Author |
Topic |
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 09:45:33
|
Egentligen kanske det handlar om vad som är det konstnärliga verket, i vilket led i processen verket så att säga slutförs (vid "vernissagen" skulle den holländska mästaren Vermeer ha sagt, dvs när tavlan slutligen fernissades och så att säga förseglades i offentlig närvaro av beställaren och finansiären). Alltså vilken roll har studioteknikerna i den konstnärliga processen fram till verkets fullbordande.
Det där skiljer sig nog lite grann beroende på vad det är för slags musik. Om vi talar om musik framförd enbart på akustiska instrument, t ex en stråkkvartett, en symfoni, en jazzlåt, en singer-songwriterlåt så är det väl studiofolkets uppgift att med så små förvrängningar som möjligt återskapa det som just framförts i studion, eller på scenen om det var ett liveframträdande. Här hemma i vårt land finns/fanns några stycken som är världsberömda för denna förmåga. Skivor som "Jazz at the Pawnshop" och "Cantate Domino" brukar ju hållas fram världen över som referenser. I de fallen är det tydligt att verket i första hand skapas när det framförs.
Men för det mesta av den musik som produceras idag är det väl så att verkets slutpunkt i skapelseprocessen är vid slutmixen. Då har producenten och studioteknikerna en mycket stor del i skapandet av verket, många gånger den helt dominerande. De artister som sjunger och spelar på skivan, deras prestationer blir då råmaterial som producenten trixar ihop till den helhet som han/hon eftersträvar. Ungefär som färgerna på en palett för att fortsätta analogin till målarkonsten. Då kanske man måste acceptera att skivan låter som den gör, det är precis det som producenten, dvs konstnären, avsett. Sen kanske man inte gillar det alla gånger, men då får man väl köpa en annan skiva.
Det är kanske så man ska se det, och i många genrer är det väl helt riktigt. Tricky är Tricky t ex, och vilka individer som sjunger och spelar på hans skivor är väl rätt ointressant, det är hans sätt att få ihop det hela som gör skivorna intressanta.
Men jag tycker att det är trist när artister som man vet sjunger bra och spelar bra döljs bakom producentambitioner att skapa sitt eget sound. Många gånger har jag blivit förvånad över att höra att våra vanligaste populärartister faktiskt kan sjunga riktigt bra. Det går i allmänhet inte att uppfatta på deras skivor, där allt låter som en jämn smet. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 10:18:16
|
Jag tycker Thomas Ö beskriver det hela på ett sätt jag kan hålla med om. En dialog med "vargkulan" är klart önskvärd och all heder åt EA som för fram vår syn på det hela. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 10:54:40
|
Tomas Ö
Jag har väl aldrig sagt att tekniken är viktigare än musiken... Vill bara påpeka detta så det inte blir missförstånd.... Och en Mp3 som låter ok i köket spelar jag klart hellre än en dålig kass inspelning i stereo rummet... Exakt som du... Men aldrig att jag skulle ha det som huvudnummer i mitt lyssnande...fattade aldrig riktigt varför MIN stereo dök upp här i ditt inlägg.......den har väl inget att göra med ämnet i fråga...
Och när så många på tråden ifrån "studiofolket" som ändå tog "avstånd" ifrån att det är kassa ljud så....Då kallar jag detta "totalt ointresse".. annars hade statestiken visat upp klart flera väljobbade saker ifrån deras värld... Och det gör det inte.. Finns inga själ att ens skilja ut enstaka med bättre syn då gruppen som helhet är helt oint av slutresultatet... Och dom som sa jobbet va viktigt avslutade med masteringen sen som skäl.. osv osv.. Ingen var o är ansvarig. O alla andra gör fel...
När xx % av skivorna i diskarna har anständigt ljud så skall jag garanterat skilja ut dom "goda" från dom andra..
Men med 1 av tusen så är det inte värt att notera knappt
Begrepp såsom totalt ointresse kan då användas... Och då som alltid finns det undantag.. Men så få så dom är ej noterbara...
Angående trender....... Ja .. hörde ju "muchrooms" här... Och dom anses ju kanon...Så man börjar bli gammal....
Måste köpa denna skiva o riktigt luyssna igenom .. hemsk eller inte... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 11:03:09
|
Vilken Infected skiva hörde du Mayro?
Sen är det väll inte alla som gillar deras musik heller och det är för mig förståligt då mycket av det de har produerat är en massa skrammlande och en massa massa bas...
|
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 11:20:14
|
quote: Men jag tycker att det är trist när artister som man vet sjunger bra och spelar bra döljs bakom producentambitioner att skapa sitt eget sound. Många gånger har jag blivit förvånad över att höra att våra vanligaste populärartister faktiskt kan sjunga riktigt bra. Det går i allmänhet inte att uppfatta på deras skivor, där allt låter som en jämn smet.
Vem?
Tack du också Bernt!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 11:39:12
|
Inspelningar är en nöt att knäcka, inte helt lätt mao. Eller snarare hur vi uppfattar dom, själv tycker jag allt fungerade absolut sämst när jag hade en 30000 kr anl, dvs alla brister avslöjades men musiken nådde inte igenom i sin helhet. Alla tycker inte att man kan kategorisera hifi med pris men jag tycker olika segment representerar vissa egenskaper rent ljudmässigt. "Dåliga" inspelningar fungerar i riktigt billiga anl, 10000kr typ, inget når igenom vare sig fel eller musikens själ. Det bara låter OK. Segmentet mellan 10000-40000 är problematiskt som jag tidigare beskrivit, mellan 50.000-200.000kr tycker jag att musiken når fram, man hör brister men de överskuggas av musikens innehåll.
Hursomhelst är det synd att alla inte lägger samma kraft på produktionen, en del kanske eftersträvar rått, tunt ljud. Även om det låter obehagligt. En sak som berörts är att talar vi om akustiska intrument så bör man ju eftersträva att få dom att återges på ett så trovärdigt sätt som möjligt annat är det med ex elektronisk/syntetisk musik, där det ligger i dess natur att exprimentera med "instrumentet". Ta tex Jose Gonzales utmärkta album Veneer, här går det musikaliska igenom resursbrister, låtarnas tekniska kvalitet skiftar men enkelheten lyser igenom och gör att musiken kommer fram ändå. Hade några klåfingriga producenter med massor av resurser fått bestämma kanske resultatet hade blivit ett annat, reverb mm hade förstört enkeheten och fått hela albumet att bli överproducerat. Hade duktiga tekniker typ Stockfish producerat hade albumet förmodligen lyfts ytterligare. Elektroniska ex är Björk som till fullo utnytjar tekniken, andra ex är Kraftwerk som verkligen låter bra, musikalskt tycker jag även om tex Portishead men deras produktioner är bitvis "svåra" men de har säkert velat få det att låta så. Det som stör mig mest är när artister som står för ett "uppriktigt" sound låter sig behandlas med autotuner mm så det hörs att rösterna låter oäkta. Hur skull Monica Z låta med autotuner, när hennes fraseringar och personliga stil suddats ut, inte så musikaliskt direkt. Perfekt musik finns inte, generelt föedrar jag "live"inspelningar med små felspelningar och lite "missar", för tillrättalagda overdubs mm dödar musiken. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 11:55:45
|
Just det - nån som har exempel på bra och dåliga inspelningar som jag kan lyfta fram? Det kan nog hjälpa oss erhålla ökad förståelse...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 11:59:29
|
bra inspelning tycker jag är följande.
Nils Lofgren - Acoustic Live
Diana Krall - The Girl In The Other Room
Norah Jones - Come Away With Me |
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 12:17:41
|
Jag har följt denna tråd och läste igenom tråden på studioforumet igår. Svaret på huvudfrågan, vad som är en bra inspelning, är för mig enkel:
En bra inspelning (med tillhörande efterarbete) är en inspelning där den musikaliska upplevelsen inte störs av tekniska tillkortakommanden i den färdigproducerade CD:n/vinylen.
Det innebär som jag ser det att ett mycket gott musikaliskt uttryck kan tåla en del tekniska störningar - brister i inspelning, åldring eller pålagda effekter/begränsningar. Men inte så mycket att det stör upplevelsen. Var dessa gränser går varierar från individ till individ och för en och samma individ från tid till tid.
Jag håller för övrigt med alla på båda forumen som skriver att ingen teknik kan rädda dålig musik.
mvh/ Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2005/06/10 12:20:16 |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 12:41:26
|
quote: HH är svår att tycka om. Det skulle vara festligt med en HH produktion där man faktiskt använder en autotuner. Det skulle bli riktigt snyggt
Det skulle behövas auto-tuner på hans gitarr också på somliga låtar!
Jag tycker vissa inlägg i studiotråden känns som Spinal Tap; beklämmande. Det är ju inte konstigt att många producenter väljer att köra över musiker som resonerar på det sättet (som hämtade ur Spinal Tap), något annat vore ju inte möjligt även om en blind höna hittar ett korn då och då.
Tex många Bruce Springsteen-skivor tycker jag har tveklöst sopigt ljud och jämför man då produktionerna med Mark Knopfler så ligger ju bossen långt efter. Det är synd att somliga artister och produktionsteam mer eller mindre struntar i hur det låter på skivan.
Jag tycker inte man måste utgå från hur det lät just då (i studion), utan man kan gott snygga till ljudet och det gäller särskilt rock som ju i princip inte framförs akustiskt utan just är rena studioproduktioner.
När musiker struntar i inspelningsens tekniska kvaliteter (hur det låter) är det ju som om Picasso eller Leonardo Da Vinci skulle målat på toapapper ute i regnet med vattenfärg... det håller inte i längden och är ju helt onödigt slöseri med talang och mästerverk. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 12:52:47
|
Dire strait tycker jag genom tiderna har trevliga inspelningar...
Stevie ray V har en del spår man nog kan rent klassa såsom rena rama highendinspelningarna... Detta var bra inspelningar....
ACDC tex är rent skit... ZZ-top..med flera är aldeles söndermixade..
ZZ-top är värst... Gamla är solklart bättre samt mera musik iofs.nya suger...... Men det är ju inte musiken vi talar om. Utan inspelningarna vi får då vi i slutet köper.
För en dålig artist kan man dölja bakom skitinspelningar o MTV nakendans.
Jag kan ge ett skoj exempel... Vår stora knyckte mina Dali400... Van den hull högtalarkablarna osv... Och fick ruskigt bra ljud... I samma veva började hon säga att en del av hennes skivor INTE va skoj att höra på längre...
Rätt talande.. Hon är 19 år.... och har aldrig förut brytt sig...
Numera anser hon till o med mina lite "oungdomliga" skivor är skoj att sno/låna.....Och hennes MUSIKINTRESSE har stigit avsevärt på bara sista tiden.....Och hon kommer till o med o sätter sig ibland o lyssnar nere.. O sedan går upp.....jämför. o frågar osv....
Ifrån "Brittney" till till aktivt lyssnade tog inte lång tid....
Så vinsterna skivind kan göra är nog inget dom skall eller bör förakta. Bara dom FÖDER intresset för mer aktivt lyssnande...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
yudansha
Member
289 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 12:59:05
|
EngelholmAudio och Mayro: Vad menar ni med aktivt lyssnande och varför är detta bättre? Gäller detta i motsats till "bakgrundsskvalet" och därmed innefattar att sitta i sweetspot och lyssna koncentrerat? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 13:02:24
|
mayro: AC/DCs remastrade cd-skivor låter helt ok tycker jag...hur de oremastrade och vinyl-skivorna låter vet jag icke.. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/06/10 13:03:14 |
|
|
Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005
787 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 13:05:59
|
Jag tycker också att Dire straits har trevliga inspelningarGår att kräma på utan att man får kisa med öronen.Tex Heavy fuel,men även dom lugna låtarna på On every street är allihop njutbara.
Måste också erkänna att jag faktiskt har slängt en Cd delvis pga ljudkvaliten.Det var ett av Kylies mindre kända alster.
|
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 13:40:00
|
Mayro....hoppas du inte känner dig påhoppad, det var inte meningen, jag tyckte bara att det var några som tidigt i tråden hade lite åsikter som jag tyckte var lite väl "negg" mot studiomaffian, dessutom skrevs några av svaren här INNAN slutklämmen kom i ursprungstråden.... att jag citerade just dig var mer bara "en rad i mängden" så jag fick nåt att ansluta mitt inlägg emot...liksom , hoppas du fattar vad jag menar sorry
Sen vet vi väl alla att din anläggning spelar med dom bästa, det var därför jag nämnde dig som referens ...och min då förstås
|
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 14:08:07
|
quote: Sen vet vi väl alla att din anläggning spelar med dom bästa, det var därför jag nämnde dig som referens ...och min då förstås
Om det ändå var så väl......
Annars är det lugnt.. Jag tog inte illa upp. Ville enbart markera lite så där....
"Studiomaffia" har jag inte läst tror jag Påminner nog lite om "hifinördar". Vilket inte sammanför direkt...
Däremot att dom rätt klart skippar kvaliteten med argument såsom att MUSIKEN är viktigast.. Ja detta finner jag konstigt. Detta då JAG inte med bästa vilja varför dom sakerna skall komma i turordning ens. I mina tankar så är dom två hand i hand med varann till 100 %.. Ja rent av en förutsättning för varandras framförande....
Så hela debatten om detta med att MUSIKEN kommer först och att är den bra så "duger" vad som helst.. Ja det ser jag mer i MIN värld som rent ett "rökmoln" för att dölja sina ointressen.. Verbalt onödigt "bladder" med andra ord...Dom två sakerna är ju som soppan i bilen. "Den ena är onödig utan den andre"...tror man nog kan i alla fall dela min mening där oavsett om man tycker jag är för kategorisk...
På säljskolorna lärde man sig att ALL kritik var konstruktiv. Och ur kritiken kommer förbättringarna.. Sitter man nöjd så utvecklas inget.... detta har dessa studiokillar fått gjort för länge.. Så super att EA tagit tag i detta.....
Hoppas dom bara kan kliva ur personliga tankebanor och läsa kritiken såsom just UTVEKLANDE bara.....Och inte endast hamna i den vanliga formen av självförsvarande....
det är svårt för otränade denna biten. Men det brukar gå vägen då man kommer över tröskeln av att det handlar om DOM.. Och att insikten kommer om att det handlar om VAD dom gör med sin kunskap...
Alla andra saker kräver att tekniken passas in till saker o ting. Med hifi passas sakerna in mot DERAS teknik så långt att folk idag inte ens har en susning om "bra ljud" längre......
titta i historien så ser man tydligt hur detta svängt med allt. Inget av elektroniken representerar bra hifi i dom stora säljkanalerna.. Minns en gång då storköpen ändå hade typ Pioneer reference stående såsom en toppmodell.... Då kunde folk i alla fall jämföra med bra midfi... oj vad man saknar den tiden.....
ålderskrämpor |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 16:07:54
|
Två exempel inom coutrygenren som visar helt olika sätt att producera: Gillian Welch: "Time - the revelator" musikalsikt suverän, två röster och två gitarrer, mycket fint inspelad rakt av och njutbar rakt igenom. Producerad av medartisten David Rawlings. Ett mästerverk konstnärligt och ljudmässigt!
Emmylou Harris: "Red Dirt Girl". Bra låtar och bra sång men överproducerad och "stökig", ganska så komprimerad antar jag. Den musikaliska kvaliten är ändå så bra att man gärna lyssnar på den. Emmylous fina låtar och mycket fina sång tränger igenom den jobbiga produktionen. Producerad av T-bone Burnett (som övergetts av Gillian Welch).
Och jag som normalt aldrig lyssnar på country, men dessa skivor gillar jag (det var BBC:s countryserie på TV som fick upp mina ögon för dessa damer), de höjer sig över den gängse countrysmeten.
Ry Cooders skivor har bra ljud. "Bop til you drop" t ex (har dock bara hört vinyl) och naturligtvis "Buena Vista Social Club" och kanske ännu mer "Mambo Sinuendo" som båda har bra ljud, procucerade av Ry himself.
Calexico "Black Pearl" ett annat exempel på bra ljud och sparsmakade musikarrangemang. Rejält med dynamik finns också.
De flesta skivor av Low är också välinspelade med bra ljud.
Svenska exempel: Anna Ternheim, Frida Hyvönen. EST:s "Vaticum" tycker jag också är njutbar såväl musikaliskt som ljudmässigt.
Så nog finns det.
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 21:20:52
|
Det är ju inte så konstigt att det inte alltid är så bra ljud när man ser med vad de skapar den http://forum.studio.se/index.php?showtopic=586&st=0
När man ser det här klarnar en del ganska mycket.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7378 Posts |
Posted - 2005/06/10 : 23:03:15
|
quote: Finns det verkligen ett läge där inspelningen/ljudkvaliteten är så pass dålig att man väljer bort skivan??? Tycker det låter helt sanslöst, och då kan man verkligen tala om att ljudet är viktigare än musiken! Skulle ALDRIG avstå en bra skiva oavsett hur "dåligt" den låter! Det är ju i princip samma sak som att inte kunna digga en låt som spelas på klockradion eller dylikt...
Jag har skivor som jag valde bort förut, men som jag har börjar lyssna på igen sedan jag fick bättre annlägning, så det ligger mycket i det som Adagio skriver i sitt inlägg.
Och jag kommer att tänka extra på detta när jag byter högtalare nästa gång, att de ska klara av att spela vanlig populär musik som är "mördad" utan att man får ont i öronen. För jag misstänker att det kommer inte att bli bättre
Angående musik som är dåligt inspelad Engholm, så har jag ett bra exempel. Shania Twain: Up den har jag alltid med på Demos för att kolla hur grejerna klarar en riktigt ljus inspelning, mycket diskant är det,synd på en annars bra platta som skulle vara ännu grymmare med trevligt ljud på. Och så instämmer jag med övriga att du ska ha all heder för att du för fram vår syn! |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
niklas
Member
393 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 01:11:14
|
Tycker mångas inlägg nu låter väldigt likt apparatdiskussionerna. Man refererar till inspelningar som "bra" eller "dåliga" utan att definiera vad som är "bra". Vem vet vilka krav beställarna har på ljudteknikerna? Vilka krav har radiokanalerna? En "bra" inspelning kan väl vara den som lever upp till dessa kraven? I alla fall ur ljudteknikerns synvinkel eftersom hon, eller kanske ibland han, vill behålla jobbet.
Självklart vill alla ha "bättre" inspelningar, men att uttrycka det så kanske är ett slag i luften?
Det var väl kanske denna definitionen som EA var ute efter. Jag tyckte att Jörgen G uttryckte detta på ett bra (bäst hittills) sätt: "En bra inspelning (med tillhörande efterarbete) är en inspelning där den musikaliska upplevelsen inte störs av tekniska tillkortakommanden i den färdigproducerade CD:n/vinylen." |
Every once in a while you've gotta roll the potato... |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 10:27:16
|
Haleluja, Mats! |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 12:13:43
|
"Här har man mördat CD-versionen fullständigt, den låter komprimerat och illa. Vinylen är helt annorlunda. Man kan inte låta bli att undra vad som är meningen med detta."
Gissning: Man vet att den vinylköpande publiken mest består av audionördar som gillar dynamik och annat skoj, medan merparten av CD-köparna vill ha ett modernt dynamikfattigt sound. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 12:22:51
|
quote: Gissning: Man vet att den vinylköpande publiken mest består av audionördar som gillar dynamik och annat skoj, medan merparten av CD-köparna vill ha ett modernt dynamikfattigt sound.
Det här tycker jag är väldigt intressant! Kanske är det så att de generellt har använt olika mastringsteknik för CD och vinyl? Att det har låtit väldigt olika är ju helt klart (för mig) och kanske förklaringen ligger mycket här?
Hela sanningen är det säkert inte eftersom skillnader föreligger även på t.ex OPUS3 utgåvor på vinyl och CD, att de skulle komprimera CD-mastern förefaller kanske inte så troligt? |
|
|
yudansha
Member
289 Posts |
Posted - 2005/06/11 : 13:02:46
|
Om man vill vara lite elak kanske man kan säga att en bra inspelning är den som inte låter för stökigt på en dyr anläggning. Det kanske är därför som gles jazz och klassisk musik är så överrepresenterade i de audiofila skivsamlingarna jämfört med mp3-lirarnas kollektioner!?
Att produktionen i vissa led skulle ha kunnat hanterats bättre betvivlar jag inte, men om man väljer musik efter ljudkvalitet spelar det ju ingen roll för snyggt producerade skivor finns ju redan hos specialiserade bolag.
Som någon har sagt: Används anläggningarna för att lyssna på musiken eller används musiken för att lyssna på anläggningarna!? |
|
|
Topic |
|