HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 ICE Power 250ASP volymkontroll!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

palm
Member

371 Posts

Posted - 2005/05/18 :  09:08:30  Show Profile Send palm a Private Message
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av dessa moduler, har köpt ett slutsteg från Acustic Reality som bygger på dessa
Hade tänkt att använda det till att driva mina basar med men kommer givetvis att testa det som fullreg.
Så nu till min fråga. Kan man koppla in en passiv volympotesiometer på ingången på dessa? vilket värde är att föredra? ingångsimpedansen ligger på 8kohm.
Läste på LCaudios sida angående Zappulze att man kunde göra så på den modulen, han rekomenderade 10kohm
Måste kunna ställa nivån då jag biampar
MVH Fredrik Palm

Palm

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/18 :  10:09:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tycker man tappar en hel del bas med att bara köra passivt. Gör det nu med 250A-moduler, har för visso för mig att jag har en 20kohmspot.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2005/05/18 :  10:23:28  Show Profile Send palm a Private Message
Har haft samma problem när jag kört med div passiva försteg men beror inte det på att man har massa meter kabel extra?? och att man slipper detta problem när man löder volymporten direkt i apparaten i direkt anslutning till slutsteget????
Någon som vet hur det ligger till
MVH Fredrik

Palm
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/18 :  10:26:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
jo, det borde vara en fördel. Massa metrar extra är det kanske inte heller, men det räcker.
Använder man en god volympot kanske problemet minimeras extra?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/18 :  10:54:19  Show Profile Send Haakan a Private Message
bygg en sån här bara i samma lådda vet ja

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2037&postdays=0&postorder=asc&start=180

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2005/05/18 10:54:57
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:02:21  Show Profile Send luften a Private Message
Jag tycker definitivt att du ska testa köra passivt! Har tänkt göra det själv med mina 1000asp, men det har på något sätt aldrig blivit av..

Testa först att köra passivt, låter det inte bra, så kan du bygga ett enkelt försteg senare, och får då användning av poten.

Kravet är förstås att du har en källa som orkar mata ut en tillräckligt hög signal.

//air
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:09:02  Show Profile Send Kmj a Private Message
En liten fråga ang volympot. Jag har använt en alps 20k-lin och märkt att på de volymerna jag lyssnar så behöver man inte vrida mkt. Saken är den att då den är vid dessa lägen så är det ofta en volymskillnad mellan kanalerna. Borde man inte kunna undvika detta med att ta en, säg 50-100k, och använda ett större gradintervall?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:17:49  Show Profile Send palm a Private Message
Tror ni att 10kohm är ett vättigt värde att sätta dit eller bör det vara större

Palm
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:22:50  Show Profile Send luften a Private Message
Kmj: Du bör istället använda en log potentiometer, som är mera lämpad för just volymjustering. Om man har en linjär potentiometer, så går det att med hjälp av ett shuntmotstånd att få en lite logaritmiskt liknande effekt. T.ex. i länken till Naqref´s enkla försteg, så använder han en linjär potentiomter med ett shuntmotstånd för att ge log effekt.

//air
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:57:22  Show Profile Send Kmj a Private Message
Tackar, men är det inte så att potentiometrar ofta har en större procentuell skillnad mellan "ledarna" ju mer den bottnas (motståndet ökas), så om man lyssnar på lägre volymer så är motståndet högre och då också skillnaden mellan dem. Om detta stämmer så borde väl en pot med högre motstånd göra så att man befinner sig mer i mitten, så att säga, och då har en lägre skillnad?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/05/18 :  11:59:28  Show Profile Send luften a Private Message
kmj: Jo, det stämmer att skillnaden oftast är större i "ändorna" av potentiomtern. Dock hjälper det inte att sätta en större potentiomter, eftersom den används som en spänningsdelare. Dvs, 10k / 50k / 100k så har du alltid 10% på samma ställe...

//air
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:03:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Missförstod jag det eller vad det enda man behövde göra för att få en logaritmisk effekt från sin linjära pot att sätta en resistans mellan jord och ut?

Hur väljer man värdet på denna isåfall?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:09:59  Show Profile Send luften a Private Message
vemsom: En äkta logaritmisk effekt kan man inte få, men en lite liknanden iallfall. Jag tycker mej minnas att det finns information om det i tråden på faktistkt..

Här finns oxo nån info:
--> http://sound.westhost.com/project01.htm

//air
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/18 :  12:16:39  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ratio: 6.67:1

Till min 22kOhmare borde det bli 3300Ohm

Tack Luften.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:12:38  Show Profile Send UrSv a Private Message
Testa först utan shuntmotstånd eftersom ingångsimpedansen (ibalnd ett motstånd direkt på ingången) kan agera shunt.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/18 :  14:33:24  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jo. jag kör passivt nu ett tag tills jag sparat ihop lite pengar att bygga ett försteg.
Problemet är att volymen snabbt går upp och det enda som händer mellan 10 och upp är att basen kommer.
(noll är klockan sju)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/31 :  01:34:38  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
hittade lite motstånd här hemma.
Och det blev faktiskt en förbättring. Men med så kort minne jag har så vetifasen vad. Klockan var rätt mycket nu när jag gjorde det. Vet inte vad det är som ändrats.

Förresten så kom basen när spelade in grejorna.


Vad är vinsten med en (okej inte äkta, men ändå) logaritmisk pot?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/05/31 :  06:57:31  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Vad är vinsten med en (okej inte äkta, men ändå) logaritmisk pot?
Örat registrerar ljudstyrkan logaritmiskt. Då är det en fördel om du även kan reglera effekten logaritmiskt.
Med en linjär pot. upplever du inte samma ljudökning mellan 7-8 som mellan 1-2. Alltså, det händer mycket i början när du vrider på, men nästan ingen höjning på slutet.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/05/31 06:58:08
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/05/31 :  11:53:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Märkte det :) tack skall du ha för en fin förklaring.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/31 :  21:23:11  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag har samma problem som KMJ med en 20K log alps-pot, alltså att balansen mellan kanalerna varierar mellan olika volym. Mycket störande! Dessutom så misstänker jag att det blivit värre med tiden, fast det kan lika gärna bero på att jag trixat en del med anläggningen i övrigt, så det kanske bara märks tydligare när allt annat blivit bättre. Hursomhelst så är det färdigpottat för min del, nästa köp blir en ordentlig vridomkopplare med matchade motstånd.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/01 :  00:14:24  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vid närmare eftertanke tyckte jag inte gjorde överdrivet stor skillnad :)
Inte i närheten av vad inspelningen gjorde..

Håller med dig Illy. Skall också köpa mig en ordentlig pot eller om jag någon gång i mitt liv får råd, volymtraffos

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000