Grundtips är att kika i datablad först... om man hittar det. Ibland kan det vara marigt, medges men är komponenterna köpta nyligen är det ett mindre problem.
Om du ska göra en likriktarbrygga så har jag ett färdigt kort för detta.
Om du googlar och använder "DSEI12 IXYS datasheet" så får man lite träffar, ingen dock mitt i prick. Nu verkar det dock troligt att Ixys har en egen domän.
Där skriver du DSEI12 och klickar på "search"... boom och du har svaret. Ibland kan det vara lurigt att läsa av komponenten vad den exakt heter men i ditt fall står det i klartext. Eftersom du vet att det är en diod så kan du också gå den långa vägen och söka i deras produktträd.
Jodå, sökte högt och lågt, men visste inte riktigt vad jag skulle skriva i sökrutan. Var inte helt på det klara med hur jag skulle utröna texten på dioden och vad som skulle skrivas i sökrutan. Och "nära" sköt i detta fall ingen hare.
Hittade mycket som påminde om "DSEI12", men inte riktigt.
Ser man fabrikatet i klartext då är det genast lättare men många tillverkare har bara en logo på sin höjd och då kan man knappast känna igen denna om man är nybörjare. Då är det väl härligt med att forum med blandade åldrar som då kan känna igen någon obskyr komponent från 60-talet, tillverkat i någon öststat.