Author |
Topic |
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/07/14 : 12:16:01
|
Namnet Kraftwerk är ju iofs upptaget men du kan ju stava med enkel v....... |
nyfiken skeptiker |
|
|
Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben
739 Posts |
Posted - 2005/07/16 : 22:33:35
|
Ett livstecken kommer här. En ny transformator för 1500-0-1500 volt är beställd från USA och dyker väl upp om några veckor. Under tiden fortsätter bygget med signaldelarna. Jag har kopplat det ena drivsteget och gjort några inledande tester.
Vissa delar är provisoriska ännu så länge, men allteftersom testerna visar att det fungerar som jag vill blir det mer permanent (så permanent den nu kan bli på en prototypbräda )
Det vi ser på de här bilderna här är drivröret och mellanstegstransformatorn. Kondensatorerna i mitten är avkoppling av 211ornas gallerförspänning där den går in på transformatorns respektive sekundärlindningar.
Den lilla blå organiska elektrolyten är avkoppling av drivstegets katodmotstånd. Jag kommer nog att experimentera med motståndet här. Eventuellt kommer jag också att spela med ett batteri som förspänning i stället.
Idag har jag provat att köra drivsteget med lite olika arbetspunkter. Riktigt roligt är att spice-simuleringen jag visade tidigare här i tråden stämmer förbaskat bra. Nå, just nu kör jag med anodspänning 150 volt och förspänning 1,2 volt, vilket ger en viloström på strax under 30 mA.
Stegets förstärkning är 54 vid 1 kHz. Det motsvarar den simulerade förstärkningen. De av er som vet att µ = 52 för den här trioden kan vara lugna. Transformatorn är i allt väsentligt obelastad på sekundärsidan, samtidigt som jag har en liten varvtalsomsättning 1:125. Detta förklarar den höga förstärkningen. När jag dessutom lägger anodströmmen på 30 mA hoppas jag att det finns drivkraft nog för att köra 211ornas galler, eventuellt även en bit in i A2-området. Men vi får väl se hur det blir med det…
Här visas förstärkningen vid 1 kHz och 1 Vrms insignal som den ser ut på skåpet. ”1” är insignal och ”2” är utsignal.
Eftersom jag aldrig kan låta bli, tittar jag även på distorsionsspektrum. Hav lite tålamod med mig - jag är inte riktigt van vid det här oscilloskopet ännu, så jag har inte lärt mig hur det mäter spektra. Upplösningen är lite dassig, samtidigt som mätuppsättningen på förstärkaren inte är alldeles brusfri.
Men så här ser spektrum ut för 10 kHz vid 200 Vpk-pk utsignal på transformatorns sekundär:
Den övre vågräta steck-prickade linjen markerar nivån på grundtonen och den undre steck-prickade linjen 40 dB lägre, dvs 1% av grundnivån. Varje litet streck på den vågräta axeln markerar 1 kHz. Den stora signalen är 10 kHz. Man kan sedan skönja 20 kHz tio delstreck till höger och även 30 kHz, men här är vi nere i brusnivån, men det ger en kvalitativ uppfattning i alla fall.
När jag ställt in arbetspunkten som jag vill ha den, ska jag bygga lite mer ”permanent” och göra noggrannare mätningar med CLIOn.
|
Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 10:59:24
|
Här kommer ytterligare några bilder från sommarvärmen. Nja, ska man vara ärlig har väl vädret i Göteborg den här veckan varit mer lämpat för bygge än de föregående veckorna.
Nu har jag kommit framåt en bra bit på övre däck. Återstår att koppla utgångstransformatorerna och dra fram högspänningen. Drivstegen är ”körklara” även om jag ännu inte är nöjd med arbetspunkterna.
Vi som beställt 6C45 i gruppköpet ska vara glada för att vi får dem matchade. Jag misstänker att Iharp har en del jobb med att matcha rören, men hoppas det går bra. Det visar sig nämligen att anodströmmarna varierar väldigt mellan olika exemplar. Jag tycker att variationerna är större än man normalt har anledning att vänta sig.
Här några mörkerstudier på signaldäck (jag beklagar att det är fel färg på glödtrådarna i de små rören, jag har fel kompensation för färgtemperatur i kameran):
Just nu pågår ”driftprov” med mätning ar spänningar och strömmar samt avkänning av temperaturer. Det är typiskt det här när jag bygger rörkonstruktioner. Hur mycket jag än tänker och planerar är det alltid någon komponent som blir varmare än jag tänkt mig – och det beror oftast på att jag glömt att tänka på just den. Det är inte mycket som kommer gratis
Så ett par skott mot mellandäck med lågspänningsnätdelarna. De ligger mycket bra till nu för att få godkänt när det gäller såväl spänningar som temperaturer.
Och den lilla ”elcentralen”:
Slutligen kommer en bild från ovan i mera ljus. De gula motstånden i bakkanten ligger där temporärt. Jag har inte riktigt bestämt ännu vilket värde de ska ha, men det kommer.
|
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 13:12:10
|
Den är såååå Coool eller ska man säga HOT!!! |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 16:37:33
|
Läste någonstans (vt52.com var det nog) att 6C45 kan variera mellan 10mA och 90mA med samma spänningar på galler och anod, så det är nog klokt att köpa matchade, ja. Tydligen är det väldigt noga med hur hur anslutningarna till gallren görs, varje pinne ska tydligen ha en egen stopperresistor o.s.v. Säger dom dom vet... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 18:33:37
|
Hlindgren: Tack! Jag kan berätta att rören är skapligt varma redan nu, men riktigt hett blir det när högspänningen kommer på.
Fuling: Nej då, stopper på varje gallerpinne behövs inte. Mina rör är stabila med en stopper på den pinne jag använder. Men visst, µ är högt så man kan nog inte koppla hur som helst…
|
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 20:00:00
|
quote: Mina rör är stabila med en stopper på den pinne jag använder.
Säger du så så är det så. När man läser på utrikiska sidor så låter det ibland som att man skulle behöva linda in hela röret i aluminiumfolie och jorda den med en fyrkvardrats kopparplatta två meter under mark, ungefär |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/07/22 : 22:24:47
|
Wow! Vilket bygge!!! Av nån anledning associerar till jul när jag ser de vackert glödande trioderna...
|
Edited by - ludo on 2005/07/22 22:25:46 |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/23 : 16:37:43
|
Idag gjorde jag som utlovat några preliminära mätningar på drivsteget med CLIOn för att se om det beter sig som jag tänkt. Jag matar insignalen till steget via phonoingången som vanligt. Utsignalen tar jag på mellanstegstransformatorns sekundärlindning utan någon annan belastning än CLIOns ingångsimpedans. Den är 64 kohm, vilket i praktiken innebär att transformatorn belastas mer än när den driver gallret på 211an.
Första bilden visar stegets överföringsfunktion i form av utspänningen som funktion av inspänningen vid 1 kHz. Vi kan se att förstärkningen är konstant ända upp till strax under 100 Vrms utspänning. Jag behöver drygt 50 Vrms för att styra ut 211orna, så jag har en del svängrum.
Nästa bild visar harmonisk distorsion vid 1 kHz som funktion av utspänning. THD ligger lägre än 0,7 % i hela det intressanta dynamikområdet. Steget börjar klippa när insignalen når 1500 mV.
Spektrum vid 265 mV sinussignal av 1 kHz ser ut som följer:
Grundtonen ligger vid 19,3 dB. Andratonen ligger 58,2 dB under grundtonen, vilket motsvarar 0,12 % medan tredjetonen ligger 72,9 dB under, motsvarande 0,023 %.
Lite intressant är det att notera att brusnivån ligger (19,3 + ca 96) ca 115 dB under grundtonen, trots att bygget är väldigt ”öppet”.
Slutligen visar jag frekvensgången vid 700 mV insignal, det är den röda kurvan. Lundahl anger frekvensområdet 25 Hz – 30 kHz (+/-1 dB) för den här transformatorn, vilket tycks stämma alldeles utmärkt.
Den svarta kurvan visar THD som funktion av frekvensen. Mellan 100 Hz och 10 kHz ligger THD ungefär 45 dB under grundtonen. Som lägst ligger den 48 dB under, vilket motsvarar 0,4 %.
Som en liten kommentar vill jag säga att THD inte har särskilt mycket med att göra hur förstärkaren låter, men mätningen ger en god bild av huruvida resultatet blir så pass linjärt som designen säger. THD är lätt att mäta och är ett gott stöd när man bygger sina förstärkarsteg.
Så här långt motsvarar resultaten åtminstone mina förväntningar. När jag nu lägger ut dem på forumet skulle det vara kul att höra vad ni andra tycker. Det är första gången jag använder de här rören…
|
|
Edited by - Lenn Art on 2005/07/23 17:08:18 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/23 : 20:34:34
|
Jag har inte så värst mycket att säga, men det är kul att du publicerar mätningarna. Jag har beställt 6C45 i gruppköpet så det gör det hela riktigt intressant. Vilken mellantrafo är det nu igen du använder där? 1660? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2005/07/23 : 20:51:13
|
Tja, som Bernt säger, jag har inte mycket att säga. Än mindre att tillägga.
Jag tillhör de människorna som njuter av andras ansträngningar när det gäller rörkonstruktioner.
Jag är mycket imponerad av allt arbete som ligger till grund för det som komma skall.
Bra gjort! Hoppas allt blir till förväntat slutresultat.
Å ge aldrig upp. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2005/07/24 : 10:34:11
|
Det där tillhör ett av de häftigaste byggen jag sett... |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/24 : 17:49:29
|
Bernt: Det är väldigt kul med sådana här mätningar, speciellt om de ser så pass bra ut. Därför känns det roligt att visa dem. Ofta kan man lära sig saker. Speciellt intressant här är att se hur spektrum ser ut för en single-end triod som i praktiken är obelastad. Nästan som i skolboken…
Ja, det är en LL1660.
akktustakki och mayday: Tack för stöd och glada omdömen!
Jag tror nog att jag ska få den att spela bra vad det lider - att ge upp har aldrig tillhört mina prioriterade projektaktiviteter. Risken för att den inte kommer att spela är minimal, men tack akktustakki för omtanken!
|
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/27 : 21:59:23
|
Driftproven fortsätter. Ett stort framsteg har gjorts idag
Efter många tankar, förberedelser och dubbelkontroller har jag nu vågat släppa på anodspänningen på en av 211orna i ena kanalen. Jag valde att köra på bara en triod eftersom jag vill hålla koll på strömmen i rören. Fler kommer sedan.
Den här bilden visar min voltmeter när spänningen ligger strax under 1 kV. Jag vågar inte köra högre här eftersom voltmetern är specad till 1000 V.
Nästa bild visar att katodströmmen vid cirka 1 kV anodspänning är 38 mA.
När jag tagit bilderna flyttade jag voltmetern till den undre av mina stackade nätdelar – den visar då halva spänningen. Sedan höjde jag anodspänningen till 1100 V. Anodströmmen ökade direkt till strax under 60 mA, varför jag sänkte bias något för att justera ner strömmen till 50 mA. Förstärkaren fick gå så i en halvtimma och den skötte sig snyggt och prydligt, vilket känns utomordentligt bra!
Min design bygger på att den statiska arbetspunkten är 1250 V och 50 mA. Eftersom utgångstransformatorn är spaltad för 120 mA har jag dock möjlighet att köra rören vid 60 mA. Och det kanske jag gör, vi får se.
|
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/27 : 23:42:49
|
Det är ett stort steg att släppa på anodspänning första gången i ett bygge. Lite pirrigt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 07:25:00
|
Någon sa att man ska en hand i fickan när man mäter på en rörförstärkare. På ditt bygge gäller väl båda händerna i fickorna 1100v! Helt fantastiskt,makalöst bygge. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
kasra
Member
588 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 07:55:08
|
Grymt kul tråd o fet(akademisk&förorts) förstärkare! |
"Pretty girls dont cry"
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 20:48:22
|
Bernt: ”Lite pirrigt” är bara förnamnet. Och jag har tre slutrör till.
hoktuna: Tack. Du har så rätt, man håller händerna i styr. Jag lovar. Jo, den skötte sig fint på 1100V, men nästa gång vrider jag upp den till 1250V. Så håll tummarna!
Hej kasra. Tack.
|
|
Edited by - Lenn Art on 2005/07/28 20:51:37 |
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 20:49:37
|
En liten överraskning är på gång. Vad kan det här nu vara till?
|
|
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2005/07/28 : 20:51:57
|
mätinstrumenten, "driftpanel"...? |
Livet är för kort för mono |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/29 : 01:32:13
|
Förberedelser inför advent...? |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2005/07/29 : 08:24:37
|
Det är en glas hållare. 4 ölglas och två snapsglas |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
Mickeman
Member
688 Posts |
Posted - 2005/07/29 : 11:10:00
|
Vad för hednisk advent firar ni i Göteborg med 6 ljus? |
Think what's inside the box!
|
|
|
Lenn Art
739 Posts |
Posted - 2005/07/29 : 20:05:43
|
Tack för era trevliga gissningar! Det fanns ett förslag som var rätt och ett par som var roliga. mr. Triatic var dessutom mycket snabb.
Nånting så här kommer panelen att se ut. De runda instrumenten är voltmetrar som visar anodspänningen till slutrören, 0 – 2 kV. De rektangulära instrumenten är mA-metrar som visar katodströmmen i 211orna.
Voltmetrarna har sin skala graderad 0 – 40 vilket känns lite synd. Därför måste man multiplicera avläsningen med 50 för att komma rätt. Men va fasen, är man ingenjör så får man ju försöka klara det…
Någon som är duktig på att göra skal-skyltar?
Amperemätarna har tack och lov sin skala graderad 0 – 100. Det står visserligen µA på skylten, men jag tänker försöka klara av att läsa strömmarna som mA.
Tja, det blir lite så ibland när man DIY-ar, man gör som Kajsa Varg. Voltmetrarna är av fabrikat Hansen och mikroamperemetrarna är rysk surplus.
Vet ni, jag har i tidigare liv jobbat en del med övervakningssystemen i våra kärnkraftverk. Därför har jag hela tiden, någonstans långt inombords, en känsla av att det vore rätt smutt med en lite dator som styr och övervakar förstärkarens uppstart, drift och nedtagning. En 5” LCD-skärm som visar driftdata, larm, händelser och loggar skulle räcka bra.
Jag skulle väl bli betraktad som galen då (om det inte redan är för sent ) - men det skulle bli rätt coolt va?
|
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/07/29 : 21:10:42
|
JAAA..larm...en STOR lur som vrålar på som om det vore en härdsmälta på gång...minst... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Topic |
|