HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aluminium- resistans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/06/05 :  19:43:35  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Mina skolböcker har försvunnit, där hade jag hittat svaret på
min fråga, alltså vilken resistans har aluminium?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/06/05 :  19:51:57  Show Profile Send linnar a Private Message
Alu = 0,027 ohm/m och en kvadrat mm i tvärsnitt.

Edited by - linnar on 2005/06/05 19:52:21
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/06/05 :  20:02:32  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Tackar Linnar

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/06/05 :  22:24:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Resistansformeln jag brukar använda är:

0,028 x talspolens längd / tvärsnittsarean = Re

Det finns lite olika uppgifter om aluminiums
resistivitet och formeln felar lite grann ibland.
Att det kan fela beror förmodligen på legering eller
+/- toleranser på tjockleken. På samma sorts folie
brukar man iofs få samma resultat varje gång.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/05 :  22:56:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu vet jag inte om det är relevant eller inte men tänk på att aluminiumoxid är en väldigt bra isolator, i många fall kommer kontaktresistansen helt dominera´, ex. om du vill mäta motståndet hos ett aluminiumband.


(en vanligt användning av aluminium inom mikroelektronik är att man lägger lite aluminium på det man vill isolera och låter det sedan oxidera; den resulterande oxiden är extremt bra)

Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/06/05 :  23:10:28  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Det har inte varit några problem för diskantbanden i alla fall, samma resistans flera år efter montering.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/06 :  00:45:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det tar bara några sekunder för en ren aluminumyta att oxidera, när väl oxiden har växt till händer inget mer.
Tjockleken varierar beroende på omständigheterna men gissningsvis rör det sig om ett par mikrometer.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/06/06 :  11:35:45  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Då är alltså aluminiunfolien sam man köper färdigoxiderad och klar.

Hur hårt och tjockt är oxidskiktet på folien?


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/06 :  12:40:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tjockleken är nog ett par mikrometer ungefär, "hårt" är ett relativt begrepp i sammanhanget eftersom skiktet är så tunt; i princip borde det räcka med att skrapa lite för att komma igenom.

Som sagt var är jag inte säker på om det är relevant i det här fallet, ev. kan du märka att resistansen ändras lite om du ex. mäter med en multimeter och skrapar lite med spetsen på proben. Det kan dock vara värt att tänka på om man vill jämflra med tabellvärden.

Det är i alla fall ett så "allvarligt" problem att man inom mikroelektronik normalt aldrig försöker få kontakt med aluminium direkt, det bästa är att lägga kontakter av något annat material (ex. guld eller platina) i vakuum.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/06/07 :  00:18:45  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag minns inga siffror nu men jag tror det naturliga oxidskiktet som bildas på aluminium är mycket tunnt endast några molekyler tjockt, mindre än en mikrometer. Inom tjockströmsbranchen crimps och skruvas aluminiumledare på plats överallt och det fungerar problemfritt i decennier. Jag testade lite med multimetern på en bit aluminiumfolie och kontakt erhålls mycket lätt. Aluminiumets relativt stora mjukhet gör nog att skiktet bryts igenom lätt. Med tillräcklig presskraft i anslutningspunken finns nog inga praktiska problem.

Vad för tillämpning inom mikroelektroniken tänker du på f95toli?

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2005/06/07 00:42:16
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/07 :  00:26:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Inom mikroelektronik?
Om man ex. vill lägga två metallfilmer på varandra med en isolator emellan så kan man lägga film 1 följt av några atomlager aluminum (några nm); därefter släpper man in lite syre i kammaren och aluminiumet oxiderar och bildar en isolator, på detta lägger man sedan film 2.

Jag är osäker på i vilken usträckning detta använda kommersiellt; men inom grundforskningen är det ganska vanligt; det är en enkel, reproducerbar och förhållandevis billig metod.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000