HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förförstärkare till Dynaco st-70 ????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/05/24 :  07:54:12  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har bestämt att behålla dynacon.
Söker därför tips på passande förförstärkare.
Någon av dynacos egna förförstärkare är inte av intresse.
Tips ?


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/24 :  11:07:46  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

ST70:ns inimpedans är 500kOhm och därmed jättesnäll så man kan koppla på vad som helst, som är välljudande förståss. Jag har testat att köra Audion Premier 1.0 på min ST70 och blev överraskad över vad mycket väljud det gick att få ut ur den.

Min ene son har en Harmony Design Pre 9 till sin ST35 och det låter kanonbra så den passar nog fint till en ST70 oxå. Ingen RIIA i den dock.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/05/25 :  08:32:06  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Är det förenat med dödsynd att köra transistorförsteg till ett rörslutsteg ?
Mister man "rörkaraktären" i återgivningen då kanske.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/05/25 :  09:52:07  Show Profile Send John a Private Message
Ljudjesus här på forumet hade en "King" till sin st-70. Lät kalasbra! Samma tillverkare som Pangea-stegen, kan vara svår att få tag på.
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/26 :  14:49:41  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Den sk "rörkaraktären" beror på utgångstraforna i slutsteget. Dåliga trafo ger mycket "rörkaraktär" dvs odistinkt bas och avrullad diskant medans bra trafo inte ger denna karaktär. Så det är naturligtvis ingen dödssynd med trissaförsteg till rörslutsteg, det finns inget som säger att man måste ha si eller så. I ST70 sitter det mycket bra utgångstrafo.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/05/27 :  12:00:55  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
OK ! Låter bra.
Det jag söker är alltså ett försteg som inte är så dyrt.
Finns det några gamla "billiga" försteg som lät bra ?
Vill inte lägga ut mer på ett försteg än va st70 är värt.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/05/28 :  01:16:58  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Som sagt min ene son köpte en HD Pre9 för drygt 2kkr det tycker jag är ett bra pris för en dessutom ganska ny apparat som varmt kan rekomenderas. Själv har jag bl.a kört med en Citation 21 med strålande resultat och en sån brukar va mycket billig i förhållande till hur bra den är, om man hittar en....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000