HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Betydelsen av vibrationsdämpning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/06/15 :  00:55:07  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Skulle være "mycket" interessant å få medlemmenes erfaringer med ulike typer Hi-Fi / High-End Racks.

Konkret:
Hvilke racks anvendes?
Hva er effekten av racket?
Hvilke elektronikk-komponenter "används"?

Generelt:
Hva mener "ni" om "betydelsen" av vibrasjonsdemping / resonanskontroll? Stor effekt eller "voodoo"? Eller noe midt i mellom?

Alle bidrag tas i mot med takk!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/06/15 :  01:37:40  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tycker det är en del faktorer som spelar in.

- Vilken typ av apparat som används.
- Var den står i rummet i förhållande till högtalarna.
- Hur bra chassiet är på apparaten.

Jag har upplevt skillnader med olika fötter under min cd-spelare som dock hade ganska klen låda och stod nära högtalarna. Jag har aldrig upplevt någon skillnad under förstärkare.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/15 :  06:44:44  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag använder ett modulärt appolorack (stål & glas)det har fördelen att ha kryss -stag under hyllplanen sen gummi "pluppar" mot hyllorna, men jag har även Center högtalaren ovanpå racket ?
därför har jag SD fötter under centern, sorbothane fötter under DVD driven samt olika varianter av SD & liknande plagiat under processor och slutstegen, men min nuvarande elektronik verkar inte påverkas nämnvärt av vibrationer men för säkerhets skull har jag detta arangemang. alla mina andra högtalare står även dem på SD fötter så återföringen av vibrationer till prylarna är minimal.
Tidigare erfarenheter, när jag spelade LP skivor så hade jag en väggfast appollo hylla en mycket bra lösning om man har en bra betongvägg att fästa den i, skivspelare ÄR känsliga för återkoppling och skall stå plant (använd vattenpass). Vissa CD jag har haft, kan ha uppvisat tendenser till att störas.
Rör elektronik kan vara känslig för mikrofoni (återkoppling).
Jag har en annan ide som jag brukar fundera över, även om prylarna inte påverkas elektriskt av vibrationer så borde det höras när rack och veka apparat chassin "skramlar med".
Jag blev mycket förvånad när jag bar ut min plastiga 32" widescreen ur vardags rummet det lät bättre ?
Jag har sedan tidigare (nu får ni gärna tro att jag är helt knäpp)sett till inte ha möbler med glas skåp eller liknande stora skåp i mina bokhyllor, jag en äldre bokhylla en gång där underskåpen definitivt bidrog till det sammlade oljudet :-) så jag undviker helst möbler med stora resonans kaviteter och bokhyllorna är alltid fulla med böcker och skivor en mycket disktret akustik åtgärd som igentligen inte syns.

God morgon

Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/15 :  06:48:45  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Oj glömde en av Montanas frågor, nuvarande elektronik Meridian G98 G68 Gammut,Classe,Primare, slutsteg allt högtaleri är Dynaudio Contour av olika modeller+ en REL Stadium III

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/15 :  08:20:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har hållt på med sådant länge.
Det började när jag endast körde med en cd-spelare direkt till ett slutsteg.
Med endast två apparater är det tacksamt att tweaka.
Först skaffade jag två stora 10 cm tjocka trädgårdsplattor av betong som jag spacklade och målade ( inspirerad av Radiolagrets stenar). Jag ställde apparaterna på dom med mässingskoner imellan. Ingen större skillnad. Men sedan placerade jag sorbothanekuddar mellan plattorna och underlaget. Det fick mig att tappa hakan. Tur man har flera.
Ljudet blev mycket mer välupplöst. Jag kör fortfarande med trädgårdsplattor, men har bytt ut konerna mot BDR-koner och puckar.
Problemet är att ljudet tunnas ut när man vibrationsdämpar. Man tappar fyllighet och värme och riskerar att få ett ljud som blir mer skarpskuret och kanske lite tröttande i längden.
BDR-prylarna tycker jag bibehåller värmen i ljudet samtidigt som upplösningen ökar.
Dom är dyra dock.
Skilfing och liknande tycker jag ger samma resultat som mina gummikuddsplattor.
Bättre upplösning men tunnare ljud.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/06/15 :  12:32:19  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag använder Sound Organization (Stålramar med glashyllor och
små,små dämpkuddar mellan ramarna och glasskivorna). Den viktigaste
egenskapen med detta rack är att hyllorna (stålramarna) är fästade
i mitten av ramarna som då blir ganska isolerade och inte i hörnen
av ramarna (skulle ge högre 'koppling'. Dessutom står racket på
spikar. Anläggningen är highend av budgetklass. Visst finns det
bättre och om jag ville 'kasta bort' mera pengar skulle jag köpa
Finite Elemente Pagode med liknande egenskaper. Sedan har jag
SoundCare Equipment Feet (spikar) under CD-spelaren och detta ger
en markant förbättring. Mina kablar är mycket styva för att ge
vibrationsdämpning.

Martin
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/06/15 :  22:00:02  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
marbrink: Alle de momentene du nevner er nok med og influere på resultatet, og på hvor effektiv isolasjon/vibrasjonsdemping er, ja.

Mnyb: Vinyl-spillere er definitivt utsatt for degradering av lyd som følge av vibrasjoner/resonanser, dine erfaringer stemmmer med mine inntrykk. Du er nok ikke "tokig" når det gjelder egenresonanser fra TV-apparater, skap og lignende; vet at mange har opplevd mye av det samme som deg. Med ditt system burde du kunne merke effekten av vibrasjonsdemping, definitivt.

Björn-Ola: Interessant at du har observert at høy masse/rigide materialer i seg selv er ineffektive for å eliminere uønsket påvirkning av audiokomponenter som følge av vibrasjoner/resonanser.

MartinN: Den "two-step" teknikken du beskriver har nok en dempende og isolerende effekt. De største vibrasjonene fra høyttalerne via gulv dempes ved hjelp av spikes og deretter gir festing av hyllene i midten av rammen en viss isolerende effekt. Interessant at ytterligere isolering av CD-spilleren er effektivt, noe som indikerer at CD-spilleren er spesielt utsatt for lyd-degradering som følge av resonanser/vibrasjoner.

Registrerer med interesse at alle som hittil har kommentert dette temaet har merket effekten av vibrasjonskontroll i praksis. Det overrasker meg ikke.

Hører gjerne flere synspunkter om det er noen som har noen.

Skulle også være interessant å høre noen synspunkter fra noen som mener - eller har erfart - at vibrasjonskontroll IKKE fungerer, SPESIELT om de samtidig beskriver hvilke metoder de har testet/anvendt, og gjerne også hvilket utstyr som for øvrig ("i övrigt") anvendes.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/15 :  22:47:53  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det finns ju "vibrationsdämpning" - och så finns det "isolering".

Är det samma sak? Kanske inte...

Objekten har varit olika cd-/dvd-spelare (samt en rör-förstärkare).

Provade att "isolera" med dessa keramiska koner från R.A Designlabs: (Ja, det är en Denver på bilden)


Har även provat BDR-koner med samma resultat. Ljudbilden stramades upp. Allt hamnade på EXAKTA platser. Luft, fart och mellanrum mellan toner/instrument. Total uppgradering. Shockerande upplevelse. Rörstärkaren fick mindre markerad topp och blev mer exakt och mindre yvig.

Har även provat att "vibrationsdämpa" med dessa:
http://www.vibrapod.com/
Dock då endast "poden" - inte med "podkonen".

Poden förväntade jag mig ett "lyft" med. Exakt vad vet jag inte men det fanns förväntningar. Vad jag kunde utröna hände...inget. Eller möjligtvis väldigt lite. Provade flera olika sätt och kombinationer, men inget särskillt upplevdes förändras. Inte så som med konerna, som närmast var en käftsmäll i förändring till det bättre.

Podarna skall dock testas till stativhögt. där jag tidigare haft positiva resultat med "mjuka" vibrationsdämpande material.

M
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/15 :  23:02:36  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Jag har ett Soundstyle-rack med 5 hyllor, snyggt, prylarna samlade och lätt att justera i våg. I den står det "affordable high-end" på orginalfötter. Har inte märkt nån hörbar skillnad mot om prylarna stått på golvet förutom vinylsvarven då som numera är okänslig om man går eller hoppar på golvet.

I vår gamla lägenhet var det mycket svajigt golv och där hade jag Leca-block av största modell med gummimattor under och dom dämpade vibrationer mycket bra. Kunde spela vinyl utan problem med hoppande pickup när man gick på golvet.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2005/06/16 :  00:23:23  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
rannagarden: Det funker altså "mycket" bra med koner under din CD-spilleren. Får snart inn den helt nye Cary CD306 SACD, som er utsyrt med koneformede metallføtter. Dine erfaringer kombinert med det faktum at Cary har utstyrt sin nye generasjon av CD-spillere (CD303/300 og CD306 SACD) med koneformede føtter, gjør meg ganske sikker på at denne teknikken faktisk har en klar positiv effekt på digitale signalkilder.



krellmaster: Det kan jo være et poeng i seg selv at systemet skal se presentabelt ut, også. Det ser bedre ut i et "vardagsrum" å samle audiokomponentene i et rack eller möbel av noen sort enn å plassere store bokser utover gulvet. Ikke minst av hensyn til de kvinner vi deler "Aftonbladet" med, eller hur...??

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/06/16 :  00:48:45  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Problemet är att ljudet tunnas ut när man vibrationsdämpar. Man tappar fyllighet och värme och riskerar att få ett ljud som blir mer skarpskuret och kanske lite tröttande i längden.
BDR-prylarna tycker jag bibehåller värmen i ljudet samtidigt som upplösningen ökar.



Mycket bra sammanfattning av Björn-Ola..även om jag vill lägga till Audioquest Big feet, som även de behåller fylligheten

Håller även med Marbrink att det är just cdspelaren som ger mest effekt av tweaks. Men framförallt är det en matchningsfråga. T ex så tyckte jag inte alls om BDR (som brukar vara bra i de flesta fall) under min förra Proceed CDP, medan Aurios-puckar var klockrent.

Just nu använder jag Soundcare, AQ big feets och Art Q-dampers LE i min anlägging

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/06/17 :  10:58:53  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Har själv tidigare använt en Sound Organisation hylla, med Solid Tech "Feet of Silence" under cd-spelare och försteg. Hyllan i sig var en liten förbättring över tidigare arrangemang, men FoS medförde en större förbättring i form av resolution och "lugn" i ljudet.

Har sedermera bytt till en Finite Elemente Spider utrustad med Ceraball-fötter för spelare och försteg. Här upplevde jag en verkligt stor skillnad i djup, fokus samt resolution.

Monoblocken står på en hylla byggd av en tung granitskiva på Soundcare Superspikes. På denna skiva ligger en till likadan skiva, de är åtskiljda av gummifötter placerade mellan skivorna. Således "flyter" den övre skivan på den undre. Detta system har fungerat bra hos mig och var dessutom billigt att bygga...

Nu kommer jag att vara tvungen att göra mig av med granithyllan för slutstegen, funderar som bäst på alternativ lösning.

Anläggningen:
Audionet ART V2
Audionet PRE I G2
Audionet AMP II G2
Montana EPS (som har verkligt solida spikes, funkar bra)
Siltech, Analysis Plus -kablar
Finite Elemente -ställning
Svanå-akustikelement

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000