HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ljudisolerad låda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/05/30 :  10:57:04  Show Profile Send mangs a Private Message
Skall bygga mig en ljudisolerad låda som skall husera i mitt förråd och innehålla en pump och ett sandfilter till vår pool. Vill minimera utgående ljud och brummande så gott som möjligt. Lådan kommer nog bli ca 1000x1000x500 mm. Hur skall jag gå tillväga för att få ljudet från pumpen? Vill ju inte störas utav den när man sedan skall vara i närheten.

Jag har redan funderat på att bygga en låda med dubbla eller trippla väggar och då använda mig utav olika material med olika resonansfrekvens. Tex skulle jag kunna bygga en låda med spån/gips/MDF och sedan kanske bitumen skulle vara något? Hur skall jag staga upp? Kanske skull jag även isolera med typ frigolit eller något annat?

Vad sägs om att bygga en ytterlåda i 10mm spån ksica och sedan bygga på invändigt med 4-5cm figolit och sedan ha en innerlåda i något material?

Mitt mål är att lådan skall bli så tyst som möjligt men då även ta så lite plats som möjligt. Alla tips är välkomna.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/30 :  11:35:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Viktigt är mekanisk avkoppling av pumpen, dvs ingen mekanisk koppling mellen pump och ytterhölje på lådan. Alternativt något väldigt vibrationsdämpande som sand i ett skikt mellan pump och ytterlåda/hölje.
Kan tänka mig en låda med pump i "flytande i 10 cm sand som ligger i botten på en annan låda. Lite bitumen på väggarna släcker ut högre frekvenser och flyttar ner/dämpar vibrationer i lådväggarna.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/05/30 :  12:55:48  Show Profile Send mangs a Private Message
ok tack, det här med flytande upphängning på sand låter intressant.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/05/30 :  12:56:24  Show Profile Send Nicks a Private Message
När det gäller ljudisolering så är denna sida bra, här finns typgodkända konstruktioner som är dB beräknade.

http://www.isover.se/sw5788.asp

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/05/30 :  23:57:46  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Det bästa ur vibrationssynpunkt borde vara att ha pumpen på luftkuddar. Luftfyllda plastpåsar, eller cykel/bil-slangar. Om du fäster pumpen på en plattform, typ MDF kan du ha fyra skottkärre-slangar, ett i varje hörn. Om du ber en däck-verkstad kan de säkert montera ventil på "utsidan" av slangen så du kan pumpa den utan att lyfta plattformen.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/05/31 :  07:41:52  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Om du ska använda rör till pumpen så kan man dela röret och sätta dit en bit(4-5 dm) mjuk slang.Då minskar man vibrationerna i rören.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000