HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Välljud på 12kvm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/05/20 :  14:20:31  Show Profile Send HEGE a Private Message


Jag håller på att titta runt på lite lägenheter. Jag har emellertid fastnat lite för en lägenhet, problemet är att det dedikerade lyssningsrummet skulle bli på endast 12 kvm. Är det överhuvudtaget möjligt att få till någorlunda välljud i ett sådant litet rum? Jag är för tillfället inte riktigt bekant med måtten på rummet men tror det rör sig standardmått (3*4 kvm, motsvarande). Jag kör förövrigt med golvare och vill gärna ha lite lyssningsvolym. Kåken har några år på nacken så det ska vara hyffsat ordentliga väggar.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2005/05/20 :  14:47:48  Show Profile Send yudansha a Private Message
Är det det största rummet i lägenheten?
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/05/20 :  14:51:06  Show Profile Send HEGE a Private Message
Mmm det är bara små rum...

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/20 :  15:35:40  Show Profile Send Blue a Private Message
Om du byter till stativare kan det nog bli bra.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/20 :  17:56:18  Show Profile Send ohmega a Private Message
Är det betong i alla väggarna i lägenheten?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/05/20 :  19:35:49  Show Profile Send pak a Private Message
jag har ett par vr5 i ett lika stort rum just nu.
å jag måste säga att det är inte lätt att få till det i ett så lite rum alltså.
det låter häftigt,omskakande och fysiskt med en våldsam 3-D i vissa fall.om man gillar sånt så låter det bra.om man gillar det lite mer hifiaktiga baslösa ljudet så är det inte så bra.
mycke dämpning och bort med reflexer så går det ändå hyfsat.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/05/20 :  22:11:12  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Vilken stad bor du i??? Jag har kanske 1 till 1½ kvadrat mer än dig och tycker jag fått till det rätt bra, med golvare + sub Det finns ju möjligheter att göra akustikförbättrande åtgärder, SVanå, Hifi Colsult, Golden Age mfl säljer användbara absorbenter och diffusorer.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/05/21 :  14:34:35  Show Profile Send Blue a Private Message
pak: "om man gillar det lite mer hifiaktiga baslösa ljudet så är det inte så bra."

Hehe... så "hifiljud" är det samma som baslöst ljud menar du? Borde inte "hifiljud" innebära något mer åt det neutrala hållet? VR-5or på 12 kvadrat... jag vet ju inte, men blir inte det snarare lite överdrivet basigt i jämförelse med det neutrala "hifiljudet"?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/05/21 :  19:15:46  Show Profile Send pak a Private Message
jo just så är det.
men det verkar ju vara väldigt många här som inte verkar gilla bas alls.
men det skulle ju inte skada om det vore med lite neutralare för min del heller,då det blir lite väl mycket av det goda-men kul låter det.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/05/22 :  01:05:19  Show Profile Send HEGE a Private Message
Blue: Den tanken har slagit mig också, problemet är att jag gillar mina golvare. Det är dock en mindre tvåvägare vi pratar om, ingen mastodont högtalare.

ohmega Jag vet inte riktigt hur väggarna är uppbyggda. Jag vet bara att de ska vara välbyggda, alltså förhoppningsvis inga tunna gipsväggar.

pak Jag vill ha en ren och öppen återgivning. Risken som jag ser det med golvare är att jag får massa ståendevågor och en bas som går upp och skitar ner i mellanregister och diskant.

StefanB Lägenheten finns i Karlstad. Jag har också tänkt att det möjligen hade gått att få till det med lite absorbenter. Jag kan emellertid inte riva upp hela rummet och gå in för det till 100%. Att rigga upp mindre enklare grejer till en summa på 2-3 tkr är dock mig inte alls främmande. Tror ni det är möjligt att komma någonstans med det? Vad bör man i sådant fall undersöka närmare? Lyssningspositionen kommer dessutom att hamna i direkt anslutning till bakväggen…

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/05/22 :  11:52:27  Show Profile Send pak a Private Message
åhå,en värmlänning till.
du skulle haft nån högtalare från audio physic-då ska man sitta nära bakvägg.
jag har en matta på bakväggen-funkar ganska bra faktiskt.
fixa basfällor bakom högtalarna och ta bort de första reflexerna så är du på god väg.jag höll på att ge upp innan jag fick upp lite såna saker-det lär helt bedrövligt till att börja med.
gärna lite tyg också så inte det blir för livligt i toppen,som det fort kan bli i små rum.
men lite komprimerat kommer det nog att bli oavsett skulle jag tro, om inte nån akustikexpert får fria händer då.
det är bara att prova sig fram utan att tappa tålamodet,då det kan ta en stund.sen så vänjer man sig faktiskt med det nya lite ovana ljudet.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/05/22 :  12:04:05  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag tänkte att det vore bra om ALLA väggarna i rummet inte är i betong. Det har nämligen jag å det låter "bunker" också (får väl göra nånting åt det).

Det behövs ju lite mer baskapacitet om det visar sig att vara träväggar. Hur som helst...du siktar på ett par 2-vägs golvhögtalare...hmm.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/05/22 12:06:18
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/23 :  03:16:30  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
elitco:

Detdär med små stativare ska du nog ta med en nypa salt. Om rummet är litet så innebär det bara att rummets basstöd hamnar längre upp i frekvens.. så ett par golvare är inga problem eftersom rummets "basstärkan" hamnar bra mycket högre än ex 30Hz.

Detdära med små högtalare i små rum är nog mest en myt.. men jag är inte säker.

I ditt fall gäller det bara att akustikreglera smart.
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/05/23 :  18:10:19  Show Profile Send HEGE a Private Message
pak Haha ingen äkta värmlänning tyvärr audio physic hade nog inte varit så dumt, gillar dock mina nuvarande högtalare som sagt. Det ska i alla fall bli riktigt spännande att se hur allt spelar tillsammans i rummet. Jag antar jag får pröva mig fram som dig. Jag har bland annat haft duntäcken på väggarna en gång i tiden, funkar faktiskt rätt hyfsat. Man vill ju dock att det ska se snyggt ut också...

ohmega Jag får ta och kolla upp den saken, antar något mellanting är det bästa. Ingen ide att börja förändra utrustningen innan man vet säkert med andra ord.

m_persson79 De orden ger lite tröst i alla fall. Får se vart det hela hamnar. Fördelen med stativare är väl annars att de är mer lättplacerade bland annat, men jag vet inte…

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/23 :  21:36:00  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
elitco:

Stativare + stativ är inte så stor skillnad från en golvare med smal (som de flesta har) baffel.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000