HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Småhögtalare till JVC köksstereo. Tips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2005/06/12 :  21:51:17  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Jag hittade en JVC-anläggning av modell ministereo på Myrorna i vintras (400 kr) och slog till. CD-spelare, förstärkare, radio och kasettdäck i en enda klump. E-57 är benämningen.. Har testat den med mina f.d JAMO golvhögtalare och den orkade faktiskt inte bara driva dom utan gjorde det bra också, med bra tryck. Jag lyssnade inte jätteambitiöst den gången, men spontant tyckte jag att högtalarna presterade lika bra som i min vardagsrumsanläggning..

Nu vill jag alltså ha ett par små högtalare till JVC'n. Med tanke på att det lät riktigt bra med mina gamla stora JAMO (nåja.. så bra som dom nu kan låta) tänker jag mig att det kan vara värt att köpa ett par rätt hyfsade småhögtalare. Jag kan tänka mig att lägga kanske 3000 kr. Gale monitor gold för 1800 kr + frakt lär ju ska vara rätt bra, att döma av andra diskussioner här på forumet.

Fler tips?

Jag är såklart medveten om att jag knappast kan förvänta mig någon avgrundsjup bas av såna här små högtalare i den här prisklassen, men det spelar mindre roll i köket. Jag vill mest ha ett hyggligt och klart ljud som är.. ptja.. trevligt.

Edited by - Bysheon on 2005/06/12 22:03:01

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/13 :  06:36:20  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
EngelholmAudio Mino(s) kanske skulle vara något, alternativt Audio Pro image 12 om man vill ha något riktigt billigt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/13 :  10:09:33  Show Profile Send Blue a Private Message
Frågan är hur små dom måste vara? Om du kan tänka dig begagnat kan du nog hitta ett par "normalstora" stativare av riktigt schysst kvalitet för 3000 spänn! Bra "pyttehögtalare" är kanske lite svårare att hitta till bra pris, men det kanske går det också.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2005/06/13 :  14:34:11  Show Profile Send Bysheon a Private Message
martinsson>> Mino är för dyra till nypris (5500 kr), men beganade kan dom säkert vara intressanta. Har du hört dom? Intryck? Audio pro image 12 för 1345 kr på Fyndbörsen är ju onekligen ett mycket trevligt pris, men hur låter dom?

Blue>> Dom får inte vara speciellt djupa, annars kan dom vara normalstora. Såna här små högtalare har jag bara hört ett fåtal och inga av dom har ärligt talat låtit bra. Men då har det å andra sidan rört sig om högtalare som har följt med en mikro- eller ministereo för runt 2000 kr.. Begagnat kan hur som helst vara intressant. Ett par Quad 12L tex.. :) om dom inte är för stora, vill säga. Har du hört några småhögtalare med hyggligt ljud för runt 2000-3000 kr?

Quads produkter ska förresten enligt en återförsäljare vara "välrenommerade för deras varighet". Det låter spännande.

Edited by - Bysheon on 2005/06/13 14:43:27
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/13 :  16:54:39  Show Profile Send Blue a Private Message
Quad är riktigt trevliga tycker jag. Finns ju även en mindre modell som heter 11L. Värt att tänka på är också att placering nära eller på vägg "fetar upp" basen en bit, vilket kan vara välkommet med så små högtalare. Andra "billiga" småhögtalare som väl inte direkt är fy skam är B&W 600/601.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/06/13 :  17:41:12  Show Profile Send JonasY a Private Message
Vill du ha små högtalare kan du kika på Audiovector K1. Har ej lyssnat, men man får en chock när man ser dem De kostar ca 4000kr, men de går väl att hitta begagnade gissar jag.

http://audiovector.com/default.asp?Side=132&Parent=79

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2005/06/14 :  13:45:58  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Blue>> Är Quad svårdrivna? Om jag ska upp i den prisklassen, vilket jag inte helt har avfärdat, är ju Quadarna högintressanta. Men tror du att min minianläggning kan driva dom vettigt? Jag har för mig att jag har läst ngnstans att dom är rätt tungdrivna..


JonasY>> Har läst på lite och Audiovector K1 verkar också intressanta och värda en lyssning, om jag nu ska upp i det priset vill säga. Audiovector ska ju vara lättdrivna också, om jag förstår saken rätt.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/06/14 :  14:02:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Bysheon: Quad kan nog inte betraktas som direkt tungdrivna, men som med dom flesta andra högtalare skadar det inte med extra effekt. Hur mycket klös har du i JVCn? Typ 30W som minimum är ett bra riktmärke enligt Audio Concept i Sthlm.

Audiovector K1 och Quad 11L ligger nog på ungefär samma känslighet och last för övrigt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2005/06/17 :  14:13:51  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Blue>> JVC'n har 150 W, enligt texten på baksidan. Inga problem med kraften alltså? :)
Du ger förresten _alltid_ bra svar, Blue. Välformulerade, relevanta för frågeställaren och på en för denne (mig, i detta fall) begriplig nivå. Du är lyhörd. Kudos.

Edited by - Bysheon on 2005/06/17 14:30:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000