HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserat / Obalanserat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/05/24 :  22:52:59  Show Profile Send Wingboot a Private Message
I min jakt på ett nytt system så har denna fråga dykt upp, med förstärkare med balanserade utgångar, och cdspelare med balanserade ingångar.
Hur pass mycket bättre är balanserat än obalanserat? Vilka är fördelarna?
Jag ska endast använda en källa, CD, så jag kanske borde köra balanserat?
Jag förstår att en balanserad kabel använder två signalledare, plusfas och minusfas, medan en obalanserad bara använder en signalledare, men varför får någon gärna förklara för mig!

(Observera att något kabelkrig där alla trasslar in sig undanbedes!
Konkreta svar välkomnas varmt
Naturligtvis får åsikter såsom "jag hör ingen skillnad mellan balaserat och obalanserat" ges vilket fortfarande är T, men det får ogärna barka iväg OT med skyttegravskrig)


Det kommer möjligtvis (förhoppningsvis) att vara en integrerad krell på 150w som är försärkaren, och den har en balanserad utgång (Kav 300i/300il).

/Wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/05/24 :  23:54:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mycket beror det väl på om spelare och stärkare är tänkta att arbeta balanserat eller obalanserat, detta står oftast i manualen.
Oftast brukar tillverkaren hävda att det ena eller andra är att föredraga och har lagt mest krut på den ena varianten. Bäst är väl att testa sig fram med någras lånade kablar för att avgöra detta själv på de prylar man har. Teoretiskt sett borde det inte vara någon större skillnad på korta avstånd, men i de fall jag provat och där balanserat är rekommenderat så har denna anslutning låtit bäst.

Bravo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/25 :  02:49:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Min erfarenhet är att:
är inte produkten i sig helbalanserad så blir det bäst med Rca. För det mesta står det inte i manualen om så är fallet så antingen tar man kontakt med general agenten eller tillverkaren direkt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/25 :  03:16:19  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Jag har aldrig förstått vitsen med balanserade kablar när vi snackar om korta sträckor. What's the point (mer än 6dB gain) ?? Vad har man missat?
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/25 :  03:21:54  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, electrocompaniet kör mycket balanserat och hävdar att det minskar thd också, andra deltonen ska dämpas utan att de högre ordingarna ökar.
http://www.electrocompaniet.no/pdf/whitepaper/Why%20balanced%2002.pdf
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/25 :  07:45:39  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Jag kör Rotel för-slutsteg som och denna kombination är ju inte "äkta" balanserad och låter...enligt tester...bättre obalanserat...

/Micke
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/05/25 :  08:41:23  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Finns inget generellt enligt min uppfattning. Bara att testa.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/25 :  10:50:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag har aldrig förstått vitsen med balanserade kablar när vi snackar om korta sträckor. What's the point (mer än 6dB gain) ?? Vad har man missat?


Ämnet berörs i trådan "Slutsteg, (äkta) balanserat på minst 100 watt " lite längre ner på sidan

I ett fullbalananserat steg så måste signalen omvandlas till balanserad om man inte matar den med en balanserad signal. Så om du har balanserad Cd , försteg , slutsteg som du kopplar ihop med Rca så måste signalen omvandlas 3 ggr. Kopplar du med Xlr så är signalen balanserad från försteg till högtalare. Om slutsteget är fuskbalanserat som tex Rotel så tar det emot balanserad signal bara för att omvandla den till normal signal innan den går in i slutsteget.

Ett slutsteg tex som jobbar balanserat har dubbelt av allt per kanal. I teorin så är det 4 slutsteg som slås ihop till 2

Bild på en kanal


Det är inget billigt sätt att bygga på därför så är det heller inte så vanligt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2005/05/25 :  11:01:14  Show Profile Send kansas a Private Message
Är det någon som har någon erfarenhet av att köra försteg/slutsteg balanserat och köra cd spelaren obalanserat? Borde ju vara bättre att köra antingen eller?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/05/25 :  11:58:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Det har ingen betydelse hur man gör. Det här med ballat eller inte det är bara ett sätt för tillverkarna att ta mer betalt för sina grejor. De flesta har inget behov av att kunna köra med mycket långa ledningar, det är bara i PA och studio man kan behöva sådant. Men det finns en annan fördel med ballanserade utgångar på sin förstärkare....det är att man kan få ut en högre maximal spänning om man nu har behov av det.(tveksamt) Ett slutsteg behöver kanske 1,4 volt(+5dBv)för att kunna ge full effekt. Då kan man inte ha behov av ett försteg som kan lämna 15 volt(+26dBv). Jag har själv både ballat och oballat i min rigg och jag kör alltså ballat där det går och oballat för övrigt....men det är inget måste eftersom det ändå låter lika bra.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/25 :  14:18:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Klass A eller Klass AB?

Transistorer eller Rör?

Återkoppling eller inte återkoppling?

Integrerat eller separata apparater?

Mångvägshögtalare eller fåvägare?



Svaret är att det inte spelar nån roll. Det är alla olika förslag på att lösa samma uppgift. Exakt vad som är bäst måste detaljstuderas för varje enskillt fall. Se Rotelkombinationen RB991 tillsammans med "sitt" försteg. Visst finns XLR ut- och ingångar, men konstruktionen innanför är obalanserad och signalen omvandlas precis innanför XLR-kontakterna. Resultat? Oballanserat = bäst. Audio Research's VT-serie medger obalanserat och balanserat. Vad låter bäst? Balanserat.

Det gäller att gräva djupare än generaliseringarna. Det gäller att titta lite på bakomliggande teknik. Det viktiga (för hifiproducenten) är hur väl man lyckats implementera den teknik man valt att använda.

Du skriver:
quote:
med förstärkare med balanserade utgångar, och cdspelare med balanserade ingångar.
Nej. Förstärkaren har balanserade ingångar och cdspelaren har balanserade utgångar. Så skickas signalerna nämligen.

quote:
Hur pass mycket bättre är balanserat än obalanserat? Vilka är fördelarna?
Återigen - se till det enskillda fallet. Generellt så kan du misslyckas katastrofalt både med obalanserat såväl som med balanserat...Du kan även misslyckas med Klass D teknik såväl som med rörteknik.



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/05/25 :  14:33:34  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
En fördel med balanserat är att du minskar problem med jämna övertoner, minskar känsligheten mot störningar på matningen samt genererar mindre störningar på matningen (endast de som kommer utifrån finns). Om nu konstruktionen i förstärkaren verkligen är balanserad, och inte 2 separata singel-ended förstärkare, vilket bilden ovan i mina ögon ser ut att vara (snabb-koll, orkar inte kolla på schemat så noga, så jag har nog fel igen).

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/25 :  15:11:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Det har ingen betydelse hur man gör. Det här med ballat eller inte det är bara ett sätt för tillverkarna att ta mer betalt för sina grejor.


Så då bygger dom helbalanserade slutsteg av den anledningen med inte för väljudets skull ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/05/25 :  15:41:42  Show Profile Send ludo a Private Message
Steget på bilden ovan är inte balanserad, den är bara "fusk"balanserad på ingången (om man får uttrycka det så). Utgågen är sk push-pull och är inte alls balanserad.
quote:
...minskar känsligheten mot störningar på matningen...

Det är en av de viktigaste fördelarna med balansering i hemelektroniksammanhang på min 5-i-topp lista.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/05/25 :  16:04:12  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Skönt, då lästa jag schemat rätt. (fast min mening kan kanske tolkats som att det var balanserat, taskig syftning....) :-D
Kan tänka mig att det är en fördel att inte vara känslig för dippar i matningen när utgångstrissorna pumpar ut ström till högtalarna också, så slipper man väl driva dem i klass A för att hålla dem balanserade (?). Kan tänka att transformator och kondingarna filtrerar bort externt nät-brus hyffsat bra?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/25 :  16:07:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag glömde att posta en bild som hänger ihop med ovanstående slutsteg. jag kan inte göra det fören senare i kväll.

Från tillverkaren
quote:

A new feature in the P-3000 is the fact that all
signal paths from the input terminals onwards are
fully balanced, an approach otherwise found only
in instrumentation amplifiers of the highest quality.


Säger väl det mesta

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2005/05/25 16:10:25
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/05/25 :  16:18:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
När man amatörknåpar med lite transistorer å sånt så finns det mycket bra att hämta ur "ballade" kretslösningar. Läs Nelson Pass papper om Supersymmetri bla. En LTP (diff-par) är ju så balanserad som det går att få det och den finns väl i 99% av alla världens förstärkare nuförtiden.
Det betyder inte att köpeprodukter alltid är bättre balanserat eller så, bara att det finns mycket spännande å bra i balanserade kretslösningar.


Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/05/25 :  16:23:53  Show Profile Send Wingboot a Private Message
A just det, cdspelaren har ju utgång och inte ingång

Tack för svaren

/flygskon

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/05/25 :  18:22:47  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Jag tror också att man ska använda det som tillverkaren rekommenderar. Mina thuleprylar låter betydligt bättre balanserat (faktiskt som natt och dag) men så är det också en helbalanserad konstruktion. På samma sätt låter säkert en icke-helbalanserad konstruktion bättre med rca.

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2005/05/25 :  19:48:03  Show Profile Send Peter J a Private Message
Tjenare!
Min Krell kombo låter bättre i balanserat läge. Jag har KAV-400xi samt SACD Standard.

Ljud skillnaden blev: lugnare ljud med mera rymd. Lite mer samt tydligare bas vilket alltid är kul:)
Mitt svar blir nog att skall du köpa en ny signalkabel och vill ha ut det mesta av Krellen så är det balanserat som gäller men har du en bra kabel och tycker det funkar bra så behöver du inte byta.

Mina erfarenheter är med Chord Anthem i båda rca samt xlr. Jag äger båda varianterna:)
Som högtalarkablar har jag Chord Signature.

Lycka till i Nirvana jakten:)
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/25 :  19:49:17  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Det brukar framhållas som en fördel vid ballad drift att 2:ra tonsdisten släcks ut vilket stämmer men istället får man 3:je tonsdist som låter rejält illa när + och - fas slås ihop i slutsteget (push pull). Dessutom tillkommer övergångsdist. Detta slipper man om man kör oballlat och single end hela vägen.

Äkta helballat brukar ha så låga distnivåer så det är väl inget problem men dyrt. I dom flesta "vanliga" stärkare är det oballat och ballat blandat. T.ex för att kunna köra push pull måste man dela + och minus - och fasvända (balanserat). Drivstegen är ofta SE (oballat). Det viktiga är väl egentligen att ha så få omvandligar mellan oballat och ballat som möjligt i hela kedjan........

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2005/05/26 :  00:24:35  Show Profile Send Terratec a Private Message
Lånar tråden lite; finns det något som säger att det skulle vara "dumt" att köra obalanserat mellan cd och försteg för att därfter köra balanserat mellan försteg och slutsteg. Finns det någon teknisk förklaring som säger att det inte är att rekommendera att göra så? Självklart skall man lyssna sig fram men det skulle ändå vara intressant att höra om det finns några synpunkter på detta.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/26 :  01:15:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Lånar tråden lite; finns det något som säger att det skulle vara "dumt" att köra obalanserat mellan cd och försteg för att därfter köra balanserat mellan försteg och slutsteg. Finns det någon teknisk förklaring som säger att det inte är att rekommendera att göra så? Självklart skall man lyssna sig fram men det skulle ändå vara intressant att höra om det finns några synpunkter på detta.


Om produkterna är helbalanserade så borde det bli bättre med xlr , men inget är säkert innan man har testat. Den tekniska förklaringen som talar för xlr till en helbalanserad produkt är att signalen är opåverkad genom alla kedjorna. Rca måste delas upp till balanserad signal. Det skulle i så fall vara det som kan påverka negativt.


Det har nämts i tråden att xlr bara är ett försök att lura oss på pengar. Vilket jag absolut INTE håller med om. Att det på PA sidan används balanserade kablar för att skydda signalen är logiskt. Vissa HiFi märken kör med fuskbalansering vilket kanske kan ses som ett sätt att lura oss på pengar. Men låter prylen bättre med xlr betyder det då att den är felkonstruerad ??

Helbalanserade produkter ska i mina ögon iaf givetvis köras med Xlr för att nyttja tekniken fullt ut.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/05/26 :  09:55:10  Show Profile Send Adagio a Private Message
Krell=Balanserat=Sant!!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/05/26 :  10:57:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Men låter prylen bättre med xlr betyder det då att den är felkonstruerad"

Ja det här är en fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på eftersom jag använder just en sk fuskbalanserad produkt där det rekommenderas att man använder balansering.

Den skall även enligt tester låta bäst i balanserad drift. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

jonteman
Member

485 Posts

Posted - 2005/05/26 :  11:00:17  Show Profile Send jonteman a Private Message
Det är uppenbart två olika skolor här. Vissa kör och utvecklar sina balanserade ut/ingångar andra inte. Kan eg. bara jämföra med Linn som inte demar detta ens på sina värstinggrejor på över 100 papp delen, även om uttagen finns. Somliga säger att det bara blir en extra länk i kedjan som är "i vägen".

Det där med elektronik och signaler är klurigt ;)

If a problem occurs: Ignore it. It might go away...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000