Author |
Topic  |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 00:31:56
|
Eftersom det verkar krylla av duktiga fotografer här tänkte jag be om lite hjälp. Det är så att jag planerar att köpa en digitalkamera.
Jag har inte ägt en kamera på flera år men har använt lite olika kameror på jobbet (som jag vid behov lånat hem) så jag har lite hum om vad jag vill gillar/ogillar
Kameran kommer framförallt användas som "vanlig" privat kamera och för att ta foton när jag är ute och reser (jag var i Italien för någon månad sedan och var ute på en båttur i Neapel-bukten; det retade mig enormt att jag inte hade en kamera; vilka vyer!). ¨ Jag kommer dessutom flytta utomlands om några månader och kommer nog vija skicka en hel del bilder till släkt och vänner.
Så vad söker jag:
1)Jag vill INTE ha en jätteliten kamera, av de digitala kamerer jag använder föredrar jag en uråldig modell som väger rätt mycket och är rätt stor; den ger urusla bilder men rent ergonimiskt föredrar jag den framför nyare små modeller; jag vill kunna hålla i kameran.
2)Jag vill ha en kamera som jag kan behålla några år. Jag betalar hellre mer nu, jag avskyr att upptäcka att jag köpt något som inte "räcker till" bara något år efter inköpet.
3)Helst vill jag också ha en sökare, alltså inte bara displayen.
Kriterie 1 eliminerar 95% av alla kameror på marknaden.
Av de kameror jag tittat på har jag fastnat för Pansonic FZ5; den har dock fått blandade recensioner; Dimage Z3/Z5 är också ett alternativ men verkar ha problem med bildkvalitén.
Saken blir inte lättare av att man nu kan få systemkameror (ex. Canon EOS 350D) för ett pris som i alla fall i teorin inte är omöjligt; fördelen med en sån är naturligtvis att jag kan vara helt säker på att jag kan "växa" i den och bygga ut efter behov; frågan är bara om det är värt de extra tusenlapparna? Det vore också kul att lära sig fota "på riktigt" med en systemkamera.
Så vad tycker ni; ska jag satsa på Panasonicen, betala de extra pengarna på ex. 350D eller har ni något annat tips?
|
Edited by - f95toli on 2005/05/30 22:53:30 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 00:43:15
|
Fick precis min nya kamera Canon Power Shot A520, en överrakskande bra kamera för under 3.000:- 4 mio upplösning, 4 x Optisk Zoom och digital zoom, med ett 518mb minneskort över 400 bilder ...... Och vilka bilder, kameran har oxå makro ...... lägger med en "provbild".
 |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 01:06:54
|
Tack för tipset, hade faktiskt inte sett den förr; av de bilder jag sett verkar det dock som om den är lite för liten för min smak; jag vill ha något större. Hade den varit några centimeter bredare så hade det nog varit en kandidat.
Jag inser att jag måste tillhöra en minoritet men jag vill ha STÖRRE kameror
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 02:13:24
|
Hmmm. Hittade nu även Konica Minolta DiMAGE A200 som ju faktiskt ligger rätt bra i pris, ett "mellanting" mellan en vanlig kamera och en SLR. Någon som har erfarenhet av en sådan?
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22013 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 07:15:04
|
Hej!
Jag plåtade länge med en Canon G3 innan jag gick över på digital SLR. Motsvarande till den heter idag G6 och ser ut så här
 (bild från Cyberphoto)
Jag var väldigt nöjd och hade jätteroligt med den. Men bytte till digital SLR för att kunna ha ännu roligare.
Om du kan tänka dig att gå till SLR så blir dina valmöjligheter och kontroll av bilden mycket större
PM'a om du vill "pilla lite", jag bor i GBG jag med
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 14:38:18
|
Det här är knivigt, problemet är ju att jag inte vet hur kul jag egenligen tycker det är att fotografera; jag BEHÖVER ju ingen SLR kamera idag men å andra sidan avskyr jag som sagt var att behöva köpa nya grejer pga jag "växt" ur dem och det slipper jag ju garanterat med ex. EOS 350D
En konkret fråga: EOS 350D säljs i paket med ett EF-S 18-55/3,5-5,6 objektiv. Räcker det som "nybörjarobjektiv" och fungerar det för vanligt "turistfoto"?
Objektiv är dyra och om det visar sig att ytterligare objektiv är nödvändiga även för "normalt" användade blir ju kameran mycket dyrare helt plötsligt. |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 15:22:11
|
Skall du "ofta" (och med höga krav) förstora uppemot A4 och evt däröver skulle jag säga att du kan ha märkbar glädje av ett bättre objektiv än 18-55'an.
För mindre bilder än A4 och för "bara kolla på skärmen" är den däremot helt OK.Lite soft mot kanterna och på stora bländare (som "alla" billiga objektiv...) men med allmänt bra skärpa/kontrast vid mindre bländaröppningar (typ runt F:8) Något kan du ju snofsa till skärpan/kontrasten i PS, men trolla fram underverk kan man ju inte den vägen...
Med EOS 350's definivt fina prestanda på högre ISO ger detta att för turistfoto etc är den ju helt enkelt "bra" nog, i synnerhet för det mkt låga pris den har.
Blir du fast i fotandet och börjar vilja ha större kopior framöver, finns många bra alternativ att byta upp till. Ett sådant är Sigma's 18-50/2,8 EX, som är mkt skarpt och genom sin större ljusstyrka ger AF'en bättre arbetsvillkor och ljusare sökarbild.Superskarp på max bländaren 2,8 är den iofs inte, men mkt prisvärd för sina knappa 5000.
Jag har klarat mej 18 månader med 18-55'an iaf...även om jag skaffar nåt bättre (18-50/208 EX?) när budget tillåter...möjligen snart ;-)
Hmmmm...vädret är ju kanon nu...ska ta och ge mej ut.Kan ju ta någon jämförelsebild mellan 18-55 & 50/1,8'an jag har i bagen.Skulle kunna säga nåt, jag vill minnas att "FOTO" testade 18-55 mot EF 50/1,8, och ansåg den billiga zoomen vara riktigt vass, men med lite sämre kantskärpa...jag återkommer med vad jag finner. (Har inte gjort detta prov, märkligt vad man blir slö ibland, sånt test är ju ett "måste" när man har båda i väskan...hehe)
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/05/17 15:26:55 |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 15:58:50
|
Tack för infon Edison. Det stämmer ganska bra med vad jag läst mig till i tester (vad jag nu förstod av dem); problemet är att testerna oftast är gjorda av proffsfotografer och det har inte uppenbart för mig hur långt objektivet räcker.
Jag har läst på ganska bra (surfa runt och läsa tester är en av de få vettiga saker jag kunnat göra de senaste dagarna, är hemma med en rejäl förkylning) och har nu bestämmt mig för 350D trots det att priset är högre än jag först tänkt betala; jag misstänker dock att jag skulle antagligen ångrat mig om jag köpt en enklare kamera.
Har skickat efter den från NetOnNet (9000 kr inklusive 512 Mb minneskort och enklare väska), borde dyka upp i slutet veckan så med lite tur får jag tid att leka med kameran till helgen.
|
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 20:26:01
|
Jag är också på gång att köpa en ny kamera och efter en del tänkande så skall det bli en slr och jag hade flera som jag har valt mellan. Foto och Video mässan i Jönköping gjorde att jag kunde sålla och de två som blev kvar var Nikkon D70 och Pentax ist*DS. Nikkon var stor och rejäl att hålla i stor men ändå skön att hålla i och tar bra bilder. Pentax var mindre men var skön att hålla i och hade en riktigt bra sökare och finns med två olika objektiv att välja mellan. Canon föll bort då den var allt för liten för min del. Olympos säljer en 300(nåt) som har två objektiv som medföljer vid köp men den höll inte måttet alls för min del.
Prova kamerorna hos en bra fotohandlare för det lönar sig att få känna och klämma på dem.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 20:43:31
|
Bubbel: När du snackar om Canon, så antar jag att du testade 350D ? (den ÄR för liten, även med batterigrepp) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 21:04:06
|
Zalve: Konstig fråga kanske, men har du stora händer? I flera recensioner har de klagat på att 350D är för liten, men i vissa har de inte nämnt det alls. Jag har bara klämt helt kort på den och tyckte den kändes bra (det var iofs inte med något tungt objektiv) men då har jag rätt små händer (ett faktum jag normalt inte direkt skryter med av naturliga skäl ) Det ska blir intressant att se vad jag tycker efter att ha använt den i någon vecka. |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/05/17 : 22:03:58
|
Ing stora händer, men långa fingrar... Jag har lagt upp en bild som visar 300D kontra 350D storleksmässigt. Bara att avgöra själv. (länken var n 404 nu )
Hittade denna bild istället. 20D mot en 350D (20Dn är mindre än 10D har jag för mig)
http://www.dcresource.com/reviews/canon/digital_rebel_xt-review/camera-vs-20d.jpg |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/05/18 : 02:42:18
|
350 är liten, vad som är FÖR liten blir mer personligt.Jag tycker den känns lite trång för högerhanden, och främst störs jag av att den är lite oskön i plastytan som är den "matt strukturarde" sorten, känns hela tiden som att man ska skrapa eller repa den. (Den som känt på Chrysler PT Cruiser's instrumentpanels yta vet vad jag menar...)
MEN... ...den har iaf några klara uppdateringar relativt föregångaren. *Klart mer alert AF, även säkrare än 300D's. *Ett mkt bättre avtryck; själva tryckögonblicket känns mer definitivt i pekfingret och ger mindre risk för skakning jämfört med 300D, helt enkelt mkt bra gjort för EN gångs skull (sällan bra detta) *Placeringen av väljaren för enbild/serie/självutlösare är klart bättre (tvärtemot vad nästan alla testare skriver!Mer om det sist i detta inlägg) *Sv/v-läge finns, dessutom med sepia/blå/gröntoning som färdiga val, samt - ta i trä: simulerade röd/grön/gulfilter för Sv/v foto (och/eller orange, minns inte för ögonblicket).Detta är en verkligt bra finess, om jag får tycka till ;-) *Kan styra blixtstyrkan relativt det befintliga ljuset. *...den har visst lite fler pixlar också, viktigt ENBART om du ska använda RIKTIGT BRA(!) objektiv och/eller kör RAW-formatet, annars märks "ingen" kvalitetsökning av det.
Om serie/enbilds/självutlösarknappen: På 300 sitter den så att man måste vända upp kameran för att se knappen, sen välja.Man kan sen ge sej den på att man vid nästa tillfälle glömt ta bort självutlösaren och får snällt vänta 10 sek tills avtrycket sker. På 350 sitter denna knapp baktill, en liten bit från där man har tummen, och (nästan) ALLA testare anmärker på att det då "är lätt att sätta på självutlösaren av misstag". Nu är det ju så att FÖRE den kopplas 'serietagning' in när man trycker på denna knapp, SEN självutlösaren, det är alltså SERIE man lätt kan "råka" koppla in av misstag, inte lika bekymrande in my view. Dessutom kan man använda denna knapp utan att vika upp kameran, mkt enklare att göra dessa val, och man kommer inte alls åt den av misstag så himla lätt som så många påstår.Jag undrar nästan "om dom har använt kameran eller bara kollat på bilder av dess bakstycke" typ...
Min åsikt bara...kameran ger bra bilder med bra optik, det är ju huvudsaken det ;-)
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6804 Posts |
Posted - 2005/05/18 : 21:08:00
|
350 är liten, vad som är FÖR liten blir mer personligt.Jag tycker den känns lite trång för högerhanden.
Zalve, edison beskriver exakt hur jag ser på canon 350D och sedan ÄR de olika manöverknapparna för små detta beror på att jag är ute mycket under den kalla årstiden och med stela fingrar är det nästan omöjlig att använda menysystem. Annat jag upptäckte var att jag fick hålla handen konstig för att kunna ta kort detta utan batteripack med bp inga problem. Då kan man undra om Canon gör kameran för liten för att man måste köpa ett bp.
/Anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/05/19 : 01:18:35
|
...men batteripacket kostar iaf hälften av vad det kostade till EOS 300D när den kom...ganska nice det! Fast det ändrar inte på utrymmesbristen mellan bajonetten och handgreppet, det är iaf lite trångt för fingrarna där. |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 21:12:36
|
Jag har nu haft min 350D några dagar och har hunnit ta några bilder. Jag tänkte därför dela med mig av några intryck. Som jag skrev ovan är jag nybörjare så det är ur det perspektivet jag skriver.
*Storleken Kameran är rätt liten och det tog en stund innan jag hittade ett sätt att hålla den som var bekvämt. Nu fungerar det utan problem och har man som jag små händer (för en 1.80m lång man vill säga) så är den helt ok, har man lite större händer kan det dock bli problem. Kameran är också rätt lätt och gör att det inte är jobbigt att bära runt på den, nog så viktigt tycker jag eftersom nog kameran annars lätt får stanna hemma.
*Byggkvalité På topp, inga anmärkningar. Jag vet att det medföljande objektivet har fått en del klagomål men det beror nog på vad man är van vid; jag har inga klagomål.
*Handhavande Med tanke på att jag är nybörjare så har det gått förvånansvärt lätt att lära sig alla funktioner, det tog inte många timmar innan fingrarna automatiskt började söka sig rätt. Nu vet jag VAR jag hittar alla funktioner, nu gäller det bara att lära sig HUR man använder dem på bästa sätt också; det kan nog å andra sidan ta några år eller så.
Enda klagomålet är skärmen som är lite liten, den räcker till för att granska tagna foton (särskilt om man använder histogramen och varningarna för över/underexponering) men för mig som nybörjare hade det varit bra med lite mer "omedelbar" feedback om man ändrar något, som det är nu måste man ändra parametrarna ganska mycket innnan man ser någon skillnad.
Vad gäller tillbehör så köpte jag ett 512 Mb minneskort vilket nog är minimun, särskilt om man använder råformat (vilket är trevligt) då endast lite drygt 40 bilder får plats. Jag insåg också rätt snabbt att en bra (och framförallt skyddande) väska var nödvändig; jag har dessutom inhandlat ett skylight-filter (mest för att skydda objektivet). Räkna alltså med att ca 1000 kr tillkommer på kamerans pris.
Det medföljande objektivet 18-55/3,5-5,6 fungerar rätt bra för vanligt foto (jag sprang runt på stan och "turistfotade" i lördags för att testa), jag är dock bortskämd med enklare kamerors zoomförmåga; alltsom oftast blir det fotot med maxzoom och det känns ändå begränsat. Just nu ska jag koncentrera mig på att lära mig kameran men jag misstänker att ett zoomobjektiv kommer att hamne på inköpslistan så småningom; upp till 200 mm vill jag nog komma och det verkar ju finnas hyggliga objektv som klarar det utan att kosta alltför orimliga pengar (2-3000 kr). Foto är liksom hifi definitivt en hobby man kan spendera mycket pengar på.
|
 |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 23:21:52
|
Grattis, en sån där vill jag också ha  |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 10:15:36
|
quote: Foto är liksom hifi definitivt en hobby man kan spendera mycket pengar på.
Tell me about it.... |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 10:25:15
|
f95toli: en kamerarecension utan bilder är som en hifirecension utan citatet "tappade hakan". 
Ps. Hittade du ett bra pris på 350D och isf vart?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 17:02:17
|
Jag vill ju inte avskräcka någon som ev. funderar på att köpa en 350D pga den tafliga kvalitén på mina foton
Allvarligt talat så är det bara ett par foton jag är någotsånär nöjd med, i huvudsak har jag bara lekt med de olika inställningarna hittils. Jag tog faktiskt ett par bilder i helgen som nog kunnat bli ok om det inte varit för att jag glömt att ställa tillbaka vitbalansen från "tungsten" till AWB , tyvärr fotade jag inte i råformat så det är inte så lätt att fixa i efterhand.
Jag köpte kameran från NetOnNet (som dock inte verkar sälja den längre), de bland de lägre priserna i Sverige och jag har bra erfarenhet av att handla därifrån. Jag funderade på att beställa från något annat land men prisskillnaden var för liten för att det skulle vara värt besväret om något går fel (jag funderade på amazon.de med de verkar inte vilja sälja kamerorn till utlandet ).
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22013 Posts |
Posted - 2005/05/31 : 17:55:32
|
Grattis! |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Prism
Member

160 Posts |
Posted - 2005/06/07 : 19:53:11
|
Ett tips för den som ska köpa är att titta på El-Giganten webbshop där den finns för 8140kr med 18-55objektivet.
|
 |
|
|
Topic  |
|