HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musical Fidelity vad anser ni om detta märke?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/05/26 :  11:31:58  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Som rubriken lyder! Är det päron, äpple eller banan. Har sökt en del information. Men det är inte många som kör med deras prylar... I England verkar det vara ett riktigt favorit märke, men så är det... Men är alltid egenkär.

Mvh/M

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:01:35  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag har deras A3CR försteg och det tycker jag jättemycket om. Massivt (14kg), välgjord alufront, känns väldigt välgjort och gediget, dual mono-uppbyggnad, och låter i mina öron jättebra.
Nej jag har nog inga negativa erfarenheter alls av det och skulle gärna skaffa fler delar av samma tillverkare.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:04:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Är det inte dom som byter modeller ett par gånger i veckan?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:20:48  Show Profile Send Blue a Private Message
Själv har jag väl bara lyssnat på 3.2-serien vid något tillfälle, men det lät bra och generellt får man väl säga att MF är ett mycket välrespekterat märke. Verkar vara ganska stort utanför England också. Som EngelholmAudio är inne på så har dom nog också gjort sig kända för att uppgradera sina modeller oftare än de flesta andra märken.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/05/26 :  13:36:31  Show Profile Send JonasY a Private Message
Blue:

Men många tillverkare uppdaterar väl sina produkter fortlöpande, men till skillnad från MF döper de inte om produkten ... eller?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/05/26 :  14:38:30  Show Profile Send niklas a Private Message
Har ägt en A3 integrerad. Modellen innan 3.2 alltså.

Jag tycker MFs prylar är för dyra i förhållande till prestanda. Dock tycker jag framförallt X-series är jäkligt snygga!

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/05/26 :  14:54:44  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jag kör själv A 3.2 amp och CD.
Är mycket nöjd med dessa, låter (enligt mej) mycket bra!
De har en en neutral återgivning med stor ljudbild, framförallt cd:n är mycket bra kan jag tillägga!
Min farsa kör med nya A5:orna och kan säga att dessa är också mycket bra och t.o.m prisvärda anser jag då de är bland det bättre jag hört i de prisklasserna!
Dock en del kvalitetsproblem med cd-spelarna, och en jävligt lustig importör!

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/05/26 :  15:49:23  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Sitter med en A5 förstärkare och kan bara rekommendera en lyssning........

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/26 :  15:58:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kan förtydliga mig att jag bara kommenterar just själva modellbyteshysterin för märket. Ang ljudet, prisvärdhet eller liknanade har jag ingen uppfattning.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/05/26 :  17:27:07  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Jag har X-LPS v.3
X-Psu v.3 och
X-Can v.3 och det låter finemang...

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/05/26 :  17:31:30  Show Profile Send Draken a Private Message
Har provat lite olika prylar till mina nya Draken/Morello MkII.

Började med M-F A5 för att sedan testa en Hegel och slutligen en Primare I30.

A5:an hade ett enormt grepp om basen och det var en fröjd att lyssna till dessa - dock så kanske dom inte var så "genomskinliga"(?) i 3D - som jag först hade föreställt mig att dom var. Jämfört med minar "rör" så kanske det fattades lite just där?
Men totalt var jag nöjd!

Hegel, blev en för "blöt" och "fläskig" basförmedlare för att passa in i "min" smak.

Primaren hade en angenäm ton. Dock fick jag ligga på med ett lite för högt effektutag - för att jag skulle få fram det jag gillade. Men den var tilltalande i sitt sätt att förmedla musiken.

Funderar som bäst just nu, hur jag skall göra. Renoverar ett par rum på huset under tiden, så att jag kan tänka på något annat en stund.
Det lutar dock just nu åt M-F A5!

Draken
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2005/05/26 :  19:15:13  Show Profile Send duck77 a Private Message
Tjena!

Sitter själv med A5 CD och A5 förstärkare, kanon fina grejer samt byggkvalla.

Mvh
/SJö
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/26 :  19:44:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Personligen och de jag känner har bara bra erfarenheter av MF's prylar.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/05/26 :  21:37:53  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Varför jag undrar är att jag kollat en del på Pre 24 med inbyggd cd och försteg. Sparar en del kablar m.m... Dom har ju fått rätt bra kritik för sina dac:ar m.m...
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/05/26 :  21:45:40  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Hörde jubileums-försteget med nuvista rör. Tyckte det lät super.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/26 :  22:16:12  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

En fördel med modellbytena är väl att det kan blir bra priser på begagnatmarknaden till gagn för oss som inte vill köpa nytt...eller;-)

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/27 :  05:52:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag ogillar det märket. Ägaren, vad han nu heter, säger alltid att efterföljaren, som alltid kommer en månad eller två efter, är så mycket bättre att det inte går att jämföra. Köpa MF nytt är ingen bra ide måste jag säga. Beg är en annan femma.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/27 :  07:47:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
En månad eller två efter är väl kraftigt överdrivet? Några år efter, eller minst något år är närmare sanningen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/05/27 :  08:28:02  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Där får jag hålla med matte76, har en massa tidningar från 2003 fram till nu.. Och det är på senare tid de har börjat rea ut sina gamla prylar.
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2005/05/27 :  09:09:51  Show Profile Send Skurt a Private Message
quote:
Dom har ju fått rätt bra kritik för sina dac:ar m.m...

Vill höja ett litet varningens finger ändå angående pris/prestanda som kommenterats tidigare. Har ägt en A3-24 DAC kopplad till en moddad TEAC VRDS-10 (nätdel, nätkabel och klocka). När jag sålde DACen körde jag ett tag med bara VRDS-10an och skillnaden var marginell (det kanske säger mer om kvaliteten av moddningen än om DACen, vad vet jag? Eller fel-matchat?) Mitt råd är att iaf inte köpa den innan du hört den, helst i eget system och med andra CD-spelare i i samma prisklass. Kan tillägga att A3-24 fick jättebra kritik av Stereophile:

quote:
So, once again, Antony Michaelson has promised the moon and delivered it at a down-to-earth price. The A324 would be a strong recommendation at $1995—or even $2495, half the price of the Nu-Vista 3D. At $1195, it's an astonishing bargain that belongs in Class A of "Recommended Components." I wouldn't drop money on a more costly digital processor without first hearing this one. The A324 is a great way to do digital now. (April, 2002. Hela recensionen)


Jämfördes också i en annan artikel med Bel Canto Och Perpetual Technologies trio - och klassades som mest välljudande.

/Erik

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/05/27 :  10:00:42  Show Profile Send Per100 a Private Message
Min erfarenhet av märket är via CD pre 24 som varit i min ägo en kort tid.
Det är lätt att gå fel om man inte matchar på rätt sätt. En bekant får utmärkta
resultat i en anläggning som är mörk och dunkel från början. Där tillför
CD pre 24 den klarhet som behövs för att pigga upp.
I min dåvarande högupplösta och något mer ljusa anläggning så lät det
helt enkelt förskräckligt. Sterilt, tråkigt och oengagerande. Motsatsen
till analogt ljud är nog det bästa uttrycket jag kan komma på.

Jag har även hört A5 CD på mässa och där tecknades orkesterns instrument
på ett naturligt sätt med hög upplösning. Grundkaraktären uppfattade jag dock
dra åt samma håll som cd pre 24.

Helt klart en smaksak om man trivs med ljudkaraktären.

Ett undantag är nuvista 3D cd som imponerade stort på mig och lät fylligt och varmt.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/05/27 :  10:05:27  Show Profile Send Per100 a Private Message
Glömde säga att MF anser alla sina CD/DAC vara världens
bästa varje gång de kommer ut vilket börjar bli aningen tjatigt
då man inte relaterar till varken pris eller till modellen som
släpps 2-5 månader senare. MF DAC V3 (7500kr) släpptes hösten 2004 och
ansågs vara världens bästa. A5 CD (25000kr) släpptes vinten 2004/2005
och ansågs vara världens bästa. SACD kom nyligen och är världens
bästa CD/SACD.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/27 :  10:09:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja, mindre trovärdigt kanske när tillverkaren själv tycker så om sina produkter de lever på att sälja...men jag tycker ändå MF gör bra produkter och de släpper inte nytt så ofta som sägs i denna tråd, det handlar ju om helt olika serier och prisklasser.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/05/27 :  11:38:19  Show Profile Send sker a Private Message
Tycker att MF är ett prisvärt och bra alternativ. Har själv ägt A3.24 dacen och sitter nu på A3 slutsteget. Bra grejer men som näms i tråden så kan de bli lite för ljusa med fel kringutrustning.
quote:
Vill höja ett litet varningens finger ändå angående pris/prestanda som kommenterats tidigare. Har ägt en A3-24 DAC kopplad till en moddad TEAC VRDS-10 (nätdel, nätkabel och klocka). När jag sålde DACen körde jag ett tag med bara VRDS-10an och skillnaden var marginell (det kanske säger mer om kvaliteten av moddningen än om DACen, vad vet jag? Eller fel-matchat?) Mitt råd är att iaf inte köpa den innan du hört den, helst i eget system och med andra CD-spelare i i samma prisklass. Kan tillägga att A3-24 fick jättebra kritik av Stereophile:


Ägde själv samma kombination fram tills ett par månader sen och jag tror nog att din moddningen av Teac:en kan ha varit mycket bra för jag körde med Teac:en utan DAC:en under en tid och ljudet bröt ihop totalt, här fanns alla CD:s barnsjukdomar, grått och platt ljud som var en plåga att lyssna på i längden.

Sen går det ju att diskutera MF:s marknadsföring och modellbyte, själv får jag lite känslan av att man inte bryr sig så mycket om sina tidigare kunder och ägare utan kör på med modell efter modell och säger hur otroligt mycket bättre den nya modellen är. Kul för den som är ute efter något begagnat men knappast lika skoj för den som ska sälja sin CD när det kommit ett antal nya modeller redan efter ett år man köpte sin.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987

Edited by - sker on 2005/05/27 11:39:07
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/05/27 :  13:33:39  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag har också läst att PRE 24 (MF) smyger åt det ljusa hållet, men jag tror att kommer passa bra till mina Dali Grand eftersom jag upplever dem ganska mjuka i ljudet. Jag har redan Sheng-Ya 991 monoblock till dem. Och dessa är ljusa... Men passar kanon till mina Dali.

Har nu NAD S100 och Thule CD 150B och så fall ersättas med PRE 24... Jag vet inte, fågel eller fisk. Måste köra olyssnat... Import..

Edited by - marcus_ec on 2005/05/27 13:36:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000