HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY kondensator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/01 :  18:27:30  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Varför inte göra en axiell då? Så spara man lite jobb och dessutom tjänar man lite elekroderna.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/06/01 :  21:00:26  Show Profile Send Bardis a Private Message

Here's a new capacitor on the market from the Jupiter Condenser Company. A Beeswax and Paper dielectric large-area coupling
capacitor especially designed for your directly heated triode DHT amplifiers. They sound good in preamps and push-pull applications too!

•A paper, foil and beeswax design for a sweet, sweet sound.
•Your choice of pure copper or fine silver leads.
•10% tolerance. Matching available.
•Hand soldered lead termination.
•100% pre-testing for absolute quality



Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/06/01 :  21:07:23  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det bör inte vara särskilt svårt att skapa en fungerande kondensator av prylar man har liggandes hemma i lådorna. Värre blir att mäta upp kapacitans, esl, esr och spänningstålighet. För oss som bara har tillgång till 150-kronors multimeter från biltema, alltså. Sen lär man ju få göra ett gäng innan man har två som matchar någorlunda. Men visst, det är en kul idé.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/01 :  21:44:35  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
ILLY, jo, jag satt också och tänkte på det när jag duschade. Gör man de identiska borde det inte skilja så fasligt mycket.. men vad är det man har? :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/06/01 :  21:50:20  Show Profile Send Resonans a Private Message
Sant, ILLY. Hur kan man mäta kapacistans osv på enklast möjliga sätt?

Sitter du ner när du duschar vemsom?

...music is the best...
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:06:12  Show Profile Send MartinX a Private Message
Göra kondignar själv? Bah lätt som en plätt.

Man börjar med högkvalitativa råmaterial utvalda efter högsta audiofila kvalitet.




Sedan kapar man till materialen efter de senaste audiofilvetenskapliga rönen med högsta noggranhet.



Sedan applicerar man ihop dom på bästa sätt.




Sedan rullas dom ihop kvickt och lätt.



Kolla! 55nF nästan, vilken DIY glädje! Och det tog bara 10min.


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:28:23  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Biltema-power!

får nog ta o skaffa mig en sådan.
min andra har slut på batterier (inget snack om att man kan byta! jag vet inte hur man gör ;) )

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:29:07  Show Profile Send Resonans a Private Message
Kanon MartinX! Kan du fläska på lite så man får 1000uF?

...music is the best...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:37:39  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Coooolt

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:41:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Oh. skoj detta :) Jag skall testa min kopparfolie när jag skaffat mig en bättre multimeter.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:56:17  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag använde ca 85cm folie, den är 30cm bred och jag delade den på hälften varje bit var altså 85cm X 15cm. Detta resulterade i 55nF det blir ca 0,647nf/cm och hela rullen var på 20m dvs 2000cm. Om jag använt hela rullen hade det blivit bara ca 1,3uF.

1000uF blir.................... TUNGT!

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/02 :  00:22:11  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Men med något tunnare än bakplåtspapper hade det öket med samma procent.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/02 :  00:52:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
DIY när det är som bäst!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/02 :  00:59:48  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bernt:
Håller helt med. Galet, tokigt och sann skaparglädje!
(vet iofs inte om det var så du menade, men man får tolka fritt)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/02 :  01:09:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Precis så. Jag gillar när inte allting är så j-a viktigt hela tiden, det gäller att ha kul också!
Här bjöd MartinX på kvällens klart bästa underhållning - respekt!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/02 :  01:21:14  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jepp! precis. Det skall vara skoj.
Glädjen när man mätt upp några nF på första enklaste försöket.
Och tillfredställensen av att själv ha åstakommit det hela.

MartinX bildreportage var dessutom anspråklöst helskönt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2005/06/02 :  16:34:13  Show Profile Send Bardis a Private Message
Frågan är hur komersiella tillverkare får in tio gånger mer kapacitans i en tio gånger mindre burk??

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/02 :  16:40:23  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det fixar vi!

Förresten..
Kan man ha en kärna av koppar? i en axiell dvs? Eller bör det bara gå ut från ändarna?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Lundahl
Member

98 Posts

Posted - 2005/06/02 :  17:06:53  Show Profile Send Lundahl a Private Message
Tjena,

Tusan vilken härlig positivitet! Jag läser inläggen och inser att jag kan inte så mycket om kondingar, däremot jobbar jag på ett företag där jag kan få fram roliga material, t ex kan jag silverplätera en kopparfolie med ett MYCKET högkonduktivt silver använt inom RF applikationer för rymdindustrin. Sen har vi en del epoxiharts att tillgå, om det är någon som har en schysst design och ideer ställer jag gärna upp med silver/koppar/harts...(i mån av tid på jobbet).
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/02 :  17:16:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Härligt :)
Shit va skoj.. Jag skall bara hitta mig en multimeter som kan mäta kapacitans nu.. Kondingen är i princip klar

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/02 :  17:53:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Försöker lödda ändarna. Men det är stört omöjligt då all koppar suger upp all värme.. Får köra den i ugnen eller nått.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/06/02 :  18:17:52  Show Profile Send MartinX a Private Message
För att vara lite seriös, den konding jag slängde ihop lider nog mest av att materialen, speciellt aluminiumfolien är på tok för tjock. Om man använde hela rullen som jag spekulerade i skulle ledararean bli flera tiotals kvadratmillimeter i ändarna vilket är helt onödigt. Riktiga kondensatorer använder ytterst tunna skikt oftast metallisering. Det behövs ju inte mycket eftersom varven hamnar parallelt så att säga.

När jag granskade bakpåtspapprets kartong stod det att det var impregnerat med silikon, förmodligen användes silikonolja altså är det en papper i olja konding! Annars såg pappret mycket jämt och fint och tätt ut jag misstänker att det inte alls är dåligt i denna applikation, hög värme tål det ju också.

Jag skall nog testa spänningståligheten lite på jobbet, förmodligen tål den 1000volt eller mer.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/02 :  18:41:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du kan ju filma när det smäller då så blir det en ännu bättre tråd!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/06/02 :  19:00:28  Show Profile Send Lovan a Private Message
Bernt: Vilken optimist du är
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/06/03 :  23:35:46  Show Profile Send Resonans a Private Message
Men det går ju framåt iallafall!

Är det ingen som vet hur en elektrolytkonding fungerar? Kmj - du e ju för fasen ingenjör i kemi, kan inte du ge oss ett svar??

...music is the best...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000