Author |
Topic  |
|
LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 01:19:27
|
Jag vill köpa en mountain bike och skulle behöva lite råd.
Jag är 182cm lång, vilken ram skulle passa mig? Jag ser när jag läser annonser på internet att det ofta står ram storlek: M. (Japaner är korta) Jag skulle förmodlingen behöva en L?
Vad ska jag undvika? Särskilda framgafflar, växlar, märken osv...? Det enda jag vet är att jag vill ha en HT, skivbroms samt fjädring i framgaffeln. Resten vet jag inte. Cykeln ska köras på asfalt, ingen off-road.
/Lars |
Nu i North Carolina, USA. |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 01:32:31
|
Jag är 191 lång och kör med 16". Den är rätt liten, men det gör det lite mer manövreringsbart tycker jag.
Jag skulle köra med styv bakaxel så inte all energi går åt att röra dämparna. Shimano är välkänt och välbeprövat. Sen finns det en hel del olika. Det var ett litet tag sedan jag var i gemet, då var det en hel del hydraliska bromsar.. Men som sagt.. liten lätt. Fjädring fram är rätt skönt. För mjuk är härligt, men energin går inte så mycket till vägen som den kanske borde :)
Testa dig fram. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 09:38:16
|
Instämmer med Vemsom.
Jag är 174cm lång o kör också på en 16". Det där med ramstorlekar är lite klurigt. Eftersom alla inte mäter på samma sätt o likaså att det finns rätt mång olika ramkonstruktioner. Jag har en cykel med dämpad framgaffel o halvdämpad bak. KHS Team-ST heter ramen om jag minns rätt. Om du bara ska cykla asfalt så skulle jag se till o byta däck till ett par som är för asfalt o så ha framgaffeln rätt hårt dämpad. Ett tipps kanske är någn form av citybike istället för en ren MTB.
Men det är som med Hifi det finns cyklar från nästan gratis o uppåt.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 10:00:56
|
Bra tips det där om däcken. Slicks kommer göra cyklandet ganska mycket effektivare. Rullmotståndet är annars ganska ansenligt. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
govinda
Med nytt namn

2290 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 10:30:01
|
Köp en Citybike!
Mtb Passar bättre offroad.
Stora hjul är överlägset på asfalt.
Växlar köp minst Shimano XT.
Finns dämpgaffel till citybike också.
Här har du en länk med lite Länkar på
http://www.catweb.se/
Kolla cykellänkar där finns mycket att hämta flera forum bland annat.
sveriges största länksamling alla katogorier
Mvh Anders
|
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 10:39:05
|
Fram med måttbandet och lägg ner 5 minuter på detta så får Du ALLA mått Du kan tänkas behöva 
Gå först hit, http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp
Välj med hjälp av bilderna den ramtyp Du vill ha och klicka på quote: WS Sizing System Get fit for Road and Mountain Bikes!
till höger på sidan, i fönstret som poppar upp klickar du på (Choose Department) den typ Du vill mätas för.
Lycka till 
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 11:00:10
|
anders.s: Varför "från XT och uppåt" - då tycker jag man ser det lite väl mycket utifrån tävlingsperspektiv? Nu vet ju jag inte hur hårt/fort LarsTokyo tänker köra men till vardagsbruk kan man nöja sig med något enklare. Om priset inte spelar någon roll så håller jag med om att XT och uppåt är att föredra då växlingarna fungerar smidigare. Själv har jag XT-växlar nu men med det skulle förmodligen funka lika bra med snäppet under: LX / LX Deore. Mvh Roq |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 11:06:18
|
Kan rekommendera baskiska Orbea. Har haft 3 st. varav en nu. Man får mycket cykel för pengarna då man beställer i butik sen sätter de ihop cykeln i Baskien och skickar den sedan till återförsäljaren där du hämtar ut den. Jag har varit mycket nöjd även om nackdelen är att man får vänta några veckor innan cykeln kommer. Det enda jag hittade i Japan är detta: "DINOSAUR Inc. KITANOSHONISHI-MACHI 2-8-15 NARA-SHI, NARA - 630-8452 81-742-64-3555 / 81-742-64-3556 " som ska vara återförsäljare. Orginalinfo på http://www.orbea.com/default.htm |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 11:50:18
|
själv skulle jag vilja ha en grymt ohipp cykel med så smala däck man bara kan få. Då går det undan! |
 |
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2005/06/05 : 14:21:04
|
Absolut. Smala däck är smart om man bara ska köra asfalt. |
 |
|
LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts |
Posted - 2005/06/06 : 03:32:39
|
Bra länk mace. Jag ska hem och mäta ikväll.
Jag vill ha en cykel för bara asfalt. I allafall till att börja med. Om jag vill börja cykla off road, kan det passa med en full fjädrar cykel där jag sätter dämparna riktigt hårt? Då borde det inte gå så mycket energi till fjädringen? Eller låter det som en dålig ide?
Jag skulle gärna åka runt och prova cyklar om jag hade kunnat. Affärerna ligger utspridda i ett område stort som Skåne (metropolitan Tokyo) så det är inte så lätt att prova cyklar. |
Nu i North Carolina, USA. |
 |
|
reeltoreel
Member

3454 Posts |
Posted - 2005/06/07 : 07:56:00
|
En mångsidig konstruktion är "bigfoot" Lämpar sig utmärk för landsväg, med smala däck. Eller som en mycket bra terrängmaskin om man byter till grövre sulor.
 Finns från 5995:- Läs mer på http://www.nishiki.se/NH/Mitten.htm |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
 |
|
|
Topic  |
|