Har fått en relativt lång repa i bokfaneren på mina Canton Ergo 900. Den är inte särskilt djup, men är mycket störande. Som tur är sitter den på baksidan av högtalaren :).
Finns det någon bot på detta?
Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Testa ett slipa lätt runt repan. Hittar du en lack som du tror har samma inverkan på träet som den gamla så prova att spä den med en 3:e del terpentin för att den ska fylla bättre de första lagren. om du slipar för stort område kan detta mörka träfärgen en aning så var försiktig.
Förresten, vax ger resultatet att lacken inte fäster så undvik det här om du vill göra det ordentligt.
Jag hade försökt att polera repan med tyg (kanske tillsammmans med vatten) eller något sen (när träet har torkat ordentligt) hade jag fyllt i med lättflytande klarlack, bara i själva repan.
Testar och blöta först för att se om trät reser sig lite och slipar sedan försiktigt (när det har torkat). Använder sedan lack utspädd med 1/3 terpentin!
Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Eh, du kan nog blöta repan lite. Gärna med saliv (du behöver inte slicka ). Ta lite på fingret och ta i repan. Låt torka. Att slipa och försöka "lacka" över hela skadan/större yta är nog ett jobb som inte blir särskilt bra. Inte om repan är så djup som du säger. Mycket skall till för att det skall bli snyggt . Ta hellre lack eller vax eller annan woodfiller som matchar fanéret och ta bara i skadan.
Kommer aldrig bli som ny. Inte utan ett jätte-jobb/stor insats.