Author |
Topic |
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 20:32:41
|
Har 2 mickar till men jag vet inte vad dom har för frekvensomfång men det är väl bara att testa sig fram till vilken som funkar bäst. Nu är väl ljudkortet i den bärbara datorn ingen höjdare heller så man får väl ta resultatet med en nypa salt. Som tur är har jag egentligen inget problem med rummet utan är mest nyfiken.
Fick en gammal tongenerator på jobbet i förra veckan så det tipset ska oxå testas... |
nyfiken skeptiker |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 00:27:33
|
sanoj: Tack för länken, intressant... |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 23:54:27
|
Jag har gjort en mätning med hjälp av min TacT. Mätningen kan ni se under bildrepotagen på bl.a. Euphonia audioforum. Jag har även lyssnat på ett tonsvep. Konstigt nog upplever jag en peak vid 60-70 hz med tonsvepet.... detta visar sig dock inte på TacT mätningen |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/06/12 : 00:43:59
|
Jag behöver inte mäta upp rummet för att veta att det är åt h-e.... |
Bravo |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2005/06/12 : 03:54:55
|
quote: Akustiktavlorna kostar 1950:- styck
Tack för prisuppgiften. Anade att dom skulle vara i en lite "högre" prisklass |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/06/13 : 15:08:19
|
Vad behöver jag för utrustning? Var köper jag den? |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
P_H
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 15:48:38
|
Har ett par Canton Digital 1.1 och har således både mätt in rummet och kompenserat. Hade från början en kraftig peak i basen (under 65Hz) och en kraftig dipp mellan ca 200-450 Hz. Övriga frekvengången var jämnare men med vissa ojämnheter.
Håller nu på att bygga ett nytt rum som kommer att användas till stereo och hemmabio så då blir det nya mätningar!
Krellmaster:
quote: Har man tycker absorbenter är svåra att integera heminredningsmässigt kan man ju alltid tweaka sin befintliga tavlor, om man har nåra, genom att förse dom med dämpmaterial på baksidan innanför spännramen. Detta gäller alltså olje/akryl-målningar på duk. Jag har inte testat själv men har starka funderingar på ett sånt projekt i sommar
Någon som har provat något liknande? Bästa material att använda? (en tunn skiva gullfiber täckt med tyg kanske?) |
Ibland gör man ett klipp, ibland går man på en nit, men oftast får man ungefär vad man betalar för |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 09:31:23
|
Att sätta ett dämpande material (ex. gullfiberskiva) bakom en oljemålning borde göra väldigt lite...eller ingenting. Luften måste kunna passera igenom materialet, och en oljemålning är ganska tät. Möjligen då om det är något sådant där "modernt" verk med bara ett par streck på en annars ren målarduk. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
P_H
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 11:13:48
|
Ja, det stämmer ju faktiskt. Ett tjockt lager oljefärg borde vara ganska tätslutande. Synd, lät som en bra idé annars.
Diffuseringsramen som visats tidigare i tråden var ju ett OK alternativ fast det blir ju mer ram än tavla förstås. |
Ibland gör man ett klipp, ibland går man på en nit, men oftast får man ungefär vad man betalar för |
|
|
Mickhe
Member
209 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 11:39:09
|
Någon som vet vilka Sthlmsfirmor som kan göra dessa mätningar och även hjälpa till med att fixa de problem som finns i rummet? Det ska naturligtvis vara snygga saker som kommer in i huset för fru och barn...
Tack på förhand
/Micke |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 15:16:35
|
Har inte mätt upp rummet, utan har bara använt mina öron, (bästa redskapet?)och "grundkunsaperna" om placering och liknande. Det vore dock intressant att göra för att se hur illa det är. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 22:19:08
|
Mickhe>> Ta kontakt med Ino-skaper Öhman. Han gör hembesök och befinner sig normalt runt STHLM. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Topic |
|