HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörförstärkares ljudkaraktär (generellt)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/23 :  09:14:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mahler skrev så här om rörförstärkares generella ljudkaraktär i min tråd om rekommenderade förstärkare:

quote:
Har du hört på rör någon gång Matte?? Isåfall skall du nog titta på annat isåfall!! Om du tycker att Primare spelar laid-back, odynamiskt utan snart och punch framåtanda är rör HELT ÅT h-e fel för dig kan jag lova!!!

Rör brukar ge ett varmt, laid back ljud med hög gos och velour känsla!! Punch snärt och dynamik är det sista jag tänker på med rör!!


Mina Vienna-högtalare spelar ganska varmt och kanske lite "laid-back". Ska testa rörförstärkare till dem själv inom kort.

Vad säger ni andra som har erfarenhet av olika rörförstärkare, liknar ljudkaraktären den som beskrivs om Primare och så som Mahler beskriver ovan? Lite generaliserande men ändå. Tack på förhand för all hjälp!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/23 09:16:42

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/23 :  09:17:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tjejer är oftast blonda, har stora bröst, är korkade och (därför) alltid villiga.
Män är å andra sidan våldsbenägna, våldtagssugna varelser som bör kollektiv-beskattas.

...jag tänkte om du är intresserad av generaliseringar!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/23 :  09:22:37  Show Profile Send matte76 a Private Message
EA: Rörförstärkare brukar ju vad jag läst mig till anses ha de egenskaper som Mahler beskriver...vill gärna veta om forumets övriga medlemmar har samma erfarenheter, gällande framförallt snärt & dynamik men även i övrigt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/06/23 09:23:28
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/06/23 :  09:24:42  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Du hörde själv igår att ljudet var varmt, levande, framförallt rösterna och gitarrerna blev otroligt maffigt, men sen spelar det självklart roll vilka högtalare, förstärkare och cd man spelar med. Gillar man Rolling Stones, Lucinda williams, The Who m.m passar rör väldigt bra tycker jag, framförallt 60 talsmusikens ljusa produktioner får ett lyft med rör. Men som med allt annat handlar det om smak och ljudideal

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2005/06/23 09:25:44
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/23 :  09:27:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jo med dina högtalare passar det nog bra, de är ju ljusa i karaktären. Om det passar mina återstå att se..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/06/23 :  09:46:46  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
risken är kanske att det blir för varmt och gosigt med Vienna, men det kan man nog justera med kablar och byte av rör????? jag tror att Lavardin tillsammans med droplet är det bäst för dig men, det skall bli spännande och se vad en rörförstärkare ger för ljudmatta hemma hos dig

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2005/06/23 09:49:50
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/23 :  09:53:07  Show Profile Send mayro a Private Message


Som ovan sagt av EA.. att rör numera skulle vara dynamikfattiga luddiga mjukisar är nog en rent mytaktig syn...

Jag tror mig kunna säga att rör spelar som transistor idag. Fast OFTA med en nivå till på accustic musik...

Det som hört "Muse" Pangea monoblock skulle nog akta sig för att tala om dynamikfattiga luddiga rörstärkare...

Rör sägs inte kunna lira bas.. Pangea fullkommligt drev mina tolvor till vanvett.

Så myter finns det gott om.

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/06/23 :  09:57:32  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jösses jag är så häpen att jag inte finner ord. Däremot tycker jag att EA:s liknelse var otroligt träffsäker.


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/23 :  09:58:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro: Du är en skön kille med härlig humor, och en sann entusiast! Härlig beskrivning av dina erfarenheter av rör...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2005/06/23 :  10:01:58  Show Profile Send Mahler a Private Message
Mahler skrev!!



In the interest of being quoted correctly!!

quote:
Posted - 2005/06/23 : 09:49:05
--------------------------------------------------------------------------------

For the record!

Har absolut niente mot rörljudet!! Har själv provat EAR 899 hemma med mina Strauss och det lät kardemumma kan jag säga med varmt och härligt mellanregister, bra punch och hyfsad dynamik.. Det som särskilt stod ut var röster måste jag säga som fick mer liv än med dito transistor elektronik!!

MEN!!

Jfr med t ex Advantage S150 stereo slutsteg fick den ändå, vilket jag och panelen hemma var överrens om, ganska bra med pisk när det gällde parametrar som attack, dynamik, punch, bas etc etc.

INTE sagt att rör INTE kan låta dynamiskt!! Var i samband med Strauss väääldigt väääääääääldigt nära och sugen på att köpa även en liten nätt rörmonoblocks kombo från Rene på Vassago vid namn. Rogue Audio M150 + Preamp 99!! Hade säkert suttit nöjd med det idag ochså!!

Men spelstilen är helt annorlunda mina S250 monoblock från Advantage!! Det är helt klart!!



-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2005/06/23 10:03:47
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/23 :  10:02:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
StefanB: Utveckla gärna hur du menar...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/06/23 :  10:03:02  Show Profile Send mayro a Private Message



tack...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/06/23 :  10:10:39  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
När jag varit ute och demat har jag hudvudsakligen använt "min" Octave V70, både till klassiskt och rock´en roll. Har oxå hör kommentaren att man inte kan lyssna på all musik med rör. När vi t.ex var i Jämshög och även i Ängelholm nu sist så var det INGEN som ifrågasatte att vi körde ovanstående steg + lillebror V40.

wolfgang

Edit: stavfel

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/06/23 22:39:09
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/23 :  10:11:56  Show Profile Send matte76 a Private Message
Wolfgang: Ska bli intressant att låna hem denna V40 som sagt...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/06/23 :  10:19:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Min enda erfarenhet angående rör är Prima Luna, och den fick mina öron att skrika av skräck med ett par Bc Acoustique A3 högtalare. Innan så hade jag lyssnat på både en Hegel och Rega stapel på högtalarna och de lät mycket bra. När Prima Lunan kopplades in så blev ljudet ljuuuuuust,mina öron skrek av skräckNu är ju inte Bc Acoustique någon innbäddad högtalare precis, så med andra grejer så kan det låta helt annorlunda.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/23 :  10:23:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
FBK: Intressant! Det verkar finnas olika erfarenheter av rörförstärkeri, inte bara det gamla hederliga "varmt, laid-back och lite luddigt".

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/23 :  10:26:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Det verkar finnas olika erfarenheter av rörförstärkeri, inte bara det gamla hederliga "varmt, laid-back och lite luddigt".
Precis. Generaliseringar tenderar vara halvsanningar, som bäst.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/23 :  10:42:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett exempel som dyker upp var ju vårat lilla semiseriösa test där vi vämförde AudioResearch VS-55 (rätt?) och ett transistorsteg från QSC som jag upplever har bra driv, klös, etc... (dessa jäkla termer.. :)

Roligt nog upplevde jag inte några nämnvärda skillnader i ovanstående abstrakta termer mellan rör och transistor i just detta fall.

Vet ej om man kan kalla dessa två steg för extremfall, men det var ett finfint rör steg och ett switchat klassH pro-audio transistorsteg.

EA's KLERO kan en hel del, exempelvis EMINEM! ;)

Andra skinnader förkom, men de kanske inte är av intresse i denna diskution.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/06/23 :  11:01:49  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
matte76, jag har läst dina senaste trådar med intresse... Att hänga runt på internetfora är ju lite av en lärande process. Inte för att vara spydig, men vad känner du att du har lärt dig? Du har väl hängt på HF ett tag nu.

Det borde stå klart att man inte kan uttala sig om en konstruktion baserat på en eller ett fåtal komponenter i signalvägen. Du kan slopa begreppet "rörkaraktär" eftersom någon sådan inte finns. Det vet alla som lyssnat till mer än en (1) rörförstärkare. Det är alltid praktiskt att förenkla verkligheten, men att dra alla rörförstärkare över samma kam är endast dumt.

Jag tycker att du borde tänka igenom vad du vill med dina stereoapparater och ditt lyssnande. Försök att komma ut och lyssna
till olika uppsättningar och skaffa dig en egen verklighetsuppfattning. Kanske är det idé att du tar dig till EA och lyssnar på ARC. ARC lät väldans bra på Arkenmässan.

Vh

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/06/23 :  11:11:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mr Ekan: Intressanta synpunkter. Jag drar inte alla rörförstärkare över en kam utan ville höra vad folk här har att säga om dem och sen själv lyssna mig fram.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/06/23 :  11:41:16  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Snacka om grova generaliseringar, håller med EA i hans jämförelse.
Jag har rör i försteget och ett klass D slutsteg, och det spelar med en jävla dynamik om det bara finns på inspelningen.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/06/23 :  13:10:06  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Ingen snärt, klen dynamik, luddig bas etc, etc.

Måste vara något fel på min utrustning eftersom det låter precis det motsatta.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/23 :  19:18:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
För att skojja till det ytterliggare vad det gäller sånt här med fördommar och generaliseringar...

Alla som har rörsteg hemma dricker vin och lyssnar bara på klassisk musik ilädda tweedkavaj på sina gamla engelska högtalare ädelträ, oftast sittandes i en chesterfield fotölj och har mycket gammla möbler hemma, är oftast gammla areologer eller lektorer, men numera pensionerade och med monokel, aldrig någonsin skulle de ta i cd-skiva, inte ens med en radiostyrd tång och de är oftast allmänt fientligt inställda till ny teknik i alla former.

Det är bra med fördommar och generaliseringar, de gör livet med alla dess val så mkt enklare.

Absolut inget illa menat, jag bara spann iväg lite på det rådande temat med glimten i ögat, jag är glad att rörsteg är populära, det bevisar att gammal teknik minsan kan spela skjortan av det senaste sena, det håller oss på rätt sida av det annars ack så vanliga trend och mode träsket, nämligen utanför.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/23 :  19:32:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Du kan slopa begreppet "rörkaraktär" eftersom någon sådan inte finns.

Japp. Väl talat Mr Ekan!

Det beror helt på hur det är konstruerat. En del av de mer seriösa rörförstärkartillverkarna (t.ex Audio Research och BAT) tar hjälp av halvledarteknik. De använder rör där de passar bäst och använder halvledare där dessa gör ett bättre jobb. Resultatet blir allt annat än luddigt.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/23 :  20:21:56  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Har nämnt det i en annan tråd nån gång, men den sk "rörkaktären" beror på undermåliga utgångstrafos med för dålig bandbredd och för lite järn. Med bra utgångstrafos blir skillnaden mot ett trissasteg minimal, om man nu ska generalisera men det ska man ju inte......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/23 :  20:39:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sen finns det ju fullständiga galningar som kör rörsteg utan nån utgångstrafo alls...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000