HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Myt som måste avlivas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2005/06/15 :  18:21:22  Show Profile Send Machine a Private Message
Då jag provat på branchen lite, så kan jag säga så här, studiotid + ljudtekniker + eventuell producent = mycket pengar. Om ett skivbolag lägger dessa pengar på en artist så betalar de ofta även för en bra mastering och slutprodukten blir vad de "flesta" kallar välproducerad.
Lite studiotid, undermålig inspelningutrustnig, stressad eller ointresserad ljudtekniker brukar leda till mastering för massorna, det ska funka att spela upp i bilen och på billigare stereoanläggningar, eller mono, (korrigera fasfel) mm.
Med kvaliteten på mycket av det som strömmar ur radion och tv'n idag så är jag tyvärr på samma spår som vissa andra i denna tråd. Skivbolagen pumpar ut sina inspelningspengar på massan, hellre 40 hyffsat säljande artister än att få ut 10 där 2 säljer riktigt bra.
Det tråkigaste jag varit med om var en inspelning av modern rock musik som tog 6 veckor i studion inkl. mixning. Lät skitbra i bilen, i studion, hemma och i köket. Mastern skickades till skivbolaget och vidare för mastering. Efter den processen gick skiten knappt att spela nånstans..... Skivbolaget tyckte det blev ett jäkla bra pris på masteringen dock....Suck!

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/06/15 :  22:36:16  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Kan ikke legge frem dokumentbevis på det, men jeg har også hørt fra folk som kjenner musikkproduksjonsbransjen fra innsiden at en del kommersiell, "mainstream" pop-musikk mixes med tanke på at den skal høres i bilstereoen, på shopping-sentre, gjennom TV-høyttalere (MTV?), på PC-høyttalere og lignende (MP3 For Kids? ). Såkalt "radiomusikk" er riktig nok en lite presis kategori musikk, men likevel tror jeg mange med meg har en oppfatning av en litt stereotyp musikk som ofte spilles på radiokanalene.

Tror denne "myten" ikke er en myte, men at det i en viss utstrekning stemmer at mange pop-album / "MTV-musikk". har noe for seg, det høres lik ut når man spiller en del pop-album og sammenligner dem med lydkvaliteten på en del klassiske innspillinger, jazz-album, blues-album og typiske "audiofile" innspillinger (f.eks. innspillinger fra Kirkelig Kulturverksted, f.eks. Kari Bremnes, om noen svenske audiofreaks kjenner til disse innspillingene).

På den andre siden: Aldri før har det blitt spilt gjort så mange GODE innspillinger som i dag. Når jeg kjøper klassisk musikk, kjøper jeg som regel CD'er av nyere årgang. Styrer vanligvis unna gamle innspillinger. Det er IKKE tilfeldig.

Innspillingen ER en faktor som har avgjørende betydning for sluttresultatet. Men innspillinger er bare ÉN av flere faktorer som har avgjørende betydning. Med et gjennmført High-Performance audio system vil man oppleve at Shit In er synonymt med Shit Out. På et "Low-Budget" system vil man ikke merke ulikhetene i innspillingskvalitet i like stor grad, på en bærbar radio til SEK 800 vil man kanskje ikke være i stand til å skille mellom kvaliteten på innspillinger overhodet.

Poenget er: En himmelsk lydopplevelse via et audiosystem forutsetter en himmelsk innspilling. Men uten et ekte High-Performance audiosystem i alle ledd, så får man aldri en himmelsk lydopplevelse, heller. Simple logics(?).

En himmelsk MUSIKK-opplevelse kan man derimot også få med audio rigs av lavere kvalitet, "givetvis" om man hører til blant de som har evnen til å nyte musikk til tross for dårlig gjengivelse. Jeg har faktisk selv evnen til å ha stor glede av musikk selv om lydreproduksjonen er relativt dårlig. Har f.eks. en standard bilstereo i min bil, men jeg har stor glede av å "lyssna" til musikk i bilen likevel. Ett sted går likevel grensen; å høre musikk på vanlige TV-høyttalere gir meg ikke så mye, musikk via standard PC-høyttalere ORKER jeg bare ikke...

Det er bare det at musikkopplevelsen blir så ufattelig mye STØRRE og BEDRE når man får musikken presentert via et ultra High-End system...

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/06/15 :  23:25:01  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Att vissa inspelningar saknar dynamikomfång är alldeles säkert
enligt planering. Dynamik ala Kari bremnaes på ett dansgolv
(typ disco) där medelnivån redan är hälsovådlig funkar inte
särskilt bra.
Mina föräldrar brukar tycka att dom välgjorda inspelningar jag ibland kopierar
av åt dom är för "ojämna" i ljudnivå. När solisten
(vanligtvis kvinnlig) tar i för kung och fosterland så går dom och
sänker nivån. Dom tar hellre en som dom tycker trivsamt jämn nivå.

Bättre och sämre inspelningar har alltid funnits men
utvecklingen går nog ändå framåt och vem vet.
Frågeställningar av det här slaget på andra
forum än det här kanske hjälper.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/06/15 23:25:51
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2005/06/16 :  00:31:26  Show Profile Send JoelH a Private Message
Klippte lite ur studiotråden, finns en del bra åsikter att hämta där. Visst ska man kunna njuta av musik utan att behöva hosta upp hundratusentals kronor? Motsatsen vore som att säga, jag har köpt en riktigt bra sportbil, men jag får inte ut max av den på allmänna vägar, för de är för dåliga. Jag kräver bättre vägar!

"Nej, en bra inspelning ska inte vara beroende av en bra anläggning.
En bra inspelning brukar kännetecknas av att den låter bra nästan överallt.
Sen låter den ju givetvis ännu bättre i en bättre anläggning.
Eller?
Jag läste nån som sa att en bra anläggning egentligen aldrig förhöjer en inspelning, utan tvärtom avslöjar bristerna som en sämre döljer. Kan nog ligga nåt i det också."
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/06/16 :  00:37:07  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Dahlberg: Godt poeng! Det er irriterende å høre CD'er med store dynamiske variasjoner på f.eks, en standard, helt OK (men ikke mer enn OK) bilstereo med begrenset dynamisk kapasitet og oppløsning (samt "noise" fra motor, vind, dekk etc.). Klassiske CD'er, Kari Bremnes, jazz-trios etc. funker typisk dårlig i en bil, men bra på hjemme-stereoen.

Dette er trolig noe de som produserer/mixer kommersiell pop-musikk tar hensyn til, altså at musikken skal være mest mulig "anvendelig" i shopping-sentre, på bilradioer, på TV-høyttalere/MTV etc., slik at den SELGER.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2005/06/16 :  01:35:16  Show Profile Send JoelH a Private Message
Vi spelade in en liten demo med bandet för några månader sedan. Den är otight som satan. Elgitarrer pluggade rakt in i inspelningsutrustningen. Eftersom vi är de amatörer vi är har vi varit tvungna att komprimera rätt hårt. När vi drar på i refrängen lyfter inte ljudvolymen ett schmack. Men andra ord sämsta tänkbara inspelning, tekniskt sett. Jag pallar inte med att lyssna på den i stereon, jag har den mp3-kodad på datorn. Det funkar bättre.

Trots det är det här den av mina skivor jag värderar högst. När jag lyssnar kan jag känna hur vi kämpade med att få till det! Hur vi gjorde vårt bästa! Trots dålig inspelning berör den mig mer än det mesta jag har hört, det finns verkligen nerv i det!


På studioforumet såg jag en sågning av en Dream Theater-skiva, tydligen upplevde någon att cymbalerna lät som om de vore gjorda av plast. Jag kan inte låta bli att undra, om det är så att det är det man fokuserar på när man lyssnar på DT, borde man inte istället leta upp en go liten testskiva med enbart riktigt bra trumljud? Eller kanske plocka fram deras nya skiva Octavarium och lyssna på spår nummer sex, Never Enough?


En bra anläggning och välinspelade skivor i all ära - visst är det väl musiken som räknas? Det känns som att vissa av er ser inte skogen för alla träd! Jag tycker att studiofolket har en hel del bra åsikter i EA:s tråd.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2005/06/16 :  21:05:46  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Visst är det musiken som räknas men allt har ju sin tjusning. Att man vill och tycker om att finlyssna bra inspelningar i dyrstereon utesluter ju inte att man kan njuta av musik på andra sätt, i bilen, på radion datorn mm. I alla fall inte för mig. För mig är det lite som skillnaden mellan teve och bio. En film eller många på teve är ju helt ok. Men en helt annan upplevelse på bio.

Men att bara sitta i en biografsalong kan ju också bli jobbigt. Just nu ful-lyssnar jag stulen musik via datorn rakt in i en stereo för massa pengar. Det funkar det med. (Och tycker jag om musiken brukar jag försöka att hitta den på vinyl. Då låter det mycket bättre.)

Tyvärr är ju inspelningarna över hela kartan. Allt från amatörmässigt på riktigt, proffsförstört eller alldeles underbart. Det är svårt att veta innan man provar. CD har jag slutat med nästan helt. Vinyl och mp3. Har det blivit. Det naturliga urvalet.

Vad jag verkligen skulle önska är någon slags rabatt när man byter mellan formaten, tex har man köpt online borde det vara billigare att köpa skivan. Men det är ju en helt annan diskussion.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/06/16 :  23:48:04  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Jag säger inte att dagens kommersiella inspelningar (vad som nu menas med det) är skitbra. Vad jag säger är att myten ligger i att de alltid är medvetet "optimerade" för radio/enklare anläggningar för att förstöra för "riktiga" musikälskare. Möjligtvis för radio.

Det är ingen myt.
När mitt band spelade in våra spår i en studio (som ligger bakom ett antal guldplattor) gjorde ljudteknikern att antal prov-mixningar som han sedan körde dels direkt i sina monitorer, drog över dem till kassett-band och testade sedan dessa i en monokassettradio, en bergsprängare och i en bilstereo-rigg. Allt för att se vilken mixning som lät genomsnittligt bäst i alla.

Det blev inte super-hifi (det visste jag inte vad det innebar på den tiden), men det begärde vi inte. Vi spelade bluesinspirerad rock, och ville att så många som möjligt skulle gilla inspelningen och vår musik, inte audiofiler med system som kostade 100'000+ kr... Våra kompisar var studerande och hade råd med bergsprängare och combo-stereos från Philips och Pioneer och Sharp.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/17 :  06:23:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej de usla skivorna är ingen myt och förklaringen är nog som edan påpekats att de är tänkta att hålla bergsprängarnivå.
Vad som skulle behövas är utgåvor för mer seriöst lyssnande.

Det som skrevs av Dahlberg om föräldrarna känner jag igen från mina egna för många år sedan. (På den tiden bara vinyl fanns )

- Varför blir det så högt plötsligt? Skruva ner.

Om denna inställning är allmänt rådande kan man ju begripa varför inspelningarna blir som de blir, men ett stort tyvärr.

Bravo
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/06/17 :  08:31:34  Show Profile Send markih a Private Message
Det är bara att lyssna på hur öppet vissa produktioneer låter, medan andra låter instängda, grumliga och orena, skivan rätt igenom. Tror inte att det är en myt. Av detta knäppa skäl har det funnits en matknad för skräpmonitorer som NS10 och auratone, för att kunna provlyssna hur det låter genom risiga högtalare.
Brist på kunskap, försåelse och vilja gör sitt till, tror jag.


Jag tycker att det är MYCKET bra att dessa frågeställningar kommer upp. Skivindustrin kanske skjuter sig själva i fötterna när de producerar för folk som ändå bara kopierar via MP3? De som inte bara vill ha musik i bil, som bakgrund på jobb eller för röj på fest, utan sätter sig ner och lyssnar en (längre) stund, tror jag inte misstycker om ljudkvaliteten höjs väsentligt? Jag tror också att det är dessa människor som är de trognaste skivköparna?

markih

Edited by - markih on 2005/06/17 08:51:25
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/06/17 :  10:00:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Markih
quote:
Jag tror också att det är dessa människor som är de trognaste skivköparna?


Man kanske kan gå så långt och säga att de snart är de enda skivköparna.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/06/17 :  10:28:08  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Markih

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Jag tror också att det är dessa människor som är de trognaste skivköparna?
--------------------------------------------------------------------------------



Man kanske kan gå så långt och säga att de snart är de enda skivköparna.

Micke


Ja det känns som skivbolagen tar fel beslut hela tiden...
Försäljningen minskar -då höjer vi priset.
Försäljningen minskar fortfarande och folk laddar mp3 -då måste det betyda att det är den kvalitén folk vill ha

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/17 :  15:03:20  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag finner det konstigt att den myten med sk "dålig" inspelning låter så trist mot en sk mytomspunnen bra inspelning...

tror det då tyder på att man finner numera highend på storköpen. Eftersom nuvarande mainstream-musik låter "så rätt" på dessa anläggningar samt på min gamla skrapiga bilradio som man får sparka till för att få igång....

ONOF.. here I come....

Ärligt talat så var denna trådens påstående om "myt" en ren "myt" enligt mitt förmenande..

MVH
"Mytköparen"
Mayro

.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/06/17 :  17:03:02  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Zalve: Beträffande vinyl håller jag med dig, CD inköpen blir mer och mer sällsynta, nya cd låter ofast skräp, och ges nästa alltid ut på vinyl. Man får kanske vänta lite, och det är värt det. Beträffande signal källa så lägger jag nästan allt krut på skivspelaren numera.
Eftersom det är en LP12 så finns det många uppgraderingsmöjligheter, och en fungerande service, och framför allt massor av bra musik, både beg. och nytt.
I morgon bär det av till Hova och skivmässa!!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/06/17 17:03:50
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/17 :  22:51:50  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Zalve: Beträffande vinyl håller jag med dig, CD inköpen blir mer och mer sällsynta, nya cd låter ofast skräp, och ges nästa alltid ut på vinyl. Man får kanske vänta lite, och det är värt det. Beträffande signal källa så lägger jag nästan allt krut på skivspelaren numera.
Eftersom det är en LP12 så finns det många uppgraderingsmöjligheter, och en fungerande service, och framför allt massor av bra musik, både beg. och nytt.
I morgon bär det av till Hova och skivmässa!!


vore förbannat skoj att få en vinyl avbränd ifrån skiva på nåt sätt...och brännd på cd.. O jämföra med den orginal cd av samma skiva.. hur man nu skulle göra dyligt.. Sorry för ot

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/20 :  12:17:14  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag såg en dokumentär med Nick Lowe för sisådär 20 år sen där han sa att alla Rockpiles plattor mixades för att låta bra i bilen och köksradion. Redan då kan man tycka men såna hänsyn är nog äldre än så. 60-tals pop/rock-plattor låter ju inte så lysande i en bra stereo och var knappast gjorda för det heller. Det var plastgrammofoner med högtalare i locket som gällde för ungdomar eller bandspelare, den tidens mp3. Faktum är att mycket av den musiken låter trevligast i en gammal Tandbergbandare.

Mycket bra stereoinspelningar gjordes dock från mitten av 50-talet och ca 10 år framåt men det var mest jazz och klassiskt som kom i fråga.

Jag köper inte heller så många CD längre, 1 eller 2 om året dom senaste 4-5 åren med det har nog blitt en bra bit över 100 vinylplattor under samma tid.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/06/20 :  23:40:28  Show Profile Send paradigm a Private Message
-MONTANA
Kari Bremnes "Svarta Björn" är en pärla i skivsamlingen! Där kan man snacka om dynamik och avgrundsdjup bas och en närvaro som får mig tårögd, varje gång!!!

-Hatoil
Visst är musiken viktig, men för mig är det lika viktigt att allt det som finns på skivan också kommer fram ur högtalarna och för det behövs en bra anläggning. Det ger en njutning som hamnar på en helt annan nivå.

Om jag är hemma hos någon som har en Siba-stapel för 3995:- hemkörd och inkopplad, kommer jag på mig gång på gång, att jag önskar det kunde få vara tyst, så vi kan prata istället.

-markih
Jag håller med dig till fullo, men jag har också märkt att musiken på något sätt "öppnar sig" och blir mer levande, vid en viss nivå, på vissa skivor. Jag märker det tydligast på mina Jazzskivor med gles sättning, typ trio. Undrar om det har något med örats konstruktion att göra? Ibland kan det räcka med att höja ljudet med någon enstaka dB, för att musiken helt plötsligt ska blomma ut. Märkligt det där.
Jag har också noterat att vissa TV-inspelningar från live-konserter eller i någon TV-studio, har ett större dynamikomfång än på CD-skivan, trots att jag förväntade mig motsatsen.
Är det någon som kan förklara detta? Det går ju i viss mån emot det vi diskuterar här och som jag i övrigt håller med om fullständigt.

/Rolle
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/06/21 :  11:03:07  Show Profile Send markih a Private Message
Nitram "Jag håller med dig till fullo, men jag har också märkt att musiken på något sätt "öppnar sig" och blir mer levande, vid en viss nivå, på vissa skivor. Jag märker det tydligast på mina Jazzskivor med gles sättning, typ trio. Undrar om det har något med örats konstruktion att göra? Ibland kan det räcka med att höja ljudet med någon enstaka dB, för att musiken helt plötsligt ska blomma ut. Märkligt det där.
Jag har också noterat att vissa TV-inspelningar från live-konserter eller i någon TV-studio, har ett större dynamikomfång än på CD-skivan, trots att jag förväntade mig motsatsen.
Är det någon som kan förklara detta? Det går ju i viss mån emot det vi diskuterar här och som jag i övrigt håller med om fullständigt."



Din första undran tror jag att det kan finnas många förklaringar på, allt från tekniska till psykoakustiska.

Din andra notering tror jag har att göra med att masteringprocessen har varit annorlunda. Många Cd-skivor är dessvärre kraftigt dynamikkomprimerade, men i en TV-Studio är det inte säkert att de alltid gör detta.

markih
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/06/21 :  12:02:48  Show Profile Send paradigm a Private Message
-markih

Det slog mig sen att jag faktiskt lagt in en försiktig expander på några dB och det kan nog vara, att det är den jag lägger märke till vid dess threshold. Men det utesluter inte att det också kan finnas ett psykoakustiskt inslag, för jag har upplevt det här fenomenet tidigare också, fast inte lika tydligt som nu.

Någon som vågar sig på en djupare förklaring av psykoakustiken???

Heder då och hatten av, till de ljudtekniker och producenter på TV, som vågar gå emot strömmen och ge oss mer dynamik än vad som skulle kunna betecknas som politiskt korrekt!!!

BTW, det var jag som skrev inlägget du svarade på "markih", men det har du väl redan noterat.

/Rolle
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/06/21 :  12:15:32  Show Profile Send markih a Private Message
Oj ursäkta Paradigm!

En expander förklarar antagligen din upplevlelse.

Några vilda gissningar som annars kan förklara:
1: Fletcher-Munson kurvan gör att basen inte upplevs lika tydligt på lägre volymer, vilket gör att det rytmiska fundamentet inte upplevs lika närvarande.

2: Det skulle kunna vara möjligt att vissa högtalare har lite hyss för sig och får ett annat beteende vid sk 'storsignaler' än vid 'småsignaler'. Därför ändras beteendet vid högre volymer.



markih
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:38:06  Show Profile Send paradigm a Private Message
Är det inte "Fletcher-Munson", som säger att det går åt 4ggr så mycket effekt till lågbasen, för att våra öron ska uppfatta ljudet som linjärt?

Sen har jag också funderat på, om alla förstärkarstegen, kommer bättre till sin rätt om de får jobba lite mer. Jag har ju ett separat förstärkarsteg till varje element och sammanlagt rör det sig om dryga 2500W, som jag har till förfogande. Och just det stora "headroom", har jag märkt, bidrar också till en helt ny nivå av realism. Men det är ju först när medeleffekten närmar sig 1/2W, som det börjar bli riktigt "liv", driv och fokuserad närvaro i musiken.

/Rolle
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/06/21 :  15:57:17  Show Profile Send markih a Private Message
Fletcher-munson kurvan ser olika ut för olika nivåer och det är lite lurigt att tolka kurvorna för 'hur de skall se ut för att man skall tolka ljudet som linjärt'. Men visst är det ungefär som du skriver, - att man behöver högre ljudtryck i bas relativt mellanregister men detta märks mest vid låga volymer.
Loudness var ju en något 'missriktat' försök att korrigera för olika lyssningsvolymer. För att det skall fungera 'någorlunda' behövs att denna funktion följer volym-poten, enligt min mening.

markih
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2005/06/27 :  16:22:52  Show Profile Send nin a Private Message
Det är verkligen INTE en myt. Skivbolagen vill att det ska låta "högt" hela tiden, därför mastras skivorna sönder, något som flera producenter har berättat om och om igen.
T ex så låt Beck's förra skiva, Sea Changes, kanonbra på dom analoga banden som skickades för mastring. Men bolaget ville ha sitt ljud så Bob Ludwig, som mastrade skivan, fick "förstöra" ljudet till att passa dagens ideal = bilstereo/bergsprängare/dator.

Detta är något som jag fick höra om och om igen när jag för några år sedan snacka med massa masterings killar för en artikel som jag höll på med.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/06/27 :  17:05:51  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Intressant att du nämner Sea Changes. Jag har inte hört de analoga banden eller vinylen, men jag tycker att cd:n låter skitbra. Vetefan om den låter bra på datorn eller i bergsprängare dock.

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2005/06/27 17:06:18
Go to Top of Page

jonas_gbg
Member

336 Posts

Posted - 2005/06/28 :  21:16:16  Show Profile Send jonas_gbg a Private Message
quote:
filikoster
Har ni någonsin sett ellet hört talas om någon professionell producent som mixar och mastrar sina fina studioproduktioner på en ministereo från Galne Gunnar? Om Rick Rubin gjort en tre månaders inspelning i Ocean Way Studios, brukar han gå hem och mixa den i sin transistorradio vid köksbordet?


Har du lyssnat på skivan Californication med RHCP?
Den är inspelad vid Ocean Ways, producerad av Rick Rubin.
Och ljudet på skivan gör sig bäst på en transistorradio vid köksbordet. Spelar man den på en Hifi-anläggning så låter det SKIT.

När man (några herrar på skivbolaget?) bestämt för att ljudet skall vara komprimerat så blir det så. Jag som konsument har i alla fall inte bett om att få musiken förstörd.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000