HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Absorbenter.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/24 :  19:39:05  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Jag funderar på att bygga 2st absorbenter på ca 1*2m st.
Tänkte göra en trä ram som är ca 5cm djup, med någon form av baksida. fylla ramen med lämpligt material(väggisolering?), spänna en vit duk över det hela som sambon får måla nåt fint på med sina oljefärger. Jag tänkte hänga den ena på väggen bakom högtalarna, mellan dem och den andra på väggen bakom lyssnings position.
Låter detta vettigt, skulle det ge hörbara förbättringar?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/24 :  19:47:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
Av det lilla jag har förståt av inläggen här på forumet - så beror det lite på vilka frekvenser du vill dämpa. Om det är basdämpning som är målet...ja då skall absorbenten inte sättas DIREKT mot väggen utan man låter det vara ett visst mellan rum mellan absorbent och vägg.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/24 :  19:54:32  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
De kommer att hänga som tavlor från väggen.....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/24 :  20:04:08  Show Profile Send Haakan a Private Message
mja då lär den inte absorbera så mycket bas :) kanske sänka efterklanf lite dock

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/24 :  20:12:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det kommer se bra ut som stora tavlor, jag hade hoppats kunna slänga in lite välljud i projektet....sambon får ju stor duk att måla så hon blir bara glad.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/27 :  23:14:27  Show Profile Send esl a Private Message
http://www.ethanwiner.com/acoustics.html#mhf%20absorbers

bra länk..
om du dubblar tjockleken på absorbenten så dämpar den en oktav djupare
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/27 :  23:17:14  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Tack för tipset!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/28 :  00:56:34  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Gardiner

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/28 :  01:24:42  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Så du vill sy mig ett par gardiner ? =)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/05/28 01:36:33
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/28 :  10:45:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Nej, det är väll ingen studio du skall bygga.
Visst att absorbenter kommer ändra ljudet. Men vanliga möbler gör juh i princip samma saker, beroende på vad man vill dämpa.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/28 :  10:53:34  Show Profile Send Haakan a Private Message
vemsom jösses nu är du ute å cyklar, ingen möblering i världen kan göra nåt åt en peak på 15db som jag har på 40hz (vilket är väldigt vanligt i betongrum)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/28 :  11:06:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Men Haakan då. Det har ju GANSKA mycket att göra med vad du har för mått i ditt rum.
Sen är det väl ingen som har sagt något om dämpningar i db när det gäller möbler.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/28 :  11:29:34  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Haakan, Jo, självklart. Men att börja med absorbenter innan man har garniner är väll kanske fel ända. Det är så jag menar.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/05/28 :  11:35:41  Show Profile Send MatsT a Private Message
Absorbenter är sista utvägen, man kan nå väldigt långt utan dem. Att ta ned efterklangen till en rimlig nivå är absolut viktigast och det behövs inga större ingrepp för detta. Börjar man med absorbenter direkt kan man faktiskt få problem med för mycket dämpning vid högre frekvenser och basresonanserna blir mer störande!

Jag är anhängare av akustikreglering men jag vet att det är relativt svårt för den som inte har kunskapen och tycker kanske att man borde tona ned kraven på reglering lite grann. Omplacering av högtalarna kan faktiskt göra mer nytta för "vanligt folk".
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/28 :  11:36:09  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det var lite så jag menade MatsT..

Fast jag blandar nog ihop trådarna här. Mayday och rabbe66.. hur är det?..

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/05/28 11:37:10
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/28 :  12:11:40  Show Profile Send esl a Private Message
Lägg märke till att de experiment han gör (i länken ovan) handlar om de frekvenser som du inte dämpar nämnvärt med ens tre soffor.

Dela upp problemet i två delar:
1: Hur bidrar rummet pga sin geometriska utformning? Reducera dessa stående vågor!
Vill man mäta ser man naturligtvis lättast vad som händer med efterklangstiden vid de olika noderna då rummet är tomt på möbler.

2: Möblera, tjock matta mm.. och som Matst säger optimera högtalarplaceringen. Och NU kan man placera ut den dämpning/diffuering som behövs och som INTE nämnvärt kommer att påverka de fundamentala resonanserna.

Massa tunna draperier är kanske det sämsta man kan ha om rummet är odämpat för övrigt.
Har varit en hel del i ett "lyssningsrum" hos en känd elektroniktillverkare. Där finns en massa fina apparater (dyra). Jättefina draperier täcker rumets väggar men det låter mycket illa! Eftersom det inte finns något som sänker efterklangstiden under 2kHz... nån skulle aknske kalla det "överdämpat" (vilket är ett felaktigt använt uttryck av dom flesta, enligt mig).

BÖRJA med grund resonanserna i rummet, alltså de stående vågorna. Eliminera första reflexerna, och möblera naturligtvis så du trivs.

Så mitt råd mayday till dig är att göra absorbenten tjockare och gärna i en hörnplacering, och allra helst med en luftspalt bakom. OM du har en luftspalt bakom och du vill ha absorption i basen så skall utrymmet vara tätt bakom.

Gjorde en mätning för ett par veckor sedan med resonansabsorbenter där jag gjorde ett hål som jag kunde hålla för med fingret.
Mycket tydligt hörde och mätte jag upp genom att bara glipa lite med fingret på ett hål som var några mm.

Tänk att du bygger en båt!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/28 :  12:28:58  Show Profile Send Haakan a Private Message
det är ju ett av problemen med att pilla med akustiken...dvs det är inte säkert det blir bättre bara för att man kastar upp lite absorbenter...man måste ha tillgång till mätutrustning (radioshack duger men det blir inte optimalt)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/28 :  12:31:13  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Det är inte så farligt dyrt att göra själv, så man kan ju testa sig fram lite. Och som sagt även om de inte skulle ha någon positiv inverkan, så lär den ju inte vara negativ....plus att jag får ett par snygga tavlor på väggarna.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/28 :  13:23:54  Show Profile Send Haakan a Private Message
dämpning bakom högtalarna är nästan alltid positivt

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/28 :  14:52:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Mayday, även om de är billiga måste man dämpa rätt frekvenser, annars kommer det låta grått och trist.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/05/30 :  01:59:42  Show Profile Send Nygga a Private Message
Här är en länk hur du bygger den absorbent du frågar efter.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35518

Mvh Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2005/05/30 :  17:14:49  Show Profile Send aolite a Private Message
Är det bara jag som hajar till när mayday skriver att "tavlorna" skall målas, trodde att man ska kunna blåsa genom tyget? Jag läser det som att tavlorna skall målas helt.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/05/30 :  17:21:44  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Nej inte helt, utan nåt modernt. Inget heltäckande landskap utan något mönster eller figurer.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2005/05/31 :  22:09:19  Show Profile Send aolite a Private Message
Mkay, sånt kan bli riktigt snyggt. Kör hårt!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000