HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med Behringer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/04/10 :  19:07:53  Show Profile Send Merry a Private Message
Hejsan Svejsan
Jag har nu utökat mitt system med 2st 15tumms baslådor som jag har byggt själv
Nu skulle jag vilja ha hjälp med att välja mella Behringer's alla leksaker.
Den ska ju kunna dela signalen samt om det går att få nån EQ funktion så man kan trimma basen lite , som sagt jag vet ju inte riktigt vad det är jag skall ha riktigt då detta är mitt första hemma bygge , men jag räknar kallt med att ni vet.
Basarna tänkte jag köra med frontarna , inte via nån sub utgång.

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/04/10 :  19:20:39  Show Profile Send U1 a Private Message
Själv använder jag 2496 Ultradrive, en maskin jag vart rekommenderar. Läs på behringer.com för mer info om vad den kan.

/J
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/10 :  19:28:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Om du ska dela aktivt till flera slutsteg så ska du köpa Behringers delningsfilter 2496 som också innehåller ett parametriskt filter. Naturligtvis så finns det också andra fabrikat men dyrare. Kolla bara så att du får rätt 2496 eftersom det finns flera Behringer produkter som heter så.
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/04/10 :  20:20:16  Show Profile Send Merry a Private Message
jo jag skall dela aktivt med den hade jag tänkt , dessa 2 hittade jag men vet inte riktigt vilken man skall satsa på.
BEHRINGER ULTRA-DRIVE PRO DCX2496
BEHRINGER ULTRA-CURVE PRO DEQ2496
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/04/10 :  21:41:39  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag tror att det är Ultra-drive pro DCX2496 du vill ha...
tre eller fyra ingångar och sex kanaler ut (du kan använda den som stereo-in sedan tre stereo-ut: sub, bas och mellanregister/diskant).

Ultra-curve är mer en equlizer, tror inte den har tillräckligt med utgångar för aktiv delning.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/04/11 :  00:01:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det är som Gaffa säger du ska ha en DCX 2496. Jag tror att Behringer har sänkt priset på den burken....det kan ju vara så att något nytt är på gång från Behringer.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/04/11 :  04:36:59  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Senaste listpriset på Ultra-Drive som jag fick från MusikBörsen i Örebro för ca en månad sedan låg under 3000:-

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2005/04/11 :  07:37:31  Show Profile Send LageB a Private Message

Stämmer. Behringer har sänkt priserna.
DCX 2496 kostar nu 2795 Kr på Ljudia.

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?category1=701%20&cart_id=

LageB
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2005/04/12 :  10:11:35  Show Profile Send stice a Private Message
Jag har läst på Behringers hemsida men inte fått riktigt svar på en fråga. Kan man, på en Ultra Drive, ha en stereosignal in och sex ut ut(två till diskanterna, två till mellanregister/midbass och två till baslådorna) och på detta sätt inte ha något konventionellt delningsfilter i ett par två-vägshögtalare? Jag har inte hittat svaret på detta nånstans. Är det lämpligt förresten?


mvh Stice...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/12 :  11:13:55  Show Profile Send paradigm a Private Message
Du kan fritt välja hur du vill koppla utgångarna.
Du har tre ingångar, varav "C" vanligtvis används till micken, sen kan du köra en UltraDrive i mono om du skulle ha en sex-vägshögtalare, du kan också ha en fem-vägare med gemensam subwoofer.
Men om du vill använda en UltraDrive i stereo, kan du som mest ha två st. tre-vägshögtalare, dvs 2ggr Låg, mid och hög.
Har du tvåvägshögtalare, kan du t ex även ha en gemensam sub utgång.

Friheten är således total, tack vare att UltraDriven är helt digital.

Om du vill kunna få det mesta av din UltraDrive, rekommenderas starkt att du även har köpt mätmicken, för att kunna fas- och löptidskorrigera lementen och för att kunna kompensera för elementens olika känslighet. Skillnaden blir enorm.

/Rolle
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/04/12 :  14:02:14  Show Profile Send Merry a Private Message
Paradigm, Kommer du hem till mej och dricker malt och löptidskorrigerar , fasvänder o allt va de heter när jag får min
skämt o sido så önskar jag att jag besatt dina kunskaper i detta så kunna man riva lite i fronthögtalarna , nu tänkte ju jag som sagt använda min till 2st basar , men man drömmer ju om att kunna köra aktivt i hela systemet al'a Meridian DSP
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/12 :  16:32:14  Show Profile Send paradigm a Private Message
Tack för inbjudan!
Om du bor i Tokholmen och det ligger något sånär bra till med kommunala färdmedel, så kommer jag gärna och rattar lite på spakarna. Nu är jag inte heller nån expert, men jag klarar iaf av det mest elementära.

Du är också hjärtligt välkommen hem till mig för en liten demonstration och lite experimenterande kring högtalarplaceringar och så kan du ju samtidigt passa på att lyssna på mina små hembyggen över nån brewsky eller så.

Hoppas du inte är allergisk mot katter bara.

/Rolle
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/04/12 :  19:34:19  Show Profile Send Merry a Private Message
jag bor ju i gefle...tackar för inbjudan,om jag har vägarna förbi 08'a land så kanske man får stanna på en titt
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/12 :  21:26:58  Show Profile Send paradigm a Private Message
ABSOLUT!!!

/Rolle
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/05/19 :  21:13:47  Show Profile Send Merry a Private Message
tja
nu fick jag äntligen min ultradrive o jösses vilka inställningsmöjligheter jag fattar inte mycke om jag ska va ärlig
hur kopplar man upp den till sin pc? sitter ju nån serial....
och 2 st typ nätvärks ingångar vilken skall jag använda? om det är nätverksingången skall man använda en korsad kabel då ? och hur funkar det sedan på pc'n , jag fick ju inte med någon programvara..
tja ett stycke paradigm skulle inte sitta dumt nu
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/05/19 :  22:23:04  Show Profile Send U1 a Private Message
Merry: Anv RS232 porten. Program till datorn hittar du på behringer.com.

/J
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/05/19 :  22:25:18  Show Profile Send Merry a Private Message
då har jag nog problem , jag har ju ingen sån ingång på min laptop
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/05/19 :  22:44:50  Show Profile Send paradigm a Private Message
Du kan också använda nätverkskabel med RJ45, men jag föreslår att du hoppar över det tills vidare. Koncentrera dig på att använda knapparna på UltraDrivern, så att du blir bekant med apparaten först.

Får du några problem med inställningarna så maila, eller PM'a mig så ska jag hjälpa dig så gott jag kan, för jag är inte heller någon expert. Men jag har iaf fibblat runt med dem nu i ett års tid, så lite har jag lärt mig, att använda dessa oumbärliga manicker ändå.

Köpte du micken till?

/Rolle
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/05/20 :  16:34:33  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
då har jag nog problem , jag har ju ingen sån ingång på min laptop
Ingen serieport i lap-toppen? <förvånad>

Om du har USB finns ju USB-till-seriekabel konverter. Brukar finnas i de flesta datorbutiker, och kostar runt 150:-

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/05/20 :  20:29:20  Show Profile Send Merry a Private Message
en sån köpte jag idag för 270:- riksdaler men jag får det inte att funka , är det någon som fått behringen att connecta med sin pc som kan ta mig igenom denna soppa
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/05/20 :  23:47:27  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
en sån köpte jag idag för 270:- riksdaler men jag får det inte att funka , är det någon som fått behringen att connecta med sin pc som kan ta mig igenom denna soppa



Kolla med Asto här på forumet för jag tror han har en Behringer. Han bor i Gävle och det gjorde väl även du ? .

Mvh
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/05/21 :  00:51:41  Show Profile Send Merry a Private Message
AHhhh det skall jag göra , stämmer bra att jag bor i gävle.
tack för tipset Guru
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8468 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:23:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
kan BEHRINGER ULTRA-CURVE PRO DEQ2496 matcha Pioneer 668 cd spelare i ljud kvalitet?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2005/05/23 :  23:44:08  Show Profile Send Merry a Private Message
öhh...hur menar du nu??
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000