HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudskillnad på cd-spelare för.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 19

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2005/05/27 :  10:59:37  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
More: du frågade om det fanns skillnad mellan två cd spelare vid olika prisklasser.
Jag har en Njoe Tjoeb som kostade ca 8 500:- och en Sony SCD 777 ES som kostade ca fyra ggr mer.

Det är stor skillnad mellan dem: det som Sony presterar mer är:
- Större ljudbild
- Bättre djup
- Bättre instrumentplacering
- Mindre men mycket mer definerad bas

Mvh,

Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2005/05/27 :  11:05:08  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
...glömde att skriva att angående upplösningen är det också stor skillnad till Sonys fördel.

/Andreas

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/27 :  11:10:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jo, visst finns det stora förbättringar att hämta med en bättre cd-spelare (behöver ej betyda dyrare men gör det ofta), det har jag hört med egna öron åtskilliga gånger. Det kommer alltid finnas de som vill spara in pengar och intala sig att de inte hör skillnader. Detta IMHO.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/27 11:10:30
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/05/28 :  00:36:42  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Jag har inga större invändningar mot Conans (Barbarens?) tolkningar av vad jag skrev ovan.

Betr 1) kan man säga, tror jag, att det e teoretiskt välgrundat att anta att det generellt förhåller sig så. Omdömen/utsagor (som alltså e sanna eller falska) grundade på rena sinnesförnimmelser tenderar att regelmässigt vara problematiska just därför. (Redan Sokrates framhåller att vinet smakar honom surt när han e på dåligt humör men sött då han e på gott.) Det betyder inte att man inte kan försöka minska effekten av sådana osäkerheter genom att förenkla undersökningsproceduren så långt det går, men det torde vara fråga om en felkälla som hur mycket den än förminskas aldrig kan elimineras.

Det där med att jaga fenomen som inte finns (2)--hur vet man det? Det e just det som e vitsen med ordet ´fenomen´--att det är ett något just för att det framträder för någon. (Det som inte har denna egenskap finns inte, kan inte åsättas ett värde på någon variabel.)

Å andra sidan e det problematiskt att från ´upplevd kvalitet´ göra existensantaganden. Det e ofta oartigt att framhålla, men flygande tefat finns icke, om dom finns, för att någon säger att han upplever att de finns. (Ett skäl så gott som något att investera i mätinstrument.)

Det framgår att Conan och Edison har erfarenhet av sådana här blindtester. Jag menar uppriktigt inget nedvärderande om jag hellre liknar verksamheten vid blindbock--det e kul, man får känna på varandra mer än annars där i mörkret, och man får artikulera sina upplevelser.

´Placebo´ är ett knepigt ord som inte alltid används korrekt. Man kanske bör lägga märke till att det som ett läkemedel under prövning har att överträffa gentemot kontrollgruppen e just det faktiska, objektivt konstaterbara tillfrisknande som följer på vänligt bemötande, uppmärksamhet och sockerpiller i kombination.

(En grupp likasinnade tokstollar som sätter sig i grupp efter oerhörda sociala, personliga och ekonomiska uppoffringar för att rålyssna på en CD-spelare, i stället för att spela luftgitarr framför spegeln, kan nog förväntas lyssna mera koncentrerat än folk i gemen och dessutom artikulera sina iakttagelser med större precision och mera kärlek.)

Sen e det väl ungefär som det där med Gud. En klipsk ateist, som vill förneka en viss av andra upplevd kvalitet, möter ungefär samma intellektuella svårigheter som den som utifrån ett subjektivt förnummet värde vill hävda den objektiva existensen av ett objekt som kan TILLMÄTAS DETTA VÄRDE. (Jag använder här ´värde´, ´kvalitet´ som synonyma med ´egenskap´.)

Relationen ´värde´ och ´salupris´ är inte en-entydig eller linjär. Dessutom e skosnören och tandpetare inte bara ´värdefulla´ (ehuru billiga). I någon viss mening som inte gäller för en BMW Z4 cabriolet är de så att säga ´omistliga´ eller ´oundgängliga´ skulle många säga.

Kanske kräver artigheten (eller ödmjukheten) av oss att vi skall ge fan i att klanka på andras voodoo-sporter! Vi talar inte längre illa om infödingar som ägnar sig åt trolldom (med olika grad av expertis), så varför inte respektera proto-kommunisten som går DEN RÖDA GRYNINGEN tillmötes via sina högtalarkablar, eller LJUDERÖVRAREN som når det absoluta tillståndet när han inte snubblar över sina....

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2005/05/28 00:45:46
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/05/28 :  11:44:42  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har lyssnat på Figges Audio Aero Capitol mk11 och vad som var ganska tydligt var att vissa skivor lät ungefär som hemma hos mig (har en Marantz CD17 mk11 Signature). Men när skivorna var (vilket jag först förstod när jag lyssnat) av högre kvalité/mer info osv blev skillnaden mycket större, framförallt med klassisk musik. Så tänk på att det gäller att använda "rätt" skivor när man jämför...
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/28 :  14:11:28  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
quote:
Så tänk på att det gäller att använda "rätt" skivor när man jämför...

Den erfarenheten delar jag... Med vissa fina akustiska inspelningar blir skillnaden dramatisk med en bättre CD-spelare.

Musiclover!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/05/28 :  14:52:56  Show Profile Send Leif B a Private Message
Då undrar jag som ett brev på posten;
Är det värt pengarna när bara ett fåtal skivor gör någon skillnad?

mvh Leif B
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/28 :  15:09:28  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Om man gillar den typen av inspelningar så handlar det ju inte om ett fåtal...men det beror ju iof på hur mycket skivor man köper

Musiclover!
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/05/28 :  15:17:04  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag gillar i huvudsak pop och rock. Varken jazz eller klassiskt är intressant för min del.

mvh Leif B
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/28 :  15:23:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tycker skillnaderna på ljudet mellan cd-spelare av olika digniteter finns där på alla skivor, även pop och rockskivor. Sen kanske skillnaderna är större vid bra inspelningar, det har jag inte jämfört. Men de skivor jag hört på när jag jämfört har inte varit audiofila utan helt vanliga rock- och hårdrockskivor.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/28 :  15:45:15  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
quote:
Jag gillar i huvudsak pop och rock. Varken jazz eller klassiskt är intressant för min del.

Å jag lyssnar mycket på jazz, akustisk gitarr och framförallt kvinnliga vokalister

Musiclover!
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2005/05/28 :  15:58:00  Show Profile Send vincent a Private Message
Ärlighetens namn så är skillnaderna inte så stora, tycker inte jag. Inte så stora så en pris skillnad på 45000kr kan motiveras, men den är större än om man jämför två högtalarkablar med lika stora prisskillnader. Då kan man säga att sillnaden är stor. Men i hifi samanhang så snackar man mest nyanser tycker jag och det verkar folk vara beredda att betala vad som helst för.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/28 :  16:37:51  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag förstår att man inte vill betala extra för en CD-spelare om budgeten är begränsad men om man har lite "extra" pengar att spendera så kan en ny CD vara ett alternativ dvs om man redan har bra förstärkare+högtalare samt fixat till rummet lite. Kablar kommer i sista hand för mig...

Edit: vinös stavning

Musiclover!

Edited by - Lt Andersson on 2005/05/28 16:39:19
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/28 :  16:45:19  Show Profile Send matte76 a Private Message
Skillnaderna är relativt stora om än inte lika stora som mellan högtalare, olika rums akustik och mellan förstärkare av olika klass. Skit in blir skit ut.

Edited by - matte76 on 2005/05/28 16:50:15
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/05/28 :  17:01:53  Show Profile Send marens a Private Message
håller med vincent, att folk verkar vilja betala massor för små nyansskillnader som inte ens behöver vara bättre eller sämre.
Det är ju inte så konstigt egentligen. Man får nog betala rätt mycket pengar ifall man vill ha fönster färdiga med en aning rosa ton i tex.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/28 :  17:08:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vissa hör nyansskillnader tydligen, vilket inte jag gjort när jag jämfört. Men det beror väl på hur man definierar nyanser. Desto bättre spelare desto mindre blir skillnaderna dock, dvs skillnaden är generellt större mellan en spelare för 15k och en för 5k än mellan en för 30k och en för 40k tex.

Håller däremot med Vincent om att så stora prisskillnader som 45k inte kan motiveras. Däremot köper jag gärna en spelare för 20k om jag lyssnat mig till att den ger så mycket bättre ljud än den för 5k att det motiverar att lägga 15k emellan. Min Primare CD31 tex var så klart mycket bättre än lillebror CD21 för 9900 att prisskillnaden enligt mina öron är motiverad.

Edited by - matte76 on 2005/05/28 17:11:53
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/05/28 :  18:00:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är ju lite så att de sista promillena kostar mer är de första 90%...

Sen är det ju upp till var och en att motivera om man behöver de promillena.
Min åsikt är nog att ALLT som kan knuffa ljudupplevelsen mer åt de "100%" är motiverat. Inte till allas plånbok - men det är ju en annan sak.

Sen kommer det ju alltid finnas de som tillverkar och säljer till de mer köpstarka. Till var och en efter en och vars plånbok, ungefär. Sån är marknaden. Är det dyrare är det i regel alltid "något" som är bättre. Fast, som vanligt, ingen regel utan undantag.

M
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/05/28 :  18:03:52  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jag har aldrig riktigt köpt "skit in - skit ut"-teorin, eftersom "min tro" bygger på att det är svårare att göra en bra högtalare än att göra en bra cd-spelare.

/wingring

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/28 :  18:06:15  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Om det är dyrt eller inte är ju upp till mig att avgöra men det kostar ju inte mer att köpa en bra CD-spelar än vad det kostar att byta sin volvokombi (eller liknande) varje år.

Musiclover!
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/05/28 :  18:52:03  Show Profile Send niklas a Private Message
Har diskussionerna börjat om?

Om man i de senaste inläggen byter ut "dyrare spelare" mot "spelare med högre prestanda" så håller jag med. Annars inte. En spelare för 50.000:- är inte per automatik en bättre återgivare än en för 5000:-. Därför blir dessa generaliseringar en aning...värdelösa?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/28 :  19:19:43  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
quote:
En spelare för 50.000:- är inte per automatik en bättre återgivare än en för 5000:-. Därför blir dessa generaliseringar en aning...värdelösa?

Nej det är den ju inte eftersom världens bästa återgivare kostar runt sju lök men rent subjektivt så tror jag att alla spelare för 50' är bättre

Musiclover!
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2005/05/28 :  19:54:42  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
Nej det är den ju inte eftersom världens bästa återgivare kostar runt sju lök men rent subjektivt så tror jag att alla spelare för 50' är bättre

Då kan du få köpa min gamla bärbara cd för 50k om du vill...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2005/05/28 :  20:29:39  Show Profile Send Leif B a Private Message
Nja, jag är tyvärr tvungen att ligga i det billigare segmentet och missar helt säkert mycket av detaljerna och kanske glädjen. Men jag är rätt nöjd ändå. Jag spelar ofta musik och njuter trots det.
Dem flesta hamnar i uppgraderingssörjan där man aldrig blir nöjd.
Har man ett intresse så är det nog svårt att bara ge upp och bara njuta av musiken. Beror nog mycket på beroendet, och den kortvariga gädjen, av att köpa nytt. Ingen fel i det, sånt håller Sverige och Världen igång.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/05/28 20:32:45
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/05/29 :  11:29:23  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag tänker inte lägga mig i den här debatten men det är en sak jag vill påpeka:

"Neutralt ljud" och "Neutral återgivning" är två helt skilda begrepp. Jag tycker mig se en sammanblandning av dessa i denna tråd.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/29 :  13:39:21  Show Profile Send mayro a Private Message
Ok.. då kommer en brandfackla här...

För att ens KUNNA skilja ut saker som skiljer så måste anläggningen kunna spela det också...

Så att jämföra blir helfel som här görs av många.. Ofta skiljer det mycket just i basen på spelaren för billiga pengar tex.. Detta med 20 Hz ni vet.... Där kan skillnaderna blir så stora så man ramlar av "stolen" rent av... Den spelaren som "lät" snudd lika i en sämmre anläggning blir helt plötsligt rena "skiten" snudd på.......

Och med upplösningen som en högpresterande anläggning har så kan upplösningen man tycker finns där visa sig bli rena rama diskantfällan där allt bara gapar o skriker.....

Att jämföra saker via en anläggning a kan bli super.. Det är via tex en stativare där man får helt andra effekter än sedan det man uppnår med den fullrange man provar på....

Därmed inte sagt att den som lät "skit" inte kan vara ok att använda i det mindre systemet där man ALDRIG en KAN höra skillnaderna..

Men den person som har råd köper inte för priset oftast.. Han köper bara den han/hon vill ha och skiter fulltändigt om prisjakt.nåt säger den går att köpa i kina med "nästan" samm prestanda.. Den personen betalar dom extra 65000kr för att slippa höra "nästan" samma sak....

Tror vi ofta bedömmer med plånboken och inte med hörandet eftersom dom flesta av oss inte ens har grejorna som "gör skillanden" stor....

Men så tycker o tänker jag... Och jag är förbannat glad dom finns som köper allt dyrt nytt dyrt så det sedan säljs beg billigare till mig tex.....annars hade jag aldrig idag haft råd med "bra ljud".. Bara "mycket ljud"...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 19 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000