HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudskillnad på cd-spelare för.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 19

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/05/29 :  14:28:27  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Därmed inte sagt att den som lät "skit" inte kan vara ok att använda i det mindre systemet där man ALDRIG en KAN höra skillnaderna..

Mayro>
Får jag fråga vilken sort system du syftar på när du säger "mindre"?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/05/29 :  16:57:34  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ärligt.. jag har sällan hört ngt som låter skit, iaf om vi talar om vanlig rekorderlig hifi. Däremot har jag hört uppställningar, rum, inställningar mm som gjort att mina öron gråtit, mina armborst rest sig samt att hela min kropp instinktivt velat fly därifrån.
Men sen tycker jag att de flesta billigare grejjerna låter mer likt de andra märkena i samma prisklass. Alltså mindre variation mellan märken, mindre egen karaktär. Vidare ska vi hålla oss strikt till just CDspelare, vilket ämnet gäller, tycker jag att skillnaderna är tydliga i högre prisklasser. Ngt som också påpekats förut är att viss musik helt enkelt inte innehåller mer info än det som avslöjats med en sämre spelare, sant men ändå inte, en bra spelare kan gräva fram musiken essens ur lite dassiga inspelningar av äldre modell bättre än sämmre, enl mig =billiga.
Detta är mina åsikter, jag har fler, men tänker inte ödsla tid på att försöka övertyga dom som inte vill bli övertygade.
Jag tycker att min hobby får "kosta" lite, hur kul vore det om allt vore överkommligt direkt, det finns två approach-möjligheter. Man slutar bry sig och tycker billigt är lika bra, det är faktiskt inga jätte-skillnader, det tycker inte jag heller, eller så tycker man om genomarbetade, lite lyxiga grejjer som får kosta lite, so what!
Är det rimliga priskillnader? Med tanke på förbättring/krona, nej igentligen inte. Men för mig har det inte med logik att göra, det är förutom musikintrsse en åtrå till snygga väljudande maskiner(sjukt!). Ingen kan övertyga mig om det ena eller andra, frågeställningen är för mig helt oitressant, priset är i sig inte en faktor( nu ljuger jag för mig själv, kanske, jag skulle nog inte vilja ha min krell om den kostade 3000 spänn).
OK priset är en del av habegäret, det är inte en produkt för vem som helst, det ska kosta lite. Bilar brukar ju jämföras, vissa hatar jämförelsen men den är ändå relevant.
En bil tar dig från A till B, stereon återger musik. Så långt är alla med. En bil för 250000kr fungerar fint, men för det dubbla får du en med mer lyxkänsla, kanke lite mer effekt (inte säkert), behagligare färd från A till B? Enl vissa, men andra ser inte kostnaden som rimlig.
Mao man kan inte mäta en känsla, lyx måste kosta annars är det inte lyx. Lite funderingar mer filosofiska än objektiva fakta.
Ljudskillnad?-Ja.
Uplevelseskillnad?-JAA!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/05/29 :  20:48:14  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Vidare ska vi hålla oss strikt till just CDspelare, vilket ämnet gäller, tycker jag att skillnaderna är tydliga i högre prisklasser

Det är det som är så absurt. De värsta färgningarna verkar man inte alltför sällan få betala 50kkr för medan en icke hörbart färgande cdspelare eller dvd kan kosta långt under 10kkr. Detta rubbar givetvis föreställningsvärlden hos somliga audiofiler, men gör det inte mindre sant för det.

Vore intressant att veta hur många som brukar nivåkalibrera och kombinera öppen lyssning med blind när de testar cd/dvd-spelare.
Gör man det elimineras åtminstone ett par väsentliga felkällor och de flesta lyssnare brukar uppleva att skillnaderna mellan cd/dvd-spelare ofta brukar vara försvinnande liten.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/05/29 :  20:52:50  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Vore intressant att veta hur många som brukar nivåkalibrera och kombinera öppen lyssning med blind när de testar cd/dvd-spelare.
Gör man det elimineras åtminstone ett par väsentliga felkällor och de flesta lyssnare brukar uppleva att skillnaderna mellan cd/dvd-spelare ofta brukar vara försvinnande liten.

Hifirocker>
Det var intressant att höra. Har du några länkar att visa upp på dylika testresultat?

kabelskitsnackare

Edited by - sampix on 2005/05/29 20:53:18
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/29 :  21:03:10  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det som vissa uppfattar som ljudförbättringar uppfattar vissa tydligen som färgningar, ett negativt laddat ord. Märkligt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/05/29 :  21:22:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
matte, hur man tolkar färgningar är upp till var och en. Förstår inte varför det nödvändigtvis ska vara ett negativt laddat ord?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/29 :  21:35:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tycker det framställs så på forumet. I min värld är ofärgat det att eftersträva, så det låter så naturligt som möjligt?

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:17:50  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Vidare ska vi hålla oss strikt till just CDspelare, vilket ämnet gäller, tycker jag att skillnaderna är tydliga i högre prisklasser

Det här är ju ganska intressant, och något som jag delvis kan hålla med om.
Låt oss säga att vi har fem stycken förstklassiga spelare i 5-7000:- klassen. Säg att vi testar dom mot varandra, hur stora är skillnaderna? Om man sen gör om testet fast med fem stycken spelare i 50000:- klassen. I vilken "klass" tycker vi att det skiljer mest mellan dom olika spelarna? Förutsatt att anläggningen är den samma. Jag skulle nog sätta en peng på 50000:- klassen, trots att det borde vara tvärt om. Ju dyrare, desto bättre, mer naturtrogenhet, mer Hi-Fi, mer ofärgat = mer likriktat ljud, "sound". I ärlighetens namn borde skillnaderna bli mindre och mindre desto dyrare/kompromisslösa apparaterna blir eller?
/Jonas

Edited by - Jonas Nilsson on 2005/05/29 22:19:28
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:26:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
När det sägs något om att en spelare ska vara ofärgande här på forumet kommer 10 pers direkt och säger att allt som påståtts vara ofärgande låter livlöst, blekt och tråkigt. Min slutsats av det blir att de flesta här inte ser färgningar som något negativt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:32:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Min slutsats av det blir att de flesta här inte ser färgningar som något negativt

Håller inte med, alla trådar jag läst där ordet färgning funnits med har det haft en negativ innebörd/laddning.

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:37:24  Show Profile Send Ayn a Private Message
Okej, men om vi säger att vi har två spelare, spelare A och B. Generella åsikten är att olika spelare har olika karaktärer, och att de behöver matchas in rätt i ett system för att det ska bli bra. Om nu spelare A och B låter olika, då måste det ju bero på att ljudet i åtminstone ena har förändrats jämfört med den andra spelaren, eller hur? Det är en färgning!

Alternativt, ska vi komma överens om något annat ord som innebär samma sak men som inte vissa uppfattar har en negativ klang? Då skulle vi komma bra mycket längre i såna här diskussioner, för när folk inte kan erkänna att deras prylar är färgande för att de tycker det låter "negativt" kör man fast direkt.

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:52:29  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Alla mina grejer färgar ljudet. Värst är högtalarna, dom färgar något fruktansvärt mycket
/Jonas
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/05/29 :  23:25:34  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Hifirocker>
Det var intressant att höra. Har du några länkar att visa upp på dylika testresultat?

Sampix:

En intressant länk:
http://www.carlssonplanet.com/ShowArticle.asp?id=26

(ingen doktorsavhandling direkt men länken innehåller kommentarer från en som gjort seriösa och korrekt utförda lyssningstester).

Läs LTS tester av cd/dvd-spelare igenom åren (rekommenderas).
Titta på mätningar i stereophile som kuriosa.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/30 :  01:20:53  Show Profile Send Baltazar a Private Message
quote:
I ärlighetens namn borde skillnaderna bli mindre och mindre desto dyrare/kompromisslösa apparaterna blir eller?

Skrev exakt samma sak ett gäng sidor tillbaka. De allra dyraste spelarna både låta i princip i identiskt eftersom dom, med sitt pris, torde återge programmaterialet i det närmaste perfekt. Jag kan iofs ha missförstått något...

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/30 :  01:21:57  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mayro>
Får jag fråga vilken sort system du syftar på när du säger "mindre"?

Jag menar exakt som jag säger .. Mindre... typ små stativare .."små" till "medelstora" golvare osv.. Där finns ofta inte en chans att upptäcka skillnaderna neröver i basen.. I alla fall inte lika kristallklart som man gör på ett riktigt fullrangesystem...

I mindre system hörs inte skillnaden lika tydligt... Och detta medför nog att man till mans "inte kan höra dessa skillnader" helt enkelt som ändå finns där...och därmed sen tycker en 5000kr kan lira som en betydande bättre spelare....

sedan detta med priset är ju som någon skrev rätt fel sätt att bedömma.. För som han skrev så KAN ju faktiskt en billigare låta väldigt rätt beroende på systemets machning osv...

Men Sampix.. Mindre betyder INTE dåligt.. Endast just det som skrevs.. Mindre system..inget annat..

Jag har numera hört små stativare produsera klart ok välljud för sin storlek...Men sedan är det milsvidd skillnad mellan dessa småttingar och stora system anser jag i alla fall.. Och till små högtalare räknar jag typ burkar i höjd typ 100-120cm höjd trevägare.. med en 8" eller dyligt..Ja en vanlig högis som dom ofta ser ut generellt sett...

Märk väl nu jag enbart säger detta HÖGST generellt...Men så vet du vad i mina ögon är "små" högtalare..

Men jag hoppas du frågade som du gör av annat skäl än ev tjafs..

Men tråden handlar om cd.. Och skillnader osv.. Och där betyder ofta just systemens kapasitet stora skillnader. Och en riktig fullrange har betyligt lättare att skilja "agnarna ifrån vetet". I alla fall dom ggr jag hört genom sådana system...

Men alla får ju ha sina åsikter självklart.. Mina "sanningar" är ju mina..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/05/30 :  02:54:38  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Men Sampix.. Mindre betyder INTE dåligt.. Endast just det som skrevs.. Mindre system..inget annat..

Jag har numera hört små stativare produsera klart ok välljud för sin storlek...Men sedan är det milsvidd skillnad mellan dessa småttingar och stora system anser jag i alla fall.. Och till små högtalare räknar jag typ burkar i höjd typ 100-120cm höjd trevägare.. med en 8" eller dyligt..Ja en vanlig högis som dom ofta ser ut generellt sett...

Märk väl nu jag enbart säger detta HÖGST generellt...Men så vet du vad i mina ögon är "små" högtalare..

Men jag hoppas du frågade som du gör av annat skäl än ev tjafs..

Mayro>
Jag undrade bara vad du menade med det du skrev. Men nu förklarade du att det just var skillnader i främst basområdet, och då är jag helt med på det. Inget tjafs

edit:stavfel

kabelskitsnackare

Edited by - sampix on 2005/05/30 03:19:58
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/05/30 :  02:56:44  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
(ingen doktorsavhandling direkt men länken innehåller kommentarer från en som gjort seriösa och korrekt utförda lyssningstester).

Läs LTS tester av cd/dvd-spelare igenom åren (rekommenderas).
Titta på mätningar i stereophile som kuriosa.

Hifirocker>
Nåja, Stereophile läser jag redan

Finns det förresten några dokumenterade blindtester, förutom LTS då?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/30 :  04:56:42  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
sampix: Att i princip inga hifi-medier testar produkter, med vilje, utan att veta vad som liras tycker jag talar sitt tydliga språk.

Vem som helst hajjar väl varför hifipress inte gör blinda tester.

Tänk om HiFi+ skulle gå ut & säga (och då gå emot 99% av alla andra tidningar) nätkablar är en bluff.

Skulle förmodligen öka upplagan.

Edited by - m_persson79 on 2005/05/30 05:05:26
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/05/30 :  07:40:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hela diskussionen här är löjlig. "vet vad man lyssnar till" ja det är klart man vet, det är hela produkten man vill ha inte bara ljudet från den. Man kanske påverkas av en apparats yttre, och detta gör att man lyssnar på ett annorlunda sätt skulle detta då vara sämre?
De flesta Cdmätningar ser relativt lika ut, ok brusfiltreringen brukar vara det som skiljer mest, de flesta har en sign/bruskurva som ser prydlig ut upp till 90-110db, frekvens kurvan brukar skilja sig någon tiondels db, ibland avrullad i toppen ibland kraftigt ner sedan upp (pioneer legato link mfl). Mao är det något annat som låter än det som låter sig mätas.
Visst är det ett problem att CDspelare har olika utnivå, när man vill prova lite, men jag tycker ändå att det går att skruva upp eller ner volymen och få en klar bild över hur en spelare låter.

Vadå färgat? Är bättre micro/makrodynamik, luftigare ljud, precisare ljudbild, mer oansträngdhet mm "färgat" ljud?

Detta kan ju ältas i evighet då alla har en klar blid över vad som är rätt och fel, alla har dessutom rätt i sin "lilla värld".
Låt det vara med det.

Hur kan man mäta en upplevelse, är det en relevant metod? Kan man inte lita på sina sinnen och sin gutfeeling utan endast gå på verifierade mätdata? Detta är ingen vetenskap, vi sysslar med upplevelser.

Alla grejer ska dessutom fungera ihop, jämför med färger. Helt neutralt vit färg dvs alla färger på en gång kan upplevas som helt andra färger beronde på omgivningen. En bruten vit kan däremot upplevas som vitare än vit när den ska fungera i en viss miljö med andra accenter.
Ofärgat ljud lika med svart dvs avsaknad av samtliga färger?
Ofärgat är mao löjligt då det skulle inneböra avsaknad av ljud, skulle vi kunna säga neutralt istället.
Det finns hur många vita nyanser som helst och jag tror inte många av oss skulle välja den neutralt vita som just vit, och än mindre använda den i vår hemmiljö. Jag tror alla produkter "färgar" ljudet, alla komponenter likaså. Rummet färgar mest, därför fungerar olika cdspelare nog olika bra tillsammans med andra produkter och rum.
Färgat eller icke, aldrig ofärgat=svart dvs avsaknad av ljud.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/05/30 :  08:56:06  Show Profile Send David A a Private Message
Mayro:

Tycker att du drar för stora slutsatser med högtalarstorleken igen.
Nu är jag visserligen inte heller någon större fan av enbart stativare eller mindre golvare. Men faktum är att det finns bra många burkar på marknaden i dag som är bestyckade med just 8" och en låda som är ca 120cm hög som gott och väl når neråt 20hz, dvs tom djupare än dina stora Infinity i vissa fall. I avseende att bedöma djupbas borde dessa då räcka till gott och väl sålänge inte ljudnivåerna blir alltför höga.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/30 :  09:34:25  Show Profile Send Blue a Private Message
David A: Japp. och att dessutom kalla golvare kring 120 cms höjd för SMÅ är helt bisarrt i hifisammanhang (för det är väl inte PA-sammanhang som diskuteras här?).

En "liten" högtalare brukar man nog kalla en stativare i stil med B&W 601 eller mindre. Sedan är golvarna "nuförtiden" mycket sällan bestyckade med just EN 8, betydligt oftare är det två 6,5or, men dessa högtalare brukar kunna gå hyfsat lågt dom också (iofs kring 120 cm höjd börjar det väl bli vanligare med 2X8 istället, det skulle jag vilja kalla "stora" högtalare).

Att man inte skulle kunna höra skillnad mellan cd-spelare genom stativare? Nja... möjligvtis inte i den extremaste djupbasen (eftersom den inte finns) men i övrigt kan man ju höra precis lika mycket/lite skillnad här som med golvare. Det är ju inte storleken som avgör utan hur pass avslöjande dom är.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/05/30 :  10:25:22  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Mina "små golvare" med sina puttinuttiga 8:or har rätt bra output ner emot 20hz och klarar väl strax under 120db max SPL

Edited by - Baltazar on 2005/05/30 10:26:27
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/30 :  11:35:14  Show Profile Send mayro a Private Message

njaa. Mitt hem står alltid öppet för mina hifivänner.. Så det är bara att ställa in dyliga burkar i mitt stereorum så kan vi ju se hur det går...

Lovar att det sitter några med stora flin just nu o läser... Några har ju redan varit här på en dylig jämförelse ju

Men som alltid då jag säger saker så står jag för det jag säger... och skulle jag ha fel så har nog dom flesta sett jag också står för detta utan att blinka... Det har redan jag fått gjort angående stativare då wolfgangs små M100 ifrån phonar lirade här...Dom kan rocka....vilket man ju fick erkänna ju

Men jämföra med sakerna i mitt rum blir en lustiger sak kan jag lova... Men kom förbi så har vi en träff med dylig liten "tävlan"....Samtidigt får vi ju träffas personligen så upptäcker vi nog lite till mans att vi inte är såååå otrevliga som man kan tro....

Välkommna när som helst....

Men tråden handlar om CD.. Så förlåt OT....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/30 :  11:49:06  Show Profile Send Blue a Private Message
mayro, din gamle lirare : )

Jag säger ju INTE att en stativare LÅTER som en feting till golvare som din. Jag är den första att skriva under på att fysikens lagar inte kan upphävas och att det är fysiskt omöjligt att få ut ett lika kraftfullt och djupgående ljud ur ett par 25cm-boxar som från ett par 2 meter höga monster med dubbla 12or eller vad det nu kan vara.

MEN... tråden handlar om cd-spelare som sagt, och jag ville bara poängtera att JO, man kan höra skillnader mellan cd-spelare även vid lyssning genom stativare. Just i DET avseendet är inte storleken på högtalarna särskilt avgörande.

Hänger du med mig nu?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/05/30 :  11:53:29  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Finns det förresten några dokumenterade blindtester, förutom LTS då?

Det borde det ju rimligen finnas. Vet att jag sett länkar på diverse hifi-forum till utländska blindtester (minns tyvärr dock ej var).

Sök på nätet, någonstans i bruset borde det gå att hitta några seriösa blindtester.
Go to Top of Page
Page: of 19 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000