Nu har jag haft lite folk här o provlyssnat. Det enda man kan klaga på är ljud bilden den är djup men ingen bredd! Kan jag byta plats på högtalarna så att diskaterna kommer utåt och basarna mot mitten? delningen verkar ok även nivå mellan bas o diskant.
Det är det som är nackdelen och fördelen med dipoler. En del tycker det skall vara direktljud medan andra hellre vill ha lite spridning.
Ett sätt att öka spridningen är att dämpa baksidan på alla element, inkl. bandet, så att ljudet från baksidan minskar i nivå. Då minskar också utsläckningen på sidorna och ljudbilden blir bredare. Men dipoler innebär stora bafflar, stora bafflar fungerar som paraboler dvs koncentrerar ljudet till en smal stråle där bredden på strålen står i proportion till bredden på baffeln.
De som redan byggt dipoler har kanske något knep. Ett knep jag kan tänka mig just nu är att vinkla elementen i baffeln något åt olika håll. Det blir svårare med bandet om man inte vill att den skall heta "TorsoDahlberg"....
Jag tror inte det fungerar! Diskarna bör sprida hyffsat bra ändå. Begränsningen sker åt den sida baffeln finns. Alltså om du vänder på paketet är risken att du får för låg nivå vid lyssningplatsen. Det skadar dock ej att testa.
det funka att byta plats tycker jag iallafal. Bättre bredd och jag hade nog en aning hög nivå på diskanten. Kan ljudbilden ha blivit högre jag tucker det hmm....? Nu låter det gött stort o gött
Jag kör diskanterna i liksidig triangel med lyssningsplatsen (on-axis) med basarna på utsidan och det fungerar mycket bra.
Edit: En (hel) del förutsättningslöst arbete med högtalarplaceringen är som jag ser det en självklarhet oavsett vilka högtalare man har. Kul att det går framåt