HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modda Sansui
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Besson
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/05/25 :  22:06:58  Show Profile Send Besson a Private Message
Hej.
Söker tips/förslag på vad man kan hitta på för att förbättra ett slutsteg som heter Sansui B-2301 Vintage. Byggår:1983. Orginalutförande.
Nån förbättring borde väl gå att göra iom att det gått några år sen den byggdes.

Sry för halvtaskiga bilder. Dom är lånade...





Baktill


Inuti





ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/25 :  22:17:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
Inte för att jag har nån intelligent moddningsförslag att komma med....men jag kom att tänka på en sak....kondensatorerna....om dom inte är bytta så kanske det är dags?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/05/25 :  22:40:20  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Låter den taskigt? Gör den inte det så, behåll den som den är,
eller sälj den till mig

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/25 :  23:00:27  Show Profile Send Guru a Private Message
En sån klenod ska nog inte moddas...renovera den och behåll den i någorlunda orginal skick istället :)
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/25 :  23:43:24  Show Profile Send mayro a Private Message
titta i mitt system i medlemmars system så ser du hur jag monterade in nätbrunn i mitt denonsteg.. Detta skulla jag göra.. Men göra det snyggt... Sedan prova ut exakt rätt nätkabel till steget ...

Ev kolla upp kablaget till terminalerna... signal samt högtalarterminalerna...

Sen skulle jag spela med det.. Genom så bra förutsättningar som tänkas kan... Ev lämna in det för ljusteringar på allt så det går till max. Det går säkert att ställa tomgångsström osv.. Sådant gör en del,

Inget av dessa saker förstör ev värde på begmarknaden i alla fall...

Och ja.. jag har radialdäck på min 57á chrysler också.. även om diagonal ska vara.. Men jag har vita sidor men en trevli bil att åka med.. Värdet är inte lägre på min bil fast jag moderniserat detaljer.. Detta kommer inte ske med ditt steg heller...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/05/25 23:46:09
Go to Top of Page

Besson
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/05/25 :  23:51:50  Show Profile Send Besson a Private Message
Ohmega.
Byta kondingar? Blir dom dåliga med tiden?

mayro.
Ska kolla din nätbrunnsmontering. Undras vilken nätkabel som kan vara bra...
Plus dina andra förslag är väl i linje med dom tankarna jag har.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/25 :  23:55:59  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Undras vilken nätkabel som kan vara bra


där gäller det att få låna o prova själv i ditt system... har du tur är en vanlig skärmad kabel bäst.. Med lite otur så blir det en dyrare variant... Men beroende på vart du bor så kan du ju kanske få besök av nån med lite olika kablar för utprovande...


Tror inte kondingarna är trötta.. så bry dig inte.. dessutom så ställer dom in grejorna så kan dom nog kolla att allt är i ordning vid mätningarna på steget...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/25 :  23:58:49  Show Profile Send ohmega a Private Message
Besson Posted
quote:
Ohmega.
Byta kondingar? Blir dom dåliga med tiden?


Japp...men hur snabbt dom åldras beror på kvalite´, hur mycket förstärkaren har använts mm.

I en sån fin förstärkare är det säkert prima vara men..normalt sätt så hade det nog varit dax för ett kondensatorbyte.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Besson
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/05/26 :  00:05:17  Show Profile Send Besson a Private Message
Får väl lämna steget till nån för översyn.
Finns det nån i Boråstrakten, tro?

mayro.
Ölflex? kabeln, va? Ersätter den gamla kabeln?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/26 :  00:44:34  Show Profile Send mayro a Private Message
elfa säljer tex "ölflex" per m.. Kontakter finner du på bauhouse till grövre sladdar.....

Nätbrunnen bör du nog titta på lite finare sort .. Wolfgang har nog tips där.. Och han bor ju nära dig. Han bor i GBG.....

Ölflex brukar låta bättre än orginal i varje fall.. Men annars tar du med dig steget hit så ska vi prova ut lite nätisar..Och med lite tur för mig så "glömmer" du steget här då du susar hemåt igen

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/26 :  00:51:20  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mayro
quote:
Ölflex brukar låta bättre än orginal i varje fall.. Men annars tar du med dig steget hit så ska vi prova ut lite nätisar..Och med lite tur för mig så "glömmer" du steget här då du susar hemåt igen


Sånt HÄNDER så lätt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/26 :  00:57:35  Show Profile Send mayro a Private Message
ja va sjutton.. det väger ju som Denonsteget och 1,5 kg till.. Så inget kul att släpa på.. klart bättre att då lämna så slipper man...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/05/26 :  01:30:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Förutom det som Mayro har nämt , sitter där inte volym pott på dessa steg ?? Där är kanske läge att byta ut dom. Det kan förvisso bli lite bekymmer att hitta nån som passar.

Jäkligt läckert steg , under min jakt på Vintage bilder till Vintage trådenså har Sansui stigit ganska rejält i mina ögon !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/05/26 :  08:09:24  Show Profile Send ludo a Private Message
Jag har blivit ombedd att reparera en gammal sansui en gång i tiden. Det har inte kommit så långt som till själva moddningen men jag har då gjort lite reserch på ämnet.
Jag har kommit till följande.
Sansui stegen är extremt välbyggda och därför lämpar sig utmärkt som moddningsobjekt.
Det finns många som har moddat sina steg på nätet så det finns mycket info/erfarenheter att hämta den vägen. Googla.
I o m att stegen är gamla och det påverkar främst ellytkondingar (torkar ut) och potentiometrar (blir "dåliga") så skulle jag i första hand inrikta mej på dom komponenterna.
Sheman hittar du bl a här:
http://www.audiotweak.hotbox.ru/shemes.html
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/05/26 :  17:19:37  Show Profile Send anders a Private Message
Om den fungerar och är helt orginal så skulle jag hålla skruvmejseln borta.
Go to Top of Page

Besson
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/05/26 :  20:21:29  Show Profile Send Besson a Private Message
Nätbrunn ska i iallafall.
Sen vill jag att nån kunnig gör en översyn, och ser om nåt måste bytas. Finns det nån i Boråstrakten?

Volymkontroll finns ej.


Tror det framgår av texten nedan att det sitter kopparfoliekondingar i.

Nån som kan utläsa nåt vettigt av detta?









Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/26 :  22:04:15  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Tror det framgår av texten nedan att det sitter kopparfoliekondingar i.


Dessa sitter i signalvägen...och jag tänkte mer på filterkondensatorerna som glättar spänningen i strömförsörjningen. Dessa är av typen elektrolytkondensatorer som för eller senare torkar ut...

Med vänlig hälsning
Ohmega

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Besson
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/05/26 :  22:17:08  Show Profile Send Besson a Private Message
quote:
för eller senare torkar ut...

Vadå? Har ju bara gått 22år...



Sånt ger jag mig inte på själv.
Vill ju inte göra sönder steget.

Vem åtar sig sådant?
Är det dyra delar?




Ska börja nu med att modda en Denver 228 för att få grepp om saker och ting.
Lika bra att köpa 2 på en gång, lär ju löda sönder den första.

Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2005/05/27 :  21:36:06  Show Profile Send garmen a Private Message
finns väl en som håller på med sånt i knalleland, kommer inte ihåg vad dom heter, ligger där vid ica city typ. har ingen aning ifall dom är duktiga har bara sett att det ligger ett sådant företag där. fixar tv-aparater och likande, dom borde väl ha lite kunskap och rätta saker att lösa för att lösa ditt problem

//garmen

"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/05/27 :  21:48:17  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Den där Sansui:n är ingen Denver, så var rädd om den.

Pm:a om du vill ha nåt mer lättskött steg, istället för det dära
Sansuisteget

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Besson
Starting Member

26 Posts

Posted - 2005/05/27 :  22:22:09  Show Profile Send Besson a Private Message
quote:
finns väl en som håller på med sånt i knalleland, kommer inte ihåg vad dom heter, ligger där vid ica city typ. har ingen aning ifall dom är duktiga har bara sett att det ligger ett sådant företag där. fixar tv-aparater och likande, dom borde väl ha lite kunskap och rätta saker att lösa för att lösa ditt problem




Du menar nog Data-Lib?
Ifall det var dom du mena, så njae, dom pysslar med datorer mest, jag vill nog att nån som kan sånt här kollar på steget.
Brodern (som har en musikstudio) brukar anlita en kille som heter Finnberg när hans prylar behöver fixas, som mixerbord etc.
Han är överjävlig på elektronik. Men då kostar det $$$. Finns fler såna gubbar i den branschen men det kostar flis.
Det är sista utvägen har jag bestämt.

Bäst hade ju varit om nån vänlig själ med känsla för såna här gamla reliker kunde kolla över klumpen, mot skälig pröjs förstås, sen skulle jag inte ha nåt emot att personen ifråga behåller steget ett par veckor för att se att det mår bra.

Kanske skulle fråga Wolfgang, han verkar ha koll.


/Besson




PS
Det är i broderns studio man suttit och finlyssnat och blivit riktigt skadad...
DS



Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/05/27 :  23:27:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Retrosteg är kult, låt $$$mannen kolla, det är det säkert värt.

Som sagt, var rädd om det

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/27 :  23:58:21  Show Profile Send mayro a Private Message
inte är det nåt fel på din stärkare.. Låt dom endast ställa in alla strömarna exakt.. sätt i nätbrunn snyggt o fint... Sen njut med ditt fina steg..

Håll inte på med volympotar osv.. MÖJLIGET koppla förbi dom snyggt o fin OM signalen går igenom där.. Det kan göra en del .. Minns man gjorde så på Snell burkarna på den tiden med kanonresultat...

Men detta ska göras så att man lätt kan löda dit dom igen utan åverkan...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2005/05/28 :  01:21:39  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
hej
Inte datalib men: Borås Radio- o. TV-Service, AB ligger vid City ungefär, sök karta på eniro eller hitta.se.
Men jag vet inte om det finns någon där med "rätta känslan".
Jag hadde nog inte pillat i stärkarn om inte det var något uppenbart fel (o nej ingen nätbrunnsmodd heller).

Besson du har PM(strax),

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/28 :  10:42:01  Show Profile Send mayro a Private Message


Försök få fram alla underlag samt kretsscheman INNAN du lämnar in den för justeringar bara... Så kostar det klart mindre än om dom ska söka rätt på alla infon. Dom vill ju ha timdebet för allt...

Dessutom finns det säkert här på forumet folk kunskaper samt mätgrejor för att kunna utföra dyliga saker som ljustera in allt..

Nätbrunnen är ju självklart en kanonsak .. den ger dig valfrihet med vilken typ av nätkabel du vill ha. Och vilken typ av ljud du vill få ut ur steget.. En som tror nätsladdar är skitsnack kanske inte skulle göra detta. Men att göra detta till vafrihet är fan som poletik ju...Infekterat men skoj.. Med en avart tyvärr.. dvs att det alltid blir tjafs...

Så in med nätbrunn.. Titta gärna på min sida som sagt då jag monterade in i Denonsteget så ser du lite tips om hur göra...inte mycket men lite ändå... Se till att ha borrar bara samt damsugaren framme...och tålamod så det blir snyggt...ev slipmaskiner också av mindre mått....småfilar i alla fall....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/05/28 :  11:11:28  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det verkar som du behöver lite hjälp på vägen http://www.obsinc.us/Dep_VOVS_Literatures.htm är nog den största sidan för just Sansui.

Var rädd om din förstärkare även om det skulle vara kul att förbättra den, att tänka på är att Sansui var långt före de flesta engång i tiden och förmodligen är de minst lika bra som det som produceras idag (där stack jag ut hakan).

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000