En elektrolytkondensator har en aluminiumyta som är etsad så att ytan är många många gånger större än folien. Den ytan som ligger på "andra sidan" så att säga är elektrolyten. Ett tunt skikt av aluminiumoxid ligger det på ytan som en isolator.
Det är så man kan skapa 100000uF kondingar som är så pyttesmå att de passar i en ölburk. :-)
När man använder en elektrolyt första gången skall man "formatera" den. Spänningen ökas sakta tills märkspänningen nåtts.
/Esl
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel.
Hm, det verkar lite svårare att göra - men kanske inte omöjligt. Hur ser etsningen ut, är det berg-å-dalar så att säga för att öka ytan? Kan man använda samma kemikalier för etsning som vid kretskortsetsning?
När får vi se de första förstärkaren som är gjord helt från grunden? Handgjorda kondensatorer,flätade kablar egenhöndigt lindade motstånd och transformatorer!!
När man bygger högspänningskondingar till Testla spolar så är det väldans viktigt med att få bort alla luftbubblor mellan folie och isolermatrial. Därav bruk av olja och vacuumsugning. Vet inte vad och hur det påverkar i audiosammanhang men det påverkar spänningståligheten iallafall. Bra att tänka på när man bygger med sändarrör som går på 50 kV anodspänning.
Man skall se upp med dom där bivaxprylarna, bivax har ju inte världens högsta smältpunkt. jag har hört talas om rörbyggare som satte kondingarna för nära 845 rören och efter ett tag fick dom föregåendes stegs anodspänning på gallret, aj aj aj.
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
OK, de där lytarna ser ju trevliga ut, men vad är det som säger att de ska låta bättre? Borde inte risken för störningar öka om man ersätter alu-höljet med trä?
Tyvärr höll kondingen bara för lite under 500V. Jag tyckte själv att det borde gå med 1000V och att jag skulle få tillfälle att kunngöra att bakplåtspapper rockar fett men tyvärr
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns