HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Limma konstläder? - se upp!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:26:23  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Gjorde en upptäckt "i tid" som kanske inte alla vet om.

Kontaktlim och vissa konstläder (köpt i poulär diy-affär som börjar på B) fungerar inte bra ihop! Efter bestrykning med pensel tar det 5min så verkar det som om limmet börjar lösa upp galonet. Lite grå i tonen oxå.



Däremot kan konstläder av lite grövre sort (köpt i tyghandeln) fungera bättre Då blir det t.ex. såhär:


mvh


Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:43:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Beroende på vad man skall limma, så finna det andra lim än kontaktlim.
jag fick bra resultat med Biltemas Spraylim...


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/24 :  10:44:39  Show Profile Send Guru a Private Message
En till sak som kan vara bra att ha i åtanke är att man bör ha en ren yta innan man limmar...Jag limmade galonen direkt på lackad yta och det blev ej bra, har tyvärr inga bilder på detta.

Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/05/25 :  15:51:02  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Har funderat på att använda mig av läder på ett framtida högtalarbygge. Vilket lim ska man sattsa på? Biltemas Spraylim verkar riktigt bra. Hur gör ni för att slippa luftbubblor under lädern? Hur mycket ska man spänna lädern? Iofs ger detta sig säkert när man väl börjar försöka.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/05/25 :  16:34:05  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Har för mig att det finns information i en tidigare tråd att kontaktlim var att föredra (fast Zalve fick ju fin-fint resultat).

Hur mkt man drar eller luftbubblor verkar inte vara särskilt känsligt. Jag drog mest kring hörnen, sedan ser du på bilden hur tätt jag dragit i lädret på långsidorna (lite vågigt).

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/25 :  19:30:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OM man inte skall limma så stora delar, så kan man i princip ha väldigt lite lim, och komplitera med en massa häftklamror =)

Luftbubblorna som dyker upp är gas som kommer från limmet.
Riktigt skinn andas, så där blir det inga problem

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

planetaryice
600.000-klubben

477 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:16:44  Show Profile Send planetaryice a Private Message
Någon som vet vad är det för någon prisskillnad mellan konstgjort och riktigt? Borde inte bli så mycket om man gör en liten stativare.

Mitt stativbygge
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:38:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är ganska bra skillnad, om du inte kan hitta spillbitar.
Jag hade fått köpa 2 skinn, typ get, för att få det att räckat till min HFLS1a. Den har skinn runt om.
Tror priset var 800:- / skinn

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/25 :  21:53:26  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kom på en sak..har man riktig tur...då man är i en Secound-hand-butik, så kanske man kan hitta lite billiga skinnjackor....

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000