HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 är du en skivmarodör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/11 :  21:21:08  Show Profile Send Haakan a Private Message
jao som frågan lyder...staplar du skivorna i en hög på cd-spelaren eller är du den typen som blir orolig då "vanligt folk" rör i dina ögonstenar? kanske nåt mitt emellan? jag är då rikigt noga med mina...knappt så tjejen får röra dom

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/06/11 23:30:13

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/11 :  21:37:15  Show Profile Send Snoop a Private Message
De vore bra om det gick att läsa vad som stod där

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/06/11 :  21:43:30  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hmmmmmmmmm............. Mac eller virus?? Eller det är kanske samma sak...
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/06/11 :  21:48:48  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
fy på dig Pjotre

Jag tar sämre hand om mina skivor nu när jag har familj. Tidigare var jag en liten skivStalin

För att inte tala om min lilla dotter, hon har ingen koll när det gäller skivor. försöker stoppa in dem i förstärkaren och såna dumheter. Hon är visserligen bara 1.5 år men hallå

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/06/11 :  21:50:24  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ja ser bitvis rätt text sen massa konstiga krumellurer gör ni det med?

¶ dÃ¥ som ett exempel

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/11 :  21:56:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag tror att vi får vänta på en editerad verson av första inlägget.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/06/11 :  22:15:44  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Nu har jag läst mig igenom orginalinlägget och kan konstatera att jag nog är en skivStalin..... Men det vet familjen om här... Och glömmer dom det får dom snabbt veta det, i alla fall om det handlar om mina skivor. De skvior som köps in gemensamt typ Absolut 599, Barbies top of the pops etc. bryr jag mig inte så mycket om....
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/06/11 :  22:18:13  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag är mycket noga med mina skivor också. När de inte ligger i släden ska de vara i sina respektive fodral och gärna stå i bokstavsordning i mina Bennosar. Frågar man inte om lov, rör man inte skivorna i stället .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/11 :  23:25:48  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jamän stjälvklart är man en skivStalin också ! alla CD's jag någonsin köpt fungerar fortfarande och ser bra ut(inga finger avtryck från mig), men däremot knäcker man fodralen i bland det räcker ju om man tappar dem. Jag har bara behövt rengöra ca 20 skivor, en kollega lånade grrrr.
Numera kopierar jag åt mina vänner, det är säkrast för alla.
Stjälvklart står skivorna på en bestämd plats i hyllan.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/06/11 :  23:31:25  Show Profile Send Haakan a Private Message
undra om jag har virus...hmm

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/06/11 :  23:37:09  Show Profile Send Terminator a Private Message
Stolt cd-perfektionist! Det finns nästan inget värre än att se när folk lägger skivor på hög utan fordral lite här och var alt. lägger dem i FEL fordral eller flera skivor i varje... Blir arg bara jag tänker på det!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/11 :  23:40:54  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Bara dom ligger i omslaget så kan dom få ligga lite hur som helst, små högar här & där, men just nu är det relativt bra ordning i hyllorna. LP-skivor är jag mer noga med då dom mår bäst av att förvaras stående i en hylla så dom brukar åka tillbaka till sin plats efter avlyssning.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/06/11 :  23:56:53  Show Profile Send Lepra a Private Message
De står alltid i fina rader sorterade efter grupp och genre.

Mår lite psykiskt dåligt då jag varit tvungen att ställa nåra rader dubbelt efter flytten till flickan.
Hon bryr sig inte så mycket om hur de står, bara de står där i hyllan.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/12 :  00:41:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skivorna skall helst ligga i sina fodral när de inte spelas, har glömt en skiva i spelaren vid ett tillfälle, nu har jag bara fodralet kvar.
Jag undrar var familjen gjort av skivan?

Bravo
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/06/12 :  02:11:53  Show Profile Send sampix a Private Message
Skivorna ska ligga i sina respektive fodral. Blir lättast så

Det absolut värsta (som ibland händer) är när "folk" som byter skivor i ens anläggningen lägger den senast spelade cdskivan i ett helt främmande fodral där redan den tillhörande skivan ligger och sedan sätter tillbaka den i hyllan (dvs 2 skivor i ett och samma fodral). Hoppas ni förstår vad jag menar..
Jag menar, hur lätt blir det att ta reda på den borttappade cdskivan då?!
Den förra cdskivan som råkade ut för detta hittade jag inte på ett halvår

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/12 :  02:13:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kanske det sista som hänt mig, hoppas det räcker med ett halvår att hitta den.

Bravo
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/06/12 :  02:34:40  Show Profile Send sampix a Private Message
Bravo>
Det är bara att gå igenom skiva efter skiva.. Du har ju hela söndagen på dig

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/12 :  02:46:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Med avbrott för sedvanliga familjeaktiviteter undrar jag om söndagen räcker, men kanske semestern.....

Bravo
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/06/12 :  02:48:26  Show Profile Send sampix a Private Message
Japp, se bara till att använda ett par slitstarka trädgårdshandskar så du inte får skavsår

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/06/12 :  02:55:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tack för rådet, det skall jag inte glömma, att avsluta semstern med infekterade och såriga händer vore inte så lyckat.
Dock måste man ju tänka på vilopauseer, att arbeta för länge med dessa monotona rörelser kan lätt ge upphov till skador liknande tennisarm och då kan konvalecensen bli både lång ch svår.

Bravo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/12 :  09:14:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag är nog en liten marodör...
Vill gärna ha bra ordning på skivorna, men de ligger oftast i högar runt stereon.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2005/06/12 :  10:42:24  Show Profile Send Niclas a Private Message
Då är jag en stor marodör...
Alla skivor i alfabetisk ordning i hyllan.

Dock kan jag tillåta mig viss "oreda" genom att ha fodralet liggandes öppet uppe på racket då skivan spelas .
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/06/12 :  15:33:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag tillhör den rätt vanliga mellantypen. CD-skivorna ska ligga i respektive fodral. Var fodralen ligger är mindre viktigt eftersom det spelas på olika håll i hushållet. I själva skivhyllan är det hyfsad ordning och det som ställs in där ställs in hyfsat rätt.

Jag tycker det är viktigt att alla i familjen har tillgång till alla skivor. Hur ska annars sextonåringen kunna lära sig tycka om Pink Floyd? Hur ska han annars upptäcka att en riktig CD låter mycket bättre än nedladdade mp3-or från Nätet. Även när han lyssnar på CD-skivorna genom CD:n i datorn och genom samma hörlurar.

Har till och med lärt sonen det mest grundläggande: Att en CD alltid skall ligga i sitt fodral. Om det inte hittas av någon anledning så finns ett ställe där vi lägger CD:r som ligger löske. Då vet man var man ska leta när fodralet utan CD dyker upp.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/06/12 15:41:10
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2005/06/12 :  15:41:18  Show Profile Send brewitz a Private Message
I hyllan är det bokstavsordning (grupp, artist) som gäller och ingen annan än jag tar ut eller sätter in skivor där. Tjejen har egen skivhylla som jag inte rör, hon sorterar dem efter efter ett för mig obegripligt sätt (humör, färg mm relaterat).
Tyvärr har jag ingen vidare koll utanför hyllan. Skivorna är i fodralen men för det mesta har jag ett par tre rejäla, osorterade buntar framför anläggningen och som någon nämnde ovan, fordralet till skivan som spelas för stunden kan till och med ligga öppet och samla damm
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2005/06/12 :  15:46:06  Show Profile Send KingX a Private Message
Jag brukar allt försöka hålla mina cd-skivor, minidiscar o annt i9 ställen där de hör hemma... tycker inte om när det blir föör mkt skivor framlagda.. dock har an haft fest så kan man juh hitta 20-40 olika skivor som ligger fram vid stereon o då får man lite ryck i planeten =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/12 :  16:03:09  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag har de skivor jag tänker spela framme på vardagsrums bordet, sen har jag en "temp" sektion i skivhyllan där ny inköpen står, innan jag bestämmt var de skall stå i samlingen. Jag sorterar i en endast för mig begriplig genre ordning, desutom sorterar jag lite diffust inom genre's från akustiskt till elektriskt, rocken glider sakta över i blues t.e.x funken smälter sakta ihopp med jazrocken etc, som sagt bara jag hittar i min skivsamling =)

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000