HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Damer på forumet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/23 :  19:23:08  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
quote:
Man ska tuppa sig helt enkelt o visa hur framgångsrik man är genom att ha coola och exclusiva prylar.

Vari ligger skillnaden mot att ha senase kläderna, coolast frisyr, högsta klackarna eller dyrast manikyr?

Musiclover!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/23 :  19:49:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Wolfgang & Fidelity: Är ni seriösa? Hoppas inte det...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/05/23 :  20:42:57  Show Profile Send JonasY a Private Message
Alltså mannens primära syfte är väl att sprid sina gener till så många som möjligt, medan honorna istället skall hålla sig till sin avkomma och också vara selektiv i partnervalet för att få en så pass bra avkomma som möjligt. Det är väl därför han-fåglar är mer färgrika än hon-ditona bland annat? Alltså är det mer "naturligt" att män har mer prylar etc. att "showa" ("tuppa sig") att man är något att ha. Kolla i naturen ...

Har inte läst mycket biologi, så jag hoppas det är rätt Men det är ändå ointressant i mina ögon. Vi lever inte längre som gud menade att vi skulle leva. Det som är intressant är istället vad vi kan göra för att få de som verkligen intresserade musik att enkelt komma in i hobbyn. En fin anläggning är ju roligare att lyssna på, men hur många vet egentligen det? Varför blir många utskrattade när de lagt bråkdelar på stereon mot vad deras kompisar har lagt på fyrhjuliga transportmedel?

Här tror jag handlarna, precis som någon skrev, måste anpassa sig. Man kan ju i princip glömma kön-perspektivet och istället inrikta sig på vad hälften av de potentiella kunderna (läs: tjejer) vill ha, som de uppenbarligen i dagsläget inte kan erbjuda. Kanske inrikta sig mindre på det tekniska och i större grad se till det praktiska - "titta, de här monoblocken passar sig även bra som fotpallar" - överdrivet javisst, men det gäller att vara radikal

Lär av bilmarknaden - varför är vissa bilar sk. "tjejbilar"?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:37:48  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Lt Andersson: "Vari ligger skillnaden mot att ha senase kläderna, coolast frisyr, högsta klackarna eller dyrast manikyr?"

Kvinnor fokuserar på att se bra ut o vara fertila, det appelerar till männen som ser kvinnorna som barnaföderskor.
Männen fokuserar på status genom prylar, det appelerar till kvinnor mera då det viktigaste är att mannen ska kunna försörja avkomman.

Jag lägger inga värderingar i detta, det är bara en biologisk förklaring till hur det ligger till och varför de olika könen väljer olika sätt att göra sig attraktiva hos det motsatta könet.

Edited by - Fidelity on 2005/05/23 21:40:02
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:43:30  Show Profile Send ohmega a Private Message
Visst kan det vara mycket tekniksnack som avskräcker - men i lika stor omfattning så är ju frågan varför teknik avskräcker tjejer. Jag tror man underskattar tjejer lätt med..."att undvika tekniksnack" - "å det skall vara lätt å enkelt"....PÅ NÅT SÄTT!

För i "#¤#"¤! Mer än hälften av studenterna i högskoleingenjörsprogrammet i Kemi är ju tjejer i Jönköping...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:45:20  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Idag skulle jag nog vilja påstå att de flesta kvinnor tävlar mot varandra eftersom man och barn inte finns på listan ens! Det är inte den perfekte mannen som är första pris utan att man slagit de andra kombatanterna...

Musiclover!
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:46:24  Show Profile Send Mickhe a Private Message
Nu tycker jag att detta biologisnack börjar gå över styr...

/Micke
Go to Top of Page

Fidelity
Member

134 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:58:10  Show Profile Send Fidelity a Private Message
Själv är jag övertygad om att man aldrig ska underskatta de biologiska motiven för hur vi betér oss, även om det ofta krävs rätt många steg för motivera med dessa.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/05/23 :  22:08:30  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag tror också på de biologiska motiven men de sociala mönstren har ändrats ganska kraftigt de senaste generationenrna.

Musiclover!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:15:44  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Matte 76

Jag måste bara fråga dig, om du tycker att all Damidrott, lika gärna kunde läggas ner, eftersom kvinnorna i många sporter och idrotter, ändå inte når männens resultat, om man nu ska se strikt resultatmässigt på det och alltid tvingas väga underhållningsvärdet med utgångspunkt från männens resultat?

Är inte det, ett lite väl Darwinistiskt synsätt?

Själv är jag så innerligt trött på alla adrenalinstinna, sönderdopade idrottare som alltid ska mygla sig fram. Och med tanke på alla huliganer, som ju inte direkt tillför något underhållningsvärde, så blir det iaf lätt för mig, att hellre sitta under korkeken och lukta på blommorna, förlåt jag menar, sitta hemma och lyssna på musik.

/Rolle

Edited by - paradigm on 2005/05/23 23:17:16
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:24:13  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ohmega, ligger nåt´it´eller hur ; Vi måste ju försvara vårt !!! Släpp inte in
kvinnorna !!!

Wolfgang

Jag vill ha en egen "4444"

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/05/23 23:25:20
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:29:23  Show Profile Send esl a Private Message
Euphonic: Håller med dig. Varför får det inte finnas "kvinnligt" och "manligt" ? Det är liksom fult enl media. Kanske för att media VILL göra det fult?!?
Jag önskar dock att kvinnor var lite mer intresserade av ljudåtergivning då det är ett brett intresseområde!
Fysik: Elektronik, mekanik, kemi, fältteori, digitalteknik.
Biologi: Psykoakustik, hörsel, ADRENALIN
Kultur: Musik med alla undergrupper...
Beteendevetenskap: Sociologi (umgås, lyssna tillsammans, diskutera jitternivåers inverkan på bakre soundstage i en Blumelineupptagning), Psykologi (ni vet... trippel blindtest med skruv och ögonbindel +/- 0,01dB)

/esl

Ni ser!!
Massa ämnen som intresserar Tjejjer generellt!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:37:58  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kvinnan i mitt liv är mycket intresserad av ljudåtergivning och att "artiklarna för att klara av detta är ESTETISKT tilltalande", jag får ofta kommentaren; "vad har du gjort nu då" det låter bättre eller sämre.
Hon vet hur det skall låta = blindtest ??? För hon tittar ju aldrig på vad du/jag kopplat in !!
Du får ofta ett "blindtestsvar" bätte/sämre än ..........
Om sedan hötalare har en hög "W" faktor ....

Wolfgang

++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

Go to Top of Page

4444
Starting Member

40 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:39:32  Show Profile Send 4444 a Private Message
Håller helt med Mickhe! Tror ni ska ägna er åt det ni kan, dvs hifi (Era biologikunskaper ger jag ju inte mycket för...)

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:44:41  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Jag vill ha en egen "4444"

Jag håller med dig Wolfgang, en partner som man kan dela en hybbyhobby med skulle väl inte vara fel...sitta å snacka å dividera å båda har kul!!....det vore la nåt!!

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/23 23:55:38
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:51:06  Show Profile Send mayro a Private Message

Här på denna tråd blir ju män till "höns" . Så LITE "ombytt biologi" finns med i alla fall...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/05/24 :  00:03:03  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Tobbe , jag gillar " KVINNOR " det bästa som finnes efter en själv !!!!!!
//W

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/24 :  00:03:23  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kackel kackel...

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/05/24 :  00:19:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
OK! Skall vi behandle huvudämnet, eller skall vi flytta tråden till Övrigt, för just nu känns det som väldigt mycket fotbolls snack ?!

/Zalve

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2005/05/24 :  07:22:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Äh, vad är det här?

Denna typen av "grabb"-trådar har inte med HiFi att göra och sannerligen inte på HiFIForum.nu att göra. Om Ni vill chatta så föreslår jag att Ni gör det på en chatt och inte här

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/05/24 :  07:40:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Jag måste bara fråga dig, om du tycker att all Damidrott, lika gärna kunde läggas ner, eftersom kvinnorna i många sporter och idrotter, ändå inte når männens resultat, om man nu ska se strikt resultatmässigt på det och alltid tvingas väga underhållningsvärdet med utgångspunkt från männens resultat

Paradigm: Jag tycker inte att damidrott ska läggas ner, det har jag aldrig påstått. Alla människor mår bra av att idrotta, dessutom är det så roligt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/05/24 07:40:27
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/05/24 :  08:45:35  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Vad jag har märkt så uppskattar tjejer välljud men är rätt så ointresserade av tekniken bakom.
Tex min sambo uppskattar välljud och design, hon har även varit hemma hos Bernt och lyssnat. Hon gillade både ljudet och utseendet av hans OTL.
Sen har jag ett ex som hade en Sony compact anläggning innan hon träffa mig, och efter vi flytta isär så packade hon upp den igen, packade snabbt ner den igen och åkte till Hifiklubben och köpte riktiga grejor . Så visst kan man påverka om man tar det lungt med tekniksnacket så kan man få in fler tjejer.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/05/24 :  14:23:47  Show Profile Send John a Private Message
Man blir ju rätt beklämd när man läser hur uråldriga fördomar lever kvar och frodas här på forumet. Är det för att ni är unga, för gamla eller bara dåligt inlästa? Varifrån får ni era idéer som ni babblar ut som om de vore sanna (jorden, den är platt minsann, det sa gud när han ingenjörade ihop den).

Trots vissa lysande undantag (som 4444 här i tråden) så kan jag verkligen fatta att kvinnor gärna kan undvara gemenskaper där sexistiska kommentarer haglar, även i trådar som rör nåt så neutralt som hifi, musik eller teknik. Forumet är ju inte en helt inbjudande miljö direkt och jag kan väl tänka mig att man som kvinna lessnar innan man ens orkar bry sig. Bra jobbat! Vi får helt enkelt ha grejjorna i fred.

/en john, varken mer eller mindre

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/05/24 :  15:16:16  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Fördomar eller ej, är det verkligen så förvånande att kvinnor har ett mindre intresse för hifi är män? Jag hade blivit väldigt förvånad om det hade varit tvärt om.

Kvinnor och män är i grunden till viss del intresserade av olika saker. Vad orsaken till det är behöver inte analyseras och orsaken i sig är inte "ful" eller "negativ", absolut inte mindre "fult" eller "negativt" jämfört att antyda det i sig är något fel med det och vilja ändra på det.

Så vida jag vet är inte kvinnor "portförbjudna" från hifi och jag har inte heller hört någon antyda något liknande, snarare tvärt om, där kvinnor som visat intresse för dylikt har emottagits med positiv förundran och uppmuntrats att vidareutveckla intresset.

Exemplet där en säljare per automatik antog att killen i sällskapet om två var den som skulle hadla hifi är inte heller speciellt förvånande eftersom det är det vanliga scenariot.

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/05/24 15:17:56
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/05/24 :  15:26:18  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Tråkigt att den här tråden urartade...jag tycker att en seriös diskussion om huruvida kvinnor är mindre hifi-intreserade än män, och vad det i så fall kan bero på, faktiskt hör hemma på det riktiga hifi-forumet. Att sedan folk inte kan föra denna diskussion utan att det slutar i en massa fördomar och sportdiskussioner är en annan sak.

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000