HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har ni mätt upp era rum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:24:07  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6363



Sjukt. 30dB's skillnad.

Så jag undrar vem som har en anläggning, säg, >50.000kr men som inte mätt upp rummet?

Jag anser det var tämligen osmart om man inte har gjort det, och inte försökt göra något åt saken.
En såndära Radioshack-mätare kan ju inte kosta så mycket..

Om man inte har och inte vill då har man ju helt klart missat poängen med ljudåtergivning och då kanske man är mest apparat-romantiker

Edited by - m_persson79 on 2005/06/10 14:24:53

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:28:56  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Det är mycket underligt att folk med "high-end" inte lägger iaf ett par tusen på rumsakustiken. Det är ju jordnötter i förhållande till kablage.


EDIT
Och varför är hifi-pressen tyst som natten om den odiskutabelt bästa uppgraderingen man kan göra?

För att det är tråkigt?

Svårt?

Dålig PR?

Jag undrar! Nån som vet?


Edited by - m_persson79 on 2005/06/10 13:30:56
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:39:46  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag anser mig inte vara korkad och jag har inte mätt upp mitt rum. För det första så är jag nöjd med ljudet som det är, tror inte en apparat till kan korrigera mitt ljudideal. Och för deta andra så har jag en fru som inte tycker det är så kul med absorbenter på väggen. Eller tubetraps i hörnorna.
Så bara för jag inte har brytt mig om akustikförädling i mitt rum så är jag en apparat-romantiker som inte borde ha en anläggning för >50000:- ?

Det kommer kanske med tiden att jag gör en mätning, men jag anser mig ha rätt till vilka prylar jag vill ha för det utan att vara korkad.

(Jag tar inte illa upp, tyckte det var lite lustigt formulerat bara)


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:42:10  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Och varför är hifi-pressen tyst som natten om den odiskutabelt bästa uppgraderingen man kan göra?

Det har väl ändå varit ett uppsving för akustikprodukter sista åren? Svanå har ju t.ex. blivit känt här på forumet och hifi-consult har ju börjat ta in deras produkter.

Jag håller med - ska absolut försöka förbättra mitt rum, det är där de stora problemen sitter.
Borde finnas motsvarande glassbilen fast en kille som åkte runt och mätte och gav förslag på förbättringar. Som det är nu så tror jag att det blir ruggigt dyrt att anlita någon akustikexpert bara för att få råd om ens lyssningsrum.

Edited by - Roq on 2005/06/10 13:42:54
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:45:32  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ja, jag har mätt upp rummet.
Förvånandsvärt rak frekvenskurva faktiskt

En liten höjning vid 40Hz samt en liten svacka vid 100Hz. Efter 160Hz upp till 17kHz är den mycket rak för att sedan falla av sakta sakta efter 17kHz.

...Men sen har jag högtalare som man kan justera efter rummet också..


// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:49:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag har delat upp problemet och attackerat på två fronter samtidigt, dels hänger det numera ett gäng finfina och dekorativa mattor på väggarna, sedan har jag använt mig av min DBX driverack 260 med tillhörande mätmikrofon och brusat upp både högatalare och rum (görs på samma gång).

Resultat ?

Helt fantastiskt !!!

Skall se om jag inte kan lägga upp bilden på kompensations kurvan jag fick av DBX'en här ikväll.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2005/06/10 13:51:07
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/06/10 :  13:53:37  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Som det är nu så tror jag att det blir ruggigt dyrt att anlita någon akustikexpert bara för att få råd om ens lyssningsrum.


http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=020



// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:06:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ett genomsnitt efter att ha mätt på 7 punkter blev så här




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:08:59  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Den 28 Dec 2004 mätte mina fronthögtalare från sittplatsen, för att se hur en frekvenskurva ser ut i mitt icke-akustiskt-prepareade/arrangerade-vardagsrum. Och jag blev rätt paff av resultatet, som syns här nedan.

Numera har jag dock andra högtalarkablar (Monster Cable Ultra Series THX 1000 Speaker Cable) till fronthögtalarna än vid testtillfället (Van Den Hul The Snowline), samt att jag "byggt en absorbent-liknande funktion till vardagsrummet" (som finns att skåda i tråden om min anläggning), så resultatet ser med största sannolikhet lite annorlunda ut.
Måste ta och mäta på nytt snart.

Här kommer dock lite fakta från mätningen den 28 Dec 2004:
  • Högtalare: Amphion Argon2

  • Högtalarkablar: Van Den Hul The Snowline

  • Förstärkeri: Primare SP31 & A30.2


  • Inför mätningen mätte jag ljudnivån med en digital RadioShack SPL-mätare (slow response, C-weight) i öronhöjd- och placering, till 75dB med hjälp av vitt brus.

  • Processorn (Primare SP31) kördes i bypassläge.

  • Sittplatsen är ca 350cm ifrån respektive fronthögtalare.

  • "CC-måttet" mellan högtalarna är ca 230cm.

  • Rummet har dessutom en stående våg vid 43Hz.


Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:13:03  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
http://www.hificonsult.se/index.php?menuid=020



Hm, kanske man kan sälja in lite akustiktavlor hos kärringen
ändå. Den tavlan i lönn med ett litet vackert motiv i ramen kan
ju bli hur snyggt som helst! Har aldrig sett något sådant innan.
Är det någon ny produkt? Säkert skapad av en kvinna som tröttnat
på sin "audiofilgubbe".


Tyvärr, så är det väl oftast som "StefanL" säger att det finns
ett annat perspektiv till det hela. Hade jag kommit hem med
tubetraps, absorbenter och annat så hade jag fått flytta upp mina grejor på vinden.Dom flest produkterna är ju så förbannat fula och klumpiga.Sätt en kvinna på att designa lite akustikförbättrande produkter så hade det varit avsevärt lättare att få in dom i hemmet. Kan inte grejorna "maskeras" som tex. en cool lampa i något absorberande material?

PS. Vet du vad akustiktavlan kostar, Sanoj

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:19:38  Show Profile Send CC a Private Message
Självklart har jag mätt mitt rum Både med öron o mätapparat (lånad sådan)...

Efter det har jag försökt fixa till akustiken efter bästa DIY förmåga med hjälp utav nätets samlade kunskap (hur gjorde vi innan Internet?) samt lyssna mig fram...

Resultatet är hyfsat i nuläget med vissa frågetecken runt 200-250Hz så jag väntar med spänning på att Wolfgang ska komma hem o mäta upp mitt rum med sin nya mätutrustning!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:20:58  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
PS. Vet du vad akustiktavlan kostar, Sanoj


Priser och annan info får du vända dig till HC eller Svanå för att få.


quote:
Är det någon ny produkt?


Ja Framtagen av Svanå.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:25:25  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
StefanL:

Editerade. Lite korkat uttryckt.


Ska läsa resten av tråden ikväll.
Go to Top of Page

Schmutziger
Member

233 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:32:51  Show Profile Send Schmutziger a Private Message
Ett annat sätt att mäta rumnmet där man inte behöver en massa elektronik:
Ranglista över vilka dimensioneförhållanden som ger likformigast fördelning av rumsresonanser.
Relativt höjden vill säga:

rang___bredd__längd
1._____1.9____1.4
2._____1.9____1.3
3._____1.5____2.1
4._____1.5____2.2
5._____1.2____1.5

allt tagen från allas vår bibel: Stereo HiFi-Handboken, årgång 77

Edited by - Schmutziger on 2005/06/10 14:34:52
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:36:57  Show Profile Send Figge a Private Message
En fråga bara hur gör jag dessa mätningar som ni hänvisar till? Vad behöver jag för utrustning?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:38:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Självklart har jag mätt rummet. Annars vet man ju inget.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/06/10 :  14:41:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
En fråga bara hur gör jag dessa mätningar som ni hänvisar till? Vad behöver jag för utrustning?


Snikvarianten borde bli en någerlunda bra mätmick (vet ingen modell på rak arm) dator med ljudkort o ett mät program. Audionet har nått på sin hemsida som ska vara ok enligt vissa.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/06/10 :  16:59:56  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag skulle nog vilja utfärda en varning för hemmamätningar och tolkningar av dem!

Hur många vet egentligen vad det är som mäts?

Jag har mätt upp mitt rum eftersom jag har utrustning och intresse men jag kunde lika gärna ha använt tumstock och räknedosa för att få fram var resonanserna hamnar. Ojämnheter i frekvensgången vid lite högre frekvenser som syns vid mätning i lyssningsposition med rundtagande mikrofon skall man nog ignorera. Mätning i rum är svårt eller kanske mer korrekt - svårtolkat.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/06/10 :  17:21:55  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

MatsT

Jag är beredd att hålla med. Vid de akustikbesök jag gör så är vanlig hederlig hifikunskap om uppställning i rum minst lika viktig om inte viktigare. Den information som är svår att räkna ut är hur det ser ut i basområdet och då är det ju bra att kunna mäta.

Akustiktavlorna kostar 1950:- styck
V4:an från Svanå går på 1875:- styck och tar 1,5 dB vid en viss basfrekvens

mvh

-


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/10 :  17:58:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
okej nu som tidigare utlovat :

Vi börjar med 1kHz delningsfrekvens

Sedan 2kHz

3Khz

4kHz

och vinnaren i mina öron, 1kHz

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2005/06/10 :  18:17:34  Show Profile Send nl a Private Message
Så här såg/ser det ut i mitt rum



Dippen vid 2500 och uppåt beror på diskanten som inte var rätt. Har bytt diskant men inte mätit på nytt. Jag har en kraftig topp vid ca:35Hz som jag måste jobba bort på något sätt.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/06/10 :  18:58:57  Show Profile Send sampix a Private Message
Japp, jag har mätt upp rummet. Några små höjningar/svackor fanns tydligen, men inte alls lika illa som jag från början trodde..
Jag har åtminstone börjat ta itu med dessa problem

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/06/10 :  19:08:05  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Har man tycker absorbenter är svåra att integera heminredningsmässigt kan man ju alltid tweaka sin befintliga tavlor, om man har nåra, genom att förse dom med dämpmaterial på baksidan innanför spännramen. Detta gäller alltså olje/akryl-målningar på duk. Jag har inte testat själv men har starka funderingar på ett sånt projekt i sommar.

Har dessutom precis laddat ner Audionets CARMA v2,0 och tänkte mäta lite men kom på att min bästa mikrofon har ett frekvensomfång på 80-13000Hz så frågan är vad mätningen ger om man inte har en mick med bra frekvensomfång (20-20000Hz) och en sån har inte jag råd med. Här finns således en begränsning för gör det självaren.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/10 :  19:49:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har kört ett svep med tongeneratorn vid något tillfälle för att ta reda på resonanserna. Jag har haft tur med rummet, där är inte så stora bekymmer. Det finns dock en resonans på 39 Hz som jag tänkt mig att dämpa ner på något vis.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/10 :  20:12:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
krellmaster :

Visst är en pålitlig mätmikrofon ett måste, såvida inte du kan ange en kompensationskurva för den mick du använder.

Om du kikar på mitt inlägg med bilderna så ser du hur repeternoggran apparaten har mellan de olika mätningarna, du kan se att ändringar i kurvan är begränsade till delningsfrekvensen med omnejd.

den mäter med andra ord rummet och högtalarna lika dant varje gång, det känns bra.

Detta är gjort med en maskin som har en mikrofon som är till för endast den apparaten och de har lagt ner en del jobb på att få systemet att bli "korrekt".

Kan säga att det verkligen gör en stor skillnad till det bättre.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/06/10 :  20:26:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Mats T :

Håller med, det är mkt svårt att tolka den information man blir serverad, det underlättar om man kan se skillnaderna mellan olika inställningar i delningsfrekvens och mikrofonplacering och högtalarplacering (detta kan jag dock ej utnyttja då högtalarna sitter på väggen).

Resten av parametrarna kan jag dock justera, och det är lärorikt minsann.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000