Skall bygga mig en ljudisolerad låda som skall husera i mitt förråd och innehålla en pump och ett sandfilter till vår pool. Vill minimera utgående ljud och brummande så gott som möjligt. Lådan kommer nog bli ca 1000x1000x500 mm. Hur skall jag gå tillväga för att få ljudet från pumpen? Vill ju inte störas utav den när man sedan skall vara i närheten.
Jag har redan funderat på att bygga en låda med dubbla eller trippla väggar och då använda mig utav olika material med olika resonansfrekvens. Tex skulle jag kunna bygga en låda med spån/gips/MDF och sedan kanske bitumen skulle vara något? Hur skall jag staga upp? Kanske skull jag även isolera med typ frigolit eller något annat?
Vad sägs om att bygga en ytterlåda i 10mm spån ksica och sedan bygga på invändigt med 4-5cm figolit och sedan ha en innerlåda i något material?
Mitt mål är att lådan skall bli så tyst som möjligt men då även ta så lite plats som möjligt. Alla tips är välkomna.
Viktigt är mekanisk avkoppling av pumpen, dvs ingen mekanisk koppling mellen pump och ytterhölje på lådan. Alternativt något väldigt vibrationsdämpande som sand i ett skikt mellan pump och ytterlåda/hölje. Kan tänka mig en låda med pump i "flytande i 10 cm sand som ligger i botten på en annan låda. Lite bitumen på väggarna släcker ut högre frekvenser och flyttar ner/dämpar vibrationer i lådväggarna.
Det bästa ur vibrationssynpunkt borde vara att ha pumpen på luftkuddar. Luftfyllda plastpåsar, eller cykel/bil-slangar. Om du fäster pumpen på en plattform, typ MDF kan du ha fyra skottkärre-slangar, ett i varje hörn. Om du ber en däck-verkstad kan de säkert montera ventil på "utsidan" av slangen så du kan pumpa den utan att lyfta plattformen.