HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad ska jag bygga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/06/13 :  17:34:56  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Lite bakgrund:
Jag hade tänkt bygga ett par nya högtalare, dock vet jag inte riktigt vad jag vill bygga. Mina nuvarande högtalare är ett par HFLS-1 med ett ganska billigt delningsfilter. Jag har varit mycket nöjd med dessa men det känns ändå som att det är dags att gå vidare. Framförallt tycker jag att det fattas en del i basen, dessutom har jag efter en del experimenterade kommit fram till att basreflex inte är något för mig... Jag tycker även att ljudet är en aning hårt och att ljudbilden är lite väl platt (säkert pga mitt fattiga filter).

Vad ska jag bygga?
1. ProAc-klon? Hur mycket bättre är denna än HFLS-1?
2. Dahlbergare med dipol? De lösningar jag sett hittils har varit lite för stora för mitt tycke.
3. Dahlbergare med TL? Svårt att bygga?
4. Dahlbergare med slutna lådor? Blir det bra?

Jag vore MYCKET tacksam för svar. Jag börjat bli riktigt sugen på att bygga nu...

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/13 :  17:43:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hur fattigt filter har du till HFLS-1'orna?

Mina erfarenheter av HFLS-1 är något helt annat än platt ljudbild vilket i sig får mig att fundera på hur omständigheterna ser ut (filterkvalite, rum, övrigt elektronik, kablage, uppställning, etc).

Att dissa basreflex är, ehrmm, modigt. Jag vet inte på vilka grunder du gjort det...Men en bra basreflexkonstruktion låter otroligt bra så länge man håller sig vid eller över resonansfrekvensen. Ergo: skall man bygga basreflexs skall man göra det så att man erhåller låg resonansfrekvens.

Ett alternativ är HFLS-1 med finare filterkomponenter plus basmoduler och aktivt filter mellan basarna och HFLS-1.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/06/13 :  17:48:43  Show Profile Send UrSv a Private Message
För att "svara" på första frågan:

Om jag var tvungen att under hot välja en av högtalarna att leva länge med skulle jag välja HFLS-1 framför Klonac. Jag byggde båda och båda hade övre medelklassfilter eftersom båda förtjänar att lämna fattigdomen bakom sig. För att vara övertydlig tycker jag alltså att frågan "ProAc-klon? Hur mycket bättre är denna än HFLS-1?" besvaras med "Det är den inte.".

Edited by - UrSv on 2005/06/13 17:50:19
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/13 :  17:51:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bygg dipoler till om du har el. kan / vill skaffa något att driva dem med.
Du verkade redan betänkt dahlbergare med dipol. så varför inte.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/13 :  18:35:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dahlbergare med dipol tycker ju jag så klart.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/06/13 :  18:40:45  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
EA: Jag tvivlar inte på att basreflex kan låta bra. En anledning till att jag blivit skeptisk är att då jag testat att plugga igen portarna på HFLS-1orna har det gått upp för mig att de levererar ganska mycket missljud när man vräker på med Infected Mushroom eller motsv. En ny mer påkostad HFLS-1 skulle kunna vara ett alternativ. Tror du det funkar att göra en passiv delning till de eventuella basmodulerna? Hmmm... det där med den platta ljudbilden har nog en annan källa också... min mediokra integrerade denonförstärkare som jag använder som försteg

UrSv: Tack för det svaret! Det är nog helt rätt att de förtjänar bättre. Dock var det första bygget och jag ville inte lägga ut för stora pengar på det eftersom jag inte visste om det skulle bli bra.

Vemsom: Hur stort behöver ett skapligt dipolsystem vara? De jag läst om i byggtråden är ju gigantiska! Vill helst kunna flytta dem utan gaffeltruck...

Elektronik och kablage:
Denon DCD 1450AR
Denon PMA 1500r
2 x eAR 1001
Silver Resolution (högtalar- och signalkablar)
Xindak XA3200S MkII (på väg österifrån)
Ska byta cdn snarast också...
Go to Top of Page

Isbjørn
Member

80 Posts

Posted - 2005/06/13 :  21:15:31  Show Profile Send Isbjørn a Private Message
Dipoler er klart, men det finnes ett alternativ til. Ta en kikk på denne siden: www.bastanis.com
Det er en super høgtaler til prisen. Kan anbefales. Den har høg følsomhet og ett minimalt delefilter. Jeg driver min med en 2watt's røramp.

mvh
bjørn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/13 :  21:45:36  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
isbjörn.
riktigt snygg!
i synnerhet den utan låda bakpå


// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Isbjørn
Member

80 Posts

Posted - 2005/06/13 :  22:58:25  Show Profile Send Isbjørn a Private Message
Her er mitt bud på design:





Jeg gjorde den "kniven" for senere å kunne trekke baksiden med stoff.
De er laget av en plate av bjørk 19mm
Bra materiale som duger bra. Lite beveglese i baffel.

Mvh
bjørn



Go to Top of Page

Isbjørn
Member

80 Posts

Posted - 2005/06/13 :  22:59:37  Show Profile Send Isbjørn a Private Message
Denne er MK1 av modellen. Den som vistes først er MK2. Den har en litt bedre diskant, men ellers lik.

mvh
BJørn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/06/13 :  23:51:56  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har en yngre bror som kör sina långa banddiskanter med en
Kef-b139b slutet (60l) och det spelar väldigt snyggt.
Det är en äldre variant på diskant så den är ferritbestyckad
och är i princip likadan som Bernts nuvarande.


Den ser ut ungefär som den här. Basen rätt så högt placerad.




Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2005/06/14 :  01:22:58  Show Profile Send AndersP a Private Message
Varför inte ett par Linkwitz Orion?

http://www.linkwitzlab.com/


Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/06/14 :  22:29:06  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Jag har funderat lite till och kommit fram till att det blir Dahlbergdiskanter. Hur jag ska lösa basen är jag inte riktigt säker på ännu. Valen står mellan dipol och slutna lådor. Resultatet blir säkert bättre med dipol men den (rätta mig om jag har fel) enkla konstruktionen och det lilla formatet hos de slutna lådorna lockar nästan ännu mer.

Isbjorn och AndersP: Båda alternativen verkar mycket vettiga, dock ska jag ge Dahlbergs band en chans.

Isbjorn: Det där var en läcker design! Snyggt!

Dahlberg: Det blir diskantbygge för mig också! Spännande! Läste i byggtråden att du spelat banden ihop med ScanSpeak 21W/8555. Hur funkade det? Vad använde du för delning?

Är det fler än jag i skånetrakten som tänker bygga band???
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/06/14 :  22:57:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kul Jeppson bor i Skåne och han pratar om att bygga
fler När det skulle bli av får du fråga han om.

ScanSpeak 21W/8555 är ett riktigt bra element och i en separat
liten (ca:25liter)sluten låda så spelade det riktigt bra hemma
hos mig ca:50cm framför diskanten delat vid 350-400hz,
jag kommer inte ihåg den exakta delningen. Hemma hos han som
numera har hela det systemet så blev det så att den inte fick
spela så högt upp. Den tenderar att bli lite murrig över ca:200-250hz.

Jag spånar lite grann på en lösning med audax hm-210z12 (har två
element sedan tidigare) men det blir förmodligen inte klart i sommar.

Fimax har ett system på gång som ser lovande ut med ett
Focalbassystem. Nu snackar han om motorcyklar och.....
....hmmmmm Vet inte om det var nån grillning och tysk
pilsner involverad också men det låter inte otroligt .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/14 :  23:16:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
GustavP
Min erfarenhet av dipoler är att de blir mycket mindre än slutna.

Mina kommer bli 420x420x660 och inhysa 4x12" per sida.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/06/14 23:17:05
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/06/14 :  23:52:57  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Vemsom: Brutalt! Hur och vid vilken frekvens delar du? Ske de spela hela vägen upp till delningen? Det blir ju en ganska stor konstruktion om man jämför med en ScanSpeak slutet. Kommer väl visserligen inte att spela i samma liga vad gäller djupbas...

Dahlberg: Får ta och snacka lite med Jeppsson. Vore trevligt med en provlyssning! Jag håller på att försöka övertyga en polare att bygga också. Enligt ljudias breäkningsverktyg för slutna lådor är den optimala volymen 32,37 liter för 21W/8555. Spelar den bättre med en mindre låda? Jag är ingen expert på området men skulle inte en större låda medföra en något tightare bas?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/14 :  23:55:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Måste bara säga att Seas excel 8" i öppen baffel är fenomenalt bra. Jaq håller på och provspelar med
dubbla sådana i öppen baffel här hemma och det finns inte mycket mer att önska sig.
Samma element som i Orion. http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1095

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/06/15 :  00:11:46  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Lådan vi provade med hemma hos mig var inget världsrekord
utan snarare vad som fanns tillgängligt just då.
Killen som numera har ett rätt så läckert dipolsystem har
faktiskt byggt helt vansinnigt läckra lutformade slutna
60 literslådor för två åttor, som blev över efter det att
jag "tjatade " fram ett dipoltest. Jag tror att lådorna
är till salu för övrigt. Och jo visst, dom elementen skall
ha runt 30 liter slutet/st.

Edit: Man kan kanske få intrycket av det jag skriver att det
lät illa med slutna lådor men så var inte fallet. Det lät
också mycket bra.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2005/06/15 00:14:42
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/06/15 :  00:14:49  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Bernt: Dipol blev helt plötsligt MYCKET intressant igen! Kan det funka med passiv delning? Kan du beskriva lite mer hur det låter? Särskilt i de djupare regionerna och på lite högre volymer... Spännande!
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/06/15 :  00:21:35  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Dahlberg: Hmmm.. kan ev. bli aktuellt med lådorna du skrev om. Har du nåt foto? Dock mest troligt att det blir en 21W i ca 30 l alt. Bernts dipolförslag.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/06/15 :  00:34:11  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag hade några bilder på lådorna men jag hittar inte igen dom just nu
Det går annars att ordna nya men det kan dröja ett tag. Jag
skulle tippa att dom väger ca:80-100kg tillsammans så att
skicka dom till skåne tja kanske.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/15 :  02:21:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt: Dipol blev helt plötsligt MYCKET intressant igen! Kan det funka med passiv delning? Kan du beskriva lite mer hur det låter? Särskilt i de djupare regionerna och på lite högre volymer... Spännande!

Tja, jag har passiv delning mellan band och Excelerna men sedan kör jag ju dipolbas också, med ett 24dB aktivt filter före slutsteget på bassidan och en konding i serie med rörsteget som driver mellan och diskant. Delningen ligger vid 100Hz mot basar och 550Hz mot banden för tillfället. Man kan spela i stort sett hur högt som helst utan att Excelerna tappar taget eller slår i botten. (vet detta sedan CH var på besök senast )
Ljudet, ja... Excel verkar matcha bandet i upplösning. Men nu grötar basarna till det, de hänger inte med Excelerna.
Hur man än vänder sig har man rumpan bak - och DYRT blir det...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/06/15 :  12:07:50  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Bernt, du anar inte hur gärna jag vill höra ditt slutresultat, tror jag får titta på ett par sådana diskanter. Vad hindrar att du använder excelerna hela vägen ner i registret? Anar att det har med öppen baffel att göra men exakt vad?

Mvh Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Gustaf_P
Member

79 Posts

Posted - 2005/06/15 :  13:09:34  Show Profile Send Gustaf_P a Private Message
Bernt: Låter som att det blir lite för dyrt och lite för krångligt för mig.. Hur funkar det att låta excel spela hela vägen ner?

Dahlberg: Nja.. är kanske inte riktigt akuellt att skicka dem
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/15 :  13:17:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Gustav_P
Jag har inte utarbetat delning osv ännu :)
Men det kommer ske aktivt med en behringer (som "alla" andra med dipoler verkar göra).

Lådorna är inte speciellt stora för vad de innehåller :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/06/15 :  16:14:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Beat: bara säg till då du har vägarna förbi Göteborg.

Beat, Gustaf P: Det har jag inte testat men det blir säkert så att de bottnar om man försöker köra hela vägen ner i öppen baffel. Lågbudget blir ju då att köra sluten låda.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000