Author |
Topic |
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/05/24 : 15:31:05
|
Jag sk*ter i vilket Tycker bara att det är kul att en del damer hittar hit
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/05/24 : 15:48:28
|
hifi-carl: En lite fundering bara, vad trodde du att diskussionen skulle leda till, ett konstaterande i frågan när avsaknaden av kvinnlig representans är näst intill noll (undantaget 4444 då)
De är uppenbarligen mindre intresserade, sedan kan det väl vara ett kombinerat lägre intresse för datorer som gör att de sedan inte hittar ut på forumet (-en) men att spekulera i något som inte har ett svar...
Frågan en kvinna om hon är intresserad av den typ av utrustning som behandlas här, och säger "nej" sedan försöker du få ett svar varför hon inte har ett intresse för sådant, som är på samma nivå som ditt intresse.
Varför är du inte intresserad av att bära damkläder (löst antagande, svara inte) |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2005/05/24 15:53:29 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/05/24 : 17:49:18
|
I sovjet var det betydligt vanligare med kvinnliga ingenjörer än i sverige...mycket handlar om förväntningar och slentrianbeteende....som t ex "ett par kommer in i hifibutiken - expiditen vänder sig spontant i första hand mot mannen..." osv.
Edit: ..Jag menar OM man har ett visst intresse (som med tiden kunde utvecklats till en hobby) men blir "lite subtilt" avvisad så är det ju ingen hjälp direkt... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2005/05/24 17:52:02 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/05/24 : 19:02:15
|
Nej men måste man uppmuntras för att inte ge upp en hobby man älskar? Jag menar, om kvinnor verkligen älskade hifi så skulle det märkas oavsett om de blev förbisedda av en säljare i en hifibutik eller ej.
Visst om en pappa präntar in hifi i skallen på en dotter sedan barnsben så torde (eventuellt, det brukar ofta blir tvärt om) dottern ha ett sådant intresse när hon blir äldre. Men då är vi ju inne på något helt annat - något annat än helt passiv intressestyrning. |
/Jonas
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/05/24 : 19:31:18
|
Jo, men jag menar att det är aktiv (men omedveten) Ointresse-styrning. Mycket handlar nog också om förebilder...etc etc |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2005/05/24 : 20:49:16
|
Trevligt med lite genusdiskussion på forumet! Det är trevlig att höra att det åtminstone är en kvinna här regelbundet. Inget fel på grabbar men jag tycker genuint att det vore trevligt med fler kvinnor i branchen. Jag har varit på en Hifi-mässa, Arkenmässan i Gbg senast. Jag tror inte jag kunde upptäcka någon kvinna som såg ut att vara där som någonting annat än sällskap till manlig bekant. Jag tycker att det BLIR mycket roligare och dynamiskare om det inte bara är grabbar och gubbar heeeela tiden överallt. |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/05/24 : 21:30:58
|
Jag var på en mässa i Malmö för en del år sen och träffade på en kvinna som bombarderade en demare med tekniska frågor om en anläggning. QLN-högtalare och Advantageprylar var det visst...Hon verkade mycket kunnig. Hon hade gubben, och en kompis till honom, med sig och hon försökte pocka på deras uppmärkamhet för prylarna som hon uppenbarligen ville ha men dom var helt ointresserade och satt och snackade skit...sport. Ombytta roller på nåt sätt men det värmde;-) Mera av såna kvinnor. Hoppas hon fick köpa sin anläggning.... |
nyfiken skeptiker |
|
|
4444
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2005/05/24 : 22:24:54
|
quote: Visst om en pappa präntar in hifi i skallen på en dotter sedan barnsben så torde (eventuellt, det brukar ofta blir tvärt om) dottern ha ett sådant intresse när hon blir äldre. Men då är vi ju inne på något helt annat - något annat än helt passiv intressestyrning.
Passiv intressestyrning är väl knappast vad vi ägnar oss åt heller?? Att vi präntar in precis vad flickor ska intressera sig för och vad pojkar ska intressera sig för måste man ju vara både blind och döv för att missa!
För inte finns det väl någon här som verkligen tror på en "hifigen" och att den då återfinns endast hos män? |
Edited by - 4444 on 2005/05/24 22:26:07 |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/05/24 : 22:31:01
|
Herregud det finns säkert folk som tror dom har en HIFI-Gen...... Det är dom som inte heller hör skillnad på olika kablar!!
//Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/05/24 : 23:33:45
|
Det fanns väl en kvinnlig "Yoko" för ett tag sen på forumet? Så två kvinnor/tjejer har det funnits på forumet iaf. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 00:00:59
|
Det finns fler. Så tänk på vad ni skriver...
Lustigt egentligen, en del inlägg verkar komma från folk som tror kvinnor är en annan art eller något. Jag har hållit ihop med min fru i 20 år i år och kan bara konstatera att vi är ganska lika. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 07:35:44
|
4444: Jag skulle säga att det är just passiv intressestyrning som det rör sig om, inte har jag på något sätt sagt åt mina barn vilka leksaker som de ska titta på när de är på leksaksaffären, men tro mig, innan en pojke kan varken gå eller prata så hittar han till bilarna och actionfigurerna medans tjejer hittar till dockor! Om det beror på genetisk läggning ska jag inte säga, men om det handlar om intressestyrning så är den högst passiv.
Bäbisleksaker är i varje fall det vi har köpt allt av könslös karaktär .
Det initiala intresset hos barn är förstås också något som byggs vidare i livet. Men det är också mer än så, min fru fick i princip bara pojkleksaker när hon var liten - bilar osv, vi ska inte spekulara i varför, men i dagsläget så har hon samtliga typiska kvinnliga intressen - behöver jag säga att djupare hifi-intresse än "det låter bra" saknas - så även en sådan liten men dock så medveten "intressestyrning" ger ingen effekt.
Naturligtvis finns det ingen hifi-gen, men kanske är det något i kvinnors gent emot mäns genetiska uppbyggnad som styr bas för intressen på något vis - hormonerna kanske spelar in
Att visa ett ointresse för något, att personligen inte välja att göra vissa saker eller att man blir en förebild för något är inte heller det ett aktivt val. Man kan förstås "skylla" detta traditionellt sett generation efter generation bakåt om man vill. |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2005/05/25 07:42:53 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 08:16:57
|
Bernt: Av min erfarenhet så finns det hos kvinnor återkommande "fenomen" som man inte hittar hos män, sådant som även kvinnor medger. För att nämna något så kan vi ta "kackelfaktorn", en arbetsplats där det finns övervägande kvinnlig representans är skitsnacksnivån högre än på en mansdominerad arbetsplats. Varför har jag ingen aning, men det är väldigt vanligt, även min fru tycker att det är trevligare att jobba med män just p.g.a. där återfinns inte detta "skitsnack" och baktalande kollegor emellan. Vad sådant grundar sig i har jag inte en blekaste aning, men toleransnivån kvinnor emellen förefaller vara låg.
Naturligtvis är det inte så för alla i alla lägen. Men en sådan sak antyder väl ändå att vi tänker olika, och om vi tänker olika varför kan vi inte i grunden tänka olika när det gäller vad män och kvinnor i grund och botten är intresserade av.
Sedan Bernt, fixar man 20 år så är man mer lika än olika, lika barn leka bäst |
/Jonas
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 08:17:49
|
Pratde lite med min kära sambo angående det här igår, hon är intresserad av väljud, HiFi om man ska gå på def. Men hon bryr sig inte om hur det ser ut inuti burkarna, vilken teknik som används. Bara det kan ge henne ståpäls när hon lyssnar på sin favorit musik och sen att sakerna är snygga. Tror inte hon är ensam på de där punkterna.
|
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 08:22:27
|
HLindgren: Absolut inte ensam om det, det stämmer rätt bra på min fru också
En annan intressant fråga i sammanhanget är om detta du nämner att hon gillar, ståpäls, bra ljud, snygg design.. hur står sig den intressegraden gentemot kostnadsnivå Skulle hon vara beredd att lägga ut många många tiotusentals kronor för att jaga den upplevelsen - eller värderar vi välljudet olika högt. |
/Jonas
|
|
|
4444
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 09:29:54
|
EuphoniC: Jag tror inte du medvetet lotsar in dina barn i de olika könsrollerna. Men faktum kvarstår att vi behandlar barn (och även vuxna) olika beroende på kön. Tex att pojkar anses arga när de gråter, flickor ledsna. Förövrigt är det inte endast föräldrarna som styr barnens utveckling...
Tycker det är synd att man ska klumpa ihop folk i olika grupper. Av nån anledning brukar man dock inte göra det så ofta med vita män. Den gruppen verkar få ha sina egenheter i fred utan att ses som en homogen grupp. Att säga att alla kvinnor kacklar, vill ha barn eller älskar skor är ju lika fördomsfullt som att hävda att alla män är våldsbenägna kriminella pedofiler... (Men det kanske finns någon sådan gen hos just män?!)
Kan inte heller förstå att folk anser att vi är så olika! Jag kan garantera att de finns många män jag är mer lik och kommer bättre överrens med än en hel del kvinnor!
Hur som helst så tror ivarjefall jag att detta samhälle skulle vara bra mycket trevligare om man istället för att behandla folk utifrån kön, färg, sexuellläggning, ålder osv istället utgick från personen ifråga... OCH jag tror tom att det så småningom skulle visa sig bla här med allt fler kvinnor som medlemmar! |
Edited by - 4444 on 2005/05/25 09:47:41 |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 11:03:08
|
quote: EuphoniC: Jag tror inte du medvetet lotsar in dina barn i de olika könsrollerna. Men faktum kvarstår att vi behandlar barn (och även vuxna) olika beroende på kön. Tex att pojkar anses arga när de gråter, flickor ledsna. Förövrigt är det inte endast föräldrarna som styr barnens utveckling...
Det är det jag menar med passiv intressestyrning, omedveten influens av egna sätt att se saker och ting jämfört med att t.ex. vara medveten och aktivt gör något åt saken, exempelvis "min son ska bli hockeyspelare" jämfört med att sonen kanske ser att pappa ser hockey och blir intresserad på den vägen. Både fallen är det pappan som styrt intresset än om i första fallet passivt. |
/Jonas
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/05/25 : 16:20:55
|
quote: Hur som helst så tror ivarjefall jag att detta samhälle skulle vara bra mycket trevligare om man istället för att behandla folk utifrån kön, färg, sexuellläggning, ålder osv istället utgick från personen ifråga... OCH jag tror tom att det så småningom skulle visa sig bla här med allt fler kvinnor som medlemmar!
Precis, det är jag också övertygad om. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/05/26 : 14:15:34
|
4444: Ditt sista inlägg va mitt i prick. Precis vad jag gått och grunnat på men inte lyckats printa ihop. |
nyfiken skeptiker |
|
|
Topic |
|