Author |
Topic |
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 03:10:42
|
Hej!
Sålde min LspLAB-rigg för ~1 år sedan pga olika orsaker.
Nu har mätnissen åter väckts av andra orsaker , sugen på mätro-1 dels pga att materialomkostnaden är så billig. ~750kr, otroligt.
Jag har inte tid(/ork) att lödda ihop en själv, så jag tänkte kolla om någon skulle kunna tänka sig att kirra ihop en åt mig.. och då, givetvis vad det skulle kosta.
Det är inte aktuellt just nu (i dagsläget). Jag ska göra grova rumsakustiska åtgärder och vill/måste då mäta så att de inte gör mer skada än nytta. Så det är min andra del.
Så, framföralles: Vem kan tänka sig? Till vilken kostnad?
Följdfrågan blir ganska naturlig: Vem av er DIY-grabbs har satt samman en mätro och hur lång tid tog det?
|
Edited by - m_persson79 on 2005/06/15 03:14:03 |
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 06:25:55
|
Jag satte ihop en, det tog ca 1år. men då skrev jag två stora manualer åxå. Är inte klar än.
Äh, jag skojade bara.
De som byggt säger att det tar 1 till 3 kvällar. Byggbeskrivningen är inte riktigt klar ännu så de som byggt bygger mot en betaversion med lite fel. Det har gått bra ändå.
Skall skriva en snabbmätmanual också så att man inte behöver plöja igenom hela den riktiga manualen varje gång det skall mätas. Manualerna är uppe i 23Mb i skrivande stund. Når säkert 25Mb när jag är klar. Jag kommer att leverera en kompilerad version av HTML-koden och hela koden kommer också med om någon vill skriva egna kommentarer eller liknande i manualen. Dessutom kommer det att medlevereras ett antal program för beräkningar och annat. Så CD-skivan kommer bli runt 60-70Mb stor.
Gissa om jag mätit mycket senaste året och då skall vi inte tala om allt skrivande....
Skall faktiskt bli skönt att återgå till det jag konstruerade Mätro för.
|
Edited by - linnar on 2005/06/15 06:28:52 |
|
|
m_persson79
100.000-klubben
787 Posts |
Posted - 2005/06/16 : 01:37:20
|
Grejt.
3 kvällar ~ 10h? Så en tusing kanske vore lämpligt?
Om någon är intresserad så kommer det inte ske just nu, men ni får gärna skriva här eller via PM vid intresse. Jag betalar givetvis förskott och frakt.
Linnar: Känner du till hur många som byggt Mätro-1?
Varför säljer du inte ett komplett paket med komponenter? Grymt schyrre att redovisa alla komponentvärden men du kanske kunde tjänat en hacka genom paketpris?
quote: Skall faktiskt bli skönt att återgå till det jag konstruerade Mätro för.
Det är jag också lite nyfiken över , har inte läst allt på www.kensonpro.com så jag förstår inte affärsmöjligheten riktigt.
|
Edited by - m_persson79 on 2005/06/16 01:39:46 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/06/16 : 15:21:23
|
"Varför säljer du inte ett komplett paket ..." Jag har räknat på det. Det blir inte billigar, däremot blir det en massa jobb för mig. Jag tror dessutom att marknaden är för liten.
Men det finns inga hinder för andra att både bygga och sälja eller sälja komponenter. Jag bryr mig inte om det. Men om manualerna måste var och en köpa för varje sats eller för varje färdigbyggd Mätro.
"Känner du till hur många som byggt Mätro-1?"
Ja!
"Det är jag också lite nyfiken över , har inte läst allt på www.kensonpro.com så jag förstår inte affärsmöjligheten riktigt."
Jag återkom till hifi-världen efter ca 20 års irrfärder. De sista åren inom området höll jag på med att konstruera/bygga om element. det jag drömde om var attt tillverka en perfekt band- diskanthögtalare. Det var det jag började med under "återkomsten". Upptäckte också vilka fantastiska möjligheter som datorn och internet erbjuder på detta område. Upptäckte också dessa otroliga mätprogram som kan mäta bättre än man gjorde med riktiga proffsgrejer för 20 år sedan. Så föddes idén om Mätro. Tyvärr har Mätro tagit nästan all tid sedan dess. Men snart.... och då kommer det grejer på min hemsida!!
Affärsmöjligheten?? Räcker det inte med att det är kul?
|
Edited by - linnar on 2005/06/16 15:24:46 |
|
|
|
Topic |
|