning ju mer hör du skillnad på inspelningens kvalitet. I takt med att välljud blir en allt mindre väsentlig parameter - eftersom allt mer musik avlyssnas som bakgrundsoväsen (Radio city, lugna favoriter) eller i lurar via mp3, i bil, via datorer etc etc - så sjunker ju självklart ambitionen och kanske till och med kunskapen om hur man tillverkar bra ljud eller ens hur det låter.

Vi kan ha kunder som gjort ett varv bland olika hifibutiker och är ute efter t ex högtalare för 5 - 7000:-. De kör musiken genom en DVD för 1700:-, en enklare bioreceiver och synnerligen burkiga högtalare (alternativt något elände i aluliknande plaströr).

Vi gillar att sätta våra kunder i stora rummet en stund för att lyssna. Ibland vill de även då spela en medhavd.... Ofta är kunderna helt förvånade över att en anläggning på 300, 600 tusen eller mer låter så.....skramligt och metalliskt. Så låter minsann inte den medhavda skivan hemma hos dem eller hos de affärer de ditintills besökt (med enkel kringutrustning)

Vi går då ut till vår billigaste paketanläggning och spelar skivan igen. där låter den helt OK. Inte bra men helt OK.

jag behöver kanske inte nämna att välinspelade skivor låter något bättre på paketstereon och himmelskt inne i stora rummet? Jag behöver väl inte heller nämna att gemene mans datorinspelade skit låter helt enkelt - skit - och att vågspelet är att få dem att ta det mentala jätteklivet att det de brukar lyssna på plötsligt är odugligt.

jag tror du gör dig själv och oss alla en björntjänst filikoster om du går på den lättköpta dyrhifimyten, dvs den myt du gått på när du vill avliva "myten" om att det är skillnad på olika inspelningar.

Antingen gör man jobbet rätt, så som det är gjort sedan 50-talet i tusentals inspelningsstudios världen över. eller så börjar man fuska och då låter det som per Gessles "Mazarin". Att fusket hörs skall man inte lasta bra hifianläggningar för.

När det gäller ljusa skramliga hifianläggningar har du en poäng men det är en fråga för sig och kan inte ligga till grund för frågan om inspelningseländet.


mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/06/15 :  11:17:56  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Consult: Jag går inte på någon dyrhifimyt, jag tycker dyra anläggningar låtar jättebra. Mitt inlägg handlar inte om det. Vidare, vad menar du med "gemene mans datorinspelade skit"? Grejer de spelat in själva? Eller 96 kbps mp3:or i allmänhet?

Jag säger inte att dagens kommersiella inspelningar (vad som nu menas med det) är skitbra. Vad jag säger är att myten ligger i att de alltid är medvetet "optimerade" för radio/enklare anläggningar för att förstöra för "riktiga" musikälskare. Möjligtvis för radio.

bjorn: Jag antar att du menar att dina teknikervänner menar att de pressar inspelningarna rätt hårt vad gäller gain och kompression plus hängmatte-eq. Det är snarare uttryck för ett mindre bra handverk. Även en apa kan trycka på loudnessknappen.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/06/15 :  11:19:06  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Har ni någonsin sett ellet hört talas om någon professionell producent som mixar och mastrar sina fina studioproduktioner på en ministereo från Galne Gunnar? Om Rick Rubin gjort en tre månaders inspelning i Ocean Way Studios, brukar han gå hem och mixa den i sin transistorradio vid köksbordet?


filikoster:tror du verkligen att ALLA artister har råd att spela in 3 månader i en miljondollar studio med en tekniker med 25 års erfarenhet, undrar om du förstår vidden av pengahög som behövs för en sådan produktion.


Tyvärr så måste jag hålla med bjorn, önskar verkligen att det hade varit annorlunda!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2005/06/15 11:22:22
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/15 :  11:23:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Detta från en annan tråd. Denna föreställningar bland hififolk irriterar mig. Det är helt enkelt inte sant. Det har aldrig varit sant.
Starkt uttalande som väl lite uppmanar till bevis (sannt eller icke sannt)? Hur visar man att det är söndermixat? Hörsägen från "studiokillar"? Analys av datat på CD'n? Lyssna på CD'n?

I nån tråd (här eller på Faktiskt.se) hade nån gjort analys av datat och mer specifikt undersökt högsta och lägsta nivån, dvs dynamiskt omfång. Mycket lågt dito.




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/06/15 :  11:36:13  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Filikoster:

Ok, bra att du förtydligade.

Gemene mans skit är vad de människor utanför hifi-sfären laddar ned, bränner etc och lyssnar på i sitt vardagsliv utan att höra hur det låter. För att plötsligt höra på en bra anläggning. Klart det blir kortslutning hos dem...kan det vara FEL på deras datorer, brännare, CD-rom skivan kanske...eller står det en säljare och drar en vals?

Vi har mycket grundarbete att göra med dessa kunder som aldrig reflekterat över att det kan vara olika. Såväl i inspelnings- som avspelningsled.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/06/15 :  11:54:45  Show Profile Send olof a Private Message
Det som EA nämner är väl en av de stora skillnaderna på på audiofila inpelningar kontra radiopop. Är högsta nivån 20db över medelnivån så tror jag inte att det varit så kul att lyssna via köksradion. Därför är det väl på sätt å vis bra att radioskval är komprimerad eftersom den i de flesta fallen avlyssnas via en anläggning som inte kan hantera dynamikomfånget.
Tid är pengar och många gånger tror jag att man är under högre press som inspelningstekniker på ett stort skivbolag. Det är nog mer "bizniz" mindre musik helt enkelt.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2005/06/15 :  13:22:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Filikoster

Jag har de senaste veckorna talat med flera personer verksamma inom musikinspelning och den bild du ger stämmer väldigt dåligt med deras. De säger att de flesta produktioner idag görs hemma vid datorn och allt utom trummor spelas in där. Inspelningarna görs av de som spelar och inte av någon som har kunskaper och utbildning inom tekniken.

Ocean way och liknade studios är det idag bara de allra största artisterna som spelar in i och även här märks det att det blir färre och färre som vill in där. De gör nästan bara filmmusik idag.

Deras bild av musikinspelning idag är att det råder en kompakt brist på kunskap och en nästan totalt ointresse från artisterna om hur det låter på CD.
Det råder också en kraftig kostnadsjakt som en följd av nerladdningen. Kommer ett band med en deom så ger skivbolaget ut den rakt av eftersom de tjänar ganska lite idag på den musik de ger ut. Hur den låter är helt ointressant bara den ger en hit.

Kolla in på de studioforums som finns och se vilka frågor de ställer. Vilken monitor skall jag köpa, max 2 tusen får den kosta? är en vanlig fråga.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/15 :  13:30:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Lärorik tråd:
http://forum.studio.se/index.php?act=ST&f=9&t=12493


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/06/15 :  13:51:10  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
De säger att de flesta produktioner idag görs hemma vid datorn och allt utom trummor spelas in där. Inspelningarna görs av de som spelar och inte av någon som har kunskaper och utbildning inom tekniken.


quote:
Deras bild av musikinspelning idag är att det råder en kompakt brist på kunskap och en nästan totalt ointresse från artisterna om hur det låter på CD.



Har också hört tendenser åt detta hållet på mitt jobb!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2005/06/15 :  14:18:41  Show Profile Send sisko a Private Message
All heder till dig EngelholmAudio som ger dig in och diskuterar såna här saker på studioforum. Inspelningen är viktigare än vilken kabel, vibrationdämpare, laserstråle etc. som helst. Mycket intressant diskussion om det som verkligen betyder något.

Edited by - sisko on 2005/06/15 14:24:50
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/06/15 :  14:47:12  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Våååågar man be om lite sans och måtta...

Än så spelar MEST rumsakustiken roll och ibland så spelar inspelingarna MEST roll (och alltid så skall vi stackars dyrhifimänniskor stå vid någon skampåle) Skämt åsido, är inte inspelningen i ordning så kvittar ju faktiskt resten!

Men skall det bli riktigt bra så måste hela kedjan vara i ordning. Allt spelar roll.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/06/15 :  15:10:38  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
"nästan totalt ointresse från artisterna om hur det låter på CD."

Om du frågar artister om de bär på ett "nästan totalt ointresse om hur det låter på CD" kommer samtliga säga att de bryr sig MYCKET. Det kan man räkna ut med röven och en krita.;)

"Ocean way och liknade studios är det idag bara de allra största artisterna som spelar in i och även här märks det att det blir färre och färre som vill in där. De gör nästan bara filmmusik idag."

Givetvis. Jag illusterade en poäng. Men även filmmusik får ju anses vara kommersiella inspelningar.

"Inspelningarna görs av de som spelar och inte av någon som har kunskaper och utbildning inom tekniken."

Det var väl väl kategoriskt?

"Kolla in på de studioforums som finns och se vilka frågor de ställer. Vilken monitor skall jag köpa, max 2 tusen får den kosta? är en vanlig fråga."

Denna kategori musikskapare klassar jag knappast som professionella.

"Därför är det väl på sätt å vis bra att radioskval är komprimerad eftersom den i de flesta fallen avlyssnas via en anläggning som inte kan hantera dynamikomfånget."

Giltig poäng. Viktigt att tillägga är att radiokanalerna (i synnerhet reklamfinansierade dyngkanaler) komprimerar skiten ur ALLA inspelningar.

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2005/06/15 15:39:45
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/06/15 :  15:26:40  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag är nog benägen att hålla med HiFi Consult, mycket av det som idag ges ut på CD i förstautgåva låter skit, det är dynamikkomprimerat och jag undviker själv att köpea detta.
Jag brukar försöka komma över vinylutgåvan, som oftast är betydligt bättre.
Dom (Skivbólag, producenter och ljudtekniker), borde inse att dom skapar sin egen arbetslöshet och ekonomiska fiasko, och skivbolagen förvånas över att skivköparna sviker, allt beror inte på nedladdningen, och hur motiverar man någon att köpa en skiva om det inte ger något mervärde, t.ex. bättre ljud trevligt omslag mm.
Att få den stora massan att betala för nedladdade filer!, tillåt mig att småle!
Som tur är, så finns en hel del audiofilbolag som gör ett betydligt bättre jobb.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/06/15 15:29:12
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/15 :  15:53:17  Show Profile Send ohmega a Private Message
Leif Eriksson: ".....och hur motiverar man någon att köpa en skiva om det inte ger något mervärde, t.ex. bättre ljud trevligt omslag mm.....

EXAKT....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Malagant
Starting Member

5 Posts

Posted - 2005/06/15 :  16:04:50  Show Profile Send Malagant a Private Message
God Dag,

Jag känner inte så många kompositörer men jag har en nära vän som sysslar med musik professionellt med allting som låter som Stockhausen stycken till Opera till Pop med mera. Han säger att merparten av de studior han är i när han inte är hemma(där det också sitter samma) har allihop de där finska (?) monitorerna som han tycker är super. Genelec tror jag de heter, att nuförtiden det skulle mixas ner musik på någon billig hemmastereo tror jag inte alls på, däremot under 80-talet så vet jag att ett antal amerikanska artister fick dille och lyssnade på sina grejer i riktiga skräpburkar och ljudet blev därefter. Little Steven är skyldig till det här blandannat :)

Angående försäljning etc,

Efter ett antal timmars samtal med inköpare av musik och distributionsföretag kom vi allihopa till samma slutsats varför skivköparna sviker och svaret är ganska enkelt, det är helt enkelt kvalite.

Det var länge sedan jag köpte en skiva nu. Folk är inte beredda att slänga ut fullpris för en skiva som bara innehåller 2 eller kanske 3 bra spår, kolla in försäljningslistor och kommer at se att det som säljer mest är samlingsskivor, artisterna själva fattar det här med, istället för att ödsla tid på att spela in en helt ny platta med kanske en eller två riktigt bra spår så gör man helt enkelt en ny samlingsplatta med ett eller två nya "bonusspår".

Mvh
JeanPaul
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/15 :  16:09:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Har också varit med då flera erkännt duktiga studiotekniker/ljudtekniker sagt att viss musik bör man mixa på ett visst sätt pga. beställningsorder från större bolag. Det kommer spelas MEST på si eller stereo/bil/radio. Då får man kompensera för en begränsad frekvenskurva ungefär - annars låter det skit och då kommer ingen köpa våran/bolagets promotade artists skiva.

Först har man gjort en BRA mixning i en referensanläggning i studion. SEN tar man fram en sketen mega-boom-blaster och kör låten i den! Låter det bra även där(?) så kör man på det. Annars gör man om mixningen så den låter bättre till skräp-blastern! Och tar den hellre!!??

"Så gör man" var förklaringen. Får man bli upprörd?

M
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/15 :  16:11:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Efter som det var jag som citerades i det ursprungliga inlägget så kontrar jag med ett eget citat

"Hur inspelningar låter på skiva har 90% med ljudideal att göra."

Det tror jag inte stämmer. Hur inspelningen låter beror nog mest på vad skivbolagen tror säljer, i alla fall om vi håller oss till kommersiella artister där skivbolagen förväntar sig att tjäna pengar på skivutgivningen.

Jag tror det finns ett par grundläggande missförstånd båda här i tråden på studio.se

*För slutkonsumenten (=den som köper skivan) är det totalt ointressant (och omöjligt att veta) vem som "förstört" en inspelning, ordet "inspelning" syftar också här till innehållet på CD-skivan; det var ganska uppenbart på studio.se-tråden att många där använde ordet enbart för vad som föregick i studion (så kunde de skylla på den som mastrade istället) men de flesta skiljer faktiskt inte mellan inspelning(i studion), mixning och mastring utan allt kallas med ett ord "inspelning" (det finns väl för övrigt inte något annat ord på svenska).

Det är slutresulstatet som räknas och vad producenten hade för intentioner och med vilken kvalite inspelningen i studion gjordes är fullkomligt ointressant om detta inte kommer fram på CD-skivan.

*Nästa "fel" består enligt migi i anta att inspelningarna låter som de gör pga inkompetens, det tror jag personligen är rätt sällsynt; även om det är sant att många artister själv producerar musiken så är det ju faktiskt så¨att skivbolagen sedan ger ut skivorna, om de anser att det är något gravt "fel" på inspelningen som gör att folk inte kommer vilja köpa skivan så påpekar de nog det.

I slutänden är skivindustring just en industri, ägarna vill tjäna pengar och de som arbetar inom den vill få ut sin lön. De säljer en produkt och även om det inom denna industri -precis som alla andra- finns många som sätter en stolthet i att göra ett gott hantverk så är det nu så att att i verkligheten är det den skiva som får mest uppmärksamhet samt rotation på radio och TV som säljer bäst.
Det är bara naturligt att mn anpassar sig efter den verkligheten, och med tanke på den konkurrans som råder så blir det så att de skivbolag som vill annorlunda endera får nischa sig hårt (ex. audiofilbolagen) eller gå i graven.

Det är helt enkelt marknadsekonomi.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/06/15 :  16:22:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Intressant läsning på studioforum. Bra frågor på det forumet Engelholm, hur många timmer påer dygn finns det på din klocka? Vi vanliga dödliga harbara 24h, men din kanske går till 26 eller 28?

Det där med Vinylutgåvor som Leif skrev om skriver jag under på. Jag gjorde en rolig lyssning på Kents senaste album för några veckor sedan med en hög melomans och audiofiler i soffan och ingen trodde att det var sant. CD'n är helt söndermixad/komprimerad och allt vad det kan göra för att slakta materialet medans de gått betydligt varligare fram med materialet på vinylen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/06/15 :  16:27:29  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Överlag vettigt sagt, f95. Dock.

""Hur inspelningar låter på skiva har 90% med ljudideal att göra."

Det tror jag inte stämmer. Hur inspelningen låter beror nog mest på vad skivbolagen tror säljer, i alla fall om vi håller oss till kommersiella artister där skivbolagen förväntar sig att tjäna pengar på skivutgivningen."

Finns ingen motsägelse i dessa två saker. Det handlar alltså precis som jag sa om ljudideal. Vad de själva gillar och vad de tror folk i allmänhet gillar.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/06/15 :  16:29:01  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Till saken hör ju också att dessa vinylutgåvor sällan gå att köpa i lokala skivaffären, vilket innebär att det blir beställning utomlands, och det bidrar till att det ser ut som det gör på t.ex. Skivhugget numera.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/06/15 :  16:37:53  Show Profile Send Leif B a Private Message
Vad är vinyl ???
Kan man höra musik av det??

mvh Leif B
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/15 :  17:09:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
filikoster: Sant, men jag trodde du avsåg producentens/artistens ljudideal.
Fel av mig
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/15 :  17:18:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Vad är vinyl ???
Kan man höra musik av det??

mvh Leif B


Om jag skall vara riktig ärlig, så tror jag att VINYL är mediet för Audiofiler Framtidsmässigt.

Skivbolagen kommer mer och mer att ta betalt för musiken från deras egna siter. Slipper frakt och liknande och kan ta bra betalt direkt till slutkund. (Nu snackar vi pop/rocklistemusik)

Entusiaster kommer att få hålla sig till de skivbolag som satsar på den lilla skaran. Verve Records, Blue note osv.





"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000