HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Faror med störskyddstraffo?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/09 :  11:54:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vågar man sova i samma rum som en stor transformator?
Har fått vissa rädslor för detta. Bäst att vara på den säkra sidan.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/09 :  11:57:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vemsom - Hur menar du?

M
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/09 :  12:02:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Lite som tanken med att sova i en mircovågsugn ;) eller bredvid mobilen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/09 :  16:34:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Magnetfältet klingar av snabbt.
Du behöver ju inte sova med den under huvudkudden.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/06/09 :  17:24:50  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Stäng av den när du inte använder den. F.ö. tror jag att många är överdrivet rädda för magnetfält och basstationer för mobiltelefoni. Elektromagnetisk strålning verkar omvänt proportionellt mot kvadraten på avståndet. Dvs för varje dubbling av avståndet minskar effekten fyra ggr.

OT:
Sätt upp mobilstationer nära skolgårdarna och bostadsområden så slipper folk bli grillade av sina egna mobiler när de sänder på maxeffekt pga förstora avstånd till närmaste basstation.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/06/09 17:25:27
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/09 :  22:56:03  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Största problemet med att ha en dylik i sovrummet är väl om den brummar mycket. Jag skaffade en skyddstrafo en gång som brummade så infernaliskt så det gick inte att vistas i samma rum, den fick åka till tippen.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/09 :  22:56:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Har för mig att en trafo (vanlig ringkärne-) strålar mest "uppåt" och "nedåt"(om den ligger platt). Björn-Ola har en bra poäng.

LeoA - Just precis. Mobilen är ju klart vidrigare på strålning än en bas-station.

M
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/06/09 :  23:03:29  Show Profile Send ludo a Private Message
Ringkärna strålar mest "åt sidorna" när den ligger platt.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/09 :  23:05:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
ludo - Läste det nånstans...

Kan de ev. "stråla" på mer än "ett" sätt?

M
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/06/09 :  23:21:34  Show Profile Send ludo a Private Message
Jag har mätt upp det nån gång med en magnetfältsmeter bandbegränsad till några hundra Hz. Just då var jag oxå lite förvånad men tänker man efter så inser man att spolen som omsluter ringkärnan är som minst perfekt just där radien hos kärnan är som störst -> störst magnetiskt läckage.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/06/09 :  23:32:20  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hela min världsbild tumlar... Nej, skoja lite. Bra info.

M
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/09 :  23:36:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Problemet är att denna dessutom saknar sidorna och ligger öppen.
Vilket material är att föredra om man skall bygga sig ett nytt?

Någon magnetisk metall antar jag då den kommer jobba i ett ganska lågt frekvensomfång?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/09 :  23:38:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Mobiltelefonen tog jag bara med som OT

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/06/10 :  12:23:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller magnetfält så är det ju någonting som vi levt med alltid.
Det som är nytt dom senaste 100 åren är magnetiska växelfält.
Dom som hävdar att det är ofarligt kan visa på statistik, där man inte kan se att cancerfall skulle ha ökat med ökad exponering.
Däremot tillämpar man en försiktighetsprincip, och har tagit fram gränsvärden.
Eftersom man inte vet om magnetiska och elektriska växelfält är farliga och i så fall i vilken omfattning, så kan man nog betrakta dessa gränsvärden som något gripet helt ur luften.
Man har väl satt en nivå som man ansett kunna uppnå med rimliga åtgärder.
Du kan ju också tillämpa en försiktighetsprincip och placera trafon så långt bort från sängen som möjligt.
För tio år sedan, när elallergi var på modet ( innan det blev utkonkurrerat av utbrändhet) så gjorde vi mätningar på elektriska och magnetiska växelfält i våra kontorsrum.
Det som kom fram var att det fanns en fast bakgrundsnivå av magnetiska växelfält, och det påverkades inte av att datorerna var påslagna eller inte.
Det var först när man kom riktigt nära datorerna som det slog igenom.
Magnetfält klingar tydligen av väldigt snabbt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:50:52  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tack för svaren.
Men som försiktighet. Hur skärmar man bäst av? som sagt, lock saknas.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/06/10 :  20:02:38  Show Profile Send ludo a Private Message
Bästa skärmmaterialet är avståndet.

300nT lågfrekv elektromagnetisk strålning - är det mycket eller lite?...

Roat mej med att titta på magnetfältet för olika trafosar; här är ett exempel:

Bilderna visar testuppsättning bestående av 30VA/2*18V~ EI-trafo (ej toroid) likriktat och glättat med 2st 470u-kondingar. Trafot lastas med c:a 100mA per lindning (220ohm/lindning efter likriktn). Ingen svår last med andra ord / inte många watts belastning.
Måttbandet visar avståndet där mitt mätinstrument slår i botten (c:a 1000nT) och även för det för några år sen rekommenderade maxvärdet på 300nT (om det finns något officiellt gränsvärde för lågfrekventa magnetiska fält vet jag faktiskt inte - ämnet är kanske inte lika hippt idag...)
Bruset låg på c:a 50nT.
Mätningen redovisar det största uppmätta Bmax; för de två "andra" riktningarna uppmättes lägre värden.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/14 :  23:55:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
tack, för det snygga testet! :D

Men traffon jag tänkte på väger cirka... 25-30 kg

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/06/15 :  01:14:10  Show Profile Send ludo a Private Message
Ju större trafo och energiuttag desto större magnetfält det kommer att omge sig med...

Helt obelastad ringkärna på 600VA och magnetfält åt sidnan(xy-axeln) och upp/ner(z-axeln)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/15 :  13:14:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Precis. det var det som var tanken.
Men om det ej betyder några problem, kanske det inte är något att oroa sig över.. hur blir det med ett... stekjärn i mellan?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/15 :  18:25:26  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Hmm, ha proportioner på tillvaron, vilka andra vardagsfaror och miljörisker lever du med.
Om du röker,krökar lever på bacon och bor i ett radonhus vid E4'an och aldrig motionerar så är nog en trafo ditt minsta problem ;-)

Folk ser aldrig sina vardags risker, detta profiterar kvällspressen på och säljer in den senaste "faran".

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/15 :  18:39:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
nT är ett MYCKET litet fält. Jorden magnetfält är på ca 50 mikrotesla, dvs 50 000 gånger större.
Dock är det naturligtvis skillnad på ett växlande fält och ett dc-fält men så länge det rör sig om 50-100 Hz så skulle jag inte oroa mig, i praktiken är det så låga frekvenser att det har ungefär samma effekter som dc.

Som påpekts sjunker fält mycket snabbt, i ett av våra labb har vi en magneter på 7 resp 12 T (spolar, fältstyrkan är angiven i mitten av spolen); ungefär 3-4 m bort har fältet sjunkit så mycket att det jordmagnetiska fältet är större.

Jag har också besökt NMR-centrum här i Göteborg, där har de målade cirklar på golvet runt magneterna som indikerar när fältet sjunkit under den tillåtna, även på de största magneterna (tror den största är på ca 20T, den är STOR) ligger ciklarna bara några få meter bort.

Så don't worry be happy
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/15 :  18:43:23  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Mnyb.
Jag äter inte kött, röker inte, krökar... måttligt. Motionerar, då o då.. bor på en lummig innergård.

Detta ser inte lovande ut ;D



Tack f95toli.
Det känns onelkligen som vi dödat mina rädslor nu :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/06/15 :  19:19:53  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Det ser värre ut för mig ;-) jag jobbar med stora drivsystem på industrin.undrar vad det blir för fält när man kör 2000 ampere PWM växelström till en motor? en vanlig CRT skärm funkar inte nära vissa av prylarna.
Tillkommer dammet och "atmosfären" i övrigt ute på den tunga industrin.

Simma lungt

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2005/06/15 :  19:39:58  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
mina 5 cent:
(bättre att byta ut den nätdrivna klockradion som står bredvid sängen mot en batteridriven..)
Jag har respekt för magnetfält, speciellt högfrekventa sådana (jobbar bl.a. med mikrovågor), men en isolationstrafo eller störskyddstrafo som är ljudlös och dessutom ligger vid stereon där jag normalt inte vistas stör mig inte alls.

ps. som kuriosa, en alldeles för hög dos mikrovågor kittlar i ansiktet

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2005/06/15 19:41:43
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/06/15 :  20:04:55  Show Profile Send ludo a Private Message


Bilderna ovan visar vad som sker om man skärmar magnetfältet med en 2mm Alu-zink plåt. Magnetfältet sjunker till c:a hälften av ursprungliga värdet. Obs att 10cm närmare störkällan (se mätuppsättning) är fältet återigen 1000nT.
Har provat med 1.3mm aluplåt och resultatet var förståss sämre (kvar c:a 750nT).
F ö skärmar plåten (obs! här pratar vi lågfrekventa fält) lika bra/dåligt vare sig den är kopplad till skyddsjord eller inte.

Min inställning till magnetfält är snarlik mr.Triatics. Kan man undvika utsätta sig för även små långtidsverkande elektromagnetfält så bör man nog göra det. Det skadar säkert inte.

Edit: den andra bilden vill av nån anledn inte vara med -> döpt om filen.

Edited by - ludo on 2005/06/15 20:20:39
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/15 :  20:24:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Att det inte spelar roll omd det är jordat eller inte är inte så förvånande, det är de magnetiska momenten i materialet som får jobba på dessa frekvenser och det har inget med vare sig sträm eller spänning att göra. Detta innebär att ex. järn är betydligt bättre än koppar för att skärma magnetfält om frekvensne är låg; skärmströmmar blir inte effektiva förrän vid betydligt högre frekvenser (kHz).
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000