HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Engelholm Audio - Delo aktivt stereodelningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/30 :  21:13:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Engelholm Audio - Delo aktivt (stereo) delningsfilter

Äntligen finns det ett aktivt delningsfilter avsett för hifi och high end! Engelholm Audio - Delo!

Ett axplock ur funktionslistan:
quote:
  • Delningsfrekvens för LP/HP är fast (satt till 80Hz)
  • Justbar nivå för LP-delen (oändligt dämpat till + 6dB)
  • Bandbredd på DC-200kHz (SS inaktivt)
  • Justerbart Q-värde för LP-delen
  • Burr Brown 2134 OP ampar
  • RCA och XLR (obalanserade- och balanserade in- och utgångar)

Vart passar Delo?
Små högtalarsystem (2-vägssystem)
I system med små högtalare, stativare eller golvare, typiskt 2-vägskonstruktioner (en diskant och ett eller flera bas/mellanregister) kommer Delo att avlasta huvudhögtalarna från bas samt justera in både fas och nivå. Antalet typexempel är närmast oändligt.

Elektrostat, magnetostat, odyl
Delo kan på samma sätt som i fallet ovan avlasta det så kritiska och svåra basomårdet för högtalartypen. Typexempel är Martin Logan CLS, Quad och Magnepan.

För DIY'aren!
För dig som bygger egna högtalare utgör Delo ett superbt suplement. Högtalarkonstruktion är svårt nog som det är och att göra en 3-vägare (helt passiv) är väldigt mycket svårare än en 3-vägare med aktiv delning mellan bas och mellanregister.

Stora högtalarsystem (3- eller ännufler-vägare)
Delo kan användas även till stora högtalare, så som Engelholm Audio – Quadro. Detta kräver dock att högtalaren är konstruerad för det (vilket självklart Quadro är). Befintliga högtalare icke förberedda går att att göra användbara tillsammans med Delo.

För produktblad - maila Engelholm Audio.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/06/01 09:35:04

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  12:18:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vi fyller på med en graf för Delo:

Här ses Delo med det subsoniska filtret aktiverat (brytpunkt 15Hz) och med Q-värdet satt till 0.7 för delningen vid 80Hz. Tilläggas bör att nivån för LP-delen kan justeras ned till minus oändligheten och upp max +6dB. Det anser jag räcker för de allra flesta fallen där normalt dimensionerade slutsteg och baselement används.

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:11:15  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
quote:
...kommer Delo att avlasta huvudhögtalarna från bas samt justera in både fas och nivå...

Hur ska det gå till om det inte finns någon variabel fas?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:15:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Variabelt Q-värde för LP.

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:22:13  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Förändrar du bara Q-värdet så förändras inte bara fasen, utan även amplituden/brantheten vid/runt delningsfrekvensen. Det kan göra det svårt att få en helt jämn amplitudkurva runt delningsfrekvensen.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:29:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja, så är det.

Dock är ändringen blott på ett par dB (oftast mindre) vilket går att kompensera med nivån, val av baselemen/mellanregister, placering i rum, etc. Man skall alltid sträva efter perfektion, men i basområdet lever vi normalt med +-9 dB i våra lyssningrum varför jag anser att detta tillkortakommande är helt okej att kompromissa med.

När jag har testat Delo hemma (med Quadro hittills) så ger olika Q-värden mycket intressanta effekter. Alla är självklart välkomna på demo.

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:39:54  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Men om fasen för att elementen ska summera korrekt, ger ett sådant Q-värde att man får en dipp/topp på samma frekvens som rummet har en dipp/topp så försämras ju amplituden ytterligare. Dessutom skulle kanske de som lagt pengar på att akustikbehandla sina rum inte få ut maximal prestanda. Speciellt om man inte har möjlighet att förändra element..

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:53:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mcz: Starta gärna en tråd om detta intressanta ämne under "Teknik och DIY". Den här tråden är ju under "Nyheter", vi brukar inte diskutera här.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/31 :  16:59:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mzc: Har man rumsmoder som påverkar precis vid 80Hz är det självklart inte bra, men heller inte Delo's fel - det är ju rummet. Har man akustikbehandlat sitt rum och har +-2 dB i basområdet är det bara att grattulera samt rekommendera en fysisk injustering av fasen för basarna. Om man inte har ett sånt rum så rekommenderar jag att man justerar Q-värdet.
Enligt min mening är fasen viktigare än < 2 dB's skillnad när det gäller ex 80Hz.

Det gäller att veta vart man skall lägga kvaliten och vart man gör kompromisserna.

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/05/31 :  17:28:44  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Bernt & EngelholmAudio - Fortsatte diskussionen här:
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40268

MVH Martin

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/11 :  11:54:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Priset på Delo har jag lyckats hålla så lågt som 6900kr. Jag skäms inte jämföra med Brystons aktiva filtert för 22'000NOK.

Ett testexemplar finns för utlån, test och utvärdering i hemmets lugna musikvrå!

Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2005/06/11 :  16:10:10  Show Profile Send Sondek a Private Message
Ja men vad kostar då byggsatsvarianten

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/06/12 :  15:21:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det finns ingen, Sondek!

Jag vill inte lägga ut byggnationen utan hålla kontrollen själv, för att säkra kvaliten på Engelholm Audio - Delo.

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2005/06/14 :  12:42:33  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Jag kan inte på något vis kalla Delo prisvärt, utan hävdar (utan att skämmas) att Behringer Ultra-Drive Pro DCX-2496 för 2795 kr är flera hästlängder bättre! Iofs. är redan Behringer Super-X Pro CX-3400 för humana 1495 kr betydligt bättre, med fler funktioner att variera, vilket gör en lyckad matchning på befintligt system mer realistiskt/lättare. Dessutom är det trevägs.. Motiveringen är att det finns för få variabler att förändra på Delo. Tyvärr lyckas Behringer göra ultraprisvärda produkter, som inte jag heller på något vis kan konkurrera med. Därför får man sikta in sig på kundspecifika lösningar eller produkter som inte någon annan erbjuder. Hårda ord kanske, men väl så sanna i den här svåra branschen!

MVH Martin

Edited by - Mcz on 2005/06/14 12:54:37
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2005/06/14 :  18:00:23  Show Profile Send Terminator a Private Message
Mcz, har du redan utvärderat Delo och jämfört även ljudet med Behringer? Nyfiken då jag själv har lösa funderar på att skaffa två extra basmoduler + slutsteg och delningsfilter.

EA, ber om ursäkt för OT.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/06/14 :  18:44:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det finns en tråd som Mcz själv har startat. Lämpligtvis tas diskusionen där. INTE i Nyheter.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000