HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Välljudande, liten, snygg komplementstereo sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2005/06/10 :  19:41:52  Show Profile Send Straub a Private Message
Jag letar efter en ljudanläggning som ska fungera som ett komplement till anläggningen i mitt vardagsrum. Jag har tänkt att använda en ipod som ljudkälla och behöver därför inte någon cd-spelare. Radio är inget måste men ett plus.

Jag har ett par krav:
1)Ljudet
Anläggningen ska ha en bra ljudåtergivning och ska kunna fylla ett medelstort rum med ljud.
2)Storleken
Anläggningen ska vara tillräckligt liten för att kunna flyttas mellan olika rum och även tas med t ex på stugsemester.
3)Designen
Anläggningen ska även tillfredställa ögonen.
4)Priset
Anläggningen ska kosta maximalt 5000 kr (exklusive ipod).

De anläggningar jag har tittat på än så länge är Bose Sounddock

(http://www.bose.com/controller?event=VIEW_PRODUCT_PAGE_EVENT&product=sounddock_multimedia_index&pageName=/home_entertainment/computer_gaming/index.jsp)

och Tivoli Audio Model Two (plus eventuellt Model Subwoofer)(http://www.tivoliaudio.com/product.php?productid=144&cat=&page=).

Jag har tre frågor till forumet.
1) Vilka för/nackdelar har de ovan nämnda systemen?
2)Hur är dessa i jämförelse med varandra med avsende på ljudkvalitet, baskvalite,prisvärdhet maximalt ljudtryck etc?
3) Vad finns det för intressanta anläggningar utöver dessa två som uppfyller ovan nämnda kriterier?

Tack på förhand!

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/06/11 :  15:35:34  Show Profile Send bjarne a Private Message
känner inte till hur bose låter, men erfarenhet av deras lifestyle system är atyt de offrar ljudkvalité på design- och till viss del ljudtrycksaltaret. Hur denna dockningsstation är vet jag inte dock.
(Är det inte lite kortsiktigt att ha något som är så destinerat till en viss apparat - läs ipod. Nästa vecka kanske JOS är coolare än Apple, och då sitter man där med sin bose...)

Tivolin är inget ljudtrycksmonster. Har fr a ett bra mellanregister med för storleken en mycket trevlig och musikalisk bas och diskant. Inget skorr eller bumlighet. För att bli mer av en musikmaskin är model sub ganska given.


I ditt läge skulle jag dock satsa på ett par aktiva högtalare - om du nu ändå inte bryr dig om radion - onödigt att betala för grejer man inte behöver. Jag har hört t ex Vanatage A4.1, kostar ca 3000:-. Du får inte förstärkare och högtalare som ger det ljudet för dom pengarna. Imponerande djup, inga detaljmonster, men musik låter bra och avslappnat. Räcker mycket bra för normallyssning, men blir ansträngt på höga volymer. Sedan har ju www.immortal.se börjat importera swanhögtalare från Kina, och där finns det några aktiva också för under 3000-lappen. Dessa har jag dock inte hört, så egentligen kan jag ju inte rekommendera dom. Här är reviews iallafall http://www.3dsoundsurge.com/reviews/SwanM200/M200-p9.html#Summary: http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1101/swanm200.htm

Annars tycker jag att TEAC:s mini och midsize-stärkare är trevliga. Där måste du dock hitta beggade eller demoex för att landa inom budget.

god jakt/ Bjarne

Edited by - bjarne on 2005/06/11 15:39:01
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2005/06/11 :  16:06:55  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Hej,

det givna alternativet borde vara Denon + Dali från Hifiklubben, se

http://www.hifiklubben.com/se/produkter/stereo/stereosystem/detail/_Denon_DM31__DALI_Concept_1.htm?id=5760

mvh

Stefan
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/06/11 :  16:51:53  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ja, den där lilla Denonårylen är skitläcker! Ska tydligen låta bra ochså.

Dock finns det kanske andra(bättre) högtalare att matcha den med?

Mvh


Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/06/11 :  17:27:51  Show Profile Send svejk a Private Message
Hjälpte en väninna att köpa en liten anläggning. Yamaha Pianocraft vart inhand, låter bra liten och snygg. Den senaste versionen är det DVD i oxå 5500 pix.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2005/06/12 :  01:49:40  Show Profile Send Straub a Private Message
Tack för alla tips.
Både Diva och Vantage verkar mkt prisvärda men är inte riktigt vad jag letar efter. Har tittat en del på aktiva studiomonitorer, dessa kan man också hitta för runt 3000kr men inte hitta några riktigt snygga. Denon-mikrostereon har jag också kollat in tidigare. Har funderat en del på att använda dessa med ett par B&W-högtalare som "ligger och skräpar" i en garderob. Skämt åsido, de används som bakhögtalare när jag ser på film, av "inredningstekniska skäl" stoppas de tillbaka in i garderoben efter avslutad film...
Jag frågade min flickvän lite försiktigt vad hon tyckte om att ha dessa framme i sovrummet som en extrastereo. Det var inte så populärt om man säger så...
Jag är själv inredningsintresserad, något som ibland är ganska svårt att kombinera med ett hifi-intresse även om hifi-intresset är viktigast, men just inredning är ett av min flickväns största intressen och av detta skäl är hon mer eller mindre fientlig mot stereo-apparater. Hon vill ha bra ljud men det ska helst inte synas alls. Efter att jag satte in ett par stora B&W-fronthögtalare i vardagsrummet så är jag ganska "försiktig" med inköp av nya ljudprylar och det mesta måste om inte godkännas så iallafall diskuteras innnan det inköps.
Både Bose Sounddock och Tivoli Audio är "godkända" av min flickvän och därför speciellt intressanta. Bose verkar inte speciellt prisvärda, 3700 kr och då endast kompatibel med ipod. Var iväg för att lyssna på Sounddock idag hos en återfösäljare. Fanns ej att lyssna på och skulle enligt försäljaren endast gå att köpa i Sverige från Apple Store på nätet, alltså (!) ingen möjlighet till provlyssning! Har läst lite recensioner, de flesta positiva men en del negativa. Har hitintills inte läst någon negativ recension av Tivoli Audio. För samma pris som Sounddock Får man en T. A. Model Two plus en Model Subwoofer. Sett till att den dessutom har radio, går att uppgradera med cd-spelare och även kan drivas med 12V talar det mesta för Tivoli Audio.
Jag kommer att vänta några veckor till innan jag bestämmer mig och är fortsatt intresserad av kritik av Model Two, Model Sub och Sounddock och är såklart fortsatt intresserad av andra lösningar.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/06/12 :  12:01:43  Show Profile Send bjarne a Private Message
T.A är mkt bra, men överprissatt för ljudet.l Taget i beaktning dess stil, om man vill ha retro, är det en riktig pärla. Jag måste personligen dock säga att jag tycker att idén med en liten läcker retromonoradio försvinner när man köper till model two, cd och sub...

Försök sälja in ett par beolab 3:or Borde gå hem hos respektiven, men snacka inte om priset - Har du inte lyssnat på dom rekommenderar jag dig en utflykt bara fölr intressets skull.

Edited by - bjarne on 2005/06/12 12:04:39
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2005/06/12 :  16:16:56  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tänkte bara uppmärksamma cyrus förstärkare, som är gjord i halvbredd (ca 20 cm, dock ganska djup). Den är inte fullplottrad med knappar och dioder utan relativt "ren" i designen. En begagnad stärkare (cyrus III)kan hittar du för runt 2500:-. Själv har jag en sån (tillsammans med kef´s q1 högtalare) och finner mig riktigt nöjd. Ett högtalaralternativ för dig vore kanske den mindre version- kef q compact, som du kan hitta för 2380:- på www.fyndborsen.se. Lycka till!
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/06/12 :  20:58:38  Show Profile Send bjarne a Private Message
Det senare är en jättebra idé! Det är väl inte det vanligaste på begmarknaden dock. Men det är ju fortfarande inte alls disajnat för att vara något annat än en hajfipryl.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/06/26 :  22:02:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
test

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2005/07/04 :  21:06:03  Show Profile Send Straub a Private Message
test
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2005/07/04 :  21:46:21  Show Profile Send Straub a Private Message
test
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000