HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Enkel o bra högtalarkabel (mkt bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/05/24 :  22:34:33  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Tänkte visa hur man enkelt kan göra en high-end, luft/PE- isolerad, högtalarkabel. Är det Valhalla eller senaste från NLE tänker ni?! Nej det är:



Och där föll de flesta experterna bort (OT - kom ni ihåg när Måns Herngren var hallåa och sa att Dynasty följt av Dallas skulle börja på grannkanalen - och sen var inga tittare kvar...)

Nåja- raskt vidare till nästa steg - skalkniv kan rekommenderas. Bort med PVC:n.


Osså fram med avbitaren. Dessa bitar är 60cm långa.


Skärmen vill vi inte ha med. Så lite isolering och "lull-lull" som möjligt. Att fläta kan man ju testa - jag avstod.


Tittar man riktigt nära ser vi att man får en hel del för 1,38kr/m (+ moms) på utförsäljning på Bejoken i Malmö. Arean är 0,33mm2. Svårt att pilla ihop själv...


Sedan lödar vi med 4% silver WBT-tenn.
Vad döljer sig i en RG62:a då undrar ni. Jo, koppar på stålkärna.


Vips har vi fått oss ett gäng kablar, lödade med Svalanders bananer. Efter att ha hört vad en Bullet Plug kan göra, är det min åsikt att så lite gods som möjligt är positivt. Inga feta kopparklumpar med (större?) risk för virvelströmmar o.d.
Lyssnar man med ögonen kan man förstås addera exklusiv skärmstrumpa och krympslang.


Så vad tycker jag att man inte får för pengarna...
Man får inte en kabel som glimmar eller mjukar upp de övre registren. Man kan inte använda dem som "tonkontroll". Den är inte förlåtande. Systemet innan, och högtalaren efter, måste vara "läckert" (som Dansken säger) - för man adderar ingen "läckerhet". (OT-är det rätt att översätta danskens laekker med läcker??) Äh, ni fattar

Vad man får är en dynamiskt, klar återgivning. Bra artikulation i basen (en musikalisk bas som separerar grundton/övertoner). Ett mellanregister som har "ta på"-känsla, med kropp, och befriad från hårdhet och s-ljud.
Ett övre register med mkt detaljer.

Är den bättre än xx och yy? Antagligen.
Är det världens bästa kabel?. Givetvis inte... men prova själva (kostar inte mkt) och skriv gärna en rad här och säg om jag har rätt eller fel.


mvh
deerhunt



Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/24 :  23:09:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tjusigt.
Får man fråga vart i Malmö "Bejoken" och vad det är?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Flogiston
Member

123 Posts

Posted - 2005/05/24 :  23:12:12  Show Profile  Visit Flogiston's Homepage Send Flogiston a Private Message
Jag vet inte om du har rätt eller fel.
Tycker att det ser snygga ut. Speciell om kunde ta lite krympslang som täcker mellanrumet mellan isolering och kontakt.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/05/24 :  23:16:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Läckert!

Bra recept men möjligen kunde man tänka sig att fläta ihop polerna till en kabel med lägre induktans.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/05/25 :  03:25:14  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kul projekt. Undrar om du skulle kunna kolla en sak åt mig
Jag undrar vad den maximala innerdiametern blir på skärmen du
fick över när man styr ihop den.

Ursäkta om jag inte håller mig till ämnet

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/05/25 :  07:23:42  Show Profile Send deerhunt a Private Message
vemsom: Bejoken ligger nära Jägersro. Du hittar info här:
www.bejoken.se.

Dahlberg: Om jag pressar ihop "axiellt" så att skärmen blir tätare blir innerdiametern 8-10mm. Går säkert att pressa ut någon mm till.

Om man skall krympa på slang måste man nog dra några varv eltejp e.d.

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/05/25 :  19:19:18  Show Profile Send Piggen a Private Message
Stiligt! Fast dom hade nog mått bra av en snygg strumpa :-) Iaf så hade den som tittar på dom gjort det (mått bra alltså).
Hur tror du resultatet påverkas av att ha tex 4 ledare istället för dom 8 (?) som du har?

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/05/25 :  20:50:05  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Hej Piggen

Det är 10st per "ledare", alltså 3,3mm2. Efter delningsfilterboxen kör jag 6 ledare till mellan och 4st till diskant. Detta är gjort helt "på känn" - har inte lyssnat mig fram till något speciellt..

Har testat och läst om Bertrams kabel att det är samma typ av ledare/isolering i "billigare" som dyra kabeln, bara att det är fler ledare i de dyrare. Så jag tänkte att fler måste vara bättre.

mvh

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000