Author |
Topic |
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 18:14:58
|
Jag förstår fortfarande inte varför alla tror att det ljud som finns inspelat på en cd-skiva skulle försökas återskapas neutralt när inspelningen absolut inte är neutral från början? Och varför föredrar man att det ska låta neutralt = tråkigt?
mvh Leif B |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 18:19:56
|
quote: Jag förstår fortfarande inte varför alla tror att det ljud som finns inspelat på en cd-skiva skulle försökas återskapas neutralt när inspelningen absolut inte är neutral från början? Och varför föredrar man att det ska låta neutralt = tråkigt?
Därför att all avvikelse från neutralt kommer att göra att allt som spelas låter mer likadant. Det är väl ännu tråkigare? Hur kan man förresten anse att neutral ljudåtergivning låter tråkigt om det inte går att uppnå ett perfekt neutral ljudåtergivning? Neutralt ljud låter ju ingentning i sig, det är som att höra inspelningen live.
Det handlar lite om filosofi detta. Är en eq netral tex? I sig är den inte neutral men kombinationen av en eq och ett fel kan ju ta ut varandra och göra så att resultatet blir mer neutralt än innan. Har man fel som inte går att "bota" så kanske man vill använda eq om det blir bättre. Nu går ju många fel att bota där det uppstår, tex en CD-spelare som rullar av diskanten. I stället för att välja en högtalare som hissar diskanten på ett liknande sätt så kan man välja en mer neutral CD-spelare. Då har man en bra utgångspunkt som på sikt kan närma sig målet i stället för att missa det totalt så fort man vill ändra något. |
Edited by - marens on 2005/05/26 18:28:01 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 18:25:54
|
Så en del tror, att om man har en neutral anläggning så blir ljudet neutralt ? Är det inte då skivans inspelning man efterspelar som absolut INTE är neutral från början? Hur kan man tro att utrustningen i en inspelningsstudio som har ett antal elektroniska apparater och mikrofoner alltid eftersträvar en neutral klang? Jag kan tyvärr inte köpa den inställningen. Är det inte som att tro på något, som inte finns i verkligheten?
mvh Leif B
|
Edited by - Leif B on 2005/05/26 18:27:58 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 18:29:27
|
LiefB: Vad menar du att man ska göra? Ha en anläggning för varje inspelning?
Att det är färgat på ett ställe betyder ju inte att man inte tjänar på att elliminera andra färgningar. Men den instälingen så räcker det ju med vilket ljud som helst för allt är ändå färgat redan? Om man istället strävar mot ett mål så kommer man ju lite närmre iaf. |
Edited by - marens on 2005/05/26 18:31:21 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 18:39:36
|
Jag kan köpa att man kommer en aning närmare under vissa omständigheter, men dessa är väldigt få. Nästan lika få som vid en färgad anläggning eftersom återgivningen är färgad från början. Färgad anläggning menar jag som att frekvenskurvan har manipulerats , tex att mellanregistret har en aning mer styrka. Denna förändring kan mycket väl ty sig i att man tycker sig höra betydligt mer detaljer som man ALDRIG tidigare har hört. Denna klyscha har vi hört ett antal gånger förr. Visst en bättre cd-spelare har en fördel i att kunna separera upp signalen i fler beståndsdelar och få ljudet mer detaljerat (borde bero på en snabbare klocka, bättre omvandlare eller mer påkostad elektronik överhuvud taget).
mvh Leif B |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 18:45:42
|
LeifB: Om man istället ser färgningar som förlorad information. Det går aldrig att helt återskapa information som är förlorad. Försöker man att göra detta så kommer ljudet att färgas ytterligare. Inte ens frekvenskurveavvilkelser kan man korrigera för helt, lite kanske men aldrig helt. Betänk dessutom att alla skivor som du spelar är unika i den meningen att ingen skiva har samma "färgning" som en annan. Vad kan man göra i en uppspelninganlägging förutom att göra den så neutral och informationsbevarande som möjligt? Det går ju inte att bara hitta på en massa information genom färgningar i anläggningen, det kommer aldrig att låta mer rätt utna snarare göra så att det mesta som spelas låter mer likt varandra. |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 18:58:37
|
Jag förstår vad du menar generellt. Visst, ofärgad återgivning som du förklarar den, skulle alltså vara en återgivning som återskapar cd-skivan utan att förändra innehållet. Ok, det låter lovande. Men, och ett stort sådant, är det bara detta som spelar någon roll för att du ska finna återgivningen tilltalande? Tänk om denna cd-spelare är neutral men kan inte återskapa en bra ljudbild i alla leder eller att musiken inte känns medryckande. Tycker man då fortfarande att detta är den rätta återgivningen? Det var det jag menade med neutralt=tråkigt innan.
Hur roligt är det att bara kunna spela ett fåtal skivor för de andra "låter" inte bra ?
mvh Leif B
|
Edited by - Leif B on 2005/05/26 18:59:26 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 19:04:14
|
quote: Visst en bättre cd-spelare har en fördel i att kunna separera upp signalen i fler beståndsdelar och få ljudet mer detaljerat (borde bero på en snabbare klocka, bättre omvandlare eller mer påkostad elektronik överhuvud taget).
Intressant! Vad annser ni i LTS världen, är den optimala källan en Pioneer DV668. Plockar den ur alla detaljer som finns på skivorna? eller är det så att det finns ännu bättre CD-spelare på detta område. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 19:11:19
|
LeifB: Jag har ingen erfarenhet av neutralt ljud (naturligtvis) men en sak kan jag säga och det är att jag upplever att för varje färgning man hittar och lyckas åtgärda desto fler skivor går att njuta mer av. Både mindre bra och bättre inspelningar. Man kan säga att det känns som att färgningar hindrar ljudet, minskar de så är det lättare att acceptera felen som finns kvar(tex på inspelningarna). Men nu är vi en bit från CD-spelare. |
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 19:18:05
|
quote: Finns det någon ljudskillnad på cd-spelare för 5000kr och 50 000kr? Har fått höra att det bara är skitsnack, för att liksom bara kan vara 1:or eller 0:or och inget anant
VV återgå till ovanstående ämne igen... |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 19:28:09
|
Tycker nog inte att vi är för långt ifrån cd-spelare då återgivningen alltid startar från den elektronik-källan. Jag kan då inte säga att en 50000 kr spelare är prisvärd så länge som cd-skivorna har så skiftande kvalite. Visst, sannolikheten bör öka att man ska få en bättre återgivning, läs kanske "neutralare" ljud, om man betalar mer. Men detta är väl inte alltid sant eftersom olika tillverkare av elektronik bygger med olika konstruktioner som gör att ljudet får olika typ av klang. Det verkar även som att olika konstruktörer har olika klangideal eller använder olika typer av elektronik-komponenter som då kanske färgar eller betonar olika frekvenser. Jag skulle gärna vilja ha en 50000 kr spelare. Men då får man väl byta upp sig på alla andra komponenterna i ljudkedjan för att få ut det man betalar för.
mvh Leif B
|
Edited by - Leif B on 2005/05/26 19:31:10 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 19:37:25
|
Tur man nöjer sig med bra ljud, och skiter fullkomligt i om det är neutralt eller färgat Eller om det kostar tio kr eller 100000kr...bara det lirar kanon...
Det får man nog säga efter läst denna tråd...
Ha en trevlig kväll pojkar... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 19:42:08
|
Jag är övertygad om att det är en myt att man behöver betala mycket pengar för att få en riktigt bra CD-spelare som har överlägset bättre prestanda än övriga delar av "kedjan". Och så mycket skiljer sig inte CD-spelarna emellan klangmässigt. Det är små skillnader tycker jag med få undantag, man märker att CD-spelartillverkarna är hyffsat duktiga på att sträva efter samma "mål". De största skillnaderna brukar handla om "klarheten" i ljudet och de är inte särskillt uppenbara heller. |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 19:42:23
|
mayro
Jovisst, bara man tycker om det man lyssnar och att det känns helt rätt så kan del väl aldrig vara fel, eller? Musiklyssning handlar väl om att man oftast vill fram och sätta på en platta och njuta av musiken. Men visst måste det väl vara skillnader i de olika prislägena? Jag tycker det skiljer en del mellan olika tillverkare. En del anses analytiska, tunna hårda. Medan andra fyller upp värme taktkänsla osv.
mvh Leif B
|
Edited by - Leif B on 2005/05/26 19:44:30 |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 19:44:20
|
Mayro: det är en helt ok inställning som jag också delar till viss del. Vad man däremot kan säga är att LTS har en mycket bra poäng med sin typ av testande efter ofärgade produkter. Sen om man vill ha ofärgat eller ej är upp till var och en.
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 19:47:02
|
David
Jovisst den fyller nog sin funktion. Men jag tror inte det är en typ av nirvana som man ska eftersträva för allt man är värd. Finns så mycket mer som känns så mycket viktigare i mina ögon (förlåt öron hört) sett.
mvh Leif B |
Edited by - Leif B on 2005/05/26 20:03:49 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 20:36:55
|
quote: Jag är övertygad om att det är en myt att man behöver betala mycket pengar för att få en riktigt bra CD-spelare som har överlägset bättre prestanda än övriga delar av "kedjan". Och så mycket skiljer sig inte CD-spelarna emellan klangmässigt. Det är små skillnader tycker jag med få undantag, man märker att CD-spelartillverkarna är hyffsat duktiga på att sträva efter samma "mål". De största skillnaderna brukar handla om "klarheten" i ljudet och de är inte särskillt uppenbara heller.
Har du i huvudtaget lyssnat och jämfört CD-spelare i helt olika prisklasser.........Visst låter CD-spelare i de lite lägre prisklasser bra, men i de klart högre prisklasserna så finns det maskiner som låter vansinigt bra. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 21:23:40
|
FBK: Visst har jag det. Blev inte imponerad av de dyrare apparaterna, "tyvärr" eller vad man nu ska säga. Blir inte direkt övertygad om att det är så stor skillnad mellan de flesta apparater överhuvudtaget. Man måste nog till riktiga noggranna tester och verkligen provocera fram felen för att höra någon riktig skillnad på ljudet. Skillnader som många hör helt öppet tror jag kan bero bland annat på att man inte nivåkalibrerat ordentligt.
Men jag måste erkänna att jag har inte lyssnat så mycket på cd-spelare de senaste åren mycket pga tidigare erfarenheter om att skillnaderna inte är så stora. De flesta blinda jämförelser verkar peka på detta också utom LTS då som lyckas höra skillnad mellan de flesta apparater som testas, men de är nog väldigt duktiga på att utforma kritiska tester.
Men det är min uppfattning. Den som litar blint på sina öron eller vad det nu heter får givetvis göra det. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 22:10:27
|
Okej marens. Själv så är jag mycket kritisk när jag lyssnar och pris medveten när jag väljer produkter och ibland så får jag intryck av att en del tror att jag är en stor förespråkare för HighEnd och ratar allt annat, det är långt ifrån sanningen. Men samtidigt så anser jag att "oftast" så får man vad man betalar för, men inte alltid |
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 22:19:54
|
Jag e bara så oerhört fascinerad av Edisons redogörelse för blindtest-proceduren....
Tillvägagångssättet kunde ge ett synnerligen starkt intryck av vetenskapligt akribi--man e systematisk, empirisk, kritisk etc
Det e bara det att man sedan länge inom humanvetenskaperna etablerat som "vetenskaplig sanning" att dylika metoder är illusoriska; av bl a det enkla skälet att folk t ex blir mäkta trötta av en sådan procedur...Naturligtvis kommer det att färga deras omdömen--oavsett vilka höga ambitioner de än har att förbli objektiva....
(Jämför här exv socialpsykologiska experiment som regelmässigt visar att folk byter åsikt 180 grader--även då det handlar om egna primära sinnesupplevelser som först försökspersonerna förvissat sig om--hellre än stöter sig med gruppen, om bara det sociala trycket är av påtaglig art)
En på detta forum välkänd högtalarbyggare och andra insatta personer talar därför, tror jag, om psykoakustik--de gör en skillnad mellan fenomenen som de registreras av exempelvis mät-apparatur och fenomenen sådana de "upplevs"
Här inträffar oerhörda problem, eftersom vårt sätt att kommunicera upplevelser naturligtvis sällan låter sig tolkas en-entydigt...
Just det problemet kan man då förstås lösa, ungefär som i opinionsundersökningar av gallup-typ: Man låter respondenterna inordna sina iakttagelser i ett i förväg uppställt schema.....Det e bara det att då styrs självfallet resultatet av de i förväg givna förväntningarna...i sådan hög grad att duktiga opinionsundersökare t o m kan prognosticera det med i det närmaste matematisk säkerhet
Alltså, annorlunda uttryckt, man kan gissa rätt väl hur folk kommer att rösta i kommande val på någon enstaka procent när...Men det vore korkat att härav dra slutsatsen att man vet vad de tycker om politik
Vad jag nu försökt säga kunde uppfattas felaktigt som ett försvar för den ohämmade subjektiviteten--uttryckt i den mest mångtydiga, odefinerade vokabulär man kan tänka sig...Ungefär som när sportreportrar kallar klänningar för "mörkvita", vinskribenter talar om vinets "kropp" eller olika samfund beskriver vad som menas med begreppet "synd" (å dåhar jag inte ens nämnt Hifi-skribenter)
Nej, vad jag menar är snarare att detta med att förhålla sig objektiv är svårt: Å ännu svårare om man INBILLAR sig att man är objektiv när man i själva verkat bara hittat på metoder för att besanna det man redan trodde...
Mitt förslag e att man söker lösningen i andra ändan--genom att mera systematiskt försöka undersöka vad man säger
Man kunde ju ge en definition av vad det innebär när en klipsk kille påstår att "diskanten rullar av" exv, och exakt vilka mätbara fenomen som utsagan korrelerar med...
Min gissning är att den överallt efterlysta ödmjukheten då kommer som ett brev på posten--om man e elementärt hederlig...
Som en del uttrycker saken:
Att existera är att ha ett värde på en variabel |
Zory Polen
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 22:29:33
|
to_apeiron
hmm kul inlägg får man säga.. Samt förmodligen väldig sant också...För första gången håller jag nog med någon som skriver mer "faktabetonat" samt "vetanskapligt"...
Tycker du fångar in oss alla lite till mans i ditt inlägg...
Tål att funderas på detta en gång till. Ska läsa flera ggr detta inlägg så allt förstås rätt av mig.. Men kul läsning va det...och snappade nog merparten av det...
MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 23:29:20
|
to_apeiron,
det är knappast så att man kan dra alla över samma kam, då det finns "folk" som blir mäkta trött av att höra vilka skillnader som "existerar" mellan ex. CD-spelare. Det är väl också högst accepterat inom humaniora hur lättpåverkade och lättlurad människans sinnen är, och hur belönings-samlarinstinkter stärker vårt självförtroende. Det är nog heller inte enbart "trötthet" som folk inte använder mer vetenskapliga metoder, utan också rädsla och att man vill prova men helt inte vet hur man ska gå tillväga.
Det är rätt som du säger att resultatet präglas starkt av förväntningarna, vilket har visat sig vid många undersökningar vid öppna tester.
I det folk säger kan man också, som du säger, försöka härleda till någon variabel. Dock finns det ingen sådan korrelation när man studerar det hela närmare, dels för att allt är relativt en "egen" referens, och dels pga av att förväntningarna har för stor inverkan på det man sedan upplever och förmedlar vidare. |
|
|
MONTANA
Member
534 Posts |
Posted - 2005/05/27 : 01:15:22
|
to apeiron:
Psykologi og filosofi er interessant nok, men hva med en mer praktisk tilnærming? "Psykoakustikk", "subjektive inntrykk" etc. er ikke noe nytt; det kan kanskje ha en viss betydning for den musikalske opplevelse, men jeg tør påstå at de fleste mennesker vil gjenkjenne lyder og klanger de kjenner gjennom praktisk erfaring - og nå kommer det STORE poenget - slik DE SELV oppfatter det i virkeligheten.
Som å være til stede på et stort antall konserter, gjerne klassiske konserter for å erfare i virkeligheten hvordan en rekke ulike instrumenter låter (uten forsterkning eller annen påvirkning enn romakustikken) - isolert og sammen. Deretter teste et stort antall CD-spillere - og annet audioutsyr i ulike prisklasser - og deretter danne seg et bilde av med hvilket utstyr man kan gjenoppleve de erfaringer man har gjort i virkeligheten.
De fleste vil da oppdage at en CD-spiller til kr 50000 vil bringe dem MYE nærmere virkeligheten og en "neutral" musikalsk opplevelse - enn en lavbudsjett CD-spiller. Det er med audio som med nesten alt annet som kan kjøpes for penger - det er en sammenheng mellom pris og ytelse (kvalitet). Ikke for å provosere, men: Hvorfor skulle audiokomponenter være noe unntak? På grunn av "psykoakustikk"?
Jeg sier ikke at "value for money" er et statisk begrep; det finnes unntak, dvs. rimelige produkter som har overraskende bra ytelse og dyre produkter som har overraskende dårlig ytelse, men generelt er det en sammenheng.
Selvsagt er det forskjell på innspillinger og akustikk, innspillingsutstyr etc., men det finnes utrolig mange fantastisk gode innspillinger som gir en genuin "sense" av musikalsk realisme, hvis man bare har audiokomponenter som kan formidle det.
For å si det enkelt: Sannsynligheten ("sannolikheten") for at en CD-spiller til kr 50000 er bedre enn en CD-spiller til kr 5000, er 99 %. "Bedre" er etter min definisjon mer musikalsk realistisk, mer "neutral", om man vil...
PS: Venter selv på en CD-spiller til NOK 60000...enten har jeg rett i mine synspunkter ovenfor, eller så har jeg kastet mange penger ut av vinduet...jeg velger å tro det første...jeg tror faktisk jeg VET det første...
|
HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com / www.emmlabs.com System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no |
Edited by - MONTANA on 2005/05/27 01:22:48 |
|
|
Nicke
Member
379 Posts |
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2005/05/27 : 08:51:07
|
to_aperion,
Är det riktigt om jag tolkar det du säger på följande sätt:
1. Blindtestproceduren är jobbig med följden att deltagarna blir trötta och efterhand tenderar att byta åsikt om testobjektens ljudliga egenskaper (med eller mot sina egna upplevelser av apparaten). Dvs åsikterna färgas och blir mer subjektiva allt eftersom testet fortlöper.
2. Det är bättre att ta fasta på de upplevelser som presenteras (i öppna tester av en "klipsk kille"?) och försöka från dessa undersöka apparaten prestanda genom att mätmässigt försöka härleda vad som föranledde påståendet om t.ex. en avrullad diskant.
Grundsyftet med att göra blind-/dubbelblindtest är att isolera den ljudliga prestandan hos den testade apparaten från testdeltagaren i sig. Dvs man plockar bort testdeltagarnas förväntningar på utfallet (placeboeffekten om man så vill) "ur ekvationen" för att tydliggöra den egenskap man vill testa (kanske hur en CD-spelare låter jämfört med en referens-DAC). Att testdeltagarna kommunicerar sina upplevelser är ju snarast en fördel då fler därefter kan "lära sig" identifiera testobjektet. Det är ju liksom ingen risk att någon ska låtsas höra en färgning eftersom man då måste lära sig gissa rätt 9/10 också...
Ett utfall från ett blint lyssningstest som ska utreda skillnader mellan en CD-spelare och en DAC, kan bara vara "JA, det finns en sillnad", eller "NEJ, vi lyckades i den här testen inte skilja testobjekten åt ljudmässigt". Det räcker f.ö. att endast en testdeltagare lyckas pricka in med statiskt säkerhet en skillnad för att det ska vara skillnad, oavsett om de övriga fem inte lyckades finna skillnaden. Skulle man lyckas finna denna skillnad kan det *sedan* vara intressant att beskriva skillnaden i mer subjektiva termer (mattare diskant, begränsad djupbas t.ex.),
Vid öppna tester kommer *alltid* resultatet färgas kraftigt av förväntningar hos testdeltagarna och, i förekommande fall påverkan från testledaren (exemplevis en demare i en hifi-butik). Det spelar ingen roll att man säger sig vara objektiv och sann i sina uttalanden. Placebo-effekten är inget man kan knäppa av och på efter egen vilja, och testen blir en kombination av den ljudliga prestandan hos den testade apparaten och testdeltagarens (omdevetna?) förväntningar på utfallet. I många fall har det visat sig att testdeltagarens förväntningar på utfallet "tar över" och ljudmässiga egenskaper presenteras som inte överhuvudtaget har något med verkigheten (dvs det ljud som når våra örom s.a.s. före hjärnans tolkning) att göra.
Den uppenbara risken med att förlita sig på resultat från helt öppna tester är att jaga icke-fenomen. Skillnader mellan CD-spelare som är i magnituden av att byta lyssningsrum och skillnader mellan kablar beroende på i vilken gruva kopparen är hämtad, tar bara fokus från det som verkligen har stor inverkan på återgivningen. I vissa fall har man endast sagt sig byta en utrustning och ändå kommer testdeltagarna med rapporter om stora ljudliga skillnader. Hur ska man då förhålla sig till utsagorna, och hur säkert är då rapporterna om *när* man byter apparat!?
Något om CD-spelare också kanske =0). Neutralitet är för mig en ren kvalitetsegenskap hos en återgivningsapparat. En apparat som har till (enda) uppgift att förmedla eller förstärka en elektrisk signal karakteriseras av hur bra den lyckas med detta utan att lägga till eller dra ifrån något. En CD-spelare som lämnar ett egenbidrag till musiken är en apparat som avviker från det optimala.
Man ska, i mitt tycke, skilja på tre kategorier; musiken/inspelningen, elektriska lagrare/återgivare/förstärkare samt högtalare/rum. Musiken & inspelningen har inget med HiFi att göra överhuvudtaget utan är förmål för artistens skapande och skivbolagens tycke & smak. Det är förvisso tråkigt att inspelningarna i dagens läge är så förb* usla att en vaxfonograf borde räcka som lagringsmedium, men det är en helt annan fråga skiljd fundamentalt från HiFi-gebitet.
Apparaterna som sedan har till uppgift att endast förmedla en elektrisk signal ska i idealfallet vara så elektriskt bra att de släpper igenom musiksignalen utan att lägga till eller dra ifrån något, Och det är min uppfattning att dessa apparater faktiskt löser sin uppgift i den övervägande majoriteten av falln. Dvs den ljudliga påverkan från CD-spelare, förstärkare, kablar m.m. är väldigt mycket mindre än vad många audiofiler nog tycker är roligt...
Lyssnarens personiga tycke & smak kan komma till utryck vid val av högtalare och den psykoakustiska anpassningen av lyssningsrummet. Självfallet finns kvalitetsparametrar även här (t.ex. förhållade direktljud/enegrikurva, frekvensgång, distorion, efterklang, bekämpning av resonanspucklar m.m.) men här kan man egentligen inte ha åsikter om vilken högtalare någon föredrar eller vilket rum lyssnaren väljer att avnjuta sin musik i.
Långt vart det, men i bland känner man för att skriva av sig lite också...
|
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
Topic |
|