Author |
Topic |
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 18:28:31
|
aah naturligtvis skall det vara för att lyssna på musiken, men för det måste det inte vara så komprimerat, en gitarr låter som en gitarr osv och utan en massa juxande. Men naturligtvis använder man kontrollbordet som "instrument", som typ i Dark side of the moon (tror de gjorde det där) så är det en annan femma. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
quixotic
Member
106 Posts |
Posted - 2005/06/12 : 14:53:28
|
Killarna på Studio-Forums problem, är att de är en del av det. När bra artister, som har släppt tiotals suveräna skivor, helt plötsligt låter tunt, tråkigt och slaskigt för att artisten har bytt studio eller inspelningscrew, då är det inte musiken eller musikerns fel. Då kan man som tekniker inte gömma sig bakom det "taskiga framträdandet", utan då har man mixat och komprimerat åt h-vete. Varje tekniker som jobbar med en duktig artist, borde ta på sitt samvete att lära känna artisten och artistens publik. Kanske genom att lyssna igenom tidigare alster och försöka bilda sig en uppfattning om vad som egentligen förväntas av inspelningen. Då borde teknikern få klart för sig att han/hon inte kan mixa och effektmaximera Leonard Cohen eller Mark Knopfler (eller någon annan artist med mer mogen framtoning och publik) på samma sätt som Absolut Dance 367 eller Aqua.
Jag skiter högaktninsfullt i om en dancemix- eller reklamradioskiva är mixad och mastrad på 5 minuter (precis som 99% av alla musklyssnare gör) om bara de artister som har genuina framträdanden får den tid och omsorg de förtjänar.
Det är när bra och omsorgsfulla artister låter skit pga. taskig inspelningsteknik, som jag gråter. |
|
|
Tomas
Member
1037 Posts |
Posted - 2005/06/13 : 11:00:33
|
Om man lyssnar på en produktion på min dotters plastlåda med ljud så upplevs ljudet helt annorlunda än på en miljonkronors stereo. Lika stor skillnad kan det vara på teknikerns lyssning vilket givetvis ger i olika resultat även om det skulle vara samma tekniker(sen är det en oändlig massa utrustning och ledningar som färgar ljudet olika i olika studios). Dessutom om en produktion låter skitilla, komprimerat och platt i en audiofil anläggning och toppenbra i kompakt-plast-burkar och bilstereos samt freestyles så väljer givetvis skivbolag detta alternativ framför det omvända då det säljer många gånger fler skivor. Vi audiofiler är ingen köpstark grupp då det kommer till musik-skivor, sorgligt men sant.
MVH Tomas |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
|
|
R.H.
Member
90 Posts |
Posted - 2005/06/13 : 22:16:46
|
EngelholmAudio!
Bra innspilning?
Tips: Kirkelig Kulturverksted (KKV) i Norge gir ut plater med en ekstrem god lydkvalitet! I ypperste referanse klasse. Plater fra KKV benyttes på messer som demo/referanse plater. Mange forbinder KKV med kristen musikk, men det er mye annet også. Her er det vel verdt å prøve får å få elektronikk og høyttalere å vise hva de er gode for. Feks. Kari Bremnes (hun benyttes mye i Norge ved test av musikkanlegg). |
My stereo: PBN Olympia HT 4 (2x492W) PBN Olympia L-Mini (pre-amp) Montana XP Cary CD-303/300 |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2005/06/14 : 06:33:10
|
Jag håller med föregående talare. Kirkelig kulturverkstad har gjort bra inspelningar, de får jag hört. Sista låten på Yello's skiva Ego är osedvanligt ren och distorsionsbefriad. Sequioa Quartet med någon Ravelinspeling!! (kommer ej ihåg namnet.) |
markih |
|
|
Straub
Member
143 Posts |
Posted - 2005/06/24 : 12:12:17
|
test... |
|
|
Malagant
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2005/06/24 : 15:39:00
|
Hej,
Angående bra inspelningar hrm, mycket med Kronos, Stockhausen ett antal plattor med Gidon Kremer låter himla bra tycker jag, Gubaidolinas kompositioner brukar låta himla fint också.
Jag tycker mycket av mina "dåliga" minnen av inspelningar kommer från sent 80 och tidigt 90 tal.
Jag var på en B&O demo i slutet på 80 talet när de spelade en McCartney skiva som lät helt hemskt kommer jag ihåg. Nu ska man ju komma ihåg att om man inte tycker om Gidon Kremers sätt att spela så spelar det nog ingen roll hur bra skivan är inspelad. Samma gäller för stockhausen och cage.
Jag anser att detta är så väldigt individuellt att det blir så väldigt svårt att peka finger på den ena eller den andra inspelningen, visst ibland kan till och med de mest skilda musiksmaker komma överens att en inspelning låter dåligt men inte så väldigt ofta.
Oftast tar den egna passionen för sin favoritmusik överhand och resultatet blir därefter.
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/06/24 : 17:12:48
|
För mig är svaret enkelt i alla fall vid akustisk musik, inspelningen skall ligga så nära och oförvanskad framförandet som möjligt. Vid olika typer av elektroniskt producerad musik blir det lite annorlunda, sär har man ingen referens. |
Bravo |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/06/25 : 16:28:26
|
Tips på bra inspelning: Katzen kapell "Alla hatar min man", holografisk på transparenta grejer. John Coltrane "Coltrane Jazz" Frank Black "Frank Black & the Catolics", rock gjord med 2 mickar i äkta tvåkanal |
nyfiken skeptiker |
|
|
Topic |
|