HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bra läroböcker i Matematik?? (Förståelse)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/06/01 :  21:13:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Hejåhå!!!
Jag suger strumpsvett i matte men fattar inte varför.
Jag har försökt å försökt å försökt........ Men har aldrig lyckas "komma in" i matte.
Att lära sig lite formler och "sätt" att lösa det på är inte intressant, utan genuin förståelse och förmåga att tänka fritt och ledigt med hela ämnet är grejen jag vill åt.
Jag har en ganska hög uppmätt IQ och jag brukar inte ha svårt att lära mig vad det än är jag vill lära mig, bara jag får tag på info som inte är för långt över huvudet på mig eller är för tråkig. Ofta upplever jag att traditionella skolböcker i ämnen endast verkar skrivna för att tråka ut elever och skilja dom som redan kan innan kursen från dom som inte kan så man kan få fram en normal-kurva i betygsättningen. Inte för att verkligen lära elever någonting.
Visst överdriver jag nu, men det är så som det ibland verkar i skolan.
(nej! jag trivdes inte i skolan)
Nu till frågan: Känner någon till en källa av bra läromedel i matte? Enkel grundläggande matte utan alltför mycket krångel å formel-indoktrinering???? Matrial som kan förmedla förståelse, utan att kräva MVG i matte på Chalmers som förkrav.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/01 :  21:30:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror nog lite på vilken nivå du menar, och dessutom vilken sorts matematik? Geomatri, analys, algebra,talteori etc.

Jag tror det nästan är oundvikligt att man tidvis uppfattar matematik som tråkigt, det är rätt många delar som man helt enkelt måste "vänja" sig vid innan man kan förstå det, sitter inte den "tekniska" biten i ryggraden så är det svårt att se helheten.
För att verkligen "förstå" matematiken och se hur alla delar hänger ihop krävs många års studier på högskolenivå (och helst forskarstudier); för de flesta (inklusive mig) är matematik i första hand ett verktyg.

Det har varit lite "modernt" att använda böcker som tar upp ex. talteori redan i början i gymnasiet, i viss mån främjar det nog förståelse men problemet är att man sällan har någon direkt praktisk nytta av dessa kunskaper så därför tycker nog många att det blir tråkigt av den anledningen.

Själv var det först när vi började använda relativt avancerad matematik för att lösa fysikproblem som jag tyckte matte blev riktigt roligt , då gick jag tredje året på teknisk fysik på just Chalmers

(dessutom lärde jag mig stora delar av matten via fysikkurserna, det var först när jag läst kvantmekanik som jag på allvar förstod algebran som vi läst i ettan, dvs basvektorer, Hilbertrum och annat)
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2005/06/01 :  21:31:37  Show Profile Send DasKapital a Private Message
De däringa tjocka amerikanska "Calculus"-böckerna brukar ju vara väldigt grundliga och "förståelseinriktade" (vet inte exact titel och författare till någon på rak arm men det vet säkert någon annan). De används ibland som introduktionsmaterial på civilingenjörslinjerna. Har man inga problem med att läsa facklitteratur på engelska så tror jag att det kan vara bra en väg.

Är man något mer confident så kan man gå på Persson&Böijers böcker i en- och flervariabelanalys. De är inte lika pedagogiskt upplagda, men inte heller lika "babbliga". Problemet med dem tycker jag är att man efter en genomläsning tror att man kan massa "avancerat" material och riskerar att applicera teorin fel för att man inte fick hela bakgrunden. Bättre att som de amerikanska böckerna helt stuva det "svåra" under mattan, eller gå igenom det ordentligt.

Med vänlig hälsning,
Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:23:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det beror nog lite på vilken nivå du menar, och dessutom vilken sorts matematik? Geomatri, analys, algebra,talteori etc.

Det tråkiga är att jag kan upp till 9ans matte å lite lite till men sen blir det allt luddigare, fast det inte borde. Visst klarade jag första boken i gymnasiet, men inte med en gnistrande förståelse och förmåga att omedelbart tillämpa.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:35:31  Show Profile Send krang a Private Message
Är det några särskilda moment som du upplever svåra?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/06/02 :  00:07:01  Show Profile Send Ayn a Private Message
Calculus är en mycket bra bok som täcker det mesta. Möjligen kan det bli lite tufft att börja med den, men det kanske är värt ett försök - det finns en anledning till att den verkar vara standard på grundkurserna i matte på alla möjliga universitet runt om i landet.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2005/06/02 :  07:15:15  Show Profile Send iffe a Private Message
Jag kan rekommendera en bok som heter "Matematisk Startbok" av Ekstig/Hellström/Sollervall. Utgiven på bokförlaget KUB (http://www.kubkou.se/). Den används till introduktionskurs i matte för ingenjörer på Uppsala Universitet och sammanfattar hela (nästan) gymnasiematten p å 170 sidor Iaf är den väldigt pedagogisk och välskriven enligt mig, jag tror att det bara blir lättare för att den är avsedd som repetitionsmaterial för då står informationen samlad på några få sidor så man kan få sig en överblick. Den behandlar inte derivator och integraler, så när du är klar med den kan du gå vidare med Calculus av Adams (som andra redan påpekat). Det verkar svårt att lära sig en massa matte på egen hand, men börjar du med matematiska startboken har du iaf inte ruinerat dig ekonomiskt.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/06/02 :  08:28:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Tack så mycket för svar. Jag skall kolla upp Matematisk startbok och Calculus. Det verkar intressant.

quote:
Det verkar svårt att lära sig en massa matte på egen hand, men börjar du med matematiska startboken har du iaf inte ruinerat dig ekonomiskt.

För mig är det ofta tvärtom, Jag har lätt att lära mig hemma och hatar skolan och dess utlärningsmetoder.
Jag har lärt mig Foto och Elektronik hemma på egen hand. Har kämpat en del med matte oxå men aldrig lyckats bryta igenom barriärerna jag har där. Ofta så är det en eller två saker jag inte riktigt har fattat till fullo eller helt enkelt "förstått" på ett felaktigt sätt som stoppar upp. När det väl ger vika så bruker jag "bada i ett hav" av det ämnet jag försöker lära mig och bara lösa problemen på löpande band. Jag fullständigt försvinner in i ämnet allra största delen av min vakna tid. Min flickvän tycker inte att jag är så rolig då.
quote:
Är det några särskilda moment som du upplever svåra?

Att förstå och kunna tillämpa. Visst jag kan lära mig formlerna utantill och använda dom vid rätt tillfälle men utan att egentligen förstå vad jag håller på med. Kan inte tänka klart i ämnet helt enkelt.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/06/02 :  15:48:53  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Matte är ett av mina största intressen. Håller med om att man måste förstå till fullo innan man ska tillämpa så då kanske inte en repetitionsbok är så bra?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2005/06/02 :  17:02:10  Show Profile Send iffe a Private Message
Jag tror det är en bra bok att börja med så att man har grunderna innan man ger sig på tyngre grejer. Speciellt eftersom den är rätt pedagogiskt upplagd. Mig hjälpte det iallafall, är inte förrän ett antal mattekurser senare jag känner mig nog säker för att inte behöva ta fram den ibland och tjuvkika.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/06/02 :  18:06:05  Show Profile Send ninja a Private Message
Titta på: Schaum's Outline of Calculus

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0070419736/ref=pd_sim_b_4/103-6269205-8801428?%5Fencoding=UTF8&v=glance

och 3,000 Solved Problems in Calculus:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0070415234/ref=pd_bxgy_text_1/103-6269205-8801428?v=glance&s=books&st=*

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/02 :  18:34:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Circlomanen: Om du förstår NÄR och VARFÖR (dvs under vilka förutsättningar) en given formel går att tillämpa så har du kommit långt, som jag skrev ovan så är det nog tyvärr så att det är bara inom ganska avancerad matematik som man sysslar med förståelse på ett djupare plan; för de flesta är matte ett verktyg och då blir det så att man inte kan förstå alla delar.

Det är ju inte förrän man kommer upp på högskolenivå (om ens då) man ens gör några försök att härleda alla former och uttryck som man använder, och för att kunna förstå vad man gör då krävs det nästan att "teknikaliterna" sitter i ryggmärgen.

Så matte är ganska bakvänt, man måste lära sig de mer avancerade delarna innan man kan förstå grunderna.

Matematik är ju den enda vetenskap som utvecklats kontinuerligt, fysik, kemi etc är nya vetenskaper som bara har 3-400 år på nacken; matematiken hat utvecklats under åtminstone 3000 år och en del av vad de gamla grekerna gjorde var nog så avancerat; inte undra på att det kan vara svårt att förstå.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/06/02 :  22:52:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Läste just igenom mina inlägg och inser att jag låter väldigt negativ

Jag tyxker det låter som en bra idé att läsa in lite matte på egen hand (matte är alltid bra, och kan dessutom vara kul), min poäng var bara att man nog inte ska förvänta sig att kunna förstå allt på en gång. Närmar man sig matematik med attityden "det här MÅSTE jag förstå" så riskerar man nog att bli besviken, bättre då att tillåta sig själv att "leka" och använda formler och uttryck som man kanske inte helt förstår just då men som är användbara, förståelsen kommer så småningom.

[gnäll]
Rent allmänt har det gått inflation i begreppet "förståelse" inom pedagogiken och då särskilt inom matematik/naturvetenskap (och av någon anledning så är det sällan som de som propagerar för "förståelse" kan speciellt mycket matte själva), tyvärr har det gjort att kvalitén på undervisningen gått ned (vilket till och med jag märkt trots att jag bara undervisat lite grann under mina fem år som doktorand) eftersom så mycket krut satsat på en (skenbar) förståelse att man helt glämt bort att matte ska vara användbart också, det är ju trots allt oftast inte hela världen om man inte fattat alla detaljer så länge som man kan använda det man lärt sig till något man själv tycker är vettigt.
[/gnäll]
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/06/05 :  19:07:50  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Vill enbart falla in i f95toli:s senaste synpunkter.

Håller med om allt som skrivs i senaste inlägget med tillägg att matematikförsåelsen kommer med det tråkigaste av allt - övning. Att räkna, vända och vrida på formler och därigenom tillförskansa sig den erfarenhet som krävs för att förstå vad det som händer.

Har en son på gymnasiet som jag försöker predika detta för. Uttråkad räknar han därtill mer eller mindre tvingad av den ömma modern och mig - och så plötsligt märker man hur aha-upplevelsen dyker upp hos honom. Då blir det genast mycket roligare ett tag. Men tyvärr är vägen som sagt lång och tråkig - en massa räknande av tal, tal, tal...

mvh/ Jörgen G

PS
Något bra svar på trådens topic har jag tyvärr inte... /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2005/06/07 :  14:58:36  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Även jag vill instämma med f95toli. Jag är verkligen inget geni på matte, men har trots allt tagit mig igenom civilingenjörsmatten plus lite till. För mig var det verkligen tugnt i början, och det var inte förrän jag insåg att det var bättre att inte fokusera på att förstå formlerna etc., utan på att klara problemen med formlerna som hjälp som det började funka. Den riktiga förståelsen om vad man gjort kommer som tidigare sagts först senare.

Jag brukar se matten som ett språk. Om man gör den jämförelsen så ser man att de allra flesta först lär sig alfabetet och att stava, först när man kan det så kan man börja studera hus språket är uppbyggt (grammatik etc.). På samma sätt är det med matten. Man måste först lära dig andragradsekvationer, diffar, imaginära tal och så vidare innan man på allvar kan förstå (iallafall de flesta områden).

lazyboy
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000