Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 12:11:20
|
quote: MEN... tråden handlar om cd-spelare som sagt, och jag ville bara poängtera att JO, man kan höra skillnader mellan cd-spelare även vid lyssning genom stativare. Just i DET avseendet är inte storleken på högtalarna särskilt avgörande.
Jag är med... Men jag försökte få fram att TROLIGEN ofta så beror skillnader man INTE hör på övrig utrustnings förmåga..
Och just ett område där stora stora skillnader trotts allt kan märkas på dom exklusiva spelarna "mot"(larvigt ord dett "mot" tycker jag..hmm).. Men hur som... "mot" dom mindre exlusiva är just i basområdet... Tror alla som har större exlusivare högtalare vet vad jag menar... För skillnaden i "sättet" att presentera rumsinfo är dramatiskt i en fullrange mot en liten burk...
Dom små spelar generellt all rumsinfo via diskant på nåt sätt.. Fullrange spelar rumsinfo i basen mycket mycket mer....
Sedan just mina burkar .. dom går till 24Hz med rätt ok pulver kan man säga... Och som andra så går dom säkert som ammen även djupare med rumshjälp dom också... Men sådant skippar jag helt som massa siffror bara.. Jag upplever sakerna o bedömmer...
Så att skilja ut en cd ifrån en annan kan OFTA vara just förmågan till DJUP nyanserad bas.. Där även allt uppåt påverkas...
Tro mig jag söker med ljus o lycka efter en bättre dvd eller cd för överkommliga pengar...Men har som tråden här markerar svårt att en få min dvd för 995 kr utbytt PGA den är för bra....så startpris 5000kr med lite tweekande samt lite nätisar osv kan göra säkert underverk där också.. Där skilljer sig ju ofta finare spelare sig. Dom är stabila samt rejäla. samt har nätdelar osv som klart är seriösare än dom billigare...
Min denver kan vittna om det duirekt...Men snart skall en sony få sig en dust här....så får vi se om Denvern står kvar...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 13:04:37
|
Även om det är väldigt sent i tråden - har varit ute å rest lite - kan man väl få delge massorna sina erfarenheter. Hemma hos mig har fyra olika spelare huserat genom åren. Först en Philips för 2 500:- på tidigt 80-tal, en slimmad sak som fått goda recensioner. Lät vidrigt hemskt, hårt vasst, fick mig att under hela dess livslängd hårdnackat anse att vinyl var bäst.
Sedan blev det en Technics (snurrar fortfarande på landet) för ca 3 500:-, köpt ca 92, den var bättre men har ett alltför snällt och gosigt ljud, lite småputtrigt, trevligt, de flesta gillar den, man kan slölyssna och den rockar rätt bra också. Korrekt men oengagerande skulle jag vilja säga. Fortfarande upplevdes vinyl bättre, mycket högre upplösning helt tydligt. Men CD var ett rimligt alternativ.
De nuvarande apparaten är en Naim CD3. Pris ny kring 95 sådär 17 000:-. Den spelar i en helt annan division än Technicsen. Den är knivskarp utan att vara hård, mjuk utan att vara luddig, mycket bättre upplösning än Technicsen, gräver djupt i musiken på något svårdefinierat sätt. Ger vinylspelaren en rejäl match! Musiklyssning är en ren njutning, lyssningströtthet infinner sig aldrig, säger aldrig.
Den fjärde är en simpel DVD-spelare av märket United med samma innanmäte som Denver. Jämfört med Naimen är den råare men den spelar med en härlig spelglädje. Stark tvåa, trots priset på en tusenlapp.
Slutsatsen är att skillnaden mellan CD-spelare är stor, men generationen spelar kanske större roll än priset. De har blivit bättre, och DVD-apparaternas DACar tycks göra ett bra jobb även i billiga spelare. |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 13:12:05
|
Mapem:
att jämföra cd med vinyl är oftast svårt. För det första är det inte alltför sällan helt olika utgåvor där cdn kan vara illa mastrad medan vinylen inte är det. Det i sig har väldigt stor betydelse för hur det låter. Om man inte vet säkert att det är samma utgåva på vinyl som cd blir en jämförelse mellan formaten meningslös.
Ren tekniskt är cd överlägset vinyl, men som sagt, olika mixar och framförallt dålig (onödig skulle jag vilja påstå) mastring kan få den mest välinspelade musik att låta platt, trist och oengagerande. Finns hur många exempel som helst på det.
Cdutgåvor som utnyttjar cd formatets fulla ljudkvalitetsmässiga potential är svåra att finna ute i handeln men när man väl gör det inser man hur fantastiskt fint cdsystemet är när det utnyttjas till max. |
|
|
Mattias S
Member
461 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 13:51:50
|
Mitt svar på frågan som är ställd är ja, jag tror att det finns viss skillnad mot en cdspelare för 5000 och en för 50K. Om det sedan är värt pengarna är en annan fråga. De tester jag själv genomfört indikerar att det är så. Dock inte blindtest vilket eventuellt skulle kunna motbevisa mina erfarenheter.
Hur som helst. Detta har jag provat.
1. Hänga på en separat dac ( moddad HF DESI ) på en micromega stage 4. Resultat: hörbar skillnad till det bättre. Borde kunna skilja dessa i blindtest. Pris från 6K till det dubbla ungefär tillsamman med dac.
2. Jämfört stage 4 mot en Holfi Xara. Stor skillnad även här. Tror också att det går att urskilja i blindtest. Prisskillnad ~6K
3. Holfi mot stage 4 med dac. Betydligt svårare. Ingen större skillnad. Förmodligen inte i blindtest heller.Samma pris ungefär.
4. Rega Planet med NonOS dac. Kanske. Tyckte jag hörde en förbättring till det bättre. Kanske i blindtest. Pris en tusenlapp extra för dacen.
Mvh // Mattias S |
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 13:52:43
|
hifirocker, håller helt med dig.
Jag har aldrig jämfört CD och vinyl direkt, är inte road av sånt och har inga dubbla ex. Tidigare tyckte jag att vinyl rent generellt lät bättre än CD och jag tenderade att hellre lyssna på en vinylskiva än en CD.
Men sen jag "blev med" Naim CD3 för ett par år sen lyssnar jag mer sällan på vinyl. CD är ett alldeles utmärkt medium, givet bra inspelning, mix, mastring o s v och givet att man har en bra spelare.
|
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 14:15:42
|
Hej!
Den här tråden skapade verkligen debatt! Mitt svar på frågan är att: Ja, det är stor skillnad. Jag skriver helt under på Ivors berömda devis att källan är viktigast. Jag har lyssnat på många cd-spelare och musiken återges ofta på ganska olika sätt - ibland tror man inte att det är samma musiker som spelar.
Vad ändras med en bättre cd-spelare? Ja, när jag nyligen köpte en ny cd-spelare så ändrades dessa ting: det blev lättare att följa enskilda instrument/röster; ett slags hårdhet i övre mellanregistret som min föregående spelare led av försvann; basen gick plötsligt djupare, spelade renare och mer "tonalt"; många inspelningar fick ett helt annat djup i ljudbilden - som om borte väggen i inspelninglokalen flyttade sig mycket längre bort; s k "transienter" (plötsliga utbrott av ljud) släppte mycket kvickare och starkare från högtalarna...
Detta är ingen inbillning utan vad man får när man går från en billig eller mindre lyckad mid-fi-spelare med platt ljud till det bästa man kan hitta i klassen under 20 000. Inget av detta kan heller beskrivas som "färgning" utan är helt enkelt vad en lyckad spelare skall klara av att förmedla.
Och vad var poängen med Ivors uttalande nu igen: Jo, att hur mycket man än lägger ned på kablar, förstärkare och högtalare så kommer det enbart att göra att den mindre lyckade spelarens brister kommer i större dager. Men när man har en tillräckligt bra källa så kommer förbättringar på andra ställen i kedjan att bara understryka den MUSIK som nu källan förmår förmedla....
OK, that's my take on it!
Stefan
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 14:34:31
|
Det ligger mycket i den gode Ivors filosofi om källan först (och salig Julian håller nog med honom i sin himmel) men trots det kan ett par kassa högtalare sabba ljudet från en aldrig så väl uppsatt LP 12:a. Även om jag tycker min CD3 (av Julian Verekers konstruktion) är otroligt bra (bättre än Naims nuvarande ingångsmodell CD5i imho) så kan jag höra att en Naim CDS3 låter ännu bättre, sensationellt otvunget naturlig och musikalisk, en drömspelare som jag aldrig kommer att ha råd med. Alltså, skillnaderna mellan CD-spelare även i det övre segmentet är så uppenbara att risken är stor för allvarlig plånboksförtunning om man drabbas av uppgraderingssjukan. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 14:35:01
|
Stefaeri2001: Bra åsikter, som jag delar. Källan ÄR viktig och en hel del ljudmässiga förbättringar finns att hämta genom att skaffa en bättre (behöver ej betyda dyrare) sådan.
|
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 15:22:05
|
Jo gamle Ivor har ju haft mycket tokerier för sig under åren. Vem minns att en klocka (!) i rummet eller icke använda högtalare skulle påverka återgivningen hörbart? Båda dessa påstående har han ju fått käka upp med hull & hår i kontrollerade tester. "Källan är svagaste läken"-teorin är visserligen inte lita tossig som mycket annat, men har ändå avsevärda brister.
Det som kännetecknar en svag länk är hur svag den är inte hur tidigt i kedjan den sitter! Det spelar därför ingen roll om den svagaste länken sitter först eller senare i kedjan - det är ändå den som kommer att begränsa systemets "hållfasthet".
Ett tankeexperiment: säg att man skulle bedömma en apparats förträfflighet på en hundragradig skala där 100 är helt perfekt (hörbart) återgivning av den inspelade musiksignalen, så bra stereosystemet medger. Marknadens normalt sunt konstruerade CD-spelare ligger gissningsvis mellan 95-100 poäng. En förstärkare ligger kanske också i samma division medan ett kablage hamnar mellan 99-100. En högtalare däremot, som kan göras riktigt dåliga) ligger kanske på 25-100 och ett lyssningsrum på 10-100 (dessa kan ju som bekant vara rent katastrofala).
Sedan kan man ju roa sig med att addera ihop slutpoängen för en "normal" anläggning där ganska lite har gjorts för att fixa till rummet men där ändå ägaren har investerat i ett par bra högtalare. Låt se: 96 för CD-spelaren, 97 för stärkaren, 70 för högtalarna (dom är verkligen väldigt bra dessa) och 30 för rummet(kablarna räknar vi inte ens med) ger 19,6 ljudkvalitetspoäng av 100 möjliga.
Låt nu säga att innehavaren investerar i en verkligt, verkligt bra CD-spelare och stoppar i den i samma anläggning. Denna CD är en 100 poängare - top of the line m.a.o! Slutresultatet efter denna uppgradering vart 20 ljudkvalitetspoäng. En förbättring som kanske kostade både skjortan och majoriteten den lediga tiden i ett halvår, gav endast en förbättring på 0,6 poängs påslag på en redan ganska - pga det dåliga rummet - ganska medioker återgivning.
Detta visar bara att *även* om det skulle gå att hitta en verkligt verkligt bra CD-spelare, så drunknar denna förbättring fullständigt i inverkan från högtalare & lyssningsrum.
För övrigt tycker jag fortfarande att resultat från öppna lyssningtest är av ganska begränsat värde. Eftersom CD-systemet dels är så pass underutnyttjat som påpekats tidigare i tråden, och en normalt konstruerad CD-spelare ger en så pass liten möjlig påverkansgrad, har utsagorna om relativt stora skillnader CD-spelare emellan troligen sin förklaring i psykologiska orsaker IMHO.
Ett system som hade varit mindre robust för hörbara förändringar än CDDA hade t.ex. aldrig kunnat "kontamineras" med diverse tossigheter som Legato Link, HDCD eller remdrivna skivtallrikar. Det är tack vara att systemet i sig är så pass bra som konstruktörerna kan trixa med olika mer eller mindre tokiga lösningar utan att slutresultatet blir ohörbart.
|
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 15:39:49
|
quote: har utsagorna om relativt stora skillnader CD-spelare emellan troligen sin förklaring i psykologiska orsaker IMHO
Ja det är ju lätt att hävda, men jag litar i alla fall på mina öron, vilket de många andra som också hör relativt stora skillnader förmodligen gör. Har man ett akustiskt bra rum, bra högtalare, kablar och förstärkare och en hyfsad cd kan man uppnå stora förbättringar menar jag med att köpa en betydligt bättre cd. I vissa öron kanske det inte blir så stora förbättringar men i andras desto större? Jag talar bara av egna erfarenheter på området samt vad andra har sagt och skrivit om sina. Att bara prata om placebo etc är att förenkla saken alldeles för mycket och kan kanske stämma i vissa fall men långt ifrån alla. Varför skulle det tillverkas cd-spelare med så stora prisskillnader om skillnaden mellan dem i ljudkvalitet ändå är små? För att lura folk på pengar? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2005/05/30 15:44:11 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 15:49:58
|
Conan bidrar med en intressant och viktig aspekt.
Ingen del är viktigare än nån annan ioma hela kjedjan är seriekopplad. Det spelar ingen roll vilken länk i kjedjan som är dålig - det är lika illa vilken det än är! Ivors uttalande ser jag som felaktigt eller åtminstonde ovesäntligt.
matte76: i ditt exempel där alla delar håller en hög nivå blir varje enskilld förbättring mer märkbar än om nån del (högtalare eller rum, tex) är riktigt kass och man förbättrar en redan bra del.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 16:17:49
|
Kan bar referera till mitt eget byte till en Audio Aero Capitole, där jag upplevde att jag fick ut betydligt mer av mina skivor än tidigare (mer information). saker som jag inte hört förut. Efter det har jag testat med ett kraftigare slutsteg, som även det ger en klar ljudförbättring. Så teorin att det inte blir bättre än den svagaste länken stämmer nog så väl. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 16:30:44
|
Jag har provat en hi-end CD-spelare, en mid-fi dito och en simpel DVD i mitt nuvarande akustiskt sett bedrövliga vardagsrum med i övrigt samma komponenter. Musiklyssnandet blir som allra mest njutbart och samtidigt engagerande med en av dessa, det säger både mina och resten av familjens öron. Det råkar vara den dyraste apparaten som låter bäst, medan den billigaste är näst bäst. Chockerande bra för priset faktiskt (DVD:n alltså).
Om det är psykologi så är det i alla fall inte prislappen enbart som avgör rangordningen, knappast märkesfetischism heller, eftersom en simpel DVD kommer tvåa. Och det tyckte jag (i hemlighet) långt innan Denver höjts till skyarna. Jag ville inte riktigt tro mina öron när det gäller DVDn, men efter Denver-diskussionen här som speglar liknande erfarenheter törs jag lita på dem.
Slutsatsen är, om jag nu vågar lita mina och mina närståendes öron, att det är stora skillnader på CD-spelare även när rummet är bedrövligt, skillnader som på ett avgörande sätt påverkar lusten och nöjet av att lyssna på musik. Men det är inte nödvändigtvis så att en dyrare apparat alltid är bättre, men sannolikheten är nog större för det.
|
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 16:31:17
|
Ni verkar inte förstå Ivors poäng. Den säger inget om på vilken del man skall lägga mest pengar t.ex., utan klargör ett samband som följer riktningen i avspelningskedjan:
Om du "uppströms" har en GOD återgivning så kommer en bättre återgivning längre ner bara att visa upp denna goda återgivning än mer. Dvs har du en god källa så blir det *meningsfullt* att förbättra återgivningen "nedströms".
Däremot, om du uppströms har en DÅLIG återgivning så kommer en bättre återgivning längre ner bara att visa upp denna dåliga återgivning än tydligare. Dvs har du en dålig källa så blir "förbättringar" nedströms kontraproduktiva: de gör bara att du hör vad som är dåligt ännu mer.
Man får inte misstolka denna princip. Vad den innebär för balansen i hela kedjan är egentligen detta: du bör ägna din källa erforderlig omsorg så att inte andra förbättringar blir meningslösa. Sedan kan man ju i alla evighet diskutera prisnivåer, olika procentsatser för olika delar etc., men har man *förstått* Ivors princip och dessutom kunnat själv höra vilken skillnad olika källor gör så finns alla förutsättningar för att man själv skall kunna uppnå balans.
Framför allt kanske man klarar av att uppgradera sin anläggning i en ordning som gör att man njuter av varje steg. Med andra ord: det är inte så smart att byta ut källan sist...
Annars är det väl riktigt att säga att man bör ägna hela kedjan stor omsorg, absolut är det så.
Den som påstår - Conan alltså - att de intryck jag redogjorde för ovan är resultatet av någon suggestion verkar dock vara en oerhört dogmatisk person. Du menar att du bestämt dig för vad som gäller utan att själv försöka pröva ut ifall det är sant? Jag har ju min gamla cd-spelare kvar och vem som helst kan upprepa "bytet" när som helst. Jag har dessutom hört en sådan skillnad gång på gång med olika apparater i olika lyssningsrum. Din åsikt verkar däremot knappast bygga på erfarenhet - eller har du testat din tes gång på gång och verkligen inte hört sådana skillnader? Då skulle jag verkligen gärna vilja veta under vilka förhållanden dessa erfarenheter gjordes och dessutom gärna närvara nästa gång... |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 16:34:47
|
Conan:
klockrent inlägg! |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 16:50:59
|
Om man följer Naim-forum blir man varse att det finns folk som t ex har en Linn LP12 med alla tänkbara uppgraderingar och exotiska strömförjningar och en Naim CDS3 med separat dedicerad strömförsörjning som källor. Alltså mycket dyrt och exklusivt. Sen låter dom dessa mata en ynka Nait1 på 2x15W som driver ett par små Linn Kan-burkar. Då kanske man har missuppfattat det där med "source first" en aning. Verkar lite initialtungt om man säger så. Eller vad säger du Stefaeri2001? |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 17:01:19
|
Nej Hifirocker, det är inget klockrent inlägg!
Varför? Jo, därför att de siffror han laborerar med kanske kunde användas för att beräkna en kedjas hållfasthet, men inte kan användas för kedjor där en förändring i en länk SAMTIDIGT FÖRÄNDRAR VÄRDET PÅ ALLA ANDRA LÄNKAR.
Läs min förklaring igen: kan du då inte se att om en cd-spelare lägger två "välljudspoäng" till kedjan så kommer dessa två poäng inte bara att adderas till de befintliga apparaternas poäng utan faktiskt ÖKA den sammanlagda kedjans poäng mer än så?
Och att lägga två välljudspoäng till högtalare när källan är usel kommer faktiskt bara att resultera i att kedjan sammantaget får lägre poäng?
En hifianläggning är inte en kedja där varje del står för sig själv utan ETT HELT där en liten förändring i en del kan få alla andra delar att låta mycket bättre/sämre....eller inte göra något som helst naturligtvis. Detta kunde man ju exemplifiera med konkreta erfarenheter i det oändliga men lite fantasi får ni allt uppbåda själva.
Nej, dags att checka ut för idag. Eventuella hatangrepp kommer inte att bemötas förrän imorgon. |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 17:06:59
|
Hej Mapem,
jo, visst verkar det framtungt.
Som sagt: det är verkligen viktigt att en anläggning "spelar ihop" prestandamässigt. Om man nu har en riktigt god källa har man ju all anledning i världen att söka förstärkare och högtalare som gör denna källa rättvisa. Återigen - så förefaller det vara ett missförstånd av Ivors och andras åsikter om man tar dem som sägandes att en oproportionerlig del av budgeten skall läggas på källan.
Ponera att den berömda Denvern är så bra som påstås - då är det väl bara att lägga mesta krutet på anläggningen nedströms - det strider inte alls mot Ivors princip.
Nej - nu *måste* jag gå...
mvh
Stefan |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 17:09:57
|
Känns skönt att jag har börjat i rätt ända. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 17:16:46
|
Stefaeri2001
Jag ville bara hålla med om att satsa pengar på förbättringar som kablar osv i ett system som redan fungerar illa tillsammans, gör bara saken värre. Tex så blir hårt ljud bara hårdare. Däremot när man kommit fram till vad som skapat problemet som man vill försöka få bort och fått en anläggning som man trivs med, då fungerar det oftast utmärkt med att försöka plocka fram det där lilla extra med kablar. Det är så många som t.e.x. inte tycker om silverkablar, detta beror nog mer på en anläggning som inte fungerar riktigt bra från början.
mvh Leif B |
Edited by - Leif B on 2005/05/30 17:19:23 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 19:27:52
|
quote: Nej Hifirocker, det är inget klockrent inlägg!
Jo det är det visst!
PS. man måste ställa högtalarnas, rummets, cd/dvd-spelarens, slutstegets (och eventuellt försteg) och kablarnas påverkan i relation till varandra. När man gör det är Conans inlägg klockrent och det som relaterar bäst till den fysiska verkligheten.
|
Edited by - hifirocker on 2005/05/30 19:30:42 |
|
|
to_apeiron
Member
584 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 22:00:10
|
Idel språkbruksrelaterade missförstånd gör att folk talar förbi varandra! Det kan vara viktigt att komma överens om en viss nomenklatur--ge akt på vad man säger.
Vissa rensningsförsök och försök till definitioner ser man i de senaste två sidornas inlägg: Högtalare kan vara "större", "mindre" och "medelstora"--men det e inte klart att vi är överens om vilket, trots definitoriska ansträngningar på flera håll: (ayn, jonas och mayro. Blue anknyter.)
Jax gör en viktig logisk iakttagelse--var det någon som märkte den? Ayn talar om ´A´ och ´B´--en sorts embryo när man söker isolera orsaker till ett visst fenomen. Problemet e ju att komplexa fenomen har flera (komplementära) orsaker. (Lösningen brukar ligga i att man successivt undersöker varje orsak för sig, en i sänder, genom att öka eller minska dess relativa storlek. Flera e inne på sådana tankar---å här handlar det om jättemycket stålar!! 10 000-tals pengar!)
Sampix, matte och ayn rör vid det problematiska i användningen av emotivt laddade ord: ´färgad´, ren etc. (Föreställningar om renhet och smuts e helt centrala i nästan alla kulter--varför skulle hifi-världen vara annorlunda?)
"Ingen kedja e starkare än sin svagaste länk"--sedär en vardaglig insikt av logisk karaktär. Men följande gäller ju också: Om en kedja brister vid belastning beror inte uteslutande på de enskilda länkarnas styrka utan också på var i kedjan länken är belägen.
(Jämför de utmärkta liknelserna: "uppströms" och "nedströms" för att återge den tanken.) Conan har ju viktiga saker att säga; låt oss lägga märke till hans försök att kvantifiera med poäng och skalor. Engelholm ger uttryck för sin stora erfarenhet också genom kvantifiering.
Adagio talar om "vitare än vit" och använder flera liknelser rörande spektrum för att återge ljudupplevelser. (Poetik som bygger på jämförelser av olika sinnens funktioner är ofta uttrycksfull.)
"Summan av kardemumman är ibland större än kornen ger anledning att förvänta sig." Tanken har systemteoretiska aspekter och kallas ofta ´holism´. Vilka här på forum e sådana hifi-holister? (Jämför den ofta uttalade vikten av att anpassa komponenter optimalt till varandra.)
En dystrare tanke är att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk (Engelholm)
Utttrycker dessa 2 tankar samma erfarenhet?
Nu börjar den här diskussionen verkligen bli intressant i sak, tycker jag. (Inte minst genom stefaeris inlägg som ju ger uttryck för klara insikter i logikens väsen.)
Har ni då märkt hur språklösa vi verkar vara när det kommer till kritan? De här olika iakttagelserna när det gäller basfrekvensers karaktär i olika system--jag e helt bergis på att alla e uppriktiga och verkligen uttrycker sig såväl man förmår kring egna autentiska erfarenheter. Språket e här målande, med idel bildliga uttryckssätt--men kanske inte så entydigt eller precist.
adagio och mayro betonar starkt att vi har att göra med upplevelser.
Det e min fasta övertygelse att samma fenomen kan beskrivas på olika samtidigt rättvisande sätt: De som kvantifierar och föredrar mätvärden och skalor e kanske ute efter att beskriva exakt samma fenomen som de som insisterar på upplevelsernas irreducibelt subjektiva beskaffenhet. |
Zory Polen
|
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 22:13:15
|
quote: Men följande gäller ju också: Om en kedja brister vid belastning beror inte uteslutande på de enskilda länkarnas styrka utan också på var i kedjan länken är belägen.
Ehhhh |
|
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 22:28:05
|
Ja länkarnas egen massa påverkar hållfastheten... |
Musiclover! |
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2005/05/30 : 22:34:25
|
quote: Ja länkarnas egen massa påverkar hållfastheten...
I fall den är fritt svävande i luften ja, men inte om den är oberoende av sin egen vikt/massa. /Jonas |
|
|
Topic |
|