HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stötar av en Cambridge D500 S.E
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/05/17 :  23:20:05  Show Profile Send långhåret a Private Message
Köpte för några månader sedan en Cambridge D500 S.E som jag ljudmässigt är mycket nöjd med (för pengarna!) Dessvärre är det så att jag ibland får stötar då jag tar utvändigt på chassit. Någon gång fick jag mig en ordentlig.

Nu är min fråga: Kan detta störa / förstöra? förstärkaren om cd-spelaren står på, i närheten eller rent av är inkopplad i cd-spelaren?

Kan mycket väl tänka mig att behålla cd-spelaren och ge fan i att pilla på den. Endast lyssna då det vill säga. Men vill bara att det ska vara säkert (för förstärkaren).

Gjorde en tydligare rubrik
/Z

Musik...
Vad skulle man göra utan det?

Edited by - långhåret on 2005/05/17 23:25:06

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/05/17 :  23:24:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det där låter väldigt märkligt. Har du jordade uttag?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/05/23 :  05:48:29  Show Profile Send Leffler a Private Message
Detta händer jämt när man lyssnar på saker i göteborgs hifibutiker. Mycket irriterande... Har du heltäckningsmatta eller syntetmatta månne?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/23 :  07:22:06  Show Profile Send CC a Private Message
om det är jordat uttag så kan det vara krypström/jordfel.... Inge kul :-(
testa med ojordad nätströmlist (för att bryta jorden till stereon),
hjälper det så ta hem en elektriker som kollar din elsäkerhet hemma!!!

Om det nu inte bara är en statisk urladdning....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/05/23 :  08:49:58  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Fas och nolla kan vara omkastade (vilket kan spela viss roll på vissa spelare). Så pröva att vända stickkontakten i vägguttaget/uttagslisten...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/05/23 :  10:56:51  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Jag har precis det där felet också, får ibland rejäla smällar av alla apparater med metallhölje. Det händer dock oftast på vintern. Jag har ojordade kontakter i hela lägenheten och är också tacksam för tips på vad man kan göra för att komma till rätta med problemet.

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/05/23 :  13:28:31  Show Profile Send CC a Private Message
hifi-carl, du får fixa med en elektriker så du får jordat i det rum som hifin finns i...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/05/23 :  13:43:37  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Med hur stor säkerhet försvinner problemet om jag fixar jordade uttag?

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/05/23 :  13:55:30  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Har du stereon ansluten till TV eller dator och därmed indirekt till antenn? Antennjord och nollan kan ha potentialskillnader. Vissa datorer verkar också skapa potentialskillnader som kan ledas in i hifi-systemet via signalkablarna.


hifi-carl: Du verkar råka ut för statisk elektricitet. Du blir uppladdad och laddar ur dig mot apparaterna. Problemet blir ju ofta större på vintern när luftfuktigheten är lägre och du kanske lallar runt i ullstrumpor eller tofflor vilket både kan bidra till att ladda upp dig samt isolera dig från golvet.

Jag bor själv i ett äldre hus och råkar ut för maffiga potentialskillnader mellan datorn och stereon vilket har sabbat minst ett ljudkort för mig.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/05/23 :  14:45:54  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Nej, stereon är inte ansluten till varken antenn eller dator däremot blir det stor förbättring om jag kopplar förstärkarens GND till ett element...men trots det händer det att jag får mig en riktig "kyss".

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/05/23 :  16:37:35  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Jag har haft en sådan innan och den fick jag också stötar av, från rcakontakterna fick man sig någon rejäl smäll. Jag fick byta denna till en ny på garantin. Den andra var likadan så jag fick en nad istället så om du har garanti kvar så kan du nog byta den.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:15:52  Show Profile Send nelsson a Private Message
Det är en egenskap hos de Cambridgespelare jag träffat på att när de inte är anslutna till jordat uttag har höljet en potential som inte ligger nära jorden (min far mätte upp 160V på sin 300se om jag minns rätt). Med apparaten ansluten till ett jordat uttag är problemet ur världen, och den löser inte ut jorfelsbrytaren.

mvh
Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:36:05  Show Profile Send mayro a Private Message
statiska stötar får man oftare kalla vintrar då luften blir väldigt torr.. Och med vissa kläder o mattor blir detta ett helvete...

Folk som var på vår show med öronvax i februari 2001 minna nog blixtarna som flög så fort man kom i närheten av stereon..Stadshotellet har heltäckande.. och över 30 minus länge.... Där var det ström i allt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000