HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Thorens....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/06/21 :  09:09:51  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Hej!

Jag sitter idag relativt nöjd med min Thorens TD-166 mk2 men som vanligt är uppgraderingslustan och bankar på min dörr.

Är det någon som vet skillnaden mellan thorens TD-166 samt TD-280.
Är 280an nyare och bättre eller det är ungefär samma kvalité?

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/06/21 :  09:38:54  Show Profile Send EAR a Private Message
Det mesta i Thorens väg är väl bättre än 166án då det var deras instegsmodell.Fast för länge sedan hade de någon som hette 104 och 105 tror jag som var billigare

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/06/21 :  09:44:21  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Kolla den här sidan:

http://www.theanalogdept.com/

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/06/21 :  10:17:16  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Jag har kollat sian men jag hittar ingen info om just 280an, det är kanske en ovanligare modell?
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/06/21 :  19:45:07  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Lite data om olika Thorens-modeller här:
http://www.analogue-classics.com/html/thorens___overview.html

Har aldrig hört TD280 men jag har svårt att tro att det skulle bli en uppgradering från TD166. TD280 saknar den klassiska flytande upphängningen som de flesta Thorens har, och verket borde då sitta i en tung plint men så verkar det inte vara. Tallriken väger också mindre än hälften än 166:ans. Tycker att det verkar mycket mera lågbudget än TD166, men jag har som sagt inte hört den så jag kan ha fel.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2005/06/22 :  16:58:36  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag skulle inte bytt en 166 mot en 280 om det inte var så att 166:an var ordentligt sliten i lager m.m. 280:an är en i grunden sämre spelare än 166:an.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2005/06/25 :  15:47:05  Show Profile Send Balder a Private Message
Jag hade en 166'a för 19 år sedan som jag fyllde med ark av självhäftande asfals massa, den blev tung och resonans död och lät betydligt bättre, sedan bytte jag tonarm till en Hadcock, men det är en annan historia...

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000