HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur skalar man lackad koppartråd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/28 :  11:14:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Som rubriken lyder.
Har massa små trådar jag måste "skala" i ändarna.
Sandpapper? rispa med skalpell? båda är tämligen osmidiga/ineffektiva.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/03/28 :  11:25:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
enda sättet.. gjorde det senast igår förresten

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/28 :  11:44:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vilket :)
sandpappra?

Hade varit smidigt om man kunde doppa topparna i lite tinner eller något som frätte bort lacken :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/03/28 :  11:47:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag använder tunn lackad koppartråd ofta (är tvungen men skull helst slippa), det enda sätt som fungerar om man vill löda är att skrapa med skalpell.
Jag har försökt med att bränna (sotar bara), doppa i olika saker (lösningsmedel, saltsyra etc) men alla andra sätt förstör ytan så att det inte går att löda.

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/28 :  12:28:59  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Okej.. Får väll stå ut helt enkelt. Dock tyckte jag att, iaf på tjockare tråd, sandpappra var lättare. Dock sliter det en hel del på fingertoppar då man måste hålla tråden så.
Skall ge skalpellen en ny chans.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/03/28 :  12:48:15  Show Profile Send secanbj a Private Message
En Dremmel med ett slipstift borde ju funka, har iofs inte testat.

/Anders
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/28 :  12:49:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bra idé.
Skall bara köpa mig en Dremmel.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2005/03/28 :  15:54:18  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Bästa sätt är med en öppen låga, (tex cigarett-tändare) och alkohol. Värm trådändan till den glöder röd och sen doppa trådändan snabbt i en liten kopp med ren alkohol, tex T-röd, en äggkopp är idealisk.

Det låter kanske farligt men jag har aldrig lyckats tända eld på alkoholen och med en liten mängd så är det ingen svårighet att släcka om det skulle tända. Resultatet blir en trådända med ren o-oxiderad koppar som är mycket enkelt att löda på, metoden fungerar på alla trådtjocklekar från 0.05mm till >2mm.

Metoden användes tidigare på lindningsverkstäder men jag vet inte hur de gör nu.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/03/28 :  15:56:23  Show Profile Send Kmj a Private Message
Vemsom.
Kolla fynda.se, de har dremel liknande saker med sladdrift. 79:-

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2005/03/28 :  17:15:58  Show Profile Send Forsman a Private Message
Det finns speciella verktyg med roterande blad/knivar, som skalar bort isoleringen.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/28 :  17:37:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
tubetvr Tack! suveränt
Får nog skaffa en billig dremel iaf. Men det låter som ett suveränt tips.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/03/29 :  11:14:43  Show Profile Send time a Private Message
Köp istället en gasbrännare på Biltema och en äggkopp har en tandläkarborr med slipstift men det funkar inget vidare på CU tråd. Äggkoppen är ju det svåra, loppis eller IKEA ? keramisk eller en Hightech i teflon ? Om man har mycket och tunna att skala är en lödgryta ett måste, finns på ELFA

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/05/30 :  21:35:06  Show Profile Send Resonans a Private Message
Nu har jag testat att skala lackisolerad tråd med butanbrännare och T-röd - det fungerar fantastiskt bra!! Inga mer utslitna eggar på mina skalpeller!

...music is the best...
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/30 :  22:10:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jo jag har också testat detta. Fungerar jättebra. Fast att skala lite nog är svårt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/05/30 :  22:19:27  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ja, mindre än 5mm är nog trixigt. Man får ha lite extra tråd och kapa istället.

...music is the best...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000