HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lyssnings intryck gclones ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2005/06/14 :  16:00:53  Show Profile Send AndreasK a Private Message
Ja, vad har ni för intryck av era olika gain clone byggen, själv har jag avslutat bygget utav lm 3886 dual mono från chipamp.com , matar med 2st 2*220*2*24V (lite overkill:)) tycker att det låter förvånansvärt bra luftigt och otvunget, kanske lite vass i övre registret men annars ganska bra kontroll, man får ju se lite till priset också hehe ;) Vad skulle man kunna jämföra med från köpesidan (färdiga hifi produkter)? Vad har man egentligen byggt ?

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/06/14 :  16:49:04  Show Profile Send Resonans a Private Message
Intressant, jag har aldrig hört någon men funderar på att bygga.

Lite OT: vilken effekt ger en clon?

...music is the best...
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/06/14 :  17:05:12  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag också .. hitintills har jag bara köpt kondingar till nätdelen...snart dags för trafo-köp..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2005/06/14 :  17:30:09  Show Profile Send AndreasK a Private Message
Kanske är lite ute å seglar men denna lm 3886 och spänningsmatningen så runt 50-60w@8 ohm (58)per chip ? (med hyfsad kontroll) finns nog någon som har mer exakta siffror m.m. Det är alltid kul att höra andras åsikter osv. då jag inte är så 'hemma' på detta, jag kan jämföra med mitt ordinarie Zapsolut mk 4.1 2x80 w klass A men det kanske inte är riktigt rätt hrm? Men låter bra gör dom med tanke på priset, sedan tar det ju en stund att lyssna in sig också . Men än så länge får jag säga att kag är positivt överraskad med tanke på pris/arbets ration, sen går ju allt och förbättra :)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/14 :  17:37:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Så här ser Nicks Gain Clone ut , kolla med han hur det spelar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/06/14 :  18:07:50  Show Profile Send ILLY a Private Message
Mitt första bygge lät så bra att den varit min ordinarie förstärkare i nästan ett år. Mitt andra bygge däremot, lät så illa att jag inte orkat lyssna på den mer än fem minuter, trots att den är mer välbyggd och genomtänkt på alla sätt och vis. (strömförsörjningarna är i det närmsta identiska, rent krets- och komponentmässigt)

Slutsats: Olika kloner låter väldigt olika. Den som var bra var Joe Rasmussens "Sans Tube" och den som lät dåligt var Decibel Dungeouns "T-Network". Kanske borde säga "den som jag uppfattade som bra hemma hos mig i mitt rum med min övriga utrustning". Andra kan ha annorlunda uppfattning.

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/06/14 18:08:23
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/06/14 :  21:44:11  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har byggt P-A sjöströms ytmonterade gainclone den tycker jag låter ruggigt bra bra tryck i den ,neutralt ljud,ren o torr bas.
Knäpptyst vid av o påslag.Och en riktig utmaning o löda

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/06/14 :  22:05:22  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Jag har också varit sugen på att bygga Gainclonen. Kan inte ni länka era ritningar och komponentval?
Nicks ide med att bygga i ett gammal psu chassi var bra tycker jag.
Vad driver ni med era Gaincloner och vad lämnar de ungefär?
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/06/14 :  22:11:35  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
P-A shttp://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qrp02/index.html

Här finns mycket att läsa Schema ,Tekniska uppgifter.
Den ska lämna 68w i 8 ohm Tror jag.
Det beror väl på vilken trafo man kör .
jag har 2st 2x24 250 va

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2005/06/14 22:12:18
Go to Top of Page

AndreasK
Member

74 Posts

Posted - 2005/06/14 :  22:27:17  Show Profile Send AndreasK a Private Message
Kul, det finns nog både bra och dåliga. jag använder hela kitet både strömförsörjning (utom trafos, som jag beställde från trimson.se) och förstärkar delen från samma ställe, jag får säga att det kitet låter väldigt bra, men å andra sidan har jag ingen erfarenhet när det gäller dessa kloner heller :) men, den klår i allafall min gamla hk670 förstärkare (kanske inte i kraft) men den 'släpper' ljudet bättre, jag återkommer efter helgen med en bättre beskrivning, det kommer fler öron hit på lyssning då :) Tycker också att P-A klon verkar väldigt välkonstruerad och seriös, den är nog några snäpp 'vassare'(bättre än den jag byggt) kanske ? Nån som har komentarer?

Edited by - AndreasK on 2005/06/15 08:07:38
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/06/15 :  09:56:18  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Nu har jag fått hem ett knippe LM3886. Tanken är väl att det ska bli XGC med carlos regulerade nätdel. Trafosarna är i det minsta laget, 2 x 120VA, 2x30V, som reguleras till 30VDC med LM338.
Hur det kommer att låta? Vet inte, men jag drömmer våta drömmar om det.

PS. Om nån är sugen på att testa LM338-nätdel så ska jag beställa hem några extra. Fascist-elfa tar 108 kr+moms stycket, jag kommer att ta ca 40kr. PMa mig om du vill ha.

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/15 :  10:00:44  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tackar för de vänliga orden.

Den första gainclonen pillade jag på i ett halvår ungefär och idén var att göra en ultrauniversal och ultrakonfigurerbar konstruktion och den skulle vara i stereo så att man kunde slippa jordningsproblemem. Ett annat mål var att skapa reproducerbarhet, 1 eller 100 enheter, alla ska prestera likadant, ingen trimning etc.

Den andra Gainclonen gjorde jag ytmonterad bara för att jag kände för att testa detta och det är ett stort hinder för de flesta men de få som har fått ihop det är väldigt nöjda, alla utom en och han var svårt missnöjd. Kan det ha något att göra med att han samtidigt blev bannlyst från ett visst forum?

Mina konstruktioner har inte gått någon regelrätt match emot BrianGT's konstruktion så man vet väl inte hur mycket extra man får med mina "påkostade" konstruktioner. Jag har dessutom som konstruktionsmål att låta bli audiofila komponenter och bara hålla mig till normala industrikomponenter.

Brians konstruktion tycker jag är bra med det målet han hade och han har fått hjläp både av mig och andra med att optimera kretskortet som nu är bra tycker jag. Tidigare hade han ett minimalt jordningsproblem. Den största nackdelen med ett monokort är just jordningen och många nybörjare bygger med hans kort och det man läser är att jordningsproblem är den största felkällan. Det hade förstås hjälpt om bygganvisningen hade varit bättre. Jag för min det har byggt in detta in min konstruktion istället.

Så: Är mina konstruktioner bättre än den minimalistiska angreppet? Vet ej!

Det jag vet är att offsetten ligger på mikrovolt, totalt klick/bumpfri vid spänningstillslag och frånslag samt att vilken pot (volymkontroll), signalkälla som helst kan anslutas samt att alla typer av högtalarkablar och högtalare kan anslutas. Konstruktionenerna är mer som en "black box" än vad Brians är. Vissa inre och yttre omständigheter kan orsaka problem som dock går att lösa men det finns inte inbyggt i hans konstruktion.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/06/15 10:03:32
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/15 :  10:12:19  Show Profile  Visit peranders's Homepage
rejvgudrun,"Fascist-elfa tar 108 kr+moms stycke", jag tycker ska välja dina ord bättre. Elfa säljer den med TO3 kanna och om du kollar på Nationals sajt så ser du att TO220 kostar 0,87 dollar 1k och TO3 kostar 4,90 dollar. Du pratar om olika saker. Var glad istället att du över huvud taget får handla hos Elfa. Gå till exempel till Avnet eller någon annan av de stora drakarna, då är det stick och brinn som gäller om du inte har lust att köpa hela förpackningar.

Kollar du på Farnell så kostar TO3 109 kr och TO220 31 kr i ental och 17 kronor i 100 tal och det är plus moms.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/06/15 10:13:26
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/06/15 :  10:29:32  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
PA: LM338K (TO3) 3,90 Euro inkl MWSt. Jo du, jag tycker att det är en väldigt osund konkurrens här i Sverige där vi konsumenter drabbas, och det gäller inte bara elektronikkomponenter. Du verkar inte vara så priskänslig, grattis, men andra kanske är det. Ska jag ta av mig mössan, buga och tacka för att elfa låter mig köpa komponenter till det dubbla priset? Nej, tack. Jag väljer att köpa mina prylar på andra ställen.

edit: prisuppgift

Edited by - rejvgudrun on 2005/06/15 10:40:01
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/06/15 :  12:57:06  Show Profile Send time a Private Message
Ja, man får väl handla eller låta bli ? Elfa märker väl av konkurensen så småningom.. För att återgå till tråden så har jag kört GC i "basutförande" alltså bra komponenter men inga dyra i en typ BrianGT koppling. De låter mycket bra, använder dem inte ända ned men de har ett trevligt sound och är väldigt roliga att lyssna på, rockar på liksom ! Det de faller på jämfört med SE triod är klangen och känslan av luft bakom högtalarna men det kanske inte är så konstigt. De lät illa de första timmarna men tog sig sedan. Inget att tveka på, bygg!

Lämnat forumet
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/06/15 :  13:34:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Handla lösa elektronikkomponenter är en kiss i Nilen jämfört med det industrin förbrukar så jag tror ELFA inte hade saknat privatkunderna om de försvann.

Helt rätt, jag är inte så priskänslig, om något kostar 39 kronor eller 63 men trots allt får man se till helheten när det gäller kostnader.

Jag blev dock något störd när jag skulle greja AD8620, där kan vi snacka om priser i mindre kvantiteter.

rejvgudrun, valet är ju fritt. Det gäller att kolla runt lite samt att inte glömma alla tillkommande kostnader och minimiorder etc.

time, jag brukar säga att LM3886 är överraskande bra.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/06/16 :  12:54:33  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Jag har en 3875 Brian GT och är otroligt nöjd med vad den presterar... prisvärd är bara förnamnet...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000